kjøperåd kompresjonsdriver

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    LMC skrev:
    ...noen som har hør 2446 med Trueextent beryllium membran?
    Skulle gjerne hørt slike, ja.
    Hvem blir den første til å bestille et par?
    Tror muligens vi kan ha en TAD-ekvivalent her.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.829
    Antall liker
    104.059
    Torget vurderinger
    23
    Spiller ikke bedre enn TAD i originalt trehorn. Det vet jeg, har hørt. Men at det kan være at et original JBL horn beregnet for 2440 kan gjøre en bra jobb, alt. at et annet ettermarkedshorn med annen profil kan være mer optimalt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.364
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hva er beste tweetermatchen til TAD 4001 da?
    Fostex T500A mkII eller TAD 703?
    mvh
    Leif
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Spiller ikke bedre enn TAD i originalt trehorn. Det vet jeg, har hørt. Men at det kan være at et original JBL horn beregnet for 2440 kan gjøre en bra jobb, alt. at et annet ettermarkedshorn med annen profil kan være mer optimalt.
    Det er veldig interessant. Jeg har et par TAD trehorn, og vurderer Truextent på 2445-ene som driver dem. (Alternativet er å selge dem, og bruke penga på TAD). Hvordan vil du karakterisere JBL/Truextent på disse hornene, sammenlikent med TAD? Var det supertweeter med - og hva var i tilfelle delingen?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.829
    Antall liker
    104.059
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    hva er beste tweetermatchen til TAD 4001 da?
    Fostex T500A mkII eller TAD 703?
    mvh
    Leif
    Jeg kan ikke si hva som er best her - når jeg testet begge samtidig var det nesten umulig å høre noe kvalitative store forskjeller mellom de to, da delte jeg riktignok på 10k/6 dB. Hva situasjonen er på f.eks. 7k/12 dB vet jeg ikke, men det finner jeg snart ut av for det er det jeg bruker nå, med T500. Smal sak å skifte til TAD og finjustere nivå. Skal prøve til uka.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.829
    Antall liker
    104.059
    Torget vurderinger
    23
    grelv skrev:
    pengesluk skrev:
    Spiller ikke bedre enn TAD i originalt trehorn. Det vet jeg, har hørt. Men at det kan være at et original JBL horn beregnet for 2440 kan gjøre en bra jobb, alt. at et annet ettermarkedshorn med annen profil kan være mer optimalt.
    Det er veldig interessant. Jeg har et par TAD trehorn, og vurderer Truextent på 2445-ene som driver dem. (Alternativet er å selge dem, og bruke penga på TAD). Hvordan vil du karakterisere JBL/Truextent på disse hornene, sammenlikent med TAD? Var det supertweeter med - og hva var i tilfelle delingen?
    Problemet er at de originale TAD trehorn har en halsutforming som er tatt frem for å matche den spesielle fasepluggen som er på TD-4001. Det er derfor disse to er så viktige å bruke i kombinasjon; og de er følgelig ikke optimale å benytte med andre komponenter hver for seg. Dersom du allerede har TAD trehorn så er greia en no-brainer. TD-4001 er saken. Kun TD-4003 som kan konkurrere med den, men den har annen faseplugg og er ikke begrenset til trehornet som sådan, og da har du straks en ny runddans med å finne det optimale hornet. Smoothere lyd enn TH-4001/TD-4001 skal vanskelig gjøres å oppdrive når vi snakker kompresjonsdriver; dette er en komplisert balansegang mellom PA og billig "hifidriver" og det er ikke mange andre enn TAD som er bra i både PA- og hifisammenheng.

    Når jeg hørte på nevnte kombo var det uten supertweetere. TAD-kombinasjonen er forøvrig den eneste jeg har hørt som kan brukes fra 6-700 hz. og hele veien opp til "20" kHz uten beaming og oppbrytinger. JBL 2440 HAR nemlig noen oppbrytinger oppover i frekvensen. That being said, jeg drømmer ikke om å kjøre uten ET-703 uansett, den gjør noe vesentlig med lyden langt nedover i mellomregisteret. Samme gjelder forøvrig for T500, men på TAD all-out systemet så vil jeg bruke TAD all the way ikke minst med tanke på at da er det beryllium hele veien også.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.829
    Antall liker
    104.059
    Torget vurderinger
    23
    Response? Dine favoritt- "våte pappesker" :eek: :eek:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.364
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    riktig..du husker ok for alder´n
    mvh
    Leif
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.417
    Antall liker
    3.216
    Jeg har også flere ganger hørt TAD 4001 som mellomtonedriver i Iwata horn.
    Slett ikke ille det heller ....

