Kjøpte meg nytt Nikon Objektiv i dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.147
    Antall liker
    3.293
    Torget vurderinger
    1
    Som innen HiFi, så er ofte vekt et tegn på kvalitet. Selv har jeg erfart at det er mye lettere å holde et tyngre kamera og objektiv rolig, enn en liten og lett kombinasjon.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja, bare du orker å ta det med deg. Ingen vits i å ha utstyr som blir liggende ubrukt pga vekten. Nå tror jeg ikke det vil være tilfellet med dette Tamron-objektivet. Det ligger vel innenfor, selv om det veier like mye som kamerahuset. Jeg har imidlertid kostet på meg et svinedyrt objektiv på 1,4 kg. Topp kvalitet, men j.... tung å drasse med seg i skauen.
     

    Morty

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    529
    Antall liker
    91
    Torget vurderinger
    7
    Hadde et helt OK Canon kompakt kamera før, men ettersom konemor også syntes det var gøy å fotografere litt utover familie og ferie bilder, bestemte vi oss for å kjøpe D3200 m/kit linsa. En av grunnene var jo den lave samlede vekta.
    For egen del prioriterer jeg kvalitet foran vekt, så den saken er grei.
    Spørsmålet er om kona etter hvert heller finner fram det gamle kompakt kameraet.
    - I så fall får jeg heller skaffe meg et lett (250 gr ?) objektiv i TILLEGG til de jeg har nå.
    Vi får se.
    Selv er jeg helt enig Wishmaster, et litt tyngre objektiv er stødig å fotografere med.

    MOrty
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.974
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Blir vel gjerne sånn at når man har litt utstyr må man også ha sekker og vesker der passer til både utstyr og den turen man skal på. Skal man til Galapagos er det kanskje lurt å ha med alt i en hardcase, skal man bare litt omkring i byen er kanskje en snutebag pluss en ekstra veske og objektivholdere i beltet tingen. Jeg har syklet omkring med ryggsekk, ikke det store problem, bare litt redd for å krasje.
    Ser litt på forskjellige sider, noen fotografer har flere sekker og vesker enn min kone har sko og det skal egentlig godt gjøres!
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Blir vel gjerne sånn at når man har litt utstyr må man også ha sekker og vesker der passer til både utstyr og den turen man skal på. Skal man til Galapagos er det kanskje lurt å ha med alt i en hardcase, skal man bare litt omkring i byen er kanskje en snutebag pluss en ekstra veske og objektivholdere i beltet tingen. Jeg har syklet omkring med ryggsekk, ikke det store problem, bare litt redd for å krasje.
    Ser litt på forskjellige sider, noen fotografer har flere sekker og vesker enn min kone har sko og det skal egentlig godt gjøres!
    Skal jeg til Galapagos, tror jeg nok at jeg tar med det meste, ja. Det må vel være et drømmested for enhver fotografspire.

    Her en særdeles blid Sula Sula:


     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.974
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har testet min AF180mm f2,8 EDIF på Nikon D700, her et croppet bilde av månen kl. 10.00 på formiddagen. Skarp den…
    Synes D700 overeksponerer litt noen ganger, men det kan jo lett korrigeres, her har jeg i NX-D korrigert ned 1 EV fra originalens f5,6, 1/160.
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.318
    Antall liker
    11.185
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Livet er fullt av fristelser.
    Hva tror folket om dette objektivet?
    Skjermbilde 2015-10-17 kl. 08.39.18.png

    Ser ut som et knallkjøp i mine øyne.

    Trenger jeg egentlig dette? Vel, trenger og trenger......
    Men hvordan funker denne USB-docken egentlig?
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.272
    Antall liker
    4.946
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    USB-docken muliggjør mer finkornet autofokus-kalibrering enn hva som er mulig i selve kamerahuset.

    Dessuten kan den brukes til å oppdatere firmwaren i objektivet. Sistnevnte er spesielt viktig for Sigma, for i motsetning til f.eks. Tamron har de ingen avtale med Nikon mht. deling av overføringsprotokollene mellom objektiv og kamera, men driver med reverse engineering på egen hånd. Tidligere har det ofte hendt at eksisterende Sigma-objektiver ikke fungerte med nye Nikon-hus fordi Nikon hatte gjort en eller annen subtil endring av kamera/objektiv-kommunikasjonen. Så da måtte objektivet sendes tilbake til Sigma for oppdatering. Med USB-pucken kan nå brukeren gjøre dette selv, for objektiver i Sigmas "Gloval Vision"-serie, dvs. objektiver som har blitt lansert etter selve pucken.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Livet er fullt av fristelser.
    Hva tror folket om dette objektivet?
    Vis vedlegget 343724
    Ser ut som et knallkjøp i mine øyne.

    Trenger jeg egentlig dette? Vel, trenger og trenger......
    Men hvordan funker denne USB-docken egentlig?
    Om du har Canon kamera så tenk deg om endel ganger før du handler Sigma og dock. Sigma fungerer litt bedre på Nikon som du sikkert har ifølge tråd navnet..
    Har eid to stk Sigma 35mm Art til Canon og var VELDIG glad når jeg ble kvitt rælet. Det ene fungerte bra på mitt gamle Canon hus men totalt usikker fokus og mange andre problemer på mitt nye Canon hus. Fikk prøve ett objektiv til men når hverken jeg eller butikk fikk greie på det så fikk jeg returnert hele greia.

