Kjøre fra Molde til Haugesund på sommerdekk midten av mars, tips

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Hei,
Har kjøpt meg en " ny bil" som står i Molde og meningen var/er å hente den 16 mars og ta hurtigruta fra Molde til Bergen, men nå har eg fått beskjed at hurtigruta som eg hadde bestilt billett på er innstilt denne dagen.
Bilen har sommerdekk på og tror at det heller ikke er noen kurant sak å sette på vinterdekk
Det eg lurer på er om det er noen anbefalt rute for å slippe fjelloverganger, får våge seg om det blir noen ekstra ferjer og distanse totalt, det er med andre ord "snø og glatt" eg er redd for.
Bilen er en sportsbil da med breie sommerdekk og sikkert lav også
Mvh
GFE
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette skal du vere forsiktig med.
Ørskogfjellet har eg ikkje høyrt noko om, men om du køyrer indre veg, vil du få snø i Stigedalen. Då er det betre å køyre ytre rute om Hareid/ulsteinvik/Koparnes. Maurstadeidet var fint på torsdag, men vi har hatt hagl og snø i dag, så uansett er det risikofylt, dette her.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.918
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Gi blanke fan i det, du :mad: Var det bare ditt eget liv og bilen din du risikerte, så værsågod. Imidlertid risikerer du livene til andre trafikanter etter veiene :mad:

Hvis Hurtigruta har innstilt, så har du vel krav på refundering av kostnader og så kan du evnt booke om til i en anna dag?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.541
Antall liker
9.701
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ikke gjør det (skrevet av en Bergensbeboer som har kjørt på vestlandske vinterveier i mars før). Hvorfor er det så viktig å få bilen den 16. mars?
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
erato skrev:
Ikke gjør det (skrevet av en Bergensbeboer som har kjørt på vestlandske vinterveier i mars før). Hvorfor er det så viktig å få bilen den 16. mars?
Hei, i utgangspunktet så var eg ikke intresert i å utfordre skjebnen, derfor så bestilte eg hurtigruta da, videre flybillett etc så 16 mars ble valgt slik at det skulle passe både meg og selger siden han arbeider i Oslo så var Fredagen en dag som passet da, eg kan jo sjekke om hurtigruta går på lørdagen da og ta en overnatting i Molde, men synes det var greit å få sjekke litt hva dere mener, og forstår sånn generelt at det ikke er å anbefale å kjøre da

Mvh
Gfe
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Audiophile-Arve skrev:
Ta det som ein kosetur, og nyt Molde. Hyggjeleg by, og langt sikrare måte å gjere det på.
Ja tviler ikke på byen da, men får sjekke opp på Mandag at det går båt på lørdagen da, i utganspunktet skal det vel gå alle dager men siden fredagen ble kanselert så må eg sjekke opp om det er noen forandring på lørdagen også da,
Takker ellers for tips da,

Ha en fin helg
Mvh
Gfe
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Hvis det er glatten du tenker på, så er vel veiene vinterbare. Jeg har kjørt Ålesund - Bergen en rekke ganger på vinteren, med ulike biler. Aldri vært noe problem å kjøre ytre, dvs Volda, Førde og Lavik.

Må jo selvsagt avpasse fart og kjørestil etter forholdene, men det har aldri vært noe problem pga veiene. Så med en alminnelig bil og en alminnelig sjåfør er ikke dette noe vanskelig. Du kan jo komme ut for uvær, men det kan du alle steder.

Har også tatt bilen på Hurtigruten en gang, men det var kun for å spare tid.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
dag1234 skrev:
Hvis det er glatten du tenker på, så er vel veiene vinterbare. Jeg har kjørt Ålesund - Bergen en rekke ganger på vinteren, med ulike biler. Aldri vært noe problem å kjøre ytre, dvs Volda, Førde og Lavik.

Må jo selvsagt avpasse fart og kjørestil etter forholdene, men det har aldri vært noe problem pga veiene. Så med en alminnelig bil og en alminnelig sjåfør er ikke dette noe vanskelig. Du kan jo komme ut for uvær, men det kan du alle steder.

Har også tatt bilen på Hurtigruten en gang, men det var kun for å spare tid.

Anser meg som allminnelig sjåfør og kjører generelt meget forsiktig da, bilen derimot er vel ikke så allminnelig men skal ha en ganske perfekt vekt fordeling, det er en Aston Martin Vantage.
Kunne jo da vert kjekt å kjørt vil eg tro, men blir det glatt så blir det mye unødige bekymringer, men selvfølgelig vil eg prøve å sjekke opp så godt som mulig på forhand da, og denne tråden inngår i dette

Mvh
Gfe
 
S

Stereo_Mono

Gjest
GFE skrev:
Bilen er en sportsbil da med breie sommerdekk og sikkert lav også
Mvh
GFE
Har vært bort i sene vinterforhold med den kombinasjon av bil og dekk og det er totalt livsfarlig.
Jeg kom 150 meter ned i gaten på noen få cm nysnø. Null kontroll på kjøretøyet og bilen endte med å skli sidelengs av veien stillestående pga av litt helling mot grøfta. Der ble jeg stående og skifte tilbake til vinterdekk for å komme meg videre. Dette skjedde heldigvis på en liten vei i nærheten av der vi bor.

Slike dekk og bil på vinterføre er Bambi på glattisen.
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Ja, du kan komme utfor uvær og uforutsette hindringer selvsagt, men jeg har altså aldri opplevd vansker på den strekningen der.

Har også kjørt indre lei noen ganger, dvs ta av ved Skeid og over Sogndal og Voss. Den veien er litt lengre, og der er det som regel kaldere, men mer spennende rute - der også uten noe problem.

Hvis det er en spesiell bil, som jeg skjønner det er, så kan det jo være du må ta spesielle hensyn. Jeg har kjørt med ulike biler, men kun 'vanlige' og som sagt så har det gått helt fint.

Bergen - Aksdal er også vinterbar, og har aldri bydd meg på problem.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Man kjører ganske enkelt ikke den strekningen på sommerdekk medio mars. Og særdeles ikke med en nyinnkjøpt Aston. Enkelt valg. Det vil ganske enkelt være glatte partier på veien, med nær 100% sikkerhet.
Man tar enten Hurtigruta senere, eller venter til senvåren og kjører. Noe også forsikringsselskapet med sikkerhet vil poengtere i sin regress dersom man ender i grøfta med bilen.
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Så ikke at det var snakk om på sommerdekk. Det ha jeg aldri gjort, og vil neppe prøve heller.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.097
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
dag1234 skrev:
Så ikke at det var snakk om på sommerdekk. Det ha jeg aldri gjort, og vil neppe prøve heller.
Det var da enda godt. Jeg lurte en stund på om du virkelig trengte hjelp nå, Dag.

Selvfølgelig skal han ikke kjøre denne bilen på sommerdekk nå.
Dette er jo ikke hvilken som helst simpel kjerre heller.
Syns egentlig heller han skal vise oss et bilde av bilen.... :)
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
ottone skrev:
dag1234 skrev:
Så ikke at det var snakk om på sommerdekk. Det ha jeg aldri gjort, og vil neppe prøve heller.
Det var da enda godt. Jeg lurte en stund på om du virkelig trengte hjelp nå, Dag.

Selvfølgelig skal han ikke kjøre denne bilen på sommerdekk nå.
Dette er jo ikke hvilken som helst simpel kjerre heller.
Syns egentlig heller han skal vise oss et bilde av bilen.... :)
Bilde får vente litt, er på skiferie til i morgen og låner en ipad av en kompis, men eg får ikke til å legge inn bilde via den, får ikke det valget som instruksjonen viser til da
Mvh
Gfe
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.542
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
Må slutte meg til Vidar her. DEN BILEN kjører du IKKE på sommerdekk før veiene er garantert bare!!

Tenker faktisk litt på helsa til en audiofil også, men ta ikke slike risikoer med en Aston! Bilen kan sikkert repareres okke som, men disse "spesielle" bilene er laget ut fra helt andre prioriteringer enn det å være best på kolisjonssikkerhet.