    edit:

    Har også hørt 4001 i TAD hornet,
    og også montert i et Avantarde horn, faktisk.
    Lød ok, men man måtte sitte med hodet i skruestikke .....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.829
    Antall liker
    104.059
    Torget vurderinger
    23
    Nettopp. Det er helt FEIL å tro at TD-4001 er en universaldriver som spiller like bra i alle slags horn. Optiimalt resultat oppnås KUN i forb. med TH-4001.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.364
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    spørsmålet er om en 4001 i et 4001 spiller som en kompresjonsdriver, men med oppløsningen og nærheten til et fulltone-element
    can I have my cake and eat it too?
    mvh
    Leif
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.417
    Antall liker
    3.216
    De fleste kompdriver/horn kombinasjonene jeg har hørt spiller da med mere oppløsning og nærhet enn et fulltoneelement?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.364
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det er NOE med dette Fostex elementet som er besnærende
    mangel på filter?
    sånn er det bare
    mvh
    Leif
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.174
    Antall liker
    644
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig Leif, syns de spiller dritbra. Hadde tidligere AER MD3 fulltoner som kosta over 30k for paret og jeg mener disse Fostexene spiller fullt på høyde og det til en brøkdel av prisen ;D
    -m
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.364
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja
    hot-rodda Trio spiller drit-bra og , men jeg hører at mangelen på filtre øker nærheten
    omtrent som at SPUD amp med bare ett rør i signalveien bringer deg nærmere musikken
    hva spiller du på Slowmotion?
    mvh
    Leif
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.417
    Antall liker
    3.216
    Arbeidsanlegg slengt sammen med ræva horn med TAD2002, Altec288C og TAD1601 + ekstra 15" i bassen
    mens jeg bygger alt nytt. Kanskje jeg har noe fornuftig oppe og går til sommeren, men "ting tar tid".
    Åpen baffel i bassen, horn lenger opp.

    Horn og åpne bafler er forøvrig en utmerket kombinasjon.
    Baflene mine med 2 x 15" på hver side har stått der midlertidig i nesten 10 år.

    Det er mange perfekte måter å bygge høyttalere på ,
    og mitt ideal ville vært et 2 veis system med store bassdrivere på åpen baffel
    og kompdriver på horn i diskanten.
    Dessverre kommer virkeligheten i veien.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Nå viser det seg at jeg har fått en 2445H og en 2445J. Utstyret kommer fra samme sted, så det er godt mulig at man i ettertid har skiftet membran i J-en til 8 ohm, men skulle gjerne sjekket det før jeg begynner å tenke på sending av driver for bytte. Tåler spolen/opphenget testspenningen fra standard multimeter (litt skeptisk, og spør før jeg skyter), eller må det brukes effektmotstand i serie for å måle dcr?
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Bare å hive på et multimeter. Det går fint.
    Ser membranene ellers fine ut?

    mvh Espen
     

    grelv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Innlegg
    515
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    RojohII skrev:
    ...sending av driver for bytte. ....
    Hvis du ikke har (minst) ti tommeltotter, skifter du fint membran selv.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Høres bra ut. Jeg har ikke sjekket membranene enda da alt verktøy ligger på arbeidsplassen. Får se om jeg ikke får sjekket i morgen. Grunnen til sending, er at selger hadde 3 stk. 4765 fra et kino-oppsett, så jeg kan nok få byttet til to identiske drivere hvis jeg vil.

