Diverse Kjøper noen nytt Hi-Fi utstyr lengre?

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Hei,

Generelt spørsmål.

Kjøper noen nytt hi-fi utstyr lengre?

Tok en kjapp titt på nettsidene til de vanlige mistenkte, og ser at foreks. avtakeren til B&W 683 som er budsjettserien til B&W nå koster 17500,-.
683 lå vel til rundt 10 lapper tidligere?

Dali ikon 6 mk2 lå vel også til 10.000kr, arvtakeren Optikon 6 koster hele 18.998,-

Klipsch RF-52 mk2 kjøpte jeg ny for noen få år siden til 5990,- Arvtakeren RP5000f koster 10.990,-

Monitor Audio Silver 6 kostet 10.000, den nye Silver 200 koster 17.990,-

Den samme trenden gjelder elektronikk, prisene ser ut til å hoppe 50-80% opp på nye modeller som erstatter gamle.
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
841
Antall liker
626
Sted
Oslo
Kjøper nå ikke så mye, men de to siste nykjøpene var Cambridge CXN V2 (som akkurat fikk Roon oppdatering:) ) og en topping D90.
High-end overlater jeg til de med high-end lommebøker :)
 

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
Jeg rakk akkurat å kjøpe mine Sonetto II før prisoppgangen. Venter fortsatt på TDAI-1120, skulle kommet i mai, men er nå utsatt til slutten av juli ser jeg. Der er pris steget fra 19.990,- til 21.990,-. Blir spennende å se om den stiger ytterligere før den blir lagerført:) Men blir vel å kjøpe uansett for å støtte norsk næringsliv...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.808
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hmm...
Jeg kjøpte et par rimelige aktive Argonhøyttalere til TV-en i fjor en gang, nye. Så jo, om de kan kalles hifi. Jeg er ikke sikker.
Mitt nyeste "hifi"-kjøp er en brukt (selvfølgelig) Squeezebox Radio, til kjøkkenet. Hifi? Den låter bedre enn de Argon-greiene iallefall, og spiller og streamer alt jeg måtte interressere meg for unntatt LP-er.
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
391
Antall liker
270
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Nei, bruktmarkedet oppstår helt av seg selv uavhengig av ny-salg :D
Kan jo hende at utstyret på bruktmarkedet bare blir eldre om noen år, dvs. hvis få kjøper nytt idag :).

Ellers skal vel lønningene ganske mye opp hvis man skal få kompensert for elendig kronekurs.
Ganske mye som fyker opp i pris i disse dager, og mer skal det bli (eksempelvis bompenger, grønne skatter, røde skatter, corona skatt, eiendomskatt etc. :p ).
 
U

utgatt25555

Gjest
Ja, både Accuphase ampen (kjøpt privat), men allikevel så ny att esken ikke var åpnet og Accuphase cdspilleren, samt det aktive Ifi PowerStation filteret er nye produkter, til priser fra för krona krasjet!

mvh
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Generelt så kjøper vel folk fortsatt nye produkter.
Jeg kjøpte selv 3 nye forsterkere i 2019.
Men håper jeg slipper å handle noe i år.
Jeg handler på brukten også. Helt greit det også.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 
L

Lassencad

Gjest
Hei,

Generelt spørsmål.

Kjøper noen nytt hi-fi utstyr lengre?

Tok en kjapp titt på nettsidene til de vanlige mistenkte, og ser at foreks. avtakeren til B&W 683 som er budsjettserien til B&W nå koster 17500,-.
683 lå vel til rundt 10 lapper tidligere?

Dali ikon 6 mk2 lå vel også til 10.000kr, arvtakeren Optikon 6 koster hele 18.998,-

Klipsch RF-52 mk2 kjøpte jeg ny for noen få år siden til 5990,- Arvtakeren RP5000f koster 10.990,-

Monitor Audio Silver 6 kostet 10.000, den nye Silver 200 koster 17.990,-

Den samme trenden gjelder elektronikk, prisene ser ut til å hoppe 50-80% opp på nye modeller som erstatter gamle.
Når jeg skal købe noget er det mest brugt. Det er dog ved at være mange år siden jeg har købt noget. Sælgere af brugt HiFi udstyr synes tit deres brugte udstyr er guld værd. Den pris en sælger forlanger er sjælden det han får. Her i Danmark ser jeg ikke så voldsomme prishop på brugt HiFi udstyr :)
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg kjøper hifi-saker brukt i all hovedsak, har handlet noe nytt, men det er sjelden og nesten bare kabler når jeg tenker meg om.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Ja kjøpte nye høyttalere nå nettopp, sist jeg kjøpte noe nytt var i 2019 ,2013 og 1994 og 1978. Så jeg er virkelig på galeien nå..,men nå er det slutt på galskapen og full (Corona) brems.
Fordelen med å kjøpe nytt er at man kan kjøpe noe man kan prøve hjemme i ro og mak før kjøp.
 
Sist redigert:

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.656
Antall liker
1.716
Torget vurderinger
1
Har kjøpt 1 ny Hanss Acoustics P-23 phono forsterker som er på vei.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.465
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Har kjøpt 2 nye REL S812 i år. Litt usikre tider på jobb. Noe som bremser kjøpelysten.
 
Sist redigert:

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Kan egentlig bare svare for meg selv, men jeg har en mistanke om at nysalget går litt tregt for tida. Jo, jeg kjøper nytt til stadighet, syns jeg. Om det er veldig mye vits er en annen sak. Noen ganger bare små nyanseforskjeller, selv om prisen dobles og tredobles. Men vi vil jo bli lurt...
 
  • Liker
Reaksjoner: AOC

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Har kjøpt noe nytt opp gjennom årene, men klart mest brukt. Har vanskelig for å se et scenrario der jeg kjøper noe nytt en gang til. Mulig unntak for om /når TVen skal byttes ut.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.478
Antall liker
3.617
Torget vurderinger
96
jeg skulle gjerne kjøpt nytt, men prisene er fullstendig idiotiske. Har rett og slett ikke råd. Spesielt på de to tingene jeg setter høyest, høyttalere og store effektforsterkere. Hvorfor skulle jeg kjøpe en middelmådig plankehaug, for det er det man får av nye gulvstående høyttalere til 20 lapper, nytt når jeg kan få high-end brukt til samme pris. Mine siste høyttalere sto til 100k nye hos Tømmervik og co. Jeg betalte 18500. jeg vet at mange butikker, særlig de små, selger i lave volum og er nødt til å ha saftige påslag for å ha et håp om å drive skikkelig butikk... men allikevel... Siste nye jeg kjøpte var en Accuphase DG-58. Ifølge Tor Aamodt var det bare jeg og en til som hadde en i Norge, så da var ikke bruktmarkedet aktuelt :p
 

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
Prisoppgangen er som trådstarter er inne på er ikke bare på grunn av lav kroneverdi, men også at arvtagerne blir dyrere i seg selv(ofte).
Om det er verdt prisoppgangen eller ikke spørs sikkert helt på hva som er forbedret på den enkelte modellen. Alle eksemplene til trådstarter f.eks. mener jeg nå har blitt for dyre i forhold til hva man får igjen og ville heller sett på andre modeller.
Kronekursen hjelper selvfølgelig ikke på generell basis..
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Planlegger å kjøpe ny SACD-spiller og høytalere når jeg får solgt min Bavaria 38 seilbåt som ligger på Finn hint....hint ;D
 
M

MarkusH

Gjest
Det er flere eksempler på stort prishopp for nyere/bedre høyttalere. Xtz er jo ikke noe unntak, Xtz Divine 100.49 koster rundt 50k på slutten (i starten kostet de bare 36k(?)), mens Xtz Divine Alpha modellen kostet 77k når den ble lansert og nå koster den 80k. Dette er en forbedret utgave, med forskjellig diskant, kabinett og delefilter, så jeg skjønner prishoppet. Xtz Divine 100.33 kostet vel 25k + stativer til 5k, den nyere modellen Xtz Divine Delta koster 40k + stativer (jeg er usikker på prisen på disse). Dette prishoppet er også reelt på budsjett-høyttalerne og subwooferne deres. Spørsmålet blir om komponentene er verdt prisen. For min del kunne jeg godt kjøpt Xtz Divine Alpha nye i fremtiden, men lommeboka er ikke interessert i den slags per dags dato.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Kjøper nesten aldri nytt.
Kjøper heller brukt, eller brukte deler og lager selv.
Jeg synes generelt at hifi ikke er verd det det koster.

Vil heller bruke mine penger på god mat og andre ting som gir større livsglede.
Handlet meg blakk på hifi på både 80 og 90 tallet....aldri mer.
 
L

Lassencad

Gjest
Kjøper nesten aldri nytt.
Kjøper heller brukt, eller brukte deler og lager selv.
Jeg synes generelt at hifi ikke er verd det det koster.

Vil heller bruke mine penger på god mat og andre ting som gir større livsglede.
Handlet meg blakk på hifi på både 80 og 90 tallet....aldri mer.
Meget enig :) Med det udstyr jeg har nu som jeg er godt tilfreds med bruger jeg hellere pengene på mine andre hobbys og selvfølgelig indkøb af musik :)
Man er vel livs nyder
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.465
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Ser enkelte importører skrur opp prisene mye mere enn kronekursfallet. Er litt skuffende, når produktene er stor sett uforandret de siste 10 årene. Tiden nå er ikke inne for å øke profitten nå vil jeg tro. Kjøpelysten faller for min del.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
XTZ 99.26 mk2 kostet vel 10.000kr, arvtakeren med modifisert delefilter men samme elementer og samme kasse koster 18.000kr.

Valutasvingninger?
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.563
Antall liker
7.519
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Er nok mange slike priseksempler..

B&W 703 s1 - kr 20.000
B&W 703 s2 - kr 32.000

B&W 805 S - kr 25.000 (riktignok S-utgave)
B&W 805D3 - kr 65.000

B&W 802 S - kr 100.000 (mener bestemt S-utgaven kostet det)
B&W 802D3 - kr 237.000


Synd man ikke var født noen år tidligere så man rakk å handle til snillere priser :)
Valuta er nok ikke skyld i de største prishoppene her, snarere at produsentene tar seg bedre og bedre betalt for mindre justeringer pr ny modell.
 
Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Ja økningen er for det meste valuta basert.. Men i flere ledd før innkjøp til importør/forhandler.. Så til dere som tror økningen som er over rein valuta endring faller importør eller forhandler tilgode.. Tvilsomt :)
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
På meg blir det Jbl hdi 3800 pluss center og Arcam prosseor.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
XTZ 99.26 mk2 kostet vel 10.000kr, arvtakeren med modifisert delefilter men samme elementer og samme kasse koster 18.000kr.

Valutasvingninger?
Du mener vel 99.36?
Synes ikke dette var et så veldig godt eksempel.
99.36 - 10000NOK
99.36MK2 - 12000NOK (endret delefilter og kabinett)
99.36flr - 18000NOK (forbedret kabinett igjen, forbedret delefilter og dyrere (men samme) drivere (alt stiger i pris) inkludert frakt, produksjon i andre land etc.)

Bare HT elementene til disse ligger idag ca på totalt 10000NOK i innkjøp løst, så kommer kabinettkostnader, produksjon, produktutvikling, delefilter kost, transport, salgsledd og på toppen av det legger garanti/reklamasjonsrett.
I ren HW kost for menigmann snakker vi fort om 10000 (elementer) , 2500?? (2 stk kabinett), 2000 (delefilter inkludert kabling), 1000 (annet tjafs som terminaler, utriggere mm)? Altså gjerne en 15-16K og utsalg er 18k.

Synes ikke det er så galt jeg...
 
Sist redigert:

thogew

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2019
Innlegg
121
Antall liker
21
XTZ 99.26 mk2 kostet vel 10.000kr, arvtakeren med modifisert delefilter men samme elementer og samme kasse koster 18.000kr.

Valutasvingninger?
Du mener vel 99.36?
Synes ikke dette var et så veldig godt eksempel.
99.36 - 10000NOK
99.36MK2 - 12000NOK (endret delefilter og kabinett)
99.36flr - 18000NOK (forbedret kabinett igjen, forbedret delefilter og dyrere (men samme) drivere (alt stiger i pris) inkludert frakt, produksjon i andre land etc.)

Bare HT elementene til disse ligger idag ca på totalt 10000NOK i innkjøp løst, så kommer kabinettkostnader, produksjon, produktutvikling, delefilter kost, transport, salgsledd og på toppen av det legger garanti/reklamasjonsrett.
I ren HW kost for menigmann snakker vi fort om 10000 (elementer) , 2500?? (2 stk kabinett), 2000 (delefilter inkludert kabling), 1000 (annet tjafs som terminaler, utriggere mm)? Altså gjerne en 15-16K og utsalg er 18k.

Synes ikke det er så galt jeg...
Greit at ting blir dyrere, men 66.67% dyrere for forbedret kabinett og delefilter er i mine øyne mye mer enn hva det er verdt.

Edit: Dette er da fra MK2 til FLR.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
XTZ 99.26 mk2 kostet vel 10.000kr, arvtakeren med modifisert delefilter men samme elementer og samme kasse koster 18.000kr.

Valutasvingninger?
Du mener vel 99.36?
Synes ikke dette var et så veldig godt eksempel.
99.36 - 10000NOK
99.36MK2 - 12000NOK (endret delefilter og kabinett)
99.36flr - 18000NOK (forbedret kabinett igjen, forbedret delefilter og dyrere (men samme) drivere (alt stiger i pris) inkludert frakt, produksjon i andre land etc.)

Bare HT elementene til disse ligger idag ca på totalt 10000NOK i innkjøp løst, så kommer kabinettkostnader, produksjon, produktutvikling, delefilter kost, transport, salgsledd og på toppen av det legger garanti/reklamasjonsrett.
I ren HW kost for menigmann snakker vi fort om 10000 (elementer) , 2500?? (2 stk kabinett), 2000 (delefilter inkludert kabling), 1000 (annet tjafs som terminaler, utriggere mm)? Altså gjerne en 15-16K og utsalg er 18k.

Synes ikke det er så galt jeg...
Greit at ting blir dyrere, men 66.67% dyrere for forbedret kabinett og delefilter er i mine øyne mye mer enn hva det er verdt.

Edit: Dette er da fra MK2 til FLR.
Det kunne vera interessant å sjekka prisane på kjente studiomonitorar, for å sjå om det er same trenden der.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Sirop: Norge har vært bortskjemt med ekstremt gode Hi-Fi-priser i årevis. På bil, derimot, finnes det ikke en eneste nybil som i Norge er verd sin pris. Mht. Hi-Fi; Derfor er også forentningene til bruktpris- også folks betalingsvilje- kunstig lav. På toppen derav kommer nå viruskrisen, hvis ene effekt er kollaps av den norske krona. Da går prisene på Hi-Fi også opp.
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Fin Hifi er ikke det samme som elektronikk , men luksus og som all annen luksus er høy pris en del av produktet ved high end. Og med krympende marked må prisen på passelig hifi økes. Det eneste som blir billigere og bedre er soundbars og EPA elektronikk.
God lyd har aldri vært så billig som nå og dårlig lyd aldri så dyr.

Førøvring er det sjelden man blir rik på Hifisalg i Norge . Det er vel kun en forretning i Norge som kan sier å være godt lønnsom i bedriftsøkonomisk forstand
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Med krympende marked må prisen på passelig hifi økes. Det eneste som blir billigere og bedre er soundbars og EPA elektronikk.
God lyd har aldri vært så billig som nå og dårlig lyd aldri så dyr
Rene krampetrekninger og helt feil strategi. Med et slikt scenario så blir det som å pisse i buksa for å holde varmen. Taxinæringen gjør samme feilen... kompenserer for fallende marked med økende priser. Telekom gjorde samme generaltabbe for 6-7 år siden hvor dem måtte kompensere for tapte roaminginntekter med økende sluttbrukerpriser (minuttpriser og abonnement). Resultatet var at dem dekket på bordet for OTT players (facebook osv). Det tok 4 år med tillitsbyggende markedsføring før økt forbruk kompenserte for det fallet dem så i inntekter. I dag er forbruket så skyhøyt at selv med lavere priser en noen gå så øker omsetningen. Hifibransjen er i ferd med å gjøre samme tabbe og bordet ligger ferdig dekket for soundbars, streamingtjenester, MP3 og dets like.

-BB-
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
XTZ 99.26 mk2 kostet vel 10.000kr, arvtakeren med modifisert delefilter men samme elementer og samme kasse koster 18.000kr.

Valutasvingninger?
Du mener vel 99.36?
Synes ikke dette var et så veldig godt eksempel.
99.36 - 10000NOK
99.36MK2 - 12000NOK (endret delefilter og kabinett)
99.36flr - 18000NOK (forbedret kabinett igjen, forbedret delefilter og dyrere (men samme) drivere (alt stiger i pris) inkludert frakt, produksjon i andre land etc.)

Bare HT elementene til disse ligger idag ca på totalt 10000NOK i innkjøp løst, så kommer kabinettkostnader, produksjon, produktutvikling, delefilter kost, transport, salgsledd og på toppen av det legger garanti/reklamasjonsrett.
I ren HW kost for menigmann snakker vi fort om 10000 (elementer) , 2500?? (2 stk kabinett), 2000 (delefilter inkludert kabling), 1000 (annet tjafs som terminaler, utriggere mm)? Altså gjerne en 15-16K og utsalg er 18k.

Synes ikke det er så galt jeg...
Mente selvfølgelig 99.36 :)
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.417
Antall liker
14.405
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
I oppsettet mitt nå så er det vel bare platespiller og et par kabler jeg har kjøpt brukt. Når en er på utkikk etter et spesielt komponent så kan det ta lang tid før en kommer over det på bruktbørser. Prisen på hifi har steget endel de siste årene og kanskje spesielt nå den siste tiden. Også før corona krisa og den norske kronas fall. Som Auditor nevner så har norske hifi priser vært ganske moderate i mange år.

Hvis en ser litt større på det så har en mengde merkevarer vært og er ganske billige i norge i forhold til gjennomsnitt inntekt. Dette kan vi jo egentlig takke merkevarene for da de vil at varene deres skal koste det samme uansett hvor du er i verden. Tiden hvor du kunne dra til f.eks asia å kjøpe en Rolex, Breitling, Panerai e.l. og spare et par titusen er vel forbi. Nå er det heller velstående asiatere som kommer til norge for å hamstre bl.a Louis Vuitton o.l.;)
 

sims

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
195
Antall liker
127
Sted
Trondheim
Har bestilt meg en ny Electrocompaniet ECP2mk2 riaa. Håper den står i anlegget til helga. Føles litt godt å kjøpe norsk hifi for første gang for min del👍
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Har bestilt meg en ny Electrocompaniet ECP2mk2 riaa. Håper den står i anlegget til helga. Føles litt godt å kjøpe norsk hifi for første gang for min del??????
Har aldri vært så sikker som nå på at dette er en glimrende og litt undervurdert riaa. Driver og tester ut EAR 324 og ECP2 har ingenting å skamme seg over i dette selskapet, og det til langt under halv pris. Hvordan folk kan påstå at EAR 324 er i en annen liga, er uforståelig for meg. I alle fall så langt. Så her mener jeg bestemt du har gjort et godt valg.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.923
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Når man ser hva butikker byr på av utstyr så er det tydelig at mange kjøper nytt. Personlig kjøper jeg nesten bare brukt da man kan unne seg utstyr i en høyere prisklasse en man ellers hadde tatt seg råd til. Ett unntak var mitt nye CD drivverk. Dette kjøpte jeg nytt fordi den ikke finnes på bruktmarkedet enda , og jeg ville ha akkurat den teknologien.
 
Topp Bunn