Kjøttfe!

N

nb

Gjest
En veggis/veganer som ikke kan å lage mat er like trist som en kjøtteter som ikke kan å lage mat. Alt kan bli godt, alt kan ødelegges.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
emokid skrev:
Jeg har lite til overs for puddingveggiser. .

Det er aldri snakk om erstatninger for kjøtt. Det er alltid snakk om noe mer optimalt.
Grønnsaker er nydelig følge til kjøtt- og fiskeretter. Steinalderfolk spiste mest kjøtt og fisk.

N

nb

Gjest
Tja, mennesket har spist kjøtt og fisk leeeeenge uten at arten ser ut til å ha tatt nevneverdig skade av det. Det finnes en retning innen veganismen (husker ikke hva den heter) som mener at fordøyelsessystemet til mennesket ikke egner seg til å fordøye kjøtt, noe som selvsagt er t&t. Må være litt kjipt å basere en stor del av sin eksistens på en feilslutning.

At det drikkes SÅ mye melk i Norge regner jeg med er et resultat av samrøret mellom landbrukspolitikk og statlige ernæringsråd. Resten av verden ser ut til å klare seg utmerket uten melk som tørstedrikk, og lengre sør i Europa er det ikke alltid en gang det finnes fersk melk i butikken. De har en langtidsholdbar som er fin å ha en skvett av i kaffi og lignende.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.565
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har ikke akkurat følgt hele tråden, men måtte fjerne et innlegg grunnet "sjikanerende innhold". Om det var en intern spøk så beklager jeg modereringen.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.736
BBking skrev:
Grønnsaker er nydelig følge til kjøtt- og fiskeretter. Steinalderfolk spiste mest kjøtt og fisk.
nb skrev:
Tja, mennesket har spist kjøtt og fisk leeeeenge uten at arten ser ut til å ha tatt nevneverdig skade av det. Det finnes en retning innen veganismen (husker ikke hva den heter) som mener at fordøyelsessystemet til mennesket ikke egner seg til å fordøye kjøtt, noe som selvsagt er t&t. Må være litt kjipt å basere en stor del av sin eksistens på en feilslutning.

At det drikkes SÅ mye melk i Norge regner jeg med er et resultat av samrøret mellom landbrukspolitikk og statlige ernæringsråd. Resten av verden ser ut til å klare seg utmerket uten melk som tørstedrikk, og lengre sør i Europa er det ikke alltid en gang det finnes fersk melk i butikken. De har en langtidsholdbar som er fin å ha en skvett av i kaffi og lignende.
Folk som svelger proteinmyten også her ja. At dere feilaktig romatiserer det "store, naturlige" kjøttkonsumet vårt før i tida har ikke så stor rot i virkeligheten:

Although some historians and anthropologists say that man is historically omnivorous, our anatomical equipment ­ teeth, jaws, and digestive system ­ favors a fleshless diet. The American Dietetic Association notes that "most of mankind for most of human history has lived on vegetarian or near-vegetarian diets."

And much of the world still lives that way. Even on most industrialized countries, the love affair with meat is less than a hundred years old. It started with the refrigerator car and the twentieth-century consumer society. But even with the twentieth century, man's body hasn't adapted to eating meat. The prominent Swedish scientist Karl von Linne states, "Man's structure, external and internal, compared with that of the other animals, shows that fruit and succulent vegetables constitute his natural food." The chart below compares the anatomy of man with that of carnivorous and herbivorous animals.

Det er ingen "retning" inne veganismen som sier noe slikt, nb, det er vel mer fakta enn noe annet. Vi har et fordøyelsesystem som ligner mer på en plantespisers enn noe annet;

Meat-eaters: have claws

Herbivores: no claws

Humans: no claws

Meat-eaters: have no skin pores and perspire through the tongue

Herbivores: perspire through skin pores

Humans: perspire through skin pores

Meat-eaters: have sharp front teeth for tearing, with no flat molar teeth for grinding

Herbivores: no sharp front teeth, but flat rear molars for grinding

Humans: no sharp front teeth, but flat rear molars for grinding

Meat-eaters: have intestinal tract that is only 3 times their body length so that rapidly decaying meat can pass through quickly

Herbivores: have intestinal tract 10-12 times their body length.