    Jeg kommer sikkert til å bytte til ny membran etterhvert, så noen krise er det uansett ikke. Følsomhetsforskjell er heller ikke noe stort problem egentlig siden det vil bli aktiv deling, så jeg tror kansje jeg lar være bryderiet med posten. Får ta med meg multimeter hjem imorgen, og sjekke ut.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.364
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    enig at idealoppsettet er stoooort 2-veis med mye bassareal og dc i toppen,men så var det dette med praksis da
    en annen vei jeg har vurdert er aktivt:
    Bill Fitzmaurice Tuba i bunnene fra 80 og ned
    eksisterende BD tårn fra 80 til CD driver TAD 4001 eller noe Vitavox, FC e.l
    mulig supertweeter
    time will show 8)
    først blir det avklaring av Fostex-linja
    deretter kommer jeg trolig til å teste 2446 i 2385 og evt 2360
    forhåpentligvis med Truextent før jul
    dette kan prøves både i tillegg til midbasshorna på Trio eller helt ned mot BD30 på rundt 3-400
    tiden viser seg å være den begrensende faktor
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.364
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    TAD 4001 var vel montert i et Avantgarde horn i triodefestival shootouten
    kom til "kvartfinalen"
    rart de ikke benyttet TH4001 ::)
    ellers var det vel Klangfilm rund baut som tok de to første plassene
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.829
    Antall liker
    104.059
    Torget vurderinger
    23
    Den horn-shootouten vet jeg en del om, totalt meningsløs, det har ingen verdi å gjøre noe slikt. Det er håpløst å vurdere en driver og ikke engang benytte optimalt horn, t.o.m. DÅRLIGERE varianter en de av fabrikken anbefalte min.spec. På toppen av det hele så kjørte de med bare ETT horn/driveroppsett, altså ikke stereo en gang.

    En drivers kvalitet (eller ethvilket som helst annet element forsåvidt) blir umulig å vurdere kvalitetsmessig når det er tatt ut av sammenhengen.

    Dette er typisk "tysk" approach forøvrig.

    Viser vel hvor vanskelig dette med horn/drivere er, og når de ikke engang gjør leksa si mht. hva en driver er beregnet for så blir det dumt.

    Husker en gang en trommeslager shootout "live" i Tyskland, med bl.a. Billy Cobham som gjestemusiker... En eller annen obskur tysk ungdom som "vant" - Cobham bommet på et par slag... Dette er så dumt at det er ubeskrivelig. Cobham har mer rytmeforståelse og timing inne en det samlede tyske folk.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.829
    Antall liker
    104.059
    Torget vurderinger
    23
    Ze Klangfilm muzt win, yez? We pay zo viel vür zem..... Nostalgisk tull, fatter ikke greia, nye værstingprodukter spiller i ringer rundt det gamle skramlet. Stort sett for nostalgiske mono-folk og samlere, selvsagt.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.364
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja det virket litt rart at de ikke hostet opp et TH4001 for oppgaven
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.829
    Antall liker
    104.059
    Torget vurderinger
    23
    Mye nickel & dime utstyr på disse treffene, de mest vanvittige Prof. Vinkelschnitzel konstruksjoner fylt med vintage komponenter de ikke engang har ristet all muselortan av før festivalen.. De tar den liksom ikke helt ut, de gode ideene blir skjelden realisert med top-of-the-line komponenter, det er mer man tager hva man haver som gjelder. I gamle pappesker og montert på resirkulert kryssfiner. Men det er morro. Helt fjortisfritt det miljøet der.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.364
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    sikkert høy morrofaktor
    mvh
    Leif
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.417
    Antall liker
    3.216
    Jeg var med på Triodefestivalene i 2002 og 2003,
    men har ikke følt behov for å være med etter det.
    Men det var mye moro, og man ble kjent med alle "guruene". ;)

    Det var i 2002 i Århus jeg hørte 4001 i Avantgardehorn,
    men det var et ordentlig oppsett i stereo(!).
    Veldig direktivt, som nevnt...

    Har ikke helt sansen for runde horn ...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    LMC skrev:
    enig at idealoppsettet er stoooort 2-veis med mye bassareal og dc i toppen,men så var det dette med praksis daen annen vei jeg har vurdert er aktivt:
    Bill Fitzmaurice Tuba i bunnene fra 80 og ned
    eksisterende BD tårn fra 80 til CD driver TAD 4001 eller noe Vitavox, FC e.l
    mulig supertweeter
    time will show 8)
    først blir det avklaring av Fostex-linja
    deretter kommer jeg trolig til å teste 2446 i 2385 og evt 2360
    forhåpentligvis med Truextent før jul
    dette kan prøves både i tillegg til midbasshorna på Trio eller helt ned mot BD30 på rundt 3-400
    tiden viser seg å være den begrensende faktor
    mvh
    Leif

    jeg spiller nå på et ikke så veldig stort toveis system med ventilert 15' i bunn og cd på topp, og selv om "formel 1-egenskapene" på ingen måte kan sammenlignes med de råeste systemene jeg har hørt rundt omkring (f.eks. hos deg, sluket, roald (ikke-horn) og flere andre), så er det noe med de enkle zingaliene som gjør meg glad når jeg hører på musikk.
    det låter "riktig", i mine ører.

    det er mulig ting hadde blitt mer komplisert med et stoooort toveis system, som du beskriver.

    ellers mange spennende ideer du legger frem her, gleder meg til fortsettelsen.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.973
    Antall liker
    13.364
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Zingali ga meg den samme følelsen den gangen og om jeg ikke var sååå gal, hadde jeg stoppet der og vært fornøyd
    MEN
    nå har jeg bestilt crossoverdeler for 600hz 12db høypass og noen variable L-pad så jeg får testet det som allerede er i hus , nemlig JBL 2446J i 2385A
    2360 (80x80cm kvadratiske som Grelv spiller på)har kompisen ned igata, så de kan jeg nok få prøvd
    2405 supertweeter har jeg og liggende :eek:
    mvh
    Leif
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.417
    Antall liker
    3.216
    mesut skrev:
    LMC skrev:
    enig at idealoppsettet er stoooort 2-veis med mye bassareal og dc i toppen,men så var det dette med praksis daen annen vei jeg har vurdert er aktivt:
    Bill Fitzmaurice Tuba i bunnene fra 80 og ned
    eksisterende BD tårn fra 80 til CD driver TAD 4001 eller noe Vitavox, FC e.l
    mulig supertweeter
    time will show 8)
    først blir det avklaring av Fostex-linja
    deretter kommer jeg trolig til å teste 2446 i 2385 og evt 2360
    forhåpentligvis med Truextent før jul
    dette kan prøves både i tillegg til midbasshorna på Trio eller helt ned mot BD30 på rundt 3-400
    tiden viser seg å være den begrensende faktor
    mvh
    Leif

    jeg spiller nå på et ikke så veldig stort toveis system med ventilert 15' i bunn og cd på topp, og selv om "formel 1-egenskapene" på ingen måte kan sammenlignes med de råeste systemene jeg har hørt rundt omkring (f.eks. hos deg, sluket, roald (ikke-horn) og flere andre), så er det noe med de enkle zingaliene som gjør meg glad når jeg hører på musikk.
    det låter "riktig", i mine ører.

    det er mulig ting hadde blitt mer komplisert med et stoooort toveis system, som du beskriver.

    ellers mange spennende ideer du legger frem her, gleder meg til fortsettelsen.
    Du er vel inne på noe vesentlig når du nevner at du blir glad av å høre på musikk med de "enkle" 2-veis høyttalerne du har nå?

    Litt av problemet med enkle 2-veis hornsystemer er jo at de er så jævlig vanskelig å få til.
    Man kan sette sammen noe og få det til å spille ganske bra, men det holder liksom ikke i lengden.
    Så plusser man på med ekstra drivere her og der, og så plutselig driver man og diller med 4-veis systemer istedet.
    Og de har sine egne problemer, og det blir ganske komplisert.

    Et bra 2-veis hornsystem krever jævlig bra drivere og jævlig bra horn.
    I praksis er det nok lettere å komme i mål med et 3-veis system.

    Kun min personlige mening osv ... ;)
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.417
    Antall liker
    3.216
    LMC skrev:
    Zingali ga meg den samme følelsen den gangen og om jeg ikke var sååå gal, hadde jeg stoppet der og vært fornøyd
    MEN
    nå har jeg bestilt crossoverdeler for 600hz 12db høypass og noen variable L-pad så jeg får testet det som allerede er i hus , nemlig JBL 2446J i 2385A
    2360 (80x80cm kvadratiske som Grelv spiller på)har kompisen ned igata, så de kan jeg nok få prøvd
    2405 supertweeter har jeg og liggende :eek:
    mvh
    Leif
    Morsomt å være litt gal, da! ;)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    LMC skrev:
    Zingali ga meg den samme følelsen den gangen og om jeg ikke var sååå gal, hadde jeg stoppet der og vært fornøyd
    MEN
    nå har jeg bestilt crossoverdeler for 600hz 12db høypass og noen variable L-pad så jeg får testet det som allerede er i hus , nemlig JBL 2446J i 2385A
    2360 (80x80cm kvadratiske som Grelv spiller på)har kompisen ned igata, så de kan jeg nok få prøvd
    2405 supertweeter har jeg og liggende :eek:
    mvh
    Leif
    du måkke stoppe opp, vi trenger gale folk, bare kjør på videre du. 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn