Kjøpte en sliten Garrard idag...

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Til slitesterk lakkering er også Duracoat meget bra:

Alt av DuraCoat. - Durano -

Fåes også som 2-komponent for airbrush, blir brukt til våpen osv......

Finnes også andre meget sterke lakker på Ebay - noen nesten "bombesikre"

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Lit nytt igjen. Har sett på automatikken. Den ville hverken slippe ned plater eller bevege tonearmen til start, noe som hadde forskjellige grunner. Kan jo oppsummere for de som lurer.

Villle ikke slippe ned plater: Dette kom av en sliten fjær under spilleren som førte til at pinnen under spindelen ikke ble dyttet nok til siden slik at platen ikke falt ned.Markert i rødt på bildet under. Gjorde fjæra litt kortere og vips dalte platen ned. Samtidig var plateskifterarmen (grønn, bilde underst) skjeiv,antakelig har den fått press på seg en gang i tiden, rettet den med håndmakt til den var paralell med tonearmen.

Det neste som skjer i syklusen er at tonearmen skal gå til riktig posisjon, men istedet ble den på samme sted fordi den ikke løftet seg høyt nok fra armholderen og dermed ble holdt tilbake. Skrudde skruen på bakenden av tonearmen en runde ned for å kurere dette, avmerket med rødt.
Det er også en skrue som bestemmer hvor langt innpå platen tonearmen går, den kommer du til ved å løfte armen opp, avmerket med blått.

Så nå virker automatikken.

Men gud for et bråk. Motoren er relativt stille, den summer litt men usikker hvor stille man kan få den. Mellomhjulet lager faktisk endel lyd når det snurrer og selvfølgelig tallerkenen som jeg håper blir stille med nytt lager.
Så neste steg blir å få den mere tyst....

V

vredensgnag

Gjest
Skobutikker har en slags hurtigglans til sko - plastboks med avtagbart lokk med skumgummi pålimt under. Dette skumgummiet er satt inn med et glansstoff som får skoene til å se nypussede ut. Perfekt til platematter av gummi. Renser og får matten blank, uten å sette den inn med fargestoff.

$(KGrHqJ,!lIE9RwIs19oBPZHkQPn8Q~~60_35.JPG

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Antall liker
254
Torget vurderinger
2
Skobutikker har en slags hurtigglans til sko - plastboks med avtagbart lokk med skumgummi pålimt under. Dette skumgummiet er satt inn med et glansstoff som får skoene til å se nypussede ut. Perfekt til platematter av gummi. Renser og får matten blank, uten å sette den inn med fargestoff.

Vis vedlegget 188762
Vil æ vokte meg vel for, siliikon i noen av disse....tiltrekker seg støv og er ikke noe å ha i kontakt med det sorte gullet. Tenkt på hva dere gjør med matta deres.....

V

vredensgnag

Gjest

Vis vedlegget 188762
Vil æ vokte meg vel for, siliikon i noen av disse....tiltrekker seg støv og er ikke noe å ha i kontakt med det sorte gullet. Tenkt på hva dere gjør med matta deres.....
Fungerer helt utmerket - og legger ikke igjen noe som helst på vinylen. Enjoy.

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Har en sånn liggende.sikkert godt tips, men det produktet jeg synes virker godt til å friskne opp sort gummi er Biltema tire shine.

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Tøft! Den ble jo pen den der. Hva slags PU vil du bruke?
I'm so glad you asked!

Siden Scrooge var snill nok til å skjenke meg en Shure M91 fra sin Dual så var den et fint alternativ her.
Borret hull :eek: i toppen og festet i eksisterende kermamisk PU-feste, ble ganske bra :)

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Venter på nytt lager i posten..Så jeg satte Garrarden tilbake sammen med en orginal kamerat

og dro fram Menuetten som var tiltenkt denne spilleren. (Sorry, dårlig bilde)

Den fungerer, hørte på noe tysk og asiatisk på AM-båndet her en kveld. Men lyset vakler og det er mye brum i lyden. Samt er den skitten innvendig, en potensiell brannfare?

Tenkte å rense den og aller helst få vekk brummet. Vet ikke hvordan slike rørsaker er bygd opp og hva som lager brummet, noen som vet om denne har en glattekondensator på strømmen?

Har også lyst på en Riia og dab-mottaker til denne. Så noe scansonic-greier som hifiklubben selger som kunne vært aktuelt.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
Jeg kan i alle mene noe om brannfaren.
Enkelt sagt: Gå aldri fra noe så avfeldig, så lenge den er påslått!

Noe sånt ville jeg aldri ha spandert en RIAA og en DAB-mottaker(!) på!
Det får da være grenser for hvor mange daue hester man skal forsøke å sparke liv i? :rolleyes:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Toillball: Få den iallefall rensa svintens, om du fortsatt ønsker å bruke den..Se over interne kabler, skift ut om nødvendig, og bruk en god kontaktrens på kontaktene..fex Audioquest Ultraconnect eller Audio Technicas variant..de fordamper helt etter bruk..null Biltema her! Så kan du få i etpar nye rør..Kan dette være neste prosjektet? Tips til din Lamboblå: Der kan du bruke en Audio Technica AT95E...det skal vel mye til om ikke den funker..

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Hehehe, jeg synes den er ganske stilig. Vurderte først å røske ut hele innmaten og fylle med en billig fm+dab radio som jeg helst kunne bruke de orginale knottene på...men da jeg her om kvelden ramlet innpå masse rare kanaler fikk jeg ikke lyst til å kvitte meg med AM-delen.
Og dab-mottakeren kan jeg jo bruke andre plasser, såklart en billig gammel riaa eller noe ebay fjas til etpar hundrelapper.

Når trolløyet lyser og merksnodige sendinger fra fjerne land knitrer seg igjennom høyttaleren så blir det intet mindre enn magisk stemning! :rolleyes:

Er den ikke vakker?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Pene er de, og Norge har laga verdens fineste FM-mottakere lenge..det er bare så synd det er så få av dem igjen i ordentlig mint stand..

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
Vel, det kan i og for seg være en god ide, alt sammen.
Men oppriktig talt; strengt tatt har jeg vanskelig for å se gevinsten? Nå vet jeg jo ikke, men vil anta at frekvensområdet (i audioområdet) i en såpass gammel radio / forsterker, neppe vil gi de helt store opplevelsene?
Av den grunn vender jeg tommelen ned for både RIAA og DAB-mottaker, selv etter "rens".
Når man vet hvordan det kan låte i enden av slikt utstyr, ser jeg ingen grunn til å putte noe såpass gammelt og muggent utstyr imellom kilde og høyttalere?

Da kan man like gjerne fortsette å lytte til mellombølge- eller kortbølgesendere. Vel bekomme! Det har jo sin sjarm, det også. :p

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Mitt tips går på å restaurere Netten ordentlig..da kan AM og andre nytes fullt ut, uten å være redd for teknisk kollaps..da får man vite hva man har gått glipp av mht radio. Hadde noen lignende planer på en Philips rørradio fra 1948, bestykket med EL34, men mangla assistanse på den..så den røyk ut da jeg flytta for noen år sia..

Sist redigert:

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
På grensen til kontroversiellt dette skjønner jeg ;)

Menutten blir ikke "moddet" i noen annen grad enn at den kanskje får en 3,5mm minijack inngang på båndspillerinngangen og en liten riaa gjemt i kabinettet.
Mulig annen høyttaler, men tror SEASen som står der er av merkelig kaliber og kanskje ikke 4ohm.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
La Seasen være, du..og få heller Netten så original mint som mulig...

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
160
Sted
Undrumsdal
Hei.

M91 kan slite litt med denne Garrard armen. Selvfølgelig litt avhengig av hvilen type nål du putter i den, men de fleste er veldig myke, og tar ikke mer enn max halvannet gram nåletrykk.
Det finnes en spesiell konisk nål til denne beregnet på inntil tre gram nåletrykk, vet ikke hvor lett det er å få tak i denne.
Mulig noen av de mer robuste M75 nålene passer bedre.
Litt info her.
Shure og compliance [Arkiv] - AVforum.no
Også en god del info i tråden til Pekaill:
http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/67402-minitest-av-philips-vs-shure-m75.html
Alt er jo også avhengig av hvor mye du planlegger å bruke spilleren også. Det meste har en tendens til å fungere;-)
Mvh Atle

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Har prøvd Rc211 med M75 og SAS-nål, og det gikk ganske greit på 1,5g trykk. Litt sporingstrøbbel på innerste låt på skiva, men det hadde vel mere med dårlig smurt tonearm å gjøre.
Tenkte å bruke en ebay-nål på M-91'en og kjøre rundt 2g trykk. Tror det skal gå ganske smertefritt.

Ellers kan du jo høre hvordan en M75SAS høres ut på en RC211 kontra Dual 1225,Thorens 150,Philips 202 og SP25mk3 i "Blindtest av gamle platespillere"-tråden min.:rolleyes:

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
160
Sted
Undrumsdal
Hei.
Har hørt på opptakene av de forskjellige spillerene, rakk bare aldri å rapportere tilbake før det var for sent...;-) Det låter vel greit nok. Det er nok først og fremst levetida på nåla som blir kompromittert.

Som en kuriositet så kan jeg nevne at jeg bruker den samme nåla (M91SAS = M75SAS) i en ultralett tonearm. Det funker bra.

Dette vet du sikkert:
Cartridge / Arm Matching

No big deal, bare nevner dette i forbifarten, for å minne om at det som regel ikke er helt likegyldig hvilken PU man setter på hvilken arm.
M91 er en sinnsykt bra PU som i utgangspunktet fortjener en noe lettere arm. That's all.
Mvh Atle

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Da har jeg renset litt og demontert glattekondensator. Eller det er i det minste hva jeg tror jeg har demontert, da jeg ikke akkurat er noen ekspert på området.:rolleyes: Setter min lit til at internett guider meg videre.

Skittent og jævlig. Det er 3 "utganger" og etpar lakrispinner med grisehaler :cool:
Vet ikke hva den sorte saken til venstre i bildet er, men så ut som var det var den som hadde lekket denne tjærelignende sausen utover alt....

En på 10,en på 40 og en på 20 uf, 350v.
Hva erstatter jeg dette med? Og jeg regner med "lakrispinnene" skal tilbake på sine plasser?
Har byttet lytter på noen litt nyere Tandberg recievere, men dette ligner ikke stort.

Ble litt renere etter litt pirkarbeid...

Har funnet litt info her:
http://www.mantor.info/Hobbyhjornet/Radionette_K1/Radionette.htm

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Skjemaene er vel også tilgjengelige fra Norsk Radiohistorisk Forening..? De kan vel kanskje tipse mht bytter og skift..om du ikke finner det andre steder. Nye rør er iallefall rimelig peanuts enkelt å få i..gjerne med en rørdemper på hvert. Det er en ring som sitter på hvert rør, blant annet for å dempe mikrofoni. Øker levetida på røret også..EAT eller Duende Criatura er opp til deg.Får du rensa resten like bra, blir det knall fra Toillball..igjen!

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Hehe!Satser på det ja!

Så rørene blir dårlige med alder og lager dårlig lyd? Har nytt trolløye, men det utgjør nok ikke meget.

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Er en annen merkelig ting jeg undrer på. Det er to innganger bak. En med tegning av en båndspiller, og en med tegning av en platespiller samt høyttaler :confused:
Da jeg tittet på innsiden av grammofoninngangen så jeg at høyttalerledningen var loddet direkte på baksiden. Så denne inngangen fungerer både med platespiller inn og som utgang for ekstern høyttaler? Merkelig.
Hvilken inngang er isåfall best egnet for signal fra riia eller lyd fra dab-radio\ipod\etc?

Har forresten bestilt 3 kondiser. en 10,en 20 og en 40uf på henholdsvis 350 og 400v. Hvis jeg har forstått riktig så lodder jeg sammen minus og setter de forskjellige pluss der de hører hjemme. Rød er 40, gul 20 og blå 10uf.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Som med ei lyspære, det..Rørdempere hjelper på mekaniske/elektriske belastninger i røret..fex demper de vibrasjoner som ellers ville føre til mikrofoni og "50 Hz summing"..Ang signaler: Platespillerinngangen har allerede en riaa i, og på den tid var det tapeinngangen som tok seg av "line in"..altså båndspiller = cd/iPod osv idag..

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229

Fikk en sånn kondensator idag, men det står ikke hva som er pluss og minus. Noen som vet?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
905
Den er bipolar, dvs at du kan kople den på uten å tenke på pluss eller minus.

indianeren

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
24
Sted
Melbu
Det er vel ikke lurt å sette inn en bipolar elektrolytt der det skal være en annen type??

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Kan jeg slenge inn et litt off-topic spørsmål? Noen av disse gamle spillerne, Micro Seki inkludert, bruker noen IC der ikke kan skaffes lenger har jeg lest. Jeg har også lest at noen Garrard spillere bruker samme så man kan bruke disse som reservedeler.
I min uvitenhet, om en IC er gåen, hva er symptomerne da?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
905
Det er vel ikke lurt å sette inn en bipolar elektrolytt der det skal være en annen type??
@Indianeren: Det er i noen tilfelle bedre. Jeg bytter gjerne ut elektrolytter i signalveien på cdspillere og i delefiltre på høyttalere med slike bipolare plastfilm-kondensatorer. De har bedre lydegenskaper. Dessuten tåler de mye mer juling.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
905
@niels: en gåen styrings-ic styrer ikke lenger. Da vil motoren gå ujevnt, i feil hastighet eller stoppe. - eller alt dette på en gang. Ic-er er som regel tøffe, det skal noe til før de går.

indianeren

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Antall liker
24
Sted
Melbu
@Indianeren: Det er i noen tilfelle bedre. Jeg bytter gjerne ut elektrolytter i signalveien på cdspillere og i delefiltre på høyttalere med slike bipolare plastfilm-kondensatorer. De har bedre lydegenskaper. Dessuten tåler de mye mer juling.
De tåler mer, det er sant. Det er nå likevel slik at i en forsterkerkrets der det skal være ikke-bipolare el.lytter bør man ikke sette inn bipolare. Det kommer altså an på hvilken rolle komponenten har i kretsen.

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Hva kan skje isåfall dersom Menuetten motsetter seg bipolaritet i strømforsyningen?

Er skjøteledning utpå plenen og fjernstart av apperatet ved første lytting å anbefale?;)

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
160
Sted
Undrumsdal
@indianeren
Det er vel ikke helt sant. At elektrolytten i utgangspunktet er polarisert er en uønsket effekt. Dvs at den kun tåler dc påtrykking den ene veien. Derfor kan du alltid erstatte en polarisert kondensator med en som ikke er det. Men ikke den andre veien;-) Da sier det noen ganger pang.
Gjest har mao helt rett.
Mvh Atle

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
De tåler mer, det er sant. Det er nå likevel slik at i en forsterkerkrets der det skal være ikke-bipolare el.lytter bør man ikke sette inn bipolare. Det kommer altså an på hvilken rolle komponenten har i kretsen.[/QUOTE

Det må du forklare. Jeg unngår lytter så ofte jeg kan, og bruker film-kondiser istedet, når jeg bygger noe.
R

Topp Bunn