Kjøpe ny musikkspiller/lyd-forsterker til studentbar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Desillusjonert

    Gjest
    Husk å ikke spille høyt med loudness og masse bass på!
    Og kanskje dere burde spille kun på et av parene når dere spiller høyt? Ikke A + B, men bare A?



    PS: etterhvert, når dere har tjent litt mere penger, kjøp en eller to effektforsterkere. Det er masse å velge mellom. PA effektforsterkere er nok mere robuste, men kan ha viftestøy.
     

    thenarfer

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    2
    Har lært hvor grensen går og har sikringer i bakhånd hvis det skulle gå feil igjen. Jeg må si at lyden, til tross for ?håpløse? høyttalere, er meget meget bra! Kraften er perfekt for vårt behov. Spiller jeg høyere nå så har jeg politiet på døren hver uke.

    Tusen takk til alle som hjalp til! (Bilder kommer)
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Hei igjen!
    Hvis jeg vil kjøpe noe lignende QSC GX 3 Endstufe slik at jeg kan bruke Peavy ST-12 høyttalerne, men jeg ikke har €300, hva kan dere anbefale?

    Hva med the t.amp E800
    Eller Skytec SPL 300MP3

    Takk for hjelpen :)
    Uten å være skråsikker (for jeg har ikke testet det), så hold deg unna Skytec!
    Det lille jeg har hørt om det er ikke positivt.

    t.amp kjenner jeg ikke til, andre som kjenner denne?

    Jeg ville ventet til dere har råd til noe bedre! Og grunnen er, nye effektforsterkere fra seriøse produsenter som QSC, Mackie, EV, Crest og ikke minst Crown er ofte bygget på en måte som gjør at det skal mye til å ødelegge de og du får hva du betaler for! Lydmessig er Crown XTi1000 noe av det bedre jeg har hørt.

    Billigere PA forsterkere som Alto, Behringer og Ramsa (Panasonic) kan også brukes. Det er et valg dere må ta:
    Alto APX1500 PA High-Powered DJ Disco Power Amplifier APX-1500 Amp | eBay
    1000W DJ PA SOUND 1/2 KANAL ENDSTUFE 48CM RACK VERSTÄRKER HEIM STUDIO USB AMP | eBay

    Ellers er Rotel også noe dere kunne prøvd? Det er en hifi forsterker, men siden dere ikke skal ut på turne med dette, så kan det være like greit:
    Rotel RB 980 BX Endstufen | eBay
    Jeg tror 960 0g 970 blir for liten.

    Eller NAD:
    NAD Monitor 2400 # 1 | eBay

    PA forsterkere har vifter, noen bråker mere enn andre. Hifi forsterkere har ikke.
    Vet ikke om det har noe å si for dere, så det bør testes ut.

    Når dere først kjøper, ikke kjøp for liten!
     

    thenarfer

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    2
    Det fungerer veldig bra, men jeg merker stor forskjell på de forskjellige høyttalerne. Volumet som kan spilles nå er høyt med god bass, men kvaliteten kan nok forbedres med noen bedre høyttalere.

    Siden volumet er godt nok så håper jeg det holder å kjøpe 2 eller 4 passive høyttalere (uten etterforsterker) som passer til Onkyo A-7. Kan dere anbefale noen høyttalere fra Thomann som koster ca €100 per stykk?

    Takk for hjelpen :)
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Hvilke er det du skal bytte ut? De små inne i puben eller de store ute ved dansegulvet?
    De små kan forbedres kraftig med 100EURO, men jeg tviler på at du får noe spesielt bedre enn de store for 100EURO.

    Med denne: Behringer Eurolive VS 1220 istedet for de små, så tror jeg du får mye kraftigere lyd.
    Behringer er et billig merke, men kan enkelte ganger komme opp med noen perler. Jeg har ikke hørt denne, så jeg vet ikke om denne er en av de...
    Alternativ: the box PA12ECO MKII Fullrangelautsprecher (kjenner heller ikke den)
    Dersom mindre høyttalere i størrelse er å foretrekke, kjøp heller stue høyttalere brukt på eBay eller lignende. JBL er alltid et sikkert valg i så måte.

    Ute på dansegulvet ville jeg satt opp store kasser med 2x15". Da slipper du å tenke på sub, men bør nok ha et effekttrinn etterhvert. Men da slipper du ikke unna med 100EURO, men må nok doble den summen.
    Eksempel: Behringer VP 2520, The Box Pa 252 Eco Mkii
    EV og JBL er i en helt annen klasse, men litt overkill for ditt prosjekt.

    PS: prisene er vel per stykk?

    TIPS: sjekk ut hvilke du kunne tenke deg og søk i en lokal kjøp og salg side. Du kan ha flaks og finne den samme til halve prisen. Noen bruksriper og småskader gjør sjelden noe med lyden.


    Et lite knippe saker og ting fra Finn, som kan gi deg noen ideer om hva man bør se etter. Det hender det dukker opp gode ting til en billig penge:
    http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53748607&searchclickthrough=true
    http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53804215&searchclickthrough=true
    http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=54859841&searchclickthrough=true
    http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=54658031&searchclickthrough=true
    http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=54380170&searchclickthrough=true
    http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=54261547&searchclickthrough=true
    http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=54104559&searchclickthrough=true

    Eksempel på aktiv høyttaler (innebygget forsterker) med 15" som spiller høyt, men kanskje ikke låter så bra som nyere:
    http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=53515630&searchclickthrough=true
    To slike hadde nok også vært noe å sette opp. Da slipper du ekstra effekttrinn.

    Men alt brukt er altså ikke like bra.... :)

     
    Sist redigert:

    thenarfer

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    2
    Hvordan var det med å sette sammen forsterker og høyttalere igjen? Her står det at Onkyo A7 gir 70 watt per kanal ved 4 ohm og 65 watt per kanal ved 8 ohm. Var det ikke en regel om at man ikke skulle spille med en for svak forsterker? Vil det si at det er optimalt å kjøpe 4 høyttalere som hver har ca 35 watt ved 4 ohm, siden det er to høyttalere per kanal?

    Ellers så selges dessverre ikke høyttalerene (Behringer Eurolive VS 1220) som du anbefalte til å spille uten videre kjøp av forsterkere (etterforsterker/effekttrinn). Hva kan du ellers anbefale i prissjiktet €80-130 per høyttaler?

    Burde jeg kjøpe aktive høyttalere? Vil prisen gå opp da?

    PS: Jeg skal på halvårsmøte i kveld og forsvare og få mandat for kjøp av disse høyttalerne. Setter pris på raskt svar :-D
    Screenshot_2015-01-29-15-18-12.jpg
     
    Sist redigert:
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Har ikke tid til et langt svar, men må bare si at du ikke må se deg blind på antall watt, hverken på forsterker eller høyttalere. Men det kan være uheldig, når du skal spille høyt, å sette for mange høyttalere på en forsterker. A-7 er jo ikke superkraftig.

    Antall watt på en høyttaler er stort sett å se på som max watt man kan kjøre på, men man kan stort sett aldri sette på for stor forsterker. Som regel er det alltid for liten forsterker som knekker høyttalere (ureine signaler).

    Jeg ville ikke kjøpt noen flere passive høyttalere, før dere har råd til et effekttrinn i tillegg.
    Aktive høyttalere derimot, kjøp så mange du vil! :) men de koster...
    Eventuelt en aktiv sub, men det koster også...
     

    thenarfer

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    2
    Kort svar fra meg også (Har nettopp stengt baren litt tidlig). Vi hadde husmøte i dag og jeg fikk mandat til å bruke €200 på 2 høyttalere hvis vi ikke klarer å fikse de to Peavey ST-12 som er ødelagte. I tillegg så fikk jeg €150 til å bruke på etterforsterker! Så det blir nok "the t.amp E800" + 2 stk. "the box PA12ECO MKII".

    VIKTIG SPØRSMÅL: Hvis jeg kobler på etterforsterkeren ved Pre-Out/Main-In, vil jeg da kunne spille på 4 høyttalere? Det ser ut til at jeg da kan spille fra kun 2 høyttalere koblet til effekttrinnet, vill ikke de to høyttalerne på Kanal A slutte å sende signal (Siden "jumperne" er koblet ut)?

    Hvis dette er et problem, hvordan kan jeg løse det?

    I tillegg: Hvilke kabler må jeg kjøpe for å koble sammen Onkyo A-7 og the t.amp E800?

    sdsdfs.jpg
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Jo, uten jumpere vil ikke høyttalerene utgangne på A-7 virke.
    Nå har jeg ikke prøvd det selv, men jeg ville tippe RCA splitter ville gjøre susen?
    _MG_2164.jpg

    Noen som har erfaring med dette?
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Går sikkert fint med rca splitter, men det han trenger er vel to stk. han til to hunkontakter+ selvfølgelig noen vanlige phonokabler..
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Han trenger to stykk av den som er vist ja. En til hver kanal.
    Så må han koble sammen PRE OUT og MAIN IN for hver kanal, og ta hunkontaktene VIA egen RCA kabel til effekttrinn (L + R).
    Det burde være mulig det? Eller er jeg helt på jordet nå???
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tror du er på jordet for det er vel ikke og bør vel ikke være elektrisk kontakt ml. de to hankontaktene..
     

    thenarfer

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    2
    Oi, dette ble litt komplisert. Tusen takk for at dere prøver å finne ut av dette! Jeg hadde ikke greid det uten dere :D
    aasdasdasdasasd.jpg
    asdasdasdas.jpg
    sdsdfs.jpg
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Desilusjonert vi snakker om det samme, se qwert sitt innlegg over, det er slik det må gjøres. Ser ikke ut som effektforsterker har rca inn. Så da narfer trenger du en overgang der også rca hun til xlr han ;)
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Desilusjonert vi snakker om det samme, se qwert sitt innlegg over, det er slik det må gjøres. Ser ikke ut som effektforsterker har rca inn. Så da narfer trenger du en overgang der også rca hun til xlr han ;)
    Å kjøpe en hifi RCA splitter virker litt meningsløst på et anlegg som dette, men det må trådstarter selv bestemme.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Desilusjonert; Tenk signalVEI. Om han kjøper akkurat den splitteren er ikke så nøye, men han trenger altså en overgang fra en han(pre out) til to han - til to main in. Dette selvfølgelig til både høyre og venstre kanal. Om du snur signalveien i forslaget ditt så ser det ut til å fungere det også. Altså der du skriver effektrinn inn blir pre ut :)
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Jeg trodde det ikke var noen signalvei på slike splittere, men at den splitter signalet til alle tre plugger. Jeg lærer noe hver dag...
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    En splitter er nok eneste måten å løse dette på. Du må bare passe på å velge den rette.
     

    thenarfer

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    2
    Kan du gi meg navnet på kablene du tror jeg trenger? Hvis det ikke skulle fungere, så sender jeg dem tilbake og så prøver vi på nytt =)
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Kan du gi meg navnet på kablene du tror jeg trenger? Hvis det ikke skulle fungere, så sender jeg dem tilbake og så prøver vi på nytt =)
    Se på denne:
    Hifisentralen-tips.jpg


    Burde gi nok info.
    Husk lange nok kabler til effekttrinn og korte der det behøves.
    Pass på at du ikke brekker på RCA kontaktene på forsterkeren!
    Med adaptere og lange plugger kan man fort ende opp med å måtte lodde litt på printkortet om man ikke er forsiktig.
     

    thenarfer

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    2
    Tusen, tusen takk for hjelpen! Du er jammen strukturert og nøye! Takk!

    Da ser det ut til at handlelisten ser slik ut. Jeg er i kontakt med en i bygningen her som kan skaffe 15% avslag gjennom jobben. Håper han kan få tak i alt.
    Sound equipment.jpg
     

    thenarfer

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    2
    Alt fungerer veldig bra! Vi hadde ikke så mange gjester i baren sist torsdag, men 10 av 30 gjester tok dansegulvet i bruk. Dette er en betydelig forbedring! Takk for hjelpen!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn