Kjøpe ny musikkspiller/lyd-forsterker til studentbar

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thenarfer

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    2
    Da vurderer jeg Onkyo A-7 siden den er den billigste av de to (€200). Hva er det som gjør at du mener denne er bra for mitt formål? Det går to par høytalere på den, det har jeg skjønt at jeg trenger :) Når det gjelder styrken på forsterkeren så vet jeg ikke hva jeg trenger. Andre ting som jeg bør tenke på?
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Da vurderer jeg Onkyo A-7 siden den er den billigste av de to (€200). Hva er det som gjør at du mener denne er bra for mitt formål? Det går to par høytalere på den, det har jeg skjønt at jeg trenger :) Når det gjelder styrken på forsterkeren så vet jeg ikke hva jeg trenger. Andre ting som jeg bør tenke på?
    1. Onkyo har alltid laget gode integrerte forsterkere.
    2. Den har terminaler til 4 høyttalere.
    3. Den har mulighet for å koble til effekttrinn, om dere etterhvert vil ha mere krefter.
    4. Den er tung! 13,4 kg. Tygnde er en indikasjon på god trafo. Watt betyr veldig lite, strømstyrke den klarer å gi derimot, det betyr noe! Og desto større trafo desto bedre!

    Men det må sjekkes ut at alt funker. Ingen knitring når man skrur på volum, alle knapper må funke, begge kanaler må funke, ingen innganger må ha skader og ikke funke.

    Fra et nettsted:
    "If you are interested in an older receiver or amplifier, be aware that it is normal that exposed connectors and metal contacts have oxidized over the years. We made good experiences with Hosa D5S6 DeoxIT Contact Cleaner , especially with equipment that has stood in storage rooms or garages for decades. Give it a try!"
    Onkyo A-7 Integrated Amplifier Review, Specs and Price |Vintage Speaker Reviews, Specs, Prices, Repairs, Refoaming, Reconing

    Onkyo A-7 on thevintageknob.org
    Onkyo A-7 Manual - Stereo Integrated Amplifier - HiFi Engine
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Og bytt de to ulike høyttalerene! Det er også en god start. Bruk 150-200 euro på det og!
     

    thenarfer

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    2
    Da er planen å kjøpe Onkyo A-7 etter at jeg har snakket med partneren jeg driver baren med i morgen. Senere kan vi vurdere å bytte de to ulike høyttalerne.

    1. Hva må jeg passe på når jeg velger høyttalere til denne forsterkeren? (Watt, Ohm, etc. jeg vet ingenting om dette)

    2. Er Onkyo A-7 godt egnet sammen med 2x Mc-CRYPT, Max 300 Watt, 4 Ohm?

    3. Er dette over-kill til en bar som består av to rom hver på ca 35m2? (Omtrent 80 gjester)

    Jeg bruker penger som tilhører alle studentene som bor her (~320 stk), jeg må passe på at jeg ikke sløser disse pengene og at utstyret passer sammen og ikke blir ødelagt. Noe som kan skje siden jeg ikke har så mye peiling på lyd :-( Noen siste råd før jeg kjøper Onkyo A-7?
     

    thenarfer

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    2
    Jeg tenkte det kunne være moro for dere å se hvordan baren ser ut. Den er bygget med frivillige studenthender ^^
    DSC_0080.jpg
    DSC_0082.jpg
    DSC_0084.jpg
    DSC_0086.jpg
    DSC_0100.jpg
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Da er planen å kjøpe Onkyo A-7 etter at jeg har snakket med partneren jeg driver baren med i morgen. Senere kan vi vurdere å bytte de to ulike høyttalerne.

    1. Hva må jeg passe på når jeg velger høyttalere til denne forsterkeren? (Watt, Ohm, etc. jeg vet ingenting om dette)

    2. Er Onkyo A-7 godt egnet sammen med 2x Mc-CRYPT, Max 300 Watt, 4 Ohm?

    3. Er dette over-kill til en bar som består av to rom hver på ca 35m2? (Omtrent 80 gjester)

    Jeg bruker penger som tilhører alle studentene som bor her (~320 stk), jeg må passe på at jeg ikke sløser disse pengene og at utstyret passer sammen og ikke blir ødelagt. Noe som kan skje siden jeg ikke har så mye peiling på lyd :-( Noen siste råd før jeg kjøper Onkyo A-7?
    Det var jo riktig så lekkert :)

    1. Glem watt! Bare tenk på pris og kanskje også på hvor mye bass du vil ha i rommet. Små bass elementer, mindre fysisk bass. Har du plass, kjøp gulvstående og over 6,5" bass. Men om du vil begrense lyden i selve puben, kjøp mindre høyttalere.
    2. Det aner jeg ikke, men Onkyo er kjent for å ha nokså "rund" lyd, det vil si lett å like. Så om MC Crypt'ene er litt "spisse" i lyden, så er dette en ypperlig forsterker. Jeg ville, etterhvert, satse på å kjøpe en separat forsterker (effektforsterker) til disse (se linken jeg la ut). Du kan aldri tilføre for mye watt. Ekstra forsterker vil bare bidra positivt.
    3. Jeg tror ikke dette er overkill, men alt avhenger av hvordan det brukes.

    VIKTIG: husk at pluss og minus på forsterker ALLTID må kobles på høyttalerens respektive pluss og minus! Og sett fast ledningene skikkelig.
     

    thenarfer

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    2
    1. Kan du se på ledningene på bildene om de duger? Kan dette være grunnen til at det blir knitring i høyttalerne hvis jeg skrur opp volum og bass?

    2. Jeg har foreslått å kjøpe Onkyo A-7 til €200, men jeg får spørsmål om det er lurt å kjøpe noe så gammelt, og om det ikke går ann å finne noe bedre i en elektrobutikk til en billigere penge. "Vi trenger jo bare noe som spiller musikk". Hva skal jeg svare dem? Er det forsvarlig å bruke €200 på Onkyo A-7?

    3. Hva er den beste måten å finne ut hva som er pluss og minus på kabler som gjemmer seg i tak og vegger? Vi ser bare utgangene i hver ende av kabelen. Kanskje er to kabler skjøtet sammen bak vegger og tak.

    Takk for hjelpen! :)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det riktige er selvsagt å koble en billig mixer/djmixer til, som har mulighet til å kjøre left/right ut fra master output, som mono/mono (man kjører ikke stereo i lokaler) som gir dere mulighet til å justere volum i bar/dansegulv uavhengig uten å gå via en dedikert matrisemikser. Mikseren kobles til en grei effektforsterker, som er enten 2 kanaler hvor man kobler 2 høyttalere til hver kanal, eller 4 kanaler med 1 kanal til hver høyttaler. Dette trenger ikke koste noe særlig.

    Men det kanskje letteste er å gå for en Rotelforsterker, tipper du finner flere lett brukte på markedet i tyskland uten at man må kjøpe noe vintage. Så å si alle Rotelforsterkere har utgang for 4 høyttalere (A/B/A+B). RA10 RA06 RA03 RA02 RA04 RA05 RA12 RA1570 RA1070. I tillegg har du 9-serien (1070 er 10 serie og 1570 15 serie i så måte). Grunnen til Rotel er at "alle vet" at hvis man er i tvil så går man for Rotel, de er driftssikre, no bullshit, og har de egenskapene du etterspør.
     

    thenarfer

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    2
    Hei! Takk for at du kommer med inspill! Jeg søkte etter Rotel på ebay. de, men det var ikke så mye til salgs og det ble fort €150-200.

    1. Bør jeg heller kjøpe Rotel enn Onkyo A-7?

    Onkyo A-7 Verstärker - online kaufen - Spring Air Second Hand HiFi Shop

    2. Det gir mening med Mono, selv om jeg aldri har tenkt over det. Men hva er fordelen med 4 kanaler over 2 kanaler med 2 høyttalere på hver?
     
    Sist redigert:
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Det riktige er selvsagt å koble en billig mixer/djmixer til, som har mulighet til å kjøre left/right ut fra master output, som mono/mono (man kjører ikke stereo i lokaler) som gir dere mulighet til å justere volum i bar/dansegulv uavhengig uten å gå via en dedikert matrisemikser. Mikseren kobles til en grei effektforsterker, som er enten 2 kanaler hvor man kobler 2 høyttalere til hver kanal, eller 4 kanaler med 1 kanal til hver høyttaler. Dette trenger ikke koste noe særlig.

    Men det kanskje letteste er å gå for en Rotelforsterker, tipper du finner flere lett brukte på markedet i tyskland uten at man må kjøpe noe vintage. Så å si alle Rotelforsterkere har utgang for 4 høyttalere (A/B/A+B). RA10 RA06 RA03 RA02 RA04 RA05 RA12 RA1570 RA1070. I tillegg har du 9-serien (1070 er 10 serie og 1570 15 serie i så måte). Grunnen til Rotel er at "alle vet" at hvis man er i tvil så går man for Rotel, de er driftssikre, no bullshit, og har de egenskapene du etterspør.
    Hmmmmmmmm:
    - På hvilke steder, bortsett fra i kjøpesenter (som har helt andre type anlegg; 70-100V anlegg), har anlegg som spiller i mono? Jeg har aldri hørt om en bar, pub eller noe utested som kjører i mono.
    - Om man ikke skal ha mikrofon og intrumenter tilkoblet, så gir det liten mening i å ha en mixer blandt så uerfarne folk.
    - En DJ mixer gir heller ingen mening i en liten pub.

    Et effektrinn kan være noe å gå videre med, men med det budsjettet de har nå er ikke det aktuelt. Med et PA effekttrinn kan man justere volumet på denne.
    Rotel er bra, men kan være noe dyrt. PA effektrinn fra RCF, Mackie, Crown, Chevin, Crest og lignende produsenter er langt mere driftsikre og bygget for denne typen bruk.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Det er alltid en risk å kjøpe brukt, men desto bedre det ser ut og desto nyere det er, desto lettere er det å få noe man blir fornøyd med. Når det er sagt, det ble laget mye veldig gode integrerte forsterkere før. Så eldre trenger ikke være dårlig. Vekt er en god indikator på kvalitet.

    Det er to viktige eleementer dere bør se etter, etter min mening:
    1. Pre out til et fremtidig effekttrinn.
    2. 4 høyttaler utganger.

    A-8670 har ikke pre out.
    A-9030 har en line out, jeg tror ikke det er det samme som pre out.
    A-7 har pre out.
    Alle har 4 høyttaler utganger.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    En NAD C-372 er nærmest perfekt for ditt bruk:
    NAD C-372 Vollverstärker Verstärker | eBay
    Den har 2 PRE OUT, 4 høyttaler utganger, låter OK og NAD har et godt navn.
    NAD C-375BEE er selvsagt enda bedre, men nyere og dyrere.

    Noen tips fra ebay:
    http://www.ebay.de/itm/NAD-Stereo-Verstarker-C372-/161495263241?pt=DE_Elektronik_Computer_TV_Video_Elektronik_Verst%C3%A4rker&hash=item2599de2809
    Veldig billig, nesten merkelig billig?

    http://www.ebay.de/itm/NAD-MONITOR-SERIES-POWER-AMPLIFIER-2100-POWER-ENVELOPE-/361122453200?pt=DE_Elektronik_Computer_TV_Video_Elektronik_Verst%C3%A4rker&hash=item54149356d0
    Også veldig billig. Sammen med C372 vil du få mye lyd.
    Igjen, jeg kan ikke tysk. Så les nøye...

    Eller tilsvarende...


    PS: Husk at de fleste barer og puber bruker langt mere på slikt utstyr. Å bruke 7-9000 kroner bare på et effektrinn er ikke uvanlig. Så deres budsjett er ikke veldig høyt :)
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det riktige er selvsagt å koble en billig mixer/djmixer til, som har mulighet til å kjøre left/right ut fra master output, som mono/mono (man kjører ikke stereo i lokaler) som gir dere mulighet til å justere volum i bar/dansegulv uavhengig uten å gå via en dedikert matrisemikser. Mikseren kobles til en grei effektforsterker, som er enten 2 kanaler hvor man kobler 2 høyttalere til hver kanal, eller 4 kanaler med 1 kanal til hver høyttaler. Dette trenger ikke koste noe særlig.

    Men det kanskje letteste er å gå for en Rotelforsterker, tipper du finner flere lett brukte på markedet i tyskland uten at man må kjøpe noe vintage. Så å si alle Rotelforsterkere har utgang for 4 høyttalere (A/B/A+B). RA10 RA06 RA03 RA02 RA04 RA05 RA12 RA1570 RA1070. I tillegg har du 9-serien (1070 er 10 serie og 1570 15 serie i så måte). Grunnen til Rotel er at "alle vet" at hvis man er i tvil så går man for Rotel, de er driftssikre, no bullshit, og har de egenskapene du etterspør.
    Hmmmmmmmm:
    - På hvilke steder, bortsett fra i kjøpesenter (som har helt andre type anlegg; 70-100V anlegg), har anlegg som spiller i mono? Jeg har aldri hørt om en bar, pub eller noe utested som kjører i mono.
    - Om man ikke skal ha mikrofon og intrumenter tilkoblet, så gir det liten mening i å ha en mixer blandt så uerfarne folk.
    - En DJ mixer gir heller ingen mening i en liten pub.

    Et effektrinn kan være noe å gå videre med, men med det budsjettet de har nå er ikke det aktuelt. Med et PA effekttrinn kan man justere volumet på denne.
    Rotel er bra, men kan være noe dyrt. PA effektrinn fra RCF, Mackie, Crown, Chevin, Crest og lignende produsenter er langt mere driftsikre og bygget for denne typen bruk.
    Da bor du tydeligvis på en annen planet. PA over en viss størrelse er alltid i mono. (og da snakker jeg ikke om den lille kafeen på hjørnet som har koblet et bar b&w høyttalere til en gammel Tandberg) I et lokale som i en typisk pub, er høyttalerplasseringen relativt vilkårlig, med mono sikrer du at all lydinformasjon når gjestene da ofte sitter mye nærmere *1* høyttaler. Det er forsvinnende lite vits med stereo hvis man befinner seg 10cm fra venstre høyttaler og 10m fra høyre høyttaler. Og hva gjør du hvis du har en høyttaler i hvert hjørne. Kjøre ene siden som venstre og andre siden høyre? Eller skal du kjøre krysstereo? Hva med høyttalere i andre deler av lokalet? Skal du plassere venstre kanal nærme høyre kanal i et annet rom eller motsatt? Og for ikke å snakke om bassen, der slipper du mye kødd ved å bruke mono.

    Ellers tror jeg det er smart å kjøpe nytt, da har dere noen å gå til hvis uhellet er ute. Tenk å bruke 200€ på en vintageforsterker som tar kvelden etter 2 uker. Da blir du trolig lite populær. Folk her gir råd som om de selv skulle innrede en egen mini furtebu.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Dette hadde du null greie på.
    Spør noen som har og prøv igjen...

    Stikkord: panorering, stereo effekttrinn, Log R på alle mixere (bortsettfra eenkelte som brukes i kjøpesenter)
    Har du noengang montert opp PA i en pub?
    Har du noengang satt opp PA til konsert?
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Du kan panorere så mye du vil i mono, om du legger opp til det.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Jeg tror du må ha misforstått noe innen PA, men jeg vil ikke lage denne trådentil en krangle tråd.

    Jeg tror trådstarter fint klarer å finne ut hva som er best for han. Ønsker trådstarter lykke til med anlegget.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Du får finne en link som bekrefter synet ditt. Lykke til med det.
     

    thenarfer

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    2
    1. Kan du se på ledningene på bildene om de duger? Kan dette være grunnen til at det blir knitring i høyttalerne hvis jeg skrur opp volum og bass?

    2. Jeg har foreslått å kjøpe Onkyo A-7 til €200, men jeg får spørsmål om det er lurt å kjøpe noe så gammelt, og om det ikke går ann å finne noe bedre i en elektrobutikk til en billigere penge. "Vi trenger jo bare noe som spiller musikk". Hva skal jeg svare dem? Er det forsvarlig å bruke €200 på Onkyo A-7?

    3. Hva er den beste måten å finne ut hva som er pluss og minus på kabler som gjemmer seg i tak og vegger? Vi ser bare utgangene i hver ende av kabelen. Kanskje er to kabler skjøtet sammen bak vegger og tak.

    Takk for hjelpen! :)
    Lurer fortsatt på dette med ledningene :)
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    bruk et 1.5V batteri. når bassmembranet flytter seg forover tilsvarer polariteten det som står på batteriet.
     

    thenarfer

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    2
    Jeg har disse Peavey ST-12 på lagerrommet, men jeg er ganske sikker på at de må repareres. Jeg vil gjerne teste dem, men vet ikke hvilke kabler jeg trenger (strøm og signal). Jeg vil selvfølgelig koble dem til Onkyo A-7 som jeg nettop har kjøpt :)

    Hvilke kabler trenger jeg (strøm og signal)?
    Hvorfor har de 2x 1/4" (6,35mm) jack sockets? Er ikke en per høyttaler nok?

    DSC_0034.jpg
    DSC_0033.jpg
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Se på f.eks. QSC GX5 (500 watt per kanal i 8 ohm) eller QSC GX3 (300 watt per kanal i 8 ohm). Det er effektforsterkere.

    A) En forforsterker har volumkontroll, inngang for cd-spiller, aux osv.
    B) En effektforsterker har ikke volumkontroll eller innganger for cd-spiller, aux osv, men kobles til en forforsterker. Det er på denne høyttalerutgangene er.
    C) En integrert forsterker er begge deler i ett, altså det du har nå.

    Budsjettet ditt er trangt, hva med å ta opp kronerulling nestegang studentene begynner å bli godt bedugget? ;D Få frem kollektbøsja.
     

    thenarfer

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    2
    1. Finnes det noe billigere? Kanskje denne: the t.amp E800 Stereo-Endstufe
    - Jeg har ikke lov til å spille så veldig høyt siden det bor folk ovenpå her i bygningen.

    2. Er det noen mulighet til å bruke disse høyttalerne uten en effektforsterker?

    3. Er det riktig at effektforsterkeren (via pre-out?)skal kobles mellom Onkyo A-7 og Høyttalerne?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    1. Finnes det noe billigere? Kanskje denne: the t.amp E800 Stereo-Endstufe
    - Jeg har ikke lov til å spille så veldig høyt siden det bor folk ovenpå her i bygningen.

    2. Er det noen mulighet til å bruke disse høyttalerne uten en effektforsterker?

    3. Er det riktig at effektforsterkeren (via pre-out?)skal kobles mellom Onkyo A-7 og Høyttalerne?
    1) Den virker jo som et veldig godt kjøp ut fra effekt, pris og alle de positive anmeldelsene.
    2) Alle høyttalere krever en forsterker. Man har passive høyttalere som krever separat forsterker og aktive høyttalere med forsterkere innebygget.
    3) Ja, man kobler effektforsterkeren til pre out på forforsterker eller integrert forsterker. Hvis Onkyo A-7 har pre-out utganger, så kobler du til effektforsterkeren via denne, og så fra effektforsterkeren til høyttalerne.

    Man kan også koble en ipod/ipad/mp3-spiller/pc rett til en effektforsterker og styre volumet med ipod eller pc, så man MÅ ikke ha en separat preamp. Det er en preamp i alle disse portable enhetene også. Faren er at du kommer i skade for å gi fullt volum da, men det kan du jo unngå ved å sette volumkontrollene på forsiden av PA-ampen (hvis den kommer med slike), sånn at det ikke blir grusomt høyt ved maks pådrag fra mp3-spilleren.

    Ellers, så er det helt sikkert et velfungerende bruktmarked hvor man kan gjøre et godt kjøp i Tyskland.

    Hvis du skal koble Peavy'ene på E800, så ser du at du trenger Neutrik SpeakON kabler. (De runde bakpå høyttalerne og ampen).

    PS: Husk at disse PA-ampene har vifter som suser og går for å kjøle ned forsterkerne.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Jeg har disse Peavey ST-12 på lagerrommet, men jeg er ganske sikker på at de må repareres. Jeg vil gjerne teste dem, men vet ikke hvilke kabler jeg trenger (strøm og signal). Jeg vil selvfølgelig koble dem til Onkyo A-7 som jeg nettop har kjøpt :)

    Hvilke kabler trenger jeg (strøm og signal)?
    Hvorfor har de 2x 1/4" (6,35mm) jack sockets? Er ikke en per høyttaler nok?
    Du trenger 2 kabler med enten jack eller speakon i ene enden. Speakon er den beste kontakten.
    Grunnen til at det er to plugger for begge, er at man skal kunne viderekoble. Så ja, du trenger bare en kabel med to ledere til hver av høyttalerene.

    Dette er Speakon (den med blå hette):
    MonsterCableP500SpeakerCableSpeakonBanana6Foot.jpg

    Du trenger den samme, men da uten banan plugger i andre enden. Du trenger bare avmantlede ledninger.

    Speakon kabler er nokså dyre i Norge. Det er fordi de er beregnet for slitasje ved bruk i PA anlegg. Jeg anbefaler at du bestiller en pakke (5stk) med Speakon plugger på Dealextreme. Det er utrolig billig der. Ihvertfall i forhold til norske priser. Om du heller vil bruke jack plugger, så kan de også bestilles der. Speakon er skruing, jack er lodding.

    Ellers er jeg enig i mye av det andre som blir sagt her. Effektforsterker kan bare gjøre det enda bedre.

    MEN...jeg begynner å tro at du kanskje heller burde vente litt, og heller satse på en aktiv sub? Du vil kanskje ikke trenge å spille så høyt med litt ekstra bass. Få lånt en og test? Sikkert noen studenter som har en på rommet. Du bør nok ha 12" eller større.

    EDIT: Eventuelt fikse høyttaleren og selge begge parene, kjøpe en høyttaler med 15". Da burde du ikke trenge sub.
    http://www.thomann.de/de/behringer_eurolive_vs_1520.htm
    En for det andre rommet?
    http://www.thomann.de/de/the_box_pa108_b_stock.htm
    Har en følelse av at å reparere Peavyene, vil bli dyrere enn å kjøpe nytt. Men søk på Peavy ST12 replacement.
     
    Sist redigert:

    thenarfer

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    2
    1. Avmantlede ledninger betyr at jeg kjøper kabel med speakon i den ene enden, og noe tilfeldig i den andre enden som jeg klipper av?

    2. Hvor lang må denne speakon kabelen være? Kan den kobles videre gjennom tak og vegger med de rød/svart ledningene som allerede ligger der?

    3. Støyklager får vi som regel av studenter som bor ovenpå. Da er det spesielt bassen som går i betongveggene. Jeg skulle gjerne ha spilt høyere for å overdøve de høylytte spanske ERASMUS studentene og hatt litt lavere bass for å begrense støyklagene. Ideelt ville jeg jo gjerne hatt godt med bass, men det er jeg redd jeg ikke får lov til. Hvis jeg får mer enn 1-2 klager på en kveld, så stenges baren i 1-2 uker :-(

    4. Hva med denne? Hvorfor står det "Not for Active Speakers!" (Oversatt fra Tysk) http://www.thomann.de/de/the_sssnake_sll21510_speakonkabel.htm

    Tittentei: En halvliter koster €1,2 og en shot (2 cl) f. eks. Absolut Vodka koster 0,5€ :)
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Hvorfor ikke bruke kablene du har og bare kjøpe inn enten mono Jack eller Speakon plugger?
     

    thenarfer

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    2
    Høres bra ut! Jeg viste ikke at det var mulig. Det er sikkert flere guider online på hvordan man gjør dette? Jeg er fortsatt litt usikker på de kablene jeg har. Kan du se noe fra bildene? Jeg tror ikke de er mer enn 3mm i diameter.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Her ser du en som kobler opp en Speakon plugg. Hver kontakt er merket. Igjen, pluss mot pluss og minus mot minus.
    e1dd3c70_image013.jpeg

    Den hvite kabelen er avmantled. På samme måten som på den siden du skal koble inn på forsterkeren.



    Her er et skjema over hvrdan det skal kobles opp.
    hamp-using-image2.jpg


    cab_cables.gif


    Speakon for dummies :)
    xfcnwo.jpg


    Du får både skru og lodde Speakon plugger, men jack er kun lodding.
    Anbefaler som på bildet, banan plugger mot forsterker.
     

    thenarfer

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    2
    Endelig er den her! Onkyo A-7. Nå er spørsmålet: Hva må jeg passe på før jeg kobler den til? Jeg vil gi den 4 timer på å få romtemperatur. Så koble på høyttalere, AUX og strøm. Bør jeg tenke på noe mer? Hva med hvor det står GND? Er det jording? Må jeg koble noe her? Takk for svar innen fire timer :-D
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Endelig er den her! Onkyo A-7. Nå er spørsmålet: Hva må jeg passe på før jeg kobler den til? Jeg vil gi den 4 timer på å få romtemperatur. Så koble på høyttalere, AUX og strøm. Bør jeg tenke på noe mer? Hva med hvor det står GND? Er det jording? Må jeg koble noe her? Takk for svar innen fire timer :-D
    Det er smart å la den få rom temp.

    GND er kun for platespillere, de skal ofte jordes.

    Ellers er det tut og kjør, men pass på at alt er koblet skikkelig og at pluss og minus følges!
     

    thenarfer

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    2
    Er det en myte at man ikke bør spille for høyt? Bør jeg være forsiktig med å teste volum?
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Det er lov å prøve. Om det er vondt å høre på, er det det på tide å skru ned ;)
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Nei, det er nok ingen myte. Men det kommer ann på utstyret.
    Det som er en myte er at man sprenger høyttalere med for stor forsterker. Man kan aldri putte på for mye watt, bare for lite. Det er ureine signaler (forvrengning) som dreper høyttalere, ikke de reine!

    Spill høyt, men som JCP sier, når det begynner å gjøre vondt over litt tid, så er det antagligvis forsterkeren som protesterer ved å lage forvrengning.
    Når du spiller høyt, pass på å ikke bruke loudness og masse bass. Når du spiller lavt så kan du bruke loudness (og eventuelt bass).

    Prøv deg også fram på om det kan være en ide å kjøre alt i mono (som andre har vært inne på her), du har en knapp for det her også.
     

    thenarfer

    Medlem
    Ble medlem
    24.11.2014
    Innlegg
    36
    Antall liker
    2
    Høres nydelig ut og med god kraft. Dessverre røk en Speaker Fuse (høyttaler sikring) på Onkyo A-7. Må kjøpe ny 5 Amper.

    Jeg har en som hjelper meg her og han mener at vi kan spille til fest med "by-pass" på sikringen ved å koble en tynn kobber kabel over der. Hva synes dere om dette for midlertidig men høylytt bruk?
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Høres nydelig ut og med god kraft. Dessverre røk en Speaker Fuse (høyttaler sikring) på Onkyo A-7. Må kjøpe ny 5 Amper.

    Jeg har en som hjelper meg her og han mener at vi kan spille til fest med "by-pass" på sikringen ved å koble en tynn kobber kabel over der. Hva synes dere om dette for midlertidig men høylytt bruk?
    Nei nei, for all del. Da kan du si farvel med forsterkeren.
    Dere må ha spilt høyt for å få til det?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn