Kjøring i venstre felt ved flere kjørefelt

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Alle kloke hoder på sentralen her, svar meg nå; Ved to eller flere kjørefelt i samme retning, er det da riktig at venstre felt kun skal benyttes i forbikjøringsøyemed eller ved avsvingning hvis veien deler seg? Hvis man ligger i venstre felt uten spesiell hensikt på eller over fartsgrensen, har man da plikt til å slippe forbi andre kjøretøy som kommer bakfra i samme felt med større fart?osv osv.......informer meg! jeg er trønder, og kan pr definisjon ikke kjøre bil.
 
K

kbwh

Gjest
Venstre felt skal brukes ved forbikjøring, men det er ikke mange nordmenn som har forstått det. Hvorvidt det er en overvekt av bebartede som ikke har fortått det vet jeg ikke.
 
P

Parelius

Gjest
Valentino har selvfølgelig rett. Men når det sitter kyr bak rattet, skjer mye rart... Fjøsdistrikt helt inn til stortinget.

(Du trenger ikke forbli en trønder, nescafe, det fins bedre muligheter.)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Man har da i alle fall ikke plikt til å slippe frem kjøretøy som ligger over fartsgrensen.
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Man har da i alle fall ikke plikt til å slippe frem kjøretøy som ligger over fartsgrensen.
Det er kanskje korrekt. Men det skaper nok farligere situasjoner av å ikke gjøre det, enn å gjøre det.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Aha, nå skjønner jeg hvorfor jeg aldri møter noen mellom Gardemoen og Oslo...............
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis det er stor trafikk er det ikke uvanlig at begge eller flere kjørefelter benyttes, ikke noe galt med det. Men på en motorvei er det vanlig å forbeholde ett felt til forbikjøring. Og forbikjøring skal foregå til venstre, men er du i to paralelle køer bremser du jo ikke opp den ene for å unngå å gli forbi køen i venstre felt heller.

Men er det plass i venstre fil er det god kotyme svinge inn igjen der etter en forbikjøring slik at man ikke hindrer trafikken for de som vil kjøre fortere enn deg.

Og det er ikke opp til deg å være trafikkpoliti, selv ikke for dem du mener kjører for fort. Så hvis noen viser tegn på å ville kjøre forbi deg så slipp dem forbi!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Dersom jeg ligger i venstre felt, speedometeret viser omkring 110, fartsgrensen er 100 og høyre felt er tettpakket og går i 90, da gidder jeg ikke hive meg inn og bremse for å raskest mulig slippe forbi en som ligger i 130. Det må gå an å utvise skjønn. På den annen side skal man ta hensyn til traffikk med større hastighet når man legger seg fra høyre til venstre felt, og man skal forsøke å slippe frem mest mulig og unngå å oppholde seg i venstre felt lenger enn nødvendig.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Man har da i alle fall ikke plikt til å slippe frem kjøretøy som ligger over fartsgrensen.
Det er feil.
Når bakenforliggende kjøretøy gjør tegn til å ville kjøre forbi, skal foranliggende bil holde til høyre, slakke ned farten og om nødvendig stanse for å slippe bilen forbi.

Dette har ingen på østlandet forstått riktignok, men sånn er det. Det er ikke omtalt noen hastigheter i denne regel, og med god grunn.

Hva vet du om det er en nødsituasjon i den andre bilen?
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Dersom jeg ligger i venstre felt, speedometeret viser omkring 110, fartsgrensen er 100 og høyre felt er tettpakket og går i 90, da gidder jeg ikke hive meg inn og bremse for å raskest mulig slippe forbi en som ligger i 130. Det må gå an å utvise skjønn. På den annen side skal man ta hensyn til traffikk med større hastighet når man legger seg fra høyre til venstre felt, og man skal forsøke å slippe frem mest mulig og unngå å oppholde seg i venstre felt lenger enn nødvendig.
Akkurat det der skjer ganske ofte når det er litt tett trafikk, men grei flyt. Jeg kjører forbi i høyre felt 10-20 km/t over fartsgrensen, plutselig kommer det en fyr, vanligvis i Audi (hvorfor er det stort sett bare idioter som kjører det bilmerket?) i stor fart og legger seg 3 meter bak og skal forbi mens man selv passerer andre biler. Da er ikke jeg så veldig rask med å legge med tilbake i venstre felt.

Det beste er uansett folk som ligger i høyre felt, under fartsgrensen mens de snakker i mobiltelefon. Jeg ønsker meg varmesøkende raketter i slike tilfeller.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Det er interessant psykologisk sett å bivåne at de som på andre tråder er mest generaliserende, tydeligvis har dette som personelig egenskap! :)
Audiførere er idioter. Østlendinger forstår ikke trafikken. Folk fra landet kan i hvert fall ikke kjøre bil.
:)
Honkey
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Det er interessant psykologisk sett å bivåne at de som på andre tråder er mest generaliserende, tydeligvis har dette som personelig egenskap! :)
Audiførere er idioter. Østlendinger forstår ikke trafikken. Folk fra landet kan i hvert fall ikke kjøre bil.
:)
Honkey
Og Honkey overdriver.
Hvis du legger godviljen til, og ikke krever petimeternøyaktighet i alle setninger, så går det nok bra for deg også skal du se. Tell til 10. ;D (1....2....3.....4....5........)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Venstre felt er for trøndere.
Høyre felt er for sinkene.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Det er forøvrig morsomt med slike som ligger i venstre felt for å passe på at folk ikke overstiger fartsgrensen. Iallefall ikke mer enn de selv gjør.
 
O

OldBoy

Gjest
Det ser ikke ut til at det går spesielt fort :D
Nei, men av bildet å dømme, kan vi nå fastslå at det i det minste finnes én bilist i landet som forstår seg på å avpasse farten etter forholdene.  :) :)

Edit: PS. Når han kjører off-road, som på bildet. På veien er vi tullinger alle sammen.
 
A

Aubi

Gjest
Dersom jeg ligger i venstre felt, speedometeret viser omkring 110, fartsgrensen er 100 og høyre felt er tettpakket og går i 90, da gidder jeg ikke hive meg inn og bremse for å raskest mulig slippe forbi en som ligger i 130. Det må gå an å utvise skjønn.
Det er derfor "jeg" pleier å legge meg 2 meter bak støtfangeren din for å vise at dette kan du ikke gjøre. "Jeg" forlanger å ha den personlige friheten til når som helst å kjøre så fort det behager meg. Da får det ikke hjelpe at alle andre må holde samme hastighet i høyre felt.
I mangelen av noe bedre, så er motorveien det nermeste vi kommer tyrefekting på norsk jord.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Å kjøre i rundkjøringer i Fredrikstad er som å delta i okseløp i Pamplona.
 
O

OldBoy

Gjest
Å kjøre i rundkjøringer i Fredrikstad er som å delta i okseløp i Pamplona.
Jeg var ikke oppmerksom på at de hadde rundkjøringer i Fredrikstad. Er det sånne små som man kjører rett over, kanskje? :)
 
A

Aubi

Gjest
Å kjøre i rundkjøringer i Fredrikstad er som å delta i okseløp i Pamplona.
I rundkjøringer er det egentlig bare god folkeskikk som nytter!
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jeg var ikke oppmerksom på at de hadde rundkjøringer i Fredrikstad. Er det sånne små som man kjører rett over, kanskje? :)
Eller akselerer for å komme først over.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Det er derfor "jeg" pleier å legge meg 2 meter bak støtfangeren din for å vise at dette kan du ikke gjøre. "Jeg" forlanger å ha den personlige friheten til når som helst å kjøre så fort det behager meg. Da får det ikke hjelpe at alle andre må holde samme hastighet i høyre felt.
I mangelen av noe bedre, så er motorveien det nermeste vi kommer tyrefekting på norsk jord.  
Det er i orden "vi" gir "deg" retten til å kjøre så fort du vil. Men når "du" kommer bak meg og jeg er i ferd med å passere TO lastebiler, har du da retten også til å presse meg til å øke farten? MÅ jeg kaste meg innn mellom de to lastebilene, eller kan jeg holde fartsgrensen + 10 til jeg er forbi? Har du rett til å utsette meg for fare ved å ligge helt opptil hekken på meg uten teoretisk sjans til å reagere ved bråbrems? Hm?

Honkey
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Det er i orden "vi" gir "deg" retten til å kjøre så fort du vil. Men når "du" kommer bak meg og jeg er i ferd med å passere TO lastebiler, har du da retten også til å presse meg til å øke farten? MÅ jeg kaste meg innn mellom de to lastebilene, eller kan jeg holde fartsgrensen + 10 til jeg er forbi? Har du rett til å utsette meg for fare ved å ligge helt opptil hekken på meg uten teoretisk sjans til å reagere ved bråbrems? Hm?

Honkey
Kjøp deg ny bil med større motor, så slipper du denne problematikken. ;D
 
A

Aubi

Gjest
Det er i orden "vi" gir "deg" retten til å kjøre så fort du vil. Men når "du" kommer bak meg og jeg er i ferd med å passere TO lastebiler, har du da retten også til å presse meg til å øke farten? MÅ jeg kaste meg innn mellom de to lastebilene, eller kan jeg holde fartsgrensen + 10 til jeg er forbi? Har du rett til å utsette meg for fare ved å ligge helt opptil hekken på meg uten teoretisk sjans til å reagere ved bråbrems? Hm?

Honkey
Ja, fordi det er forferdelig viktig for "meg" at jeg får folk til å flytte seg for "meg". "Jeg" skal egentlig ikke kjøre så fort. Det kan du ofte se når du pasererer "meg" litt senere liggende i høyre felt i en moderat hastighet. Da er anfallet over for denne gang. Men du må bare ikke slappe av. "Jeg" har mange åndsfrender der ute:
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Det er i orden "vi" gir "deg" retten til å kjøre så fort du vil. Men når "du" kommer bak meg og jeg er i ferd med å passere TO lastebiler, har du da retten også til å presse meg til å øke farten? MÅ jeg kaste meg innn mellom de to lastebilene, eller kan jeg holde fartsgrensen + 10 til jeg er forbi? Har du rett til å utsette meg for fare ved å ligge helt opptil hekken på meg uten teoretisk sjans til å reagere ved bråbrems? Hm?

Honkey
Det er i slike situasjoner man bruker brekket.
 
O

OldBoy

Gjest
Det er i orden "vi" gir "deg" retten til å kjøre så fort du vil. Men når "du" kommer bak meg og jeg er i ferd med å passere TO lastebiler, har du da retten også til å presse meg til å øke farten? MÅ jeg kaste meg innn mellom de to lastebilene, eller kan jeg holde fartsgrensen + 10 til jeg er forbi? Har du rett til å utsette meg for fare ved å ligge helt opptil hekken på meg uten teoretisk sjans til å reagere ved bråbrems? Hm?

Honkey
Hvis ikke den som kjører bak har vett nok til å holde en avstand til forankjørende som passer med farten, får den som kjører foran tilpasse farten til avstanden.

2 m avstand....1001-1002-1003...da er en passende fart ca. 0,67 meter pr. sekund...........lang regnepause her......og svaret er 2,4 km/t. Prøv det neste gang du får en tulling bak deg.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Jeg synes det er morsomt å ligge godt under fartsgrensen så lenge det er ett felt, men når det blir to felt kjører jeg alltid så fort at ingen får kjørt forbi meg. Når det blir ett felt igjen sakker jeg igjen til lusetempo.

Forøvrig har jeg sparepengene mine plassert i aksjer for et legemiddelfirma som produserer medisin mot høyt blodtrykk.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Jepps, her har vi jammen en trønder i venstre kjørefelt...


I trafikken er det vel så enkelt som at alle andre er idioter. ;D

Kom på en vits da jeg så dette bildet:

En østlending (ja her vil vel mange føle seg stigmatisert og plassert i bås og se på dette som generell kritikk av østlendinger, men dette er altså snakk om EN som tilfeldigvis kom fra et sted sørøst i Norge..) var på tur i nordnorge med bil. Han var ikke helt skodd etter forholdene, så i en sving endte både han og bilen utfor veien. Han ble både sur og sint, der stod han og kom seg ingen vei, så kom en av de innfødte forbi. Østlendingen ropte opp til mannen: Hvem i %&#¤¤!!! er det som har ansvaret for å strø her? Nordlendingen kikket ned på den iltre østlendingen og sa så: (litt usikker på dialekten.. ) Ja æ veit nu ikke der nede….. men her oppe er det Statens Veivesen…
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
I Italia er det sågar forbudt å oppholde seg i venstre felt, unntatt i en konkret tidsbegrenset forbikjøringssituasjon. Politiet slår til og med hardt ned på det.

Mvh Vidar P
 
K

kbwh

Gjest
Ang. avstand til bilen foran.
Tåkebaklyset er et fint lite verktøy for å skape seg litt luft bak støtfangeren. Bare husk å slå det av når hensikten med bruken er oppnådd.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
I Italia er det sågar forbudt å oppholde seg i venstre felt, unntatt i en konkret tidsbegrenset forbikjøringssituasjon. Politiet slår til og med hardt ned på det.

Mvh Vidar P
Italia, ja...
Ferrari
De Tomaso
Lamborghini
Maserati
osv...

Der skal man ikke ligge å lure bak en trailer hele dagen, sånn som det er meningen at vi skal gjøre på norske veier.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Ang. avstand til bilen foran.
Tåkebaklyset er et fint lite verktøy for å skape seg litt luft bak støtfangeren. Bare husk å slå det av når hensikten med bruken er oppnådd.
Onkelen min driver en bedrifit som sysler med frakt. En av lastebilsjåførene hans mistet jobben for en periode fordi bilen han lå bak bråbremset fordi det var kontroll der, og som kjent tar det lenger tid å stoppe en lastebil enn en personbil, så han kom ganske nær den bremsende bilen, og på grunn av det mistet han lappen.
Her kan man vel vanskelig belønne politiet for å vise utpreget godt skjønn.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Onkelen min driver en bedrifit som sysler med frakt. En av lastebilsjåførene hans mistet jobben for en periode fordi bilen han lå bak bråbremset fordi det var kontroll der, og som kjent tar det lenger tid å stoppe en lastebil enn en personbil, så han kom ganske nær den bremsende bilen, og på grunn av det mistet han lappen.
Her kan man vel vanskelig belønne politiet for å vise utpreget godt skjønn.

Ser ikke problemet her. Det er din plikt som fører å holde så god avstand til trafikken foran til en hver tid at du kan stoppe med god margin selv om bilen foran bråbremser.

Men tunge kjøretøy har mye lenger bremselengder enn folk er klar over! Og det er et problem for dem som kjører disse at folk opfatter den økte avstanden til bilen forran som en luke de kan fylle opp ved å kjøre forbi, noe som får lastebilen til å holde tilbake for å lage ny avstand etc. Men selv om dette kan være frustrerende så er det viktig å holde denne avstanden.

Hvis den nevnte føreren hadde tatt igjen bilen foran er det ikke vanskelig å se for seg resultatet.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Onkelen min driver en bedrifit som sysler med frakt. En av lastebilsjåførene hans mistet jobben for en periode fordi bilen han lå bak bråbremset fordi det var kontroll der, og som kjent tar det lenger tid å stoppe en lastebil enn en personbil, så han kom ganske nær den bremsende bilen, og på grunn av det mistet han lappen.
Her kan man vel vanskelig belønne politiet for å vise utpreget godt skjønn.
Det ligger i denne historiens natur at vi ikke har hørt poitiets versjon av saken. Og han som mistet lappen og dermed inntekten har neppe noen motivasjon for å farge historien litt til sin fordel...?

Honkey
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
En kompis av meg kjørte bak en lastebil hvor lasten var heller dårlig sikret. Så han fikk et lass grus inn gjennom frontruten, som ble knust av grusen. Han la seg over i venstre fil, og kjørte forbi lastebilen for å stoppe ham. Men han ble selv stoppet, for der hadde politiet laserkontroll. Politiet lot seg selvfølgelig ikke imponere av at han satt med fanget fullt av glass og grus, lot lastebilen kjøre videre, og han som kjørte for fort mistet førerkortet. Denne historiens natur er forøvrig også slik at vi ikke har hørt politiens versjon av saken. Skaden måtte han dekke selv, fordi han fant aldri ut hvem som hadde kjørt lastebilen.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
En kompis av meg kjørte bak en lastebil hvor lasten var heller dårlig sikret. Så han fikk et lass grus inn gjennom frontruten, som ble knust av grusen. Han la seg over i venstre fil, og kjørte forbi lastebilen for å stoppe ham. Men han ble selv stoppet, for der hadde politiet laserkontroll. Politiet lot seg selvfølgelig ikke imponere av at han satt med fanget fullt av glass og grus, lot lastebilen kjøre videre, og han som kjørte for fort mistet førerkortet. Denne historiens natur er forøvrig også slik at vi ikke har hørt politiens versjon av saken. Skaden måtte han dekke selv, fordi han fant aldri ut hvem som hadde kjørt lastebilen.
Uheldig mann. Men man kan jo også forstå at politiet reagerer på at man velger å foreta en forbikjøring med kupeen full av grus og en knust frontrute... uten å spekulere i om dette var foretatt av et brennede ønske om hjelpsomhet eller et forsøk på å få tak i den satans idioten som kjørte lastebilen for å gi ham en overhaling.

Men det føltes nok sikkert blodig urettferdig ja.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Hekter meg på Gjestemedlem her; å foreta en forbikjøring under de forhold som her ble beskrevet fortoner seg for meg som særdeles hasardiøst. Tviler på at Onkel P i det hele tatt behøvde fartsmåler for å beslaglegge både førerkort og bil. De burde tatt utvidet blodprøve også!

Honkey

PS: Selvsagt måtte også lastebilfører anmeldes og saken etterforskes. Men det er en annen historie. En feil til retter ikke opp den første.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Ifølge ham selv var det for å stoppe en som kjørte med farlig last. Men det kan selvfølgelig også tenkes at han gjerne ville at lastebilens forsikringsselskap skulle dekke skaden. Han er ikke akkurat typen til å gi folk overhaling.
 
Topp Bunn