Humans: have intestinal tract 10-12 times their body length.

Meat-eaters: have strong hydrochloric acid in stomach to digest meat

Herbivores: have stomach acid that is 20 times weaker than that of a meat-eater

Humans: have stomach acid that is 20 times weaker than that of a meat-eater

Meat-eaters: salivary glands in mouth not needed to pre-digest grains and fruits.

Herbivores: well-developed salivary glands which are necessary to pre-digest grains and fruits

Humans: well-developed salivary glands, which are necessary to pre-digest, grains and fruits

Meat-eaters: have acid saliva with no enzyme ptyalin to pre-digest grains

Herbivores: have alkaline saliva with ptyalin to pre-digest grains

Humans: have alkaline saliva with ptyalin to pre-digest grains

Based on a chart by A.D. Andrews, Fit Food for Men, (Chicago: American Hygiene Society, 1970)

Om vi fra naturens side hadde vært så godt egnet til å spise kjøtt, hadde vi spist det rått. I stedet steker\koker vi det ihjel, dreper alle enzymene som hadde hjulpet fordøyelsen og sitter igjen med en anemisk proteinklump. Be my guest.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Vi spiste kjøttet rått inntil noen oppdaget at det smakte bedre stekt.

N

nb

Gjest
emokid skrev:
Det er ingen "retning" inne veganismen som sier noe slikt, nb, det er vel mer fakta enn noe annet. Vi har et fordøyelsesystem som ligner mer på en plantespisers enn noe annet;
So what? Det går aldeles utmerket å spise kjøtt og fisk om man har lyst til det. Kroppen kan fordøye begge deler, og fordøyselsessystemet er følgelig ikke noe argument for å kutte ut noen av delene. Retningen jeg viste til mener at man ikke kan fordøye kjøtt, noe som jeg påpeker er tull. Hadde verden vært slik innrettet at dyrene kom frivillig labbende inn i urfolkleiren og la seg rolig ned og ventet på å bli drept, hadde de sikkert spist mye mer kjøtt da også. Det er nødvnedigvis visse problemer forbundet med å jakte og å konservere kjøtt uten muligheter til varmebehandling eller kjøling/frysing og før teknikker som speking ble utviklet.

De japsene som lever lengst i verden spiser for øvrig veldig mye fisk.

Rått kjøtt er også godt. Og man trenger kun å koke/steke lenge når kjøttstykkene krever det. Om man spise biffen med kjernetemperatur på 50 grader (rå) eller 75 grader (skosåle) er en smakssak. Selv finner jeg liten glede i sistnevnte.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.736
nb skrev:
emokid skrev:
So what? Det går aldeles utmerket å spise kjøtt og fisk om man har lyst til det. Kroppen kan fordøye begge deler, og fordøyselsessystemet er følgelig ikke noe argument for å kutte ut noen av delene. Retningen jeg viste til mener at man ikke kan fordøye kjøtt, noe som jeg påpeker er tull. Hadde verden vært slik innrettet at dyrene kom frivillig labbende inn i urfolkleiren og la seg rolig ned og ventet på å bli drept, hadde de sikkert spist mye mer kjøtt da også. Det er nødvnedigvis visse problemer forbundet med å jakte og å konservere kjøtt uten muligheter til varmebehandling eller kjøling/frysing og før teknikker som speking ble utviklet.

Rått kjøtt er også godt. Og man trenger kun å koke/steke lenge når kjøttstykkene krever det. Om man spise biffen med kjernetemperatur på 50 grader (rå) eller 75 grader (skosåle) er en smakssak. Selv finner jeg liten glede i sistnevnte.
So what? Du tok det opp selv. Det er en selvfølge at fordøyelsesystemet er et argument. Hva man får gjennom der og hva som er optimalt er to vidt forskjellige ting. Det ER ikke optimalt, som strider med dit første utsagn om noen gruppers "feil på eksistensgrunnlag". Når rødt kjøtt er mer bedervet enn fordøyd på analsiden synes jeg det gir hint om at noe kan gjøres bedre.
;)

De japsene som lever lengst i verden spiser for øvrig veldig mye fisk.
Statistisk sett er de populasjonene i Asia med høyeste levealder basert i innlandet, med det aller laveste konsumet av animalsk føde. Kolesterolnivåene deres er så lave at de ikke hadde slått ut på den vestlige skalaen, engang. Lavest forekomst av kreft, autoimune sykdommer, hjerte og karsykdommer finner du i de samme områdene.

N

nb

Gjest
emokid skrev:
Når rødt kjøtt er mer bedervet enn fordøyd på analsiden synes jeg det gir hint om at noe kan gjøres bedre.
;)
;)

Jeg pleier å skylle ned uten å dvele for mye ved hva som skvulper i toalettskålen;)

Folk må få spise hva de vil, så lenge de passer på at særlig eventuelle barn får det de trenger - jernmangel er som nevnt ganske utbredt i et såpass sivilisert land som Norge hvor det ikke burde være nødvendig. Det beste begunnelsene for å kutte ut kjøtt synest jeg har md ressursutnyttelse å gjøre, ikke hvordan tingene tar veien gjennom systemet.

Jeg setter stor pris på mat uten innhold av kjøtt og fisk, det kan som du selv har vist i noen av mattrådene gjøres både spennende, delikat utseende og velsmakende. Men jeg synest synd på de som tror at brokkoli er en rett...

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
At det har blitt slik at man ikke vet hva man får i kjøttdisken når man bestiller f.eks biff, må vi nesten takke oss selv for. Slaktere, fiskebutikker, bakere osv. er jo nesten ikke mer å oppdrive - vi har ganske enkelt ikke handlet nok hos disse ildsjelene til at de klarer seg i konkurransen med de store kjedene, gilde og nortura.
De store dagligvarekjedene burde blitt bøtelagt for å forflate standaren på Norske kjøttprodukter.
Jeg sitter vel også med en liten følelse av at den Norske bonden ikke bryr seg så mye om kvaliteten han/hun leverer, penger i kassa er det viktigste. Klager noen så blir man bombardert med bilder av belgisk blå og snakk om kugalskap og annen tristesse. Norske bønder er vanvittig proteksjonistiske og har en solid lobbyvirksomhet slik at de kan fortsette å suge penger ut av staten, levere middelmådige produkter og lene seg tilbake i ro, da det vet at konkurransen er minimal.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
emokid skrev:
Når rødt kjøtt er mer bedervet enn fordøyd på analsiden synes jeg det gir hint om at noe kan gjøres bedre.
;D ;D ;D

N

nb

Gjest
wotg skrev:
At det har blitt slik at man ikke vet hva man får i kjøttdisken når man bestiller f.eks biff, må vi nesten takke oss selv for. Slaktere, fiskebutikker, bakere osv. er jo nesten ikke mer å oppdrive - vi har ganske enkelt ikke handlet nok hos disse ildsjelene til at de klarer seg i konkurransen med de store kjedene, gilde og nortura.
De store dagligvarekjedene burde blitt bøtelagt for å forflate standaren på Norske kjøttprodukter.
Jeg sitter vel også med en liten følelse av at den Norske bonden ikke bryr seg så mye om kvaliteten han/hun leverer, penger i kassa er det viktigste. Klager noen så blir man bombardert med bilder av belgisk blå og snakk om kugalskap og annen tristesse. Norske bønder er vanvittig proteksjonistiske og har en solid lobbyvirksomhet slik at de kan fortsette å suge penger ut av staten, levere middelmådige produkter og lene seg tilbake i ro, da det vet at konkurransen er minimal.
De bøndene på Jæren som ikke ble med på den mer ekskulsive merkningen enkelte kvalitetsprodukter fra området skulle få var ganske snurt. Det var på en måt litt av poenget at det skulle være kvalitetskriterier for å få merkningen. Tydligvis ønsker kooperativene at alle skal levere akkurat det samme, så er det ikke så nøye om det er godt eller ikke.

Men det kommer etter hvert flere som tilbyr ordentlige produkter. De koster gjerne en del mer, men det er som regel en god grunn til det. Får bare håpe butikken deres går rundt så de kan fortsette med å levere kvalitet og produkter med særpreg.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.355
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En kompis skuler levere svin til fjonge skinker. Kooperativen klarte selvfølgelig å kødde til markedsføringen (de må ha brukt det reklamebyrået som fjernet flagget fra Braathens eller det som sa at togene til NSB skulle hete Agenda og Signatur), så nå må han søke spesielt om å få lov til å drive vanlig griseproduksjon siden driftsbygningene har for stort areal...

Det finnes mye god vegetarmat, og takk for det, men jeg har sett for mange veganere med mangelsykdommer til at jeg vil anbefale noen å bli det.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.736
Hvor mange veganere kjenner du egentlig? Jeg kjenner\vet om relativt mange og har bare hørt om et tilfelle der personen trengte b12sprøyter...dette var dog grunnet kroniske problemer med opptak.

Folk som går fra sine vestlige matvaner med sikringskost og fastfood får ikke mye bedre helse av vegetarmat basert på stekte poteter, soyapølser og posebernaise. Råkost, fullkorn, fersk frukt, mye vann, mye fiber, mye musikk. Oppskriften på Livet.

"..they don't like you, they just live to fuck you up!"

Jeg synes i utgangspunktet det er uinteressant å debattere kosthold med folk som i det hele tatt vurderer å dra på fastfoodsjappa med unga sine (enda mer off-topic).

N

nb

Gjest
emokid skrev:
Jeg synes i utgangspunktet det er uinteressant å debattere kosthold med folk som i det hele tatt vurderer å dra på fastfoodsjappa med unga sine (enda mer off-topic).
DET kan vi i alle fall være enige om. Jeg blir arg når jeg ser en bælfeit liten unge gafle nedpå en 200g baconcheese med pommes frites og skylle den ned med en halvliter cola.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
emokid skrev:
Kostholdssykdommer er ikke mer fremtredende hos plante-etere, de er bare anderledes enn pølsespisernes. Har du i utgangspunktet lite peiling på ernæring og kostholdet du har, hjelper det ikke om du er likspiser eller grønsakspiser.
Noe av forskjellen her er formodentlig at den som putter i seg fire Statoil-pølser om dagen og drikker 2 liter cola hver kveld er fullt klar over at dette ikke er noen utpreget sunn rute, mens mange feilernærte veganere innbiller seg at de lever kjernesunt?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
0
nb skrev:
TTmania skrev:
Tror jaggu det blir salat og grønnsaker heretter
Det må litt rebranding til for sarte sjeler som ikke klarer å forholde seg til hvor maten deres egentlig kommer fra, det er ikke noe nytt. Si at indrefileten fra Reinsdyr som ligger på tallerken kommer fra Rudolf, og de mest urbaniserte klarer ikke å spise den. Sør i Europa er det forresten helt normalt at det er vakumpakket hestebiff på ethvert supermarked. Det står hest på pakken (for nordmenn høres muligens steak du cheval mer delikat ut enn hestebiff...) og godt er det.
Husker en formell middag med mange utenlanske gjester ( Holland, Tyskland, Frankrike og Spania mfl. ) der han som takket for maten var "litt røff" og sa noe i denne duren:
( På engelsk ) " Nå når vi med stor glede og nytelse har fortært Rudolf er det bare å håpe at den internasjonale utviklingen gjør det mulig at vi, når vi neste gang møtes, kan spise Willy "
Det var helt åpnebart at et par av de spanske damene ble umiddelbart uvel med tanke på hva de, med god apetitt og stor nytelse, nettopp hadde spist!
Kanskje en smule lite omtenksom å si det på denne måten, men likefullt var det interessant å se reaksjonene det frambragte.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.736
Wright skrev:
emokid skrev:
Kostholdssykdommer er ikke mer fremtredende hos plante-etere, de er bare anderledes enn pølsespisernes. Har du i utgangspunktet lite peiling på ernæring og kostholdet du har, hjelper det ikke om du er likspiser eller grønsakspiser.
Noe av forskjellen her er formodentlig at den som putter i seg fire Statoil-pølser om dagen og drikker 2 liter cola hver kveld er fullt klar over at dette ikke er noen utpreget sunn rute, mens mange feilernærte veganere innbiller seg at de lever kjernesunt?
Det finnes nok veganere som inbiller seg at om de kun holder seg unna animalske varer, så er ting bra. Min erfaring er at veganere generelt har et kritisk syn på hva de putter i seg, og ofte har mer kunnskap om ernæring enn folk flest.

De fleste statoilbroilerne jeg kjenner tror ikke på at det er stor sammenheng mellom ernæring og helse. Så lenge de kan reparere på søndag med gatekjøkkenmat, og gå på gymmen med en proteinshake etter pølsemiddagen er de fornøyd. "Ekke noe galt med meg". Melk er vist helsevare, vi har jo alltid drukket det. Protein er den hellige gral, minst 30% av dietten burde vist bestå av dette, helst av komplett og animalsk opprinnelse. Da får man sterkt skjelett. Det sier Tine.

Det er galskap.

.tore.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.06.2007
Antall liker
3
Ikke akkurat kjøttfe, men... Det siste nye: Skinke for vegetarianere.

Fant denne forseglede pakken i hylla på Rema. Måtte bare slenge den på båndet for å se om ekspeditøren var våken. Han bare så dumt på meg ;D

Vedlegg

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Håper du ikke betalte full pris :)

Mvh
RBN

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Mennesket er fra naturens side en kjøtt- og fiskeeter. Studier av 4000-5000 år gamle boplasser i like vest for Kaukasus viser at kjøtt og fisk var hovedbestanddelen i kostholdet. Storfe og sau hadde folk pga kjøttet, ikke for melka eller ulla. Det kom senere. En steinalderdiett med kjøtt og fisk er det mest naturlige for vår art.

Kilde:
The Horse, the Wheel, and Language:
How Bronze-Age Riders from the Eurasian Steppes Shaped the Modern World
David W. Anthony
Cloth | 2007 | $35.00 / £24.95
566 pp. | 6 x 9 | 3 halftones. 86 line illus. 16 tables. 25 maps.

e-Book | 2009 | $35.00 | ISBN: 978-1-4008-3110-4

Vedlegg

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.736
Utdatert og ignorant som vanlig. Tåkete dogmeprat, når skal du fornye deg selv BB? Din rolle som billig provokatør er i beste fall kjedelig og oppbrukt.

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
8.212
Sted
Fiddler's Green
Torget vurderinger
2
Mulig jeg er helt på villstrå her, men jeg har den tydelige oppfatning at vi mennesker til alle tider har vært opportunister. Vi har livnært oss på de tilgjengelige ressursene rundt oss.

Når det gjelder fordøyelsen er den visst mer tilpasningsdyktig enn noen vil ha det til.

Inuitene på har i lang tid greid seg med selkjøtt/spekk.
Tuaregene har likeledes greid seg med melk/blod fra kyr, pluss litt kosttilskudd i form av en spesiell leire.

Hvis Inuiter og Tuareger skulle bytte kosthold hadde det blitt problemer.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.736
BBking skrev:
emokid skrev:
Tåkete dogmeprat, når skal du fornye deg selv BB?
Savner argumenter i innlegget ditt, emo. Har du ingen?
Les forrige side. Ellers anbefaler jeg blandt annet The China Study.

Ellers er poenget mitt at jeg ikke argumenterer mot at mennesker til alle tider har spist kjøtt, men at mengden langt ifra stemmer med manges romantiseringen over urmennesket, vikingen, steinaldermennesket etc. Mennesket har aldri spist kjøtt i den størreleseorden det gjør i dag. Det sier seg selv; industrialisert kjøtt(over)produksjon er en relativt ny greie.

A Boy Named Sue skrev:
Mulig jeg er helt på villstrå her, men jeg har den tydelige oppfatning at vi mennesker til alle tider har vært opportunister. Vi har livnært oss på de tilgjengelige ressursene rundt oss.

Når det gjelder fordøyelsen er den visst mer tilpasningsdyktig enn noen vil ha det til.

Inuitene på har i lang tid greid seg med selkjøtt/spekk.
Tuaregene har likeledes greid seg med melk/blod fra kyr, pluss litt kosttilskudd i form av en spesiell leire.

Hvis Inuiter og Tuareger skulle bytte kosthold hadde det blitt problemer.
Inuitter har desidert størt forekomst av benskjørhet og hjerte/karsykdommer. Velbekomme.

Angående Tuareger:

Almost 95 percent of the daily diet in rural areas consists of grains. Protein is added by dairy products (milk and cheese). Fruits such as dates and melon are eaten in season. Dried and pounded vegetables are added to sauces. Meat is eaten primarily on holidays and at rites of passage.

Topp Bunn