Kjøttfe!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hvilket fe har bestemt at det skal hete kjøttfe? Var ikke storfe bra nok? Kanskje begrepet også skal omfatte småfe. Eller det for å skille det fra fiskefe og grønnsakfe?
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Steinar_Lund skrev:
Hvilket fe har bestemt at det skal hete kjøttfe? Var ikke storfe bra nok? Kanskje begrepet også skal omfatte småfe. Eller det for å skille det fra fiskefe og grønnsakfe?
Kjøttfe er kveg som gir melk til kalven og som er avlet frem og foret for å bli til kjøtt. Storfe betyr i Norge stort sett NRF med jurbetennelse som produserer imponerende mengder subsidiert kusaft i 15 år før de nødslaktes for å bli til "gourmetbiff" på et av Bondeamvirkets slakterier. Det er bra at man har et ord for å skille skitt og kanel.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
326
Sted
Oslo Vest
Steinar_Lund skrev:
Hvilket fe har bestemt at det skal hete kjøttfe?

Ja si det.

Og vilket fe er det som kaller en biffrestaurant for Big Horn (sau). ::)
Burde val ha hett Longhorn (Kveg) ;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.841
Antall liker
21.814
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er ikke kjøttfe synonymt med kjøtthue altså?
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Var det ikke dette som het KU i gamle dager ? :)

totte skrev:
Steinar_Lund skrev:
Hvilket fe har bestemt at det skal hete kjøttfe? Var ikke storfe bra nok? Kanskje begrepet også skal omfatte småfe. Eller det for å skille det fra fiskefe og grønnsakfe?
Kjøttfe er kveg som gir melk til kalven og som er avlet frem og foret for å bli til kjøtt. Storfe betyr i Norge stort sett NRF med jurbetennelse som produserer imponerende mengder subsidiert kusaft i 15 år før de nødslaktes for å bli til "gourmetbiff" på et av Bondeamvirkets slakterier. Det er bra at man har et ord for å skille skitt og kanel.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
pstraums skrev:
Var det ikke dette som het KU i gamle dager ? :)

totte skrev:
Steinar_Lund skrev:
Hvilket fe har bestemt at det skal hete kjøttfe? Var ikke storfe bra nok? Kanskje begrepet også skal omfatte småfe. Eller det for å skille det fra fiskefe og grønnsakfe?
Kjøttfe er kveg som gir melk til kalven og som er avlet frem og foret for å bli til kjøtt. Storfe betyr i Norge stort sett NRF med jurbetennelse som produserer imponerende mengder subsidiert kusaft i 15 år før de nødslaktes for å bli til "gourmetbiff" på et av Bondeamvirkets slakterier. Det er bra at man har et ord for å skille skitt og kanel.
Godt poeng. Hvis tottes definisjon er riktig, er man iallfall sikret ikke å få noe svineri (sic!) fra oksen, som indrefilet og ytrefilet og slik styggedom! :)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Interesant dette egentlig.
Norsk Rødt Fe ble vel avlet frem for å få minst mulig ku som produserte mest mulig melk. De såkallte kjøttdyrene vet jeg ikke om er krysset og hvor mye men de går vel primært til slakt etter et par kalvinger. Altså er kuen mest verdigfull i dette tillfellet også.

Det interesante er når dette kjøttet entrer kjøttdisken da har alt blitt oksekjøtt!

Den eneste måten å skaffe seg oksekjøtt på er å kjøpe kalvekjøtt, da er sjansen større for å faktisk få kjøtt av oksekalven da disse i hovedsak blir slaktet før de er et år da de er lite nyttige.(produserer hverken melk eller kalver)

Men for alt jeg vet har de kanskje genmodifisert rasen slik att den bare kalver kuer.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Ja, også får du det mest plaga kjøttproduktet på markedet. Anemisk, syk og ødelagt.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.518
Antall liker
6.930
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ikke rart at oksekjøtt er dyrt - halvparten av dyrene må jo igjennom kjønnsskifteoperasjon før de slaktes...

Johan-Kr
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.152
Antall liker
9.481
el_mariachi skrev:
Interesant dette egentlig.
Norsk Rødt Fe ble vel avlet frem for å få minst mulig ku som produserte mest mulig melk. De såkallte kjøttdyrene vet jeg ikke om er krysset og hvor mye men de går vel primært til slakt etter et par kalvinger. Altså er kuen mest verdigfull i dette tillfellet også.