    Mine 2 cent om Sigma og dock. Men for all del bildekvaliteten er god på Sigma. Men for min del skal foto utstyr bare fungere smertefritt og rock solid ut av esken uten å måtte oppdatere og surre hele tiden.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Dette med oppdatering av programvare i optikk er nytt for meg. Er det et vektig argument for å velge originaloptikk - i mitt tilfelle Nikkor??
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.272
    Antall liker
    4.946
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Tja, det er i hvert fall et argument. Hvor vektig det er, får være opp til den enkelte å vurdere.
    Som sagt, gjelder problemstillingen først og fremst Sigma, som har valgt å la være å kjøpe lisens fra Nikon. For eksempel, da Nikon lanserte Df og D5300, var det mange Sigma-objektiver som kunne hverken autofokusere eller bildestabilisere med dem.

    Nyere Tamron-modeller skal i teorien være mer "framtidssikre", og jeg tror det samme også gjelder Tokina. Av Sigma-modeller er det kun de i den nyere "Global Vision"-serien som er noenlunde sikkert at vil virke med framtidige Nikon-hus, og da er du avhengig av USB-pucken og at Sigma kommer med relevant firmware-oppdatering.

    Jeg har ikke egenerfaring med noe av dette. Mitt eneste ikke-Nikon objektiv er en Sigma 70mm f/2,8 macro som ikke har innebygd fokusmotor, så firmware er ikke et tema. Det tryggeste er nok å holde seg til Nikkor, men jeg har ingen voldsomme motforestillingen mot objektiver fra andre produsenter, spesielt når det gjelder modeller som Nikon ikke har tilsvarende av, som f.eks. Sigma 18-35mm f/1,8.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Takk for info. Jeg har noe gammelt Vivitar som jeg brukte på et tidligere Nikon-kamera. Men uten autofokus har jeg kommet til at det blir litt plundrete å bruke. Var flinkere til å skarpinnstille for 30 år siden - av en eller annen grunn. :)

    Men særlig Tamron synes jeg har noen gromme linser, så jeg ser ikke bort fra at det kan bli litt snacks derfra med tid og stunder. Men stort sett kommer jeg nok til å holde meg til Nikkor. Er nå på jakt etter en 16- 35 mm VR (fullformat), så hvis noen har en liggende som de vil bli kvitt, kan de jo melde seg.....Eventuelt kan den billigere og mye lettere 18-35mm være aktuell.
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.272
    Antall liker
    4.946
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nyheter fra Nikon lansert i dag:

    Den forventede D5, og den lenge etterspurte etterfølgeren til D300: D500, som langt på vei er en mini-D5, bare med APS-C størrelse sensor og uten integrert vertikalgrep. Så det ser ut som om Nikon forsøker å gjenta suksessen med D3/D300-lanseringen.


    Omtale fra Thom Hogan:
    http://www.dslrbodies.com/newsviews/nikon-goes-back-to-the.html
     
    Sist redigert:

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Hvis D500 får halvparten av suksessen D300 hadde så vil Canon aksjene stupe fremover til Canon finner på noe lurt :)

    Skal bli spennende å se tester av det, og D5 selvfølgelig.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.974
    Antall liker
    8.282
    Torget vurderinger
    1
    D500 ser ut til å bli mer aktuell enn D750 i alle fall for min del.
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.272
    Antall liker
    4.946
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Samme her. Jeg er ikke helt innstilt på å måtte bytte ut mine 3 DX-objektiver til FX-varianter, og D500 har funksjonalitet som jeg savner i mitt nåværende Nikon, og delvis i D750, også.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.974
    Antall liker
    8.282
    Torget vurderinger
    1
    Dette med blåtann og Wi-Fi burde de ha begynt å implementere i kameraene for lenge siden is stedet for å satse på dette som dyrt tilleggsutstyr.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Når de er i siget, burde de kanskje lansere en etterfølger til D700 også, helt sikkert et av de mest elskede kamerahusene i nyere tid. Sensoren fra D5 i huset til D500. D600 var det ikke, D750 var det ikke, D800 var det ikke, DF var nær, men nei.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.272
    Antall liker
    4.946
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Den logikken skjønte jeg ikke helt, Back_Man. Det eneste vesentlige fortrinnet som D700 har over D800, er vel antall bilder pr. sekund. (8 vs. 4 fps). D800 har utgått til fordel for D810, som klarer 5 fps. Df klarer 5,5 fps som bare er marginalt over D810.

    Men du har sikkert rett i at mange kunne tenkt seg en slik D700-etterfølger, slik du beskriver den. Det skulle likevel ikke forundre meg om Nikon finner på å lage en Df2 i stedet.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Nikons siste oppgraderinger var vel mye for å få litt mer tyst lukker for å konkurrere med Canons mer stillegående 5D mk III og 7D mk II. Samt rydde opp i feilene med oljeflekker på sensor og hyppige returer som ble en dyr sak for Nikon.

    Klarer Nikon å lage en mindre og ryddigere Df så kjøper jeg, nesten uansett pris. Tanken var god men resultatet forferdelig dessverre.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Den logikken skjønte jeg ikke helt, Back_Man. Det eneste vesentlige fortrinnet som D700 har over D800, er vel antall bilder pr. sekund.
    D800 er slik jeg oppfatter det et kamera for dem som er ute etter høy oppløsning, for mange formål er det en ulempe med 36Mp (legg forøvrig merke til at D500 har lavere oppløsning enn de andre DX-kameraene). D750 er det som kommer nærmest, men den mangler byggekvaliteten og betjeningsopplegget til proffklassen. En eventuell etterfølger til D700 må jo måles etter dagens teknologistandard og dermed legge seg opp mot D5 i ytelse, slik originalen hadde mye av D3 i seg.

    Df er jo en snål retrohybrid, men her valgte de av en eller annen grunn å bruke sensoren fra pressemodellen. Jeg synes strategien til Nikon virker noe uklar.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.272
    Antall liker
    4.946
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    OK, ser hva du mener. Som du er inne på, er nok grunnen til den relativt lave oppløsningen på D5 og D500 at for et gitt teknologinivå er det en begrensning for hvor mye data en kan dra ut av sensoren og prosessere tidsenhet. I både D8x0, D6x0 og D750 har Nikon gjort et annet valg for dette kompromisset mellom pfs og pixelantall enn hva de gjorde for D700, og det er nok en del brukere som kunne tenkt seg en D700-arvtager uten å måtte ta steget opp til en D5.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.147
    Antall liker
    3.293
    Torget vurderinger
    1
    D5 og D500 blir D3 og D300 om igjen, en suksess for Nikon, og nok et sprang ifra Canon. Det ser faktisk ikke ut til at Canon enda har forstått at de ble kraftig forbikjørt av D3 og D300, men fortsatt bare småoppgraderer sine kameraer som ingenting har skjedd. Ser man på DXOmark, så er de ikke dominerende lenger som da nettsiden ble oppstartet for noen år tilbake.

    Jeg sitter fortsatt med D300s og D700, samt en haug med objektiver og blitser, og kommer nok til å gjøre det en stund til. Liker veldig godt kombinasjonen med DX og FX, samt at de benytter mye av det samme som batteri, vertikalgrep og minnekort. Mulig jeg ser anderledes på det hvis det kommer en verdig etterfølger av D700 som benytter sensoren til D5, da burde en kombinasjon av dette og D500 være meget fristende, selv om jeg må si at jeg rynker litt på nesen av vippeskjermen til D500...
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    656
    Antall liker
    320
    Torget vurderinger
    11
    Ser at de ikke har fått plass til innebygd blits på D500. Finnes det noen "mikroblitser" som det er mulig å montere i blitsskoen?
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    656
    Antall liker
    320
    Torget vurderinger
    11
    Tja, Nikons egen SB-300, f.eks.
    Koster under 1300,- om jeg husker rett.
    Kunne tenkt meg en som var enda mye mindre. Med ca. ytelse som en innebygd blits. En slags nødblits.
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.974
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Kommer kanskje en D900, hvem vet.
    Ser ikke bort fra Nikon har mange fortreffelige kameraer, men D700 har fortsatt mange trofaste tilhengere, kameraet var en innertier fra Nikon.
    Jeg elsker min D700 og må innrømme at D500 overhodet ikke interesserer meg. Den kommer sikkert til å selge bra likevel skal dere se....

    bilde av et ekorn med D700 og AF180mm2,8IF-ED
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.318
    Antall liker
    11.185
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    D500 er sikkert et godt kamera på mange måter, men 23000 kr for et DX-hus?
    Jeg skiftet ut min D700 med D600 mest pga av størrelse, men tviler på om jeg fortsetter i den retningen.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.147
    Antall liker
    3.293
    Torget vurderinger
    1
    Ser at de ikke har fått plass til innebygd blits på D500. Finnes det noen "mikroblitser" som det er mulig å montere i blitsskoen?
    Den minste jeg vet om er Nikons egen SB-400. Med den kan du tilte selve "lysrøret" slik at du får litt reflektert lys også. Hendig og smidig blits. Den er dog utgått, men burde ikke være vanskelig å finne brukt.

     
    Sist redigert:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    D500 er sikkert et godt kamera på mange måter, men 23000 kr for et DX-hus?
    Og DX-normalzoomen 16-80mm f/2.8-4 som er den mest naturlige partneren til D500 koster over 10000 og har fått blandede kritikker.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.272
    Antall liker
    4.946
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    D500 er sikkert et godt kamera på mange måter, men 23000 kr for et DX-hus?
    Jeg skiftet ut min D700 med D600 mest pga av størrelse, men tviler på om jeg fortsetter i den retningen.
    Dersom man ikke henger seg opp i sensorstørrelsen, kan man heller se D500 slik: 90-95% av ytelsen og funksjonaliteten til D5 til 1/3 av prisen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn