Politikk, religion og samfunn Kjørte på noen - Stakk av

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.841
Sted
Horten
Skuffende. Da jeg så trådtittelen trodde jeg at et hfs medlem hadde en innrømmelse å komme med.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.550
Noen som vet hvor bulke-Jens var på de aktuelle tidspunktene?

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
111
En ny trend er det ikke - det bruker på å være noen sånne saker i løpet av et år. Mange stikker av som en panikkhandling, noen for å prøve å slippe unna straff og der er sikkert også noen som ikke oppfatter alvoret der og da. De fleste melder seg vel etter en stund (eller blir angitt), spesielt når saken slås stort opp i media, og vitner er det nesten alltid til en slik sak.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.364
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Man vet jo ikke om det er uhell før man har snakket med partene, og når noen stikker av kan det bli vanskelig....og sel om det er et uhell har man PLIKT til å hjelpe, det er kanskje det alvorligste ved at man stikker av, ikke at man unndrar seg straff, men at man unnlater å hjelpe.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.550
Du har rett, i denne sammenhengen var det skivebom. Beklager :)

Grace

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
33
Torget vurderinger
7
Grace tenker som "erato":-

Naturligvis handler det om å hjelpe;- man har å stanse,- konsekvensene får komme i annen rekke. Det kan være vanskelig å vite hvorledes man vil reagere i en gitt situasjon;- personlig vet jeg;- var borti et lite insident for noen år siden,- et barn løp så og si rett på bilen min;- stanset tvert, og fort ut av bilen for å sjekke;- heldigvis slapp barnet med skrekken. La det imidlertid være sagt:- har en viss forståelse for de som måtte reagere annerledes enn det ideelle;- noen kan sikkkert bli skremt og oppskaket, og utvise en for situasjonen mindre rasjonell adferd.

Grace

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Sannsynligvis en indikator på tidsånden/mentaliteten: If you get away, you're not guilty. Det er sikkert ikke såå ille å ha vært en vellykket hedgefund-wall-street-guy tross alt... D.v.s: Allmennmoralen er kanskje sunket ned på likemannsnivå? Me and you. Us and them. Whatever... Båten flyter.

Well: Initialresponsen er sannsynligvis meget annerledes enn senrespons. Før eller siden vil nok de fleste komme frem med sannheten hvis det gnager. Så det er kanskje initialresponsen som er forandret med tiden? En korrumpert ryggmargsrefleks?

Sist redigert:

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
800
Torget vurderinger
5
Hvis uhell hadde vært avkriminallisert hadde sikkert flere meldt seg.
Nå er vel de aller fleste trafikkulykker uhell i den forstand at det ikke er aktsomme handlinger å skade noen eller noe. Men det er nok mye uaktsom kjøring som følge av årsaker der kjøretøyfører har ansvar som følge av manglende oppmerksomhet, alkoholpåvirkning, for høy hastighet osv.
Det er vanskelig å definere hva som er uhell i den forstand at fører kan fritas alt ansvar. Når det er sagt er myke trafikanter lovmessig ekstremt godt beskyttet. Omtrent uansett type hendelse er et førers ansvar, jeg er ikke helt overbevist om at det bør være slik. Myke trafikanter må også være sitt ansvar bevisst og bør måtte kunne stilles til ansvar ved grov uaktsomhet.

For ordens skyld, jeg relaterer ingenting til nevnte sak med det fryktelig tragiske utfallet. Kun generelle betraktninger.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Kall meg gjerne grinebiter eller noe lignende, men jeg synes ikke denne tråden skulle vært startet, gitt det tragiske utfallet, iallfall ikke så snart.
Riktignok er det lite sannsynlig at de pårørende leser HFS, men jeg synes man i det minst burde ventet litt, av respekt for de etterlatte.

Så vidt jeg kan se, har heller ikke nettavisene noen kommentartråd om denne saken.
En viss forskjell er det jo, i og med at man må logge på her for å lese denne tråden, men jeg synes uansett at den er unødvendig.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Kall meg gjerne grinebiter eller noe lignende, men jeg synes ikke denne tråden skulle vært startet, gitt det tragiske utfallet, iallfall ikke så snart.
Riktignok er det lite sannsynlig at de pårørende leser HFS, men jeg synes man i det minst burde ventet litt, av respekt for de etterlatte.

Så vidt jeg kan se, har heller ikke nettavisene noen kommentartråd om denne saken.
En viss forskjell er det jo, i og med at man må logge på her for å lese denne tråden, men jeg synes uansett at den er unødvendig.
Det utsagnet er jeg 100% enig i. Samtidig vil jeg understreke ansvaret som ligger i det å føre motorkjøretøy. Man skal stanse, avklare, varsle og om mulig - hjelpe den skadelidte, uansett. Er man uheldig og forårsaker skade, f.eks. kjører på fugler eller dyr, for ikke å snakke om mennesker, er det heilt forkastelig å stikke av. Punkt slut.

Topp Bunn