Bil, båt og motorsykkel Kjøpe eller lease bil?

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Vi trenger ny nr 2 bil. Krav, bensin, aut., 5-d. Har sett på div 3-serie 2008/9 og de står til ca 120.000,-. Kan lease en 225 ex for totalt 137.000 inkl service 45000 3 år. I et 3 års perspektiv må jeg da legge inn service og EU-kontroll og risiko for uforutsette utgifter. 3-serien må også oppgradere til DAB+ som navi...
etter 3 år står jeg tilbake med en 12 år gammel bil som "oppside"... what to do?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vi trenger ny nr 2 bil. Krav, bensin, aut., 5-d. Har sett på div 3-serie 2008/9 og de står til ca 120.000,-. Kan lease en 225 ex for totalt 137.000 inkl service 45000 3 år. I et 3 års perspektiv må jeg da legge inn service og EU-kontroll og risiko for uforutsette utgifter. 3-serien må også oppgradere til DAB+ som navi...
etter 3 år står jeg tilbake med en 12 år gammel bil som "oppside"... what to do?
Leaser du så står du jo ikke igjen med noe, og du risikerer også å måtte betale deg ut av noen småriper og slikt. Så den kostnaden er jo 137 000 for å ha bil i tre år og kan kanskje bli litt mer også.

Kjøper du brukt til 120 000,- og gjør service/vedlikehold på den for 25000 i perioden. Så burde den vel kunne selges for 70 000,- om tre år. Også 10 000 i forsirking/Årsavgift ogver tre års perioden.

Da er kostnaden for den 85 000,-.

Det er enkelt forklart nesten dobbelt så dyrt med ny leasebil som gammel.

Mvh
OMF
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
784
Man må vel forsikre en leasingbil også, på egen kost?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Da jeg hadde "fornuftig familebil" - Skoda Octavia STV og Skoda Superb STV (begge med automat, 4x4 - dog dieselmