Høyttalere Kjøpt modifiserte Harbeth P3esr - noen som kjenner til de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    394
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    14
    For noen uker siden kjøpte jeg noen Harbeth av en (personkarakteristikk utelatt) på Finn.no. Jeg så over de før henting. Da jeg ikke var inne i leiligheten ble høyttalerne inspisert i esken ute på parkeringen. Vel hjemme ble jeg oppmerksom på at bakplaten har blitt byttet ut. Jada, jeg burde sikkert ha sett det og spurt om det på stedet, men gjort er gjort og selger anså salget som avsluttet.

    Så over til spørsmålet. Er det noen som kjenner til de høyttalerne som jeg legger ved bilde av. Post gjerne her eller ta kontakt på PM. Info mottas med stor takk.
     

    Vedlegg

    M

    MarkusH

    Gjest
    Aldri vært borti Harbeth, men har du undersøkt at delefilter og elementer er de samme som originalen? Det er det første jeg ville gjort .... Fungerer de som de skal, måler de som de skal?
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    394
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    14
    De ser originale ut på sidene og foran.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    @kjetil200 Meld deg inn i Harbeth User Group - gå via produsentens webside - forumet driftes av Harbeth selv. Designer og eier Alan Shaw er selv aktiv fra tid til annen. De vet i hvert fall hvordan hver enkelt høyttaler skal være. Alt er loggført på serienr. Jeg har selv 3 par Harbeth - topp kvalitet i original stand. Jeg mener alle disse skal ha bakplate i samme trefinerfinish som front, sider, topp og bunn

    edit: ta ut grillen (uten redskap, går greit med fingrene og tålmodighet), og legg ut et nærbilde av mellomtone/basselementet
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bakplatene på disse kan jeg ikke tro er originale Harbeth. Bildene viser at merkeplaten bak har vært tatt av og limt på igjen.
    Jeg har eid flere Harbeth og aldri sett noen med slik bakplate.
    Bare det i seg selv burde være grunn til å heve kjøpet.
    Selger må uansett kunne svare på hva dette skyldes, hva som er gjort og hvorfor.
    Er det gjort som et forsøk på oppgradering, med avstivning og andre materialer?
    Jeg ville først forsøkt å få omgjort kjøpet. Hvis ikke ville jeg åpnet dem bak, sjekket delefilter og konstruksjon, tatt bilder, og sendt til produsenten Harbeth.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Modifikasjonene som denne personen har utført har blitt diskutert tidligere på Harbeth User Group og konklusjonen til Allan er klar. Dette er ikke noe som er godkjent av Harbeth og all garanti utgår. Denne høyttaleren har blitt tuklet med og er ikke lenger en original P3ESR.

    -BB-
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjetil200: Som sagt her oppe…få full oversikt. Hva som er gjort, hvorfor og av hvem. Hvis dette ikke er 100% reversibelt, hev kjøpet. Og hent tips og deler fra produsenten selv for å utføre reverseringen dersom selger ikke godtar heving.😎 Garanti har du mistet, slik BB sier..Jeg håper bare du ikke betalte for mye..De penga kan virke tapt. For du må nok regne med at du ikke får dem solgt igjen, dessverre😞 Iallefall ikke slik de står idag.
     
    Sist redigert:

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Hvis kjøper ble informert om at de var modifiserte før kjøp og de ble anonnsert som det.? Så er det vel lite å gjøre kanskje.
    Bare at de ansees vel nærmest som verdiløse om det er hr.mx mod som har tatt i de.
    Men om det er han jeg tror så kan vel forklaringen på «modifikasjonene» hans være veldig svevende og fulle av svada. Mulig modifikasjonen kun var å male bakplaten..

     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    For min del hadde jeg fått testet de mot ett par som var originale.
    Så ville jeg gjort vurderinger utfra resultatet jeg fikk.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ulempen er vel at prisen faller som en stein hvis man skal selge disse.
    Hev kjøpet om du ikke ble gjort oppmerksom på dette når du kjøpte dem.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når jeg så tittle på tråden var det ikke til å unngå å tenke på Maxwell og hans såkalte MX-modifiserte Harbeth. Jeg har sett (og hørt) mange Harbeth i hans butikk, og fulgt med på omdiskuterte annonser på finn.no, men aldri sett noen der bakplaten har blitt skiftet til noe tydelig uorginalt.
    Er dette høyttalere som er kjøpt av Sveinung V. eller ombyggingen utført av ham? For meg ser de ikke slik ut, og i så fall bør ikke han kritiseres denne gangen.
    Fint om trådstarter kan bekrefte/avkrefte dette.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ville hørt om det er mulig å få sendt høyttalerne til Harbeth og fått de tilbakeført til original stand.
    Koster nok litt, men kan være verdt det.
     
    Sist redigert:

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    394
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    14
    Hei og takk for engasjementet folkens! Da har jeg fått svar på hva som har skjedd her. Jeg har fått bekreftet tidligere eierskap og fått bekreftet at bakplaten har blitt lakkert i matt sort da den originale trefineren var flisete og stygg. Høyttaleren er således "original" utenom finishen på bakplaten. Ingen av komponentene er byttet eller gjort noe med.

    Heve kjøpet var noe av det første jeg tenkte på, kort tid etter at jeg ble oppmerksom på bakplaten. Ja, jeg fikk se høyttalerne på salgsstedet og ja, jeg burde sikkert ha catchet det da. Høyttalerne ble annonsert som P3ESR og det stod ikke noe i annonsen om bakplaten, ei heller bilde av den. Selger stod på at de var solgt som de var. Han nektet ikke for å ha viste om det, men som han så elegant skrev i kommunikasjonen: "anser handelen som avsluttet. Jeg ser han fortsatt annonserer relativt dyre hifi-komponenter på Finn.no. Jeg har ingen intensjon om å henge ut noen her, men dersom noen av dere skulle få en litt rar følelse ved kjøp av hifi sentralt i Oslo, kan dere kontakte meg, så skal dere få en vurdering av selger basert på erfaringer på navn og adresse.

    Forøvrig kan det være at jeg legger de ut for salg igjen om ikke så lenge til en meget fordelaktig pris til en som vil ha et meget pent par P3esr. Min samboer er fortsatt ikke glad i fargen/finishen.

    PS: Tar kontakt med Harbeth og hører med de hva de skal ha for å resete dette. Godt forslag.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjetil200: Det er kun Harbeth selv som kan bekrefte din selgers info- via serienummer og delenumre på elementer og filter. Hvis DE sier at kun bakplata er uoriginal kan du tro på det. Ikke før. Så kan du høre med dem om muligheten for komplette nye kabinetter på dem, mot at du sender dem til UK for en refit. Enkelte europeiske produsenter gjør dette dersom importøren får inn riktig høyttaler med kabinettskade..Så spørs det om prisen du har betalt rettferdiggjør det, eller om du går etter et videresalg til sterkt redusert pris med påfølgende oppgradering innen merket..
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    394
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    14
    Har fått veldig god forklaring på hva som er gjort av en veldig anerkjent forumist.
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Veldig rart at den minst utsatte delen av høyttaleren var den eneste som var så skadet at den måtte males om tenker jeg. Skrudd i veggfester bakpå og sparklet hullene og malt.?
    Men spørsmålet ditt opprinnelig var vel om noen viste hva som var «modifisert» og det fikk du vel svar på fra selger.. :cool:
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    394
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    14
    Jeg fikk ikke svar fra selger. Han er en….. Men jeg fikk svar fra en tidligere eier som gjorde endringen. For min del virker denne saken å være oppklart. Takk for gode innspill.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Jeg fikk ikke svar fra selger. Han er en….. Men jeg fikk svar fra en tidligere eier som gjorde endringen. For min del virker denne saken å være oppklart. Takk for gode innspill.
    Tar du et nærbilde av elementene uten grillen på og legger ut her? Vi ser fort om de er originale - i hvert fall bass/mellomtoneelementet. Greit å få det demonstrert her på sentralen om du skal selge dem videre. Edit: ser du har gjort det i annonsen din. Ser riktig ut. Hvordan synes du de låter, da?
     
    Sist redigert:

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Hadde det vært meg hadde jeg skrudd av bakplaten og sjekket om det var noe som virket snodig inni først, og se på delefilteret. Ligger jo flere bilder av oginale delefiltrere og kabinett elementene osv på www. Ligner det.? Så ta derifra..
    Men tapet er vel ikke så enormt uannsett.
    Selv om nå vil vel nesten alle som kunne tenke seg en av disse ha lest denne tråden og tenkt. Kanskje lurt å holde seg unna disse som kan være «Frankenstein» og det er ulempen om man skal selge videre.. google finner det..

    Man kan tukle med nesten hva som helst av høyttalere, men ser liten grunn til å tukle med diy løsninger på harbeth..om det er kun kosmetisk bakpå ht , så er jo det null stress , men snodig at der skaden kom på begge..
     

    Nature Boy

    Medlem
    Ble medlem
    09.10.2019
    Innlegg
    17
    Antall liker
    13
    Høyttalerne ligger på nytt ute på Finn uten at endringene på bakplate nevnes eller er avbildet..
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    394
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    14
    Høyttalerne ligger på nytt ute på Finn uten at endringene på bakplate nevnes eller er avbildet..
    Det er merkelig om du får den opp. Jeg har skjult den i påvente av om jeg skal legge ut annonsen igjen i redigert form.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Ja, jeg fikk se høyttalerne på salgsstedet og ja, jeg burde sikkert ha catchet det da. Høyttalerne ble annonsert som P3ESR og det stod ikke noe i annonsen om bakplaten, ei heller bilde av den. Selger stod på at de var solgt som de var. Han nektet ikke for å ha viste om det, men som han så elegant skrev i kommunikasjonen: "anser handelen som avsluttet.
    Høres ut som svindel for meg.

    "Ja, jeg visste at de var modifisert og unnlot å fortelle det, men siden du fikk se dem og ikke sa noe, regner jeg handelen som avsluttet".
    1632973534865.png


    Her snakker vi om en betydelig mangel IMO, som sterkt forringer produktet og påvirker gjensalgsverdi. Kjør advokat på fyren.

     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    394
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    14
    Nei, kost / nytte tilsier at det ikke gjøres.
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    394
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    14
    Forøvrig så kan jeg melde om at det fortsatt er veiarbeid og omkjøring i Grefsenveien på Storo. T.O.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Personlig hadde jeg nok ikke klart å glede meg over de høyttalerne lenger, og hadde nok følt at noe måtte gjøres. Kanskje fått noen til å installere høyttalerne i en av kroppsåpningene til selger, jeg vet ikke.
     

    Nature Boy

    Medlem
    Ble medlem
    09.10.2019
    Innlegg
    17
    Antall liker
    13
    Det er merkelig om du får den opp. Jeg har skjult den i påvente av om jeg skal legge ut annonsen igjen i redigert form.
    Kom opp link fra hifishark etter googlesøk på «Harbeth p3esr»
    Rett nok var annonsen merket som inaktiv, men du har jo selv spekulert i å lage en annonse der manglene verken nevnes eller er avbildet.
    384A95AF-D011-4EDA-86CB-965CB87264DC.png
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Forøvrig kan det være at jeg legger de ut for salg igjen om ikke så lenge til en meget fordelaktig pris til en som vil ha et meget pent par P3esr. Min samboer er fortsatt ikke glad i fargen/finishen.
    Du la de jo ut her på HFS børsen 11 sep.
    Der skrev du også hva som har blitt gjort med dem.

    Høyttalerne er meget godt ivaretatt men som dere kanskje har sett av forumet her inne, har bakplaten blitt malt på nytt i sort farge grunnet noe som trolig var en solskade. Høyttalerne blir solgt i original emballasje med dokumentasjon.
    Antar at det ikke gjør noe om du aktiverer den på finn.no heller. Større nedslagsfelt da.

    Til personen over. Du må lade telefonen din ;)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    96
    Det var nå veldig til negativitet da. Når bare bakplaten har vært lakkert om, spiller det vel ingen rolle for ytelsen. Men selvsagt skulle selger opplyst om det, og prisen burde vel også vært redusert noe.
    Men at det ikke skal være mulig å glede seg over lyden pga. annen farge på en side av høyttaleren man nesten aldri ser, nei da ville jeg lett etter større problemer.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.561
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    @bambadoo - Tåpeligste kommentar.... 11% - og du hinter om lading av telefon... Jeg begynner å stresse når min telefon synker ned på 80%.
    Her burde det stått : LAD TELEFONEN DIN GALING!!!
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    394
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    14
    Kom opp link fra hifishark etter googlesøk på «Harbeth p3esr»
    Rett nok var annonsen merket som inaktiv, men du har jo selv spekulert i å lage en annonse der manglene verken nevnes eller er avbildet.
    Vis vedlegget 751872
    Nature boy; jeg ble gjort oppmerksom på den omtalte bakplaten etter å ha blitt tipset av en som hadde sett annonsen på Finn.no. Jeg beklager om mangel på sådan informasjon til deg har medført at du har trukket forhastede konklusjoner om meg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.561
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg hadde en plan om å legge ut annonse med mangelfull informasjon om feil eller mangler - så hadde jeg neppe laget en tråd om det på hfs - sannsynligheten for at noen snapper det opp er meget stor. Så jeg tror nok at trådstarter har handlet i god tro her.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Harbeth er vel laget for at veggene skal synge med, med akkurat rett frekvens? Kunne forestilt meg at maling vil kunne endre resonansen i materialene, uten at jeg vet om bakveggen er vesentlig for designet, eller om malingen har noen særlig betydning.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Harbeth er vel laget for at veggene skal synge med, med akkurat rett frekvens? Kunne forestilt meg at maling vil kunne endre resonansen i materialene, uten at jeg vet om bakveggen er vesentlig for designet, eller om malingen har noen særlig betydning.
    Brug en current feedback på Harbeth. Det har jeg god erfaring med.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.561
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Harbeth er vel laget for at veggene skal synge med, med akkurat rett frekvens? Kunne forestilt meg at maling vil kunne endre resonansen i materialene, uten at jeg vet om bakveggen er vesentlig for designet, eller om malingen har noen særlig betydning.
    Hvilken maling låter best til jazz og klassisk mon tro?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Harbeth er vel laget for at veggene skal synge med, med akkurat rett frekvens? Kunne forestilt meg at maling vil kunne endre resonansen i materialene, uten at jeg vet om bakveggen er vesentlig for designet, eller om malingen har noen særlig betydning.
    Det finnes maling som er omtrent som gummi og vil kunne dempe resonnanser, så det tenker jeg kommer helt an på hva slags maling, og hvor tjukt man smører på. Det finnes også maling som blir knallhard, så kanskje det kan gå andre veien.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn