Kjelleren til Rudi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    En lp side spillt....... yupp dette er en god combo dvs det kommer til og bli ennå bedre men selv uten finjustering og uten tilspilling hører jeg med engang at dette har potensiale til og bli riktig så bra.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Fikk lyst til og skrive noen ord om meg og Benz pickuper.

    Jeg har hatt 3 stk Benz Lp og 1 Benz Lps, et par Glidere, en raring som det stod Benz på, men som var produsert av VdH for Benz, og et par Ace og noen av de litt rimeligere modellene, samt en Ebony....... det litt rare er at ingen av de har blitt værende veldig lenge og ingen av de har jeg savnet i ettertid, skjønt Ebony kan jeg finne på og tenke litt på en gang i blandt fordi den var like farget i lyden som en Ortofon Rohman...... og det kan faktisk ha sin sjarm i enkelte situasjoner / comboer. Hva var det så som fikk meg til og kjøpe en Benz Gullwing SLR........ vel...... det var egentlig ikke den jeg skulle kjøpe, men en Ruby med det nye trehuset i håp om at den ville være like farget som en Ebony som jeg igjen ikke fikk tak på........ men så begynte jeg og lese meg opp litt igjen og jeg satt og snakket litt med Kim fra Exotic Audio om hva som kunne leveres .... og ikke....... og for og si det sånn: Jeg liker IKKE alle disse high utgavene av MC pickuper da alle low versjonene låter bedre være seg det er Zyx, Lyra, VdH eller BEnz som lager de, lavere output = bedre detaljerikdom..... det hele forutsetter seff at man har en ordenlig riaa, men det har jeg flere av, så ukjent problemstilling her i gården..... men altså hvorfor en Gullwing, jo selvfølgelig har det med compliance, vekt og hvilken arm og gjøre og litt magefølelsen og erfaringer med Glider modellene. De fleste beskrivelser kaller en Gullwing for en cabriolet versjon av Benz Lp, eller en Lp uten trehus og det høres jo greit fordi en Lp er ingen dårlig pickup...... bare litt kjedelig i mine ører, men alikevel ikke dårligere enn at det er en pickup som går an og spille på og ha i et oppsett. DaVinci Nobile armen var jo innstegs armen til DaVinci selv om den som minnstemann alikevel kostet drøye 50k, jeg har denne armen i 10-12 år, men har aldri egentlig brukt den...... den har vært litt i bruk under pickuptesting, men har aldri vært tatt ordentlig i bruk, så etter at armen nå fikk ny plassering på DrFeikert spilleren, så måtte den jo få en brukanes pickup og det høres ut som comboen fungerer, har bare lyttet til det i et par tre timer, men det låter bra og nå starter finjusteringen...... så får vi se om dette blir Benz'en med lengst tid i mitt eie eller ikke. Hvis noen skulle ha en Ebony low utgave der ute som de skulle ønske og kvitte seg med...... så kontakt meg gjerne.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Dagens gjøremål........ montere minst EN pickup til :LOL: ........ så får vi se om noe går feil i dag også....... og om jeg finner en løsning på det.... ha ha.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Malen i forgrunnen har jeg brukt siden tidenes morgen for grovplassering av pickuper i headshell, den treffer faktisk ofte spot on og kun småjusteringer skal til.

    20220822_115052.jpg
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Min gamle Ortofon M20FL kommer frem fra glemselen, som jeg har vært inne på tidligere.....distraksjoner, distraksjoner og atter distraksjoner. Pickupen stod montert i et lettvekts CEC headshell og da måtte det litt Bluetack til for og få nok vekt , kunne satt på et tyngre headshell eller brukt et par Soundsmith skruer, men siden det kun er en brukstest gidder jeg ikke og pese med det......ikke enda i allfall.

    20220822_132316.jpg
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Denon DP59"en skulle få en Soundsmith Carmen, men denne pickupen er så lang at jeg ikke finner noe headshell som jeg får montert den langt nok bak til at jeg føler det akseptabelt, så da får en gammel Ortofon MC20 Supreme ta jobben så lenge. Foreløpig overtar den plassen til Pioneer PLC590"en i mellom anlegget.

    20220822_184305.jpg
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Driver og leter etter en kontravekt, men finner bare en masse gamle greier inkl en håndfull pickuper, noen av de ser ut som om de kan prøves.

    Signet^en og Audio Technicaen er fra 1981 og resten enda eldre.