Det interesante er når dette kjøttet entrer kjøttdisken da har alt blitt oksekjøtt!

Den eneste måten å skaffe seg oksekjøtt på er å kjøpe kalvekjøtt, da er sjansen større for å faktisk få kjøtt av oksekalven da disse i hovedsak blir slaktet før de er et år da de er lite nyttige.(produserer hverken melk eller kalver)

Men for alt jeg vet har de kanskje genmodifisert rasen slik att den bare kalver kuer.
Nå er du på jordet ;D Omlag halvparten av kalvene som fødes er guttekalver, også kalt stuter. De aller fleste av disse mister ballerasket i ung alder og blir biff når de er passe store. Den andre halvparten av kalvene er jentekalver, også kalt kviger når de er litt større. De fineste av disse får pare seg med en av stutekalvene som ikke har mistet ballerasket. De stutekalvene blir nå kalt okse og når kvigen har fått en kalv blir hun ku. Resten av kvigene får leve et par år før de blir slaktet og solgt som høyrygg og bog og slikt. Når kuene og oksene blir gamle så slaktes de og selges som pølser, kjøttdeig og hamburgere.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Hadde det ikke vært for at jeg er et sånt jækla rovdyr, som elsker kjøtt jo mindre stekt dess bedre, ville jeg konvertert til vegan tvert. Er det å vente at man mister apetitten på alt anna kjøtt en enn det som kommer fra Lofotlam, rein, elg & anna viltkjøtt inkl. kval?

Alt anna manipuleres, tilpasses, konverteres, antibiotikainfiseres, seigpines, tvangsfores, steriliseres osv. osv....før de seigpines milevis i en dyretransport, skytes i hue med boltpistol, eller elektrifiseres og bløgges, for så endelig å havne på bl.a. mitt bord som lammekjøtt ( sau finnes ikke..),okse ( ku finnes ikke ), broyler, kylkun(???) eller edelgris. Tror jeg tar meg et blomkålhue...

;D
 
N

nb

Gjest
Storfe kommer i ymse raser, noen egner seg bra til kjøtt - som f.eks Hereford, Angus, Limousin osv. Noen gjør det ikke, som Norsk Rødt Fe. Det er en melkerase. Ordentlig biffkjøtt er dyrere, men nesten alltid bedre. Man trår heller sjelden feil med en frossen indrefilet fra Uruguay, Argentina eller Brasil som er å finne i de flest frysedisker. Pleier å ha jevn høy kvalitet og koster ikke allverden. Dog noe upraktisk å få en frossen klump på 1.5 kilo.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
VilhelmW skrev:
Hadde det ikke vært for at jeg er et sånt jækla rovdyr, som elsker kjøtt jo mindre stekt dess bedre, ville jeg konvertert til vegan tvert. Er det å vente at man mister apetitten på alt anna kjøtt en enn det som kommer fra Lofotlam, rein, elg & anna viltkjøtt inkl. kval?

Alt anna manipuleres, tilpasses, konverteres, antibiotikainfiseres, seigpines, tvangsfores, steriliseres osv. osv....før de seigpines milevis i en dyretransport, skytes i hue med boltpistol, eller elektrifiseres og bløgges, for så endelig å havne på bl.a. mitt bord som lammekjøtt ( sau finnes ikke..),okse ( ku finnes ikke ), broyler, kylkun(???) eller edelgris. Tror jeg tar meg et blomkålhue...

;D
Jeg spiste biff tartar og var generelt ekstremt kjøttsulten frem til jeg var 19.

Jeg mista apetitten på kjøtt på ca 1mnd etter at jeg hadde slutta...Nå er tanken alene frastøtende. Welcome to the bright side!
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.518
Antall liker
6.930
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hm, Emo - Har du lest siste kollektivet, der Emma blir veggis? ;D

Johan-Kr
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Bladde så vidt. Hadde vært morsommere om forfatteren hadde peiling på veganisme ;)
 

Gori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2002
Innlegg
115
Antall liker
0
For meg er kjøtthue synonymt med de fleste som bidrar i denne tråden her :p ;)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
He, he...da er det jo urkomisk at du inkluderer deg sjøl i "kjøtthue-gjengen"...men på gerell basis, er jeg enig. Hvor mye dumt går det an å diskutere`Personlig tror jeg det er lenge til bunnen er nådd!

;D ;D ;D
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
VilhelmW skrev:
He, he...da er det jo urkomisk at du inkluderer deg sjøl i "kjøtthue-gjengen"...men på gerell basis, er jeg enig. Hvor mye dumt går det an å diskutere`Personlig tror jeg det er lenge til bunnen er nådd!

;D ;D ;D
Fælt så eplekjekk du har blitt, bare fordi du endelig har fått Fidelitity i postkassa der i nord, da ;D ;D
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.578
Antall liker
84.761
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Fra dagens Aftenposten:

Kjøtt av kastrert råne. Biffstrimler fra ku. Grillpølser av hønsekjøtt. Hest. Og purkepølse! Hvis du tror du aldri har spist noe slikt, er du trolig rundlurt.

Sau blir til får. Gris til svin. At ord er makt, er det få som tviler på. Men valg av ord kan og så avgjøre hva som selger.

Husdyr utsettes for dette i større grad enn andre. Derfor er det lite samsvar mellom hvordan dyr klassifiseres før de føres inn i slaktebilen og hva de ender opp som i kjøttdisken. Med få unntak døpes de om.

Kuer blir hetende storfe. Mer overraskende er det kanskje at arten hest nesten forsvinner helt etter å ha blitt tappet for blod og partert.

Inne i vakuumpakket plast kalles død hest for «dyrekjøtt». Bare en og annen biff på dyre restauranter og spekepølse kan spores tilbake til «Sugarcane Hanover» og andre hingster.

Det stopper ikke der. De som tror at det bare er mennesker som diskrimineres ut ifra kjønn og alder, tar grundig feil. I dyreriket er visse kjønn og aldersgrupper høyere rangert enn andre.

Hankjønn selger best.
Okse er positivt ladet. Selv om både kuer og okser kalles storfe etter døden, gjenoppstår overraskende mange okser når prislappen settes på. Derfor er mang en «oksestek» fra ku å få kjøpt. De kommer ikke fra transvestitter.

Noe av det møreste kjøttet – mørbradstek (et mørt stykke øverst på låret) selges svært ofte som et stykke kjøtt fra et kjønnsnøytralt dyr. Det gjelder for all del ikke å assosiere biffen med en død ku. Og når halen er skilt fra skrotten, blir halene fra både okse og ku til «oksehale.» Det finnes jo ingen oppskrifter på «kuhalesuppe»!

Selv om mange eldre kuer ender opp som kjøttdeig (av storfekjøtt selvsagt), mener mange kokker at kjøtt fra eldre, litt fet ku er både saftig, mørt og smakfullt. Men gammel ku er definitivt ikke å oppdrive, hverken på restaurantenes menyer eller i kjøttdiskene.

Kviger – kuer som ikke har kalvet – har jevnt over det møreste biffkjøttet, men i butikkene er det umulig å få tak i kvigefilet. Også de ender som storfe – hvis de ikke «opphøyes» til okse.

Rett skal være rett, det er ikke alle okser som markedsføres som det de er heller. Selv om kjøttbransjen i fjor sendte 378tonn kjøtt fra kastrater ut i butikkene, ble ikke merkingen deretter.

Men – er man stor, rødbrun, spraglete og har horn, gjelder det altså i all hovedsak å være hankjønn.

Svinaktig god purke.
Er man mindre, lyserød og assosieres med influensa, markedsføres ikke hannen. Alle som har smakt svinekoteletter med brunstsmak, forstår det. Uansett hvor lenge man surrer dem i «Côtes du Rhône» eller uansett mengde pikant krydder, forsvinner ikke smaken.

De rånene som slaktes og havner i kjøttdisken i en eller annen pølse, er imidlertid kastrert. Men hvem har funnet noe som helst laget av galtekjøtt?

Purkenakke (uttales svinenakke) er råvare i ekstra smakfullt pålegg. Årsaken er at det faktisk er mer smak i purkene enn i både unggriser og råner. Av den grunn havner også mange purker i pølsekvernen.

Mange kilometer med medisterpølse som selges unna før jul, kunne med andre ord vært kalt purkepølse med ister. (Ister er det hardeste fettet på grisen – hvitt og minner litt om talg). Men dersom medisterpølsen hadde hatt betegnelsen purkepølse på etiketten, ville de fleste valgt pinnekjøtt på julaften.

Smale er sau.
Pinnekjøtt stammer fra arten sau – dyr med et fårete blikk – som får hodet kappet av og solgt som smalahove. Den sistnevnte betegnelsen skyldes at sau heter smale på vestlandsk.

Men ellers er dyr fra denne slekten lettest å markedsføre som lam – gjerne som stek. Lamme lår bør du skygge unna – de kan jo komme fra hvilket som helst dyr – det eneste man vet om dem, er at de som selger dem, er dårlige i norsk rettskrivning. Strengt tatt er det kun lam som kan selges som det. Har lammet overlevd en vinter, slaktes det som ungsau, og blir til får – gjerne i kål – enten det dreier seg om søyer eller vær. Det meste av pinnekjøttet kommer fra lam – men noen ribbeinsbrudd fra sau selges også som pinnekjøtt.

Men det er ingen som selger fårepølser eller fenalår, som reklamerer med at kjøttet kommer fra en vær. Værballer – en nasjonalrett på Island – kommer kun fra hannen. Der blir ingen lurt.

Dyr med hønsehjerne.
Verre er det med hønene. De betegnes nå som «biprodukt» av eggproduksjonen. Slaktede høner har gjort sitt. De har lite kjøtt på bena og brukes i stadig mindre grad til kjøtt.

Dette var annerledes før, da man hadde kombihøner som både verpet og hadde nok brystmuskler o.a. igjen til å havne i frikasseen.

De hønene som kommer på markedet i dag, betegnes som gourmethøner og er mødre til en generasjon med kyllinger. Ifølge kjøttbransjen slaktes de sammen med kalkun, fordi de er så store. Det rare er at mange av disse hønene også «omdannes» til kalkun på den samme slaktelinjen.

Prior karbonader av «kalkun» inneholder bare dobbelt så mye kalkun som høne. Det samme gjør kjøttboller av «kalkun». Også grillpølser av «kalkun og kylling» inneholder en del hønsekjøtt.

Og hvem vet? Kanskje noe av dette hønsekjøttet egentlig er kvernet hane. Det ble slaktet 76 tonn hane i 2008. Kykeliky! Eller var det goble, goble?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.578
Antall liker
84.761
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Tror jaggu det blir salat og grønnsaker heretter
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.156
Antall liker
10.665
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Og det er en av grunnene for at vi går på jakt.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.578
Antall liker
84.761
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
bambadoo skrev:
Og det er en av grunnene for at vi går på jakt.
Det jeg jakter på havner ikke i gryta.. He he
 
N

nb

Gjest
TTmania skrev:
Tror jaggu det blir salat og grønnsaker heretter
Det må litt rebranding til for sarte sjeler som ikke klarer å forholde seg til hvor maten deres egentlig kommer fra, det er ikke noe nytt. Si at indrefileten fra Reinsdyr som ligger på tallerken kommer fra Rudolf, og de mest urbaniserte klarer ikke å spise den. Sør i Europa er det forresten helt normalt at det er vakumpakket hestebiff på ethvert supermarked. Det står hest på pakken (for nordmenn høres muligens steak du cheval mer delikat ut enn hestebiff...) og godt er det.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
På Meny har jeg for noen dager siden sett indrefilet av svin solgt som "indrefilet, purke". I disse influensatider tror man visst at det klinger bedre. ::)
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
totte skrev:
På Meny har jeg for noen dager siden sett indrefilet av svin solgt som "indrefilet, purke". I disse influensatider tror man visst at det klinger bedre. ::)
Bedre enn "Indrefilet, råne(r)". ;D

Og den svineinfuensaen var tamme greier, må jeg si.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Rhesus skrev:
totte skrev:
På Meny har jeg for noen dager siden sett indrefilet av svin solgt som "indrefilet, purke". I disse influensatider tror man visst at det klinger bedre. ::)
Bedre enn "Indrefilet, råne(r)". ;D

Og den svineinfuensaen var tamme greier, må jeg si.
I dag blir det fårikål av garantert Lofotlam...godt mørna i Lofotfjell og oppvokst på grønt fjellgress dynka med havsalt - kan det bli bedre? Jeg kjøper 1 stk. hver høst. Det blir til et par lammelår, heimeprodusert pinnekjøtt ( henger til tørk nå etter 4 døgn i kraftig saltlake ) og 5 - 6 runder med fårikål eller frikase, samt en lammesadel. Det er blant det beste kjøttet jeg veit. Men sjøl det, stiller bak rypa, rein og kval. Prøv rosa heilsteik av mørt kvalkjøtt...fantastisk! Oppskrifter som for elgsteik, går utmerket - men surr bacon rundt, eller spekk kjøttet med solide baconstrimler - og for all del ikke over 65 grader kjernetemperatur...

Ha en fortreffelig middag!

PS: Sitter forøvrig og kura på 2. døgnet med stive ledd, hauverk, sår hals - men fint lite feber, og lurer meg grønn på om dette er H1N1..
;D
 

Gori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2002
Innlegg
115
Antall liker
0
VilhelmW skrev:
He, he...da er det jo urkomisk at du inkluderer deg sjøl i "kjøtthue-gjengen"...men på gerell basis, er jeg enig. Hvor mye dumt går det an å diskutere`Personlig tror jeg det er lenge til bunnen er nådd!

;D ;D ;D
Vel vilhelmw, jeg skrev de fleste ;)

Ellers så tror jeg vi bortskjemte drittungene her i Norge får være glad for at vi har så rent kjøtt som vi har og så langt har holdt oss unna mange av de sykdommene som finnes i resten av europa.
Kanskje det er lurt å stå utenfor eu...... eller fryder forandring alltid...
 
N

nb

Gjest
Gori skrev:
Ellers så tror jeg vi bortskjemte drittungene her i Norge får være glad for at vi har så rent kjøtt som vi har og så langt har holdt oss unna mange av de sykdommene som finnes i resten av europa.
Kanskje det er lurt å stå utenfor eu...... eller fryder forandring alltid...
Etter at nordmenn begynte å reise mye mistet "godt norsk" mye av schwungen sin, for de som var dumme nok til å tro på det i utgangspunktet. Det finnes mye god mat som er norsk, men det er svært, svært langt fra noen garanti at noe er godt fordi det er norsk.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.866
Torget vurderinger
0
Røket hestekjøtt i tynne skiver er utmerket pålegg. Usikker på hvilken del av dyret det er, men selges i Sverige som "Hamburgerkjøtt". Snadder!

En utmerket kjøttferase som faktisk har levd et noenlunde etisk akseptabelt liv er Skotsk Høylandsfe. Flotte trivelige dyr forøvrig, men det fine med dem er at de får leve ute i det fri. Slipper å bo i et fjøs.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
TTmania skrev:
Tror jaggu det blir salat og grønnsaker heretter
Artssjåvinisme er til del komisk, men desverre mest tragisk.

Velkommen skal du være.

Salat er ikke mat for en virkelig vegetarianer ;)
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
emokid skrev:
VilhelmW skrev:
Hadde det ikke vært for at jeg er et sånt jækla rovdyr, som elsker kjøtt jo mindre stekt dess bedre, ville jeg konvertert til vegan tvert. Er det å vente at man mister apetitten på alt anna kjøtt en enn det som kommer fra Lofotlam, rein, elg & anna viltkjøtt inkl. kval?

Alt anna manipuleres, tilpasses, konverteres, antibiotikainfiseres, seigpines, tvangsfores, steriliseres osv. osv....før de seigpines milevis i en dyretransport, skytes i hue med boltpistol, eller elektrifiseres og bløgges, for så endelig å havne på bl.a. mitt bord som lammekjøtt ( sau finnes ikke..),okse ( ku finnes ikke ), broyler, kylkun(???) eller edelgris. Tror jeg tar meg et blomkålhue...

;D
Jeg spiste biff tartar og var generelt ekstremt kjøttsulten frem til jeg var 19.

Jeg mista apetitten på kjøtt på ca 1mnd etter at jeg hadde slutta...Nå er tanken alene frastøtende. Welcome to the bright side!
Har du mensen? Virker sur og tverr. Rødt kjøtt er deilig.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
BBking skrev:
Har du mensen? Virker sur og tverr. Rødt kjøtt er deilig.
- I tried eating vegetarian. I feel like a wimp going into a restaurant. "What do you want to eat sir? Brocolli?" Brocolli's a side dish, folks. Always was, always will be, ok? When they ask me what I want, I say, "What do you think I want!? This is America. I want a bowl of raw red meat right now. Forget about that. Bring me a live cow over to the table. I'll carve off what I want and ride the rest home!
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Som vanlig stereotyp og dårlig informert "humor" rundt vegetarianisme. Det er ikke engang provoserende, kun trettende for herrer som vet å fø seg selv skikkelig. Vi vet da alle at brokkoli er en siderett.
 
V

vredensgnag

Gjest
Er vel få steder jeg ser mer sjabre og tilsynelatende skrantende mennesker enn blant betjeningen i helsekostbutikker. Det finnes vegetarianere som er kyndige nok til å få seg en god nok erstatning når de vender ryggen til kjøtt, men jammen ser man også mye rart i matveien - med mangelsykdommer blant barn som er pådyttet mors nyfrelste vegetarburgere.

Kjøtt er fantastisk, og norsk kjøtt er blitt bedre. Fortsatt et stykke igjen, men jeg kan nå jevnlig plukke spesielt entrecotestykker som er rene jubelen i pannen.

Vil ikke påstå jeg er like flink som han her når det gjelder å skjelne nyanser i kjøtt - men jeg er arvelig belastet og setter høye krav. Dessverre er kvalitetskjøtt fortsatt dyrt om man går til spesialoppdretterne.
http://www.independent.co.uk/life-s...-breed-from-one-mouthful-of-meat-1802716.html

Har smakt en del kjøtt fra Jæren som var himmelsk godt kurert etter slakting - bl.a. entrecote.

I går spiste jeg en entrecote innkjøpt fra ICA som simpelthen smeltet på tungen - og da var jeg blitt "kresnet til" etter å ha spist argentinsk indrefilet et par ganger i forrige uke - så ingen grunn til sort fortvilelse her hjemme.

Disse leverer kjøtt som får ganen til å bli lyrisk - men det må stekes rett:

http://www.prima.as/nyheter/indrefileten_2009-Nr1/a-idsoe.htm

 
N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Er vel få steder jeg ser mer sjabre og tilsynelatende skrantende mennesker enn blant betjeningen i helsekostbutikker. Det finnes vegetarianere som er kyndige nok til å få seg en god nok erstatning når de vender ryggen til kjøtt, men jammen ser man også mye rart i matveien - med mangelsykdommer blant barn som er pådyttet mors nyfrelste vegetarburgere.
10-20% av norske sped- og småbarn lider av jernmangelanemi i varierende grad. I mange land finnes jernberiket mel, det er visstnok ikke tilgjengelig i Norge, i alle fall ikke brukt i det daglige brød. Barnemishandling. Grunnene til jernmangel er selvsagt flere enn at mamma har fått for seg at tofu er stas.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
vredensgnag skrev:
Er vel få steder jeg ser mer sjabre og tilsynelatende skrantende mennesker enn blant betjeningen i helsekostbutikker. Det finnes vegetarianere som er kyndige nok til å få seg en god nok erstatning når de vender ryggen til kjøtt, men jammen ser man også mye rart i matveien - med mangelsykdommer blant barn som er pådyttet mors nyfrelste vegetarburgere.
Folk med tilheng til helsekostbutikker har et forvrengt forhold til næring og mat, og tror de kan erstatte et velbalansert kosthold med piller, bortkokte essenser og annet vissvass. Desverre er noen av disse såkalte vegetarianere (men kjøper norges omega 3 og melkedogmer, for det er jo ikke sååå synd fisk og melkekyr). Jeg har lite til overs for puddingveggiser. Kostholdssykdommer er ikke mer fremtredende hos plante-etere, de er bare anderledes enn pølsespisernes. Har du i utgangspunktet lite peiling på ernæring og kostholdet du har, hjelper det ikke om du er likspiser eller grønsakspiser.

Det er aldri snakk om erstatninger for kjøtt. Det er alltid snakk om noe mer optimalt.

Animalsk protein er ikke egnet for det menneskelige fordøyelsesystem. Melk er gift.

http://www.thechinastudy.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/The_China_Study
 
Topp Bunn