Forøvrig må jeg jo få gratulere med er særs staslig automobil. Ta Hurtigruten du! :D
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Forrige søndag kjørte jeg strekninga Oslo - Dombås - Ålesund med Q5 og piggdekk. Flott føre, sol og masse plussgrader selv på Dombås. Ikke noe problem å kjøre om jeg hadde brukt sommerdekk den dagen, hadde faktisk da fått en mye mer morsom og komfortabel tur og samtidig spart miljøet. (Morsom tur fikk jeg likevel grunnet Audi Sound System og IPOD fyllt med over 2.000 utvalgte fra CD-samlingen. Og komfortabel grunnet verdens beste sportsseter...)

Men det er klart at det er greit å være etterpåklok, å kjøre over Dombås i begynnelsen av mars med sommerdekk gjør man bare ikke.

Noe annet er å kjøre Molde - Bergen. Her slipper man fjelloverganger. Ørskogfjellet er ingen fjellovergang i det hele, bare en bakketopp. På vinteren er det faktisk kaldere i Molde by enn på Ørskogfjellet. Stigedalen kjenner jeg ikke så godt men det kan umulig være så kaldt der som på Dombås. Langt ifra også vil jeg tro.
Uansett: blir det samme vær den 16. mars som forrige søndag hadde det ikke vært problem å kjøre til Haugesund med en normal bil og sommerdekk. Men siden du har kjøpt deg sær sommerbil er denne sikkert allergisk både for sludd i lufta og for den del vestlandsveier med kraftige telehiv og fartsdumper.... ;D Slike "biler" skal fraktes med hurtigruta og lagres i garasje i påvente av at mai dukker opp. ;)

Ps: Våren er kanskje tidligere her i Ålesund? Vi har 10 plussgrader i dag, for et par dager siden meldte NRK om 18-19 pluss i Tafjord og på Sunndalsøra. Litt morsomt da forrige helg å kjøre fra Gardermoen og nordover å se at snøen ligger fortsatt ligger på markene. Og isfiskerne sitter på isen på Mjøsa.... ;D
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
GFE skrev:
ottone skrev:
dag1234 skrev:
Så ikke at det var snakk om på sommerdekk. Det ha jeg aldri gjort, og vil neppe prøve heller.
Det var da enda godt. Jeg lurte en stund på om du virkelig trengte hjelp nå, Dag.

Selvfølgelig skal han ikke kjøre denne bilen på sommerdekk nå.
Dette er jo ikke hvilken som helst simpel kjerre heller.
Syns egentlig heller han skal vise oss et bilde av bilen.... :)
Bilde får vente litt, er på skiferie til i morgen og låner en ipad av en kompis, men eg får ikke til å legge inn bilde via den, får ikke det valget som instruksjonen viser til da
Mvh
Gfe
Først og fremst vil eg takke for mange gode tips og meninger da, prøver nok å få en avgang med hurtigruta igjen, men det er ikke mange dagene igjen av friperioden å velge imellom, men får se hvilken alternativer de kan tilby.
Kjøre fra Bergen og hjem er jeg ikke særlig skeptisk på da så fremt langtidsvarselet stemmer.
Prøver å legge inn et bilde da, nettopp kommet hjem fra "skiferie" og tilgang på bedre PC en det jeg hadde på fjellet, men noen ekspert på bilder er jeg ikke

Mvh
 

Vedlegg

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.139
Antall liker
9.463
Å hildrande du !!!!! Nyyyydelig bil.
Det er ingen som kan lage GT-biler slik som britene kan.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Klokt. Lekker bil forresten, Aston er vel (iallefall i mitt syn, og med kun ringe kjøreerfaring fra genren) sportsbilprodusent #1 på kloden. De flotteste GT'ene på markedet by far imo.
Måtte den bringe mye glede!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
J*** fin bil. Gratulerer!

Men, skal den ut på vinterføre må den ha vinterdekk. Eventuelt kjetting.... 8)
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.097
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Off topic kan det være, men den bilen er high-end. Aston Martin er en virkelig våt drøm.
Jeg vet ikke om noen bil av nyere dato som er finere enn den der.
Det må jo være en sann fryd å få fraktet sånt kjøretøy hjem. Nyt det!
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Når du har fått den i hus så må du komme på et nytt hifi besøk.. Kjør den bilen og du kan lytte på anlegget mitt i ro og fred. Det eneste jeg ber om i retur er et lite lån av bilnøkler ;)
 

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Innlegg
312
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Flott bil det der , og en av mine favoritter .

Ettersom jeg bor og kjører den ytre ruten temmelig ofte så kjenner jeg vegen ganske godt.

Er der mildvær så er ikke ørskogfjellet eller over åheim ( mellom koparnes og ferje på stårhiem) Noe problem.
Men du bør sjekke et par fjelloverganger.
Magnhildskaret ( rv614) Dette ser du lett på webkamera som viser åpningen på tunnelen på sørsiden. Ofte er her litt slaps de første 100m så bart resten.
Er det skikkelig snøføre trenger du ikke tenke på det engang.

Neste overgang er mellom Førde og t.o.m Romarheimsdalen . (rv39) Også her kan du lett sjekke på webkamera.

I midten av mars er det ofte enten /eller med snøføre-glatt - dette gjelder forøvrig til langt ut i April så skal du vente til det er 100% sikkert så må du vel vente til Mai.
Nw-N-NE vind med 5gr > , og du treffer garanter snø og slaps flere plasser.

Er det gode sommerdekk med mønster beregnet for nordiske fohold så skulle det ikke være noen problem om du finner en periode med stabilt vær. Lave biler er ingen problem så lenge du kjører med vett på det værste strekningene .

Hurtigruta eller norline er sikkert lureste om været er ustabilt.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Hei,

Da fikk jeg byttet billetten til Lørdagen og tar da hurtigruta hjem da, blir for mye sjansespill leser jeg selv om det kunne vert kjekt å kjørt da
En ekstra natt i Molde og sikkert en "lang dag" på Lørdag får gå
Hotell er bestilt på Rica seilet så det er sikkert bra det
Takker igjen for alle tips og gode meninger, veldig mye hjelp å få her på forumet selv for off topic emner

Mvh
Gfe
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Prøv å få rom i den nyeste delen av seilet, selv om hele hotellet er relativt nytt er det forskjell i standarden mellom hoveddelen og nydelen og prisen er den samme.

Edit: Glem det jeg sa og prioriter utsikt istedenfor. Uansett er det et bra hotell.
 

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Innlegg
312
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Neida det er stabilt veldig dårlig.
Jepp, men det kan være forskjellige nivåer av dårlig.
Tur rundt stadten med hurtigruta på denne tid kan være vel så interesant det som å prøve Aston på vinterføre med sommerdekk ;)

Men det ser ut som det klaffe fint med en godværsperiode en stund. Det er ihvertfall gode meldinger her på Island fremover så da lover det godt for hjemmlige trakter også.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Birdman skrev:
Griselekker stadion!!! :eek: :eek: :eek:
Man har det på stell på disse kanter vettu. Forresten så ser jeg enkelte blå tall på temperaturutsiktene for strekningen til helga, så jeg tror det er til det beste å følge Riksvei 1 som tenkt.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Hva med å kutte ut sikkerhetsbelte, og kutte bremevæskerøret før du startet og ta på mørke solbriller når du først er i gang.... Det kan jo gå bra..
På Vestlandet kjører folk på somerdekk hele året, det går bra hver gang, inntil det blir snø/glatt.

Sjekk vær og førefolhold før du legge ut på tur...
 

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Innlegg
312
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
Hva med å kutte ut sikkerhetsbelte, og kutte bremevæskerøret før du startet og ta på mørke solbriller når du først er i gang.... Det kan jo gå bra..
På Vestlandet kjører folk på somerdekk hele året, det går bra hver gang, inntil det blir snø/glatt.

Sjekk vær og førefolhold før du legge ut på tur...
Det går fint å kjøre på sommerdekk hele året så lenge en lar bilen stå de dagen det er snø/glatt. ;) .
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
rocknrolla skrev:
Det går fint å kjøre på sommerdekk hele året så lenge en lar bilen stå de dagen det er snø/glatt. ;) .
Spesielt hvis det blir glatt mens du er på jobben, f.eks. ;)
 
Topp Bunn