Kjøring i venstre felt ved flere kjørefelt

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.899
Torget vurderinger
4
Jeg kjører forbi i høyre felt 10-20 km/t over fartsgrensen, plutselig kommer det en fyr, vanligvis i Audi (hvorfor er det stort sett bare idioter som kjører det bilmerket?) i stor fart og legger seg 3 meter bak og skal forbi mens man selv passerer andre biler. Da er ikke jeg så veldig rask med å legge med tilbake i venstre felt.

Det beste er uansett folk som ligger i høyre felt, under fartsgrensen mens de snakker i mobiltelefon. Jeg ønsker meg varmesøkende raketter i slike tilfeller.
Du må være en slik "...." som kjører Audi :-/

Altså; venstre er den siden man kjører forbi på....altså samme siden som den siden av bilen hvor du sitter når du kjører den......høyre er den side du legger deg tilbake til etter forbikjøringen, - det er den siden av bilen hvor det ikke er noe ratt. :p Og ligger du under fartsgrensen så legg deg for all del på høyre side !

VENSTRE HØYRE

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Han fyren er ofte uheldig.

Da han senere skulle selge denne bilen ble den skadet igjen. En lasaron satte seg inn i bilen som sto i en bruktbilhall, og kjørte den rett i veggen. Nok en gang måtte han dekke skaden selv, fordi han som påførte den selvfølgelig ikke var forsikret, eller i stand til å dekke den selv.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
I Italia er det sågar forbudt å oppholde seg i venstre felt, unntatt i en konkret tidsbegrenset forbikjøringssituasjon. Politiet slår til og med hardt ned på det.
Her er en annen kar som nettopp har hatt litt ulike opplevelser med både norsk og italiensk trafikkpoliti...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Veldig bra blogg! God musikksmak har han også.. Bach's kantater er favorittmusikk.

Mvh Vidar P

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Du må være en slik "...." som kjører Audi :-/

Altså; venstre er den siden man kjører forbi på....altså samme siden som den siden av bilen hvor du sitter når du kjører den......høyre er den side du legger deg tilbake til etter forbikjøringen, - det er den siden av bilen hvor det ikke er noe ratt. :p Og ligger du under fartsgrensen så legg deg for all del på høyre side !
Edit: Skal selvsagt være venstre felt, selv om det ikke er lov med håndholdt mobiltlf i høyre felt heller.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.646
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Onkelen min driver en bedrifit som sysler med frakt. En av lastebilsjåførene hans mistet jobben for en periode fordi bilen han lå bak bråbremset fordi det var kontroll der, og som kjent tar det lenger tid å stoppe en lastebil enn en personbil, så han kom ganske nær den bremsende bilen, og på grunn av det mistet han lappen.
Her kan man vel vanskelig belønne politiet for å vise utpreget godt skjønn.
Ganske så fortjent, vil jeg si...

Dersom vedkommende i bilen foran hadde bråbremset til full stopp og ikke bråbremset til lovlig hastighet (som vil være tilfelle i forb. med bråbrems for kontroll), så ville bilen foran vært en smule kortere. Ergo holdt ikke lastebilsjåføren god nok avstand.

Hadde jeg vært tilstede skulle jeg pinadø belønna "onkel" med donuts og kaffe...

Johan-Kr

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.806
Sted
Holmestrand
Mange nordmenn praktiserer følgende: Inn på motorveien, rett over i venstre felt, der ligger vi uansett fart og trafikk. 50 m før vi skal ta av begynner vi å tenke på å legge oss over i høyre felt. Vanlig syn på motorveien: Sammenhengende rekke 10-15 biler i venstre felt (gjerne 5 km under fartsgrensa), høyre felt - INGEN! I dag tidlig: Inn på Vækerø (E-18 ) spurter en Audi (var det noen som nevnte bøllebilen tidligere her?) inn fra påkjøringen, rett gjennom kollektivfelt, høyrefelt og sprenger seg inn i venstre felt som gikk fint helt til han kom. Siger forbi EN BIL før han hiver seg over og kjører ut på Sjølyst. For den som ikke er kjent er dette en liten km... Synes jeg minnes et eller annet om å velge det felt som passet best for den videre ferdsel. Gjelder tydeligvis ikke for Audibilister.

Benytt høyrefeltet!

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Billister som ligger i venstre felt og ikke flytter seg når det kommer noen bak og vil forbi bør umiddelbart trekkes ut av kjøretøyet for snarlig avretting - sjelden hisser jeg meg opp over noe, men dette er det jeg skal dø av, da som i form av et infarkt. Kjenner jeg blir varm i toppen bare av å tenke på det...

Og de som tror at søringer ikke kan kjøre bil bør tenke på at det faktisk er den nordlige landsdelen som har flest ulykker og utforkjøringer/skader i f.h.t. innbyggere - i alle fall for to år siden. Da vet jeg ikke om spekulasjoner i forsikringssvindel er tatt med, men det regner jeg med.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.518
Kjøring i venstre fil er folkesport her på sørlandet.. så godt som hver dag når jeg kjører til jobb ligger samtlige foran meg i venstre fil. Høyre fil er tom for biler. Forstå det den som kan...  :mad: For de som er kjent gjelder dette spesielt fra bomstasjonen på Bjørndalssletta og helt til innsnevringen ut fra Baneheitunnellen.

Heldigvis har jeg futt nok til å kjøre forbi når det blir forbikjøringsfelt opp bakken mot Rige/Hellemyr (da kjører merkelig nok de fleste på riktig side av veien igjen). Lancia Delta HF Integrale anbefales på det varmeste som pendlerbil  ;D

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Gjelder tydeligvis ikke for Audibilister.

Trafikkreglene gjelder åpenbart ikke for Audi, blinklys er også tydeligvis ekstrautstyr. Verst er A4 og A6 stasjonsvogn, særlig sistnevnte med grønne skilter.

Ellers sier UP at Audi, Mercedes og BMW er sterkt overrepresentert når det gjelder dårlig trafikkadferd. Ilfg informerte kilder følger de sivile patruljene til UP spesielt med biler av dette merket. Da er sannsynligheten for "fangst" størst....

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.430
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
En annen artig sak er nå jeg kjører mellom Oslo og Asker, hvor trafikken går i 100, sånn omtrentlig. Og så kommer det en politibil innpå veien. "Alle" bremser med til 80 og den f..ns bilen i venstre felt nekter å spille folk forbi.

#¤%&/().

Topp Bunn