    20220822_195002.jpg
    20220822_195009.jpg
    20220822_195021.jpg
    20220822_195040.jpg
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Hvorfor skal man være forsiktig med og kjøpe aldrende Audio Technica AT OC9 ?.......jo fordi plutselig så detter hele cantileveret ut pgs dårlig lim og gummioppheng som størkner. Husker jeg ble bra lang i maska når hele skiten datt ut midt i avspilling av en plate, det ble litt: .hva i svarte granskauen.....pluss en del mindre pene gloser.

    20220822_200647.jpg
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.720
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Siggerud
    Hvorfor skal man være forsiktig med og kjøpe aldrende Audio Technica AT OC9 ?.......jo fordi plutselig så detter hele cantileveret ut pgs dårlig lim og gummioppheng som størkner. Husker jeg ble bra lang i maska når hele skiten datt ut midt i avspilling av en plate, det ble litt: .hva i svarte granskauen.....pluss en del mindre pene gloser.
    Noe av det samme skjedde meg med AT OC9 for en del år siden. Den satt montert i std arm på en LUX PD-272, og det spilte ganske så fint. Men plutselig skjenet den bortover plata fordi nåla løsnet fra nålarmen. Kom et par ukvemsord da også, ja.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Det nærmer seg vel snart at Hovland Strata monoblokkene må settes i arbeid Rudi ;)
    Artig å se og lese at du har funnet igjen tid, form og lyst til å leke med ditt velassorterte arsenal av hifi leketøy :)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Det nærmer seg vel snart at Hovland Strata monoblokkene må settes i arbeid Rudi ;)
    Artig å se og lese at du har funnet igjen tid, form og lyst til å leke med ditt velassorterte arsenal av hifi leketøy :)

    Mnja, jo kanskje det. Må investere i en ny stor preamp og de er ikke gratis akkurat, solgte jo den store to delte ARC når jeg skulle kjøpe ny bil i fjor og har ikke hatt økonomi til slike store investeringer etter det. Men nå etter ferien og minsta har begynt på skolen og kona er tilbake på jobb så har jeg litt tid til og pusle litt i kjelleren igjen.......har jo som du er inne på en del leketøy her. Du er velkommen til og ta en tur en dag om det skulle passe.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Skal tro om Stanton 500 eller ADC QLM 36 MKII er værd og koste på en ny NOS stift på ?........ noen som kjenner disse ?
    Det er så lenge siden at jeg har brukt disse at jeg husket ikke at jeg hadde de engang.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Tittet hos Svalander og der kostet ny stift til Audio Technica AT24 over 2000 kroner, men den er utsolgt....... det var da volsomt til pris.......

    ...... skjønt på Ebay fant jeg de nå til 300 - 360 USD...... det var enda værre, hvorfor i alleste dager koster de så mye ??
     
    Sist redigert:

    jan b

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.12.2008
    Innlegg
    324
    Antall liker
    114
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Denon DP59"en skulle få en Soundsmith Carmen, men denne pickupen er så lang at jeg ikke finner noe headshell som jeg får montert den langt nok bak til at jeg føler det akseptabelt, så da får en gammel Ortofon MC20 Supreme ta jobben så lenge. Foreløpig overtar den plassen til Pioneer PLC590"en i mellom anlegget.

    Vis vedlegget 843244
    Hmm, det s-røret skulle jeg gjerne hatt på min....:)
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    ....... og nå fant jeg en ny stift til Signet'en.....til hold dere fast.........4500.-, det er vel ca 3 x så mye som hele pickupen kostet i 1981........ pickupene mine har ligget i esken siden sent 80 tall..... med de prisene på erstattnings nåler er det fare for at de blir liggende der en stund til for og si det sånn.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.120
    Torget vurderinger
    14
    Om jeg skulle ha noe med pickuper å gjøre i framtiden så ville jeg ta kontakt med deg.
    Mvh
    Lasse
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.501
    Antall liker
    7.491
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Skal hente hjem noen andre JBL fra eksil til uka også, så får vi se hvordan de oppfører seg, de har nybygde filtere med mye bedre komponenter enn originalt. Det eneste problemet er at det begynner og skorte litt på plassen, kanskje jeg må vurdere og selge noe etterhvert........huff og huff og huffameg, liker ikke å selge ting.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Eller utvide med ett ekstra musikkrom. Vi som kjøper og bringer noe inn men ikke så mye går ut sliter som regel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn