Komdemneringsskader på nye biler skjer hele tiden. Som ole_martin sier, det skal ikke så mye til. Eksempel; en bil til nypris 400.000 kr, med nedskrivning 100.000 kr. etter 1,5 år, har en forsikringsverdi til 300.000 kr. I tillegg gikk kunden inn med 60000 i innskudd, som gir en ekstra nedskrivning på forikringsoppgjøret på kr. 48000 eks mva. Om man har valgt et forsikringsselskap som ikke utbetaler innskuddet, er forsikringutbetalingen redusert for selskapet, siden de kun trenger å betale oppgjøret til eieren(leasingselskapet). Det betyr i praksis at terskelen for kondemnering er redusert for leasingkunder sammenlignet med privatkunder. Jo større innskudd, desto lavere terskel for kondemnering.
En typisk utforkjøring med skader på underchassi, ødelagt hjuloppheng mm, pluss diverse skader på karosseriplater ender ofte med kondemnering. Slike skader er ikke uvanlige. Trenger ikke være personskade. Jeg er ganske uenig i at sansynligheten er 0
For meg er det i alle fall et poeng, siden det ikke koster noe ekstra å velge riktig forsikringsselskap, og på den måten slippe å tape penger om uhellet er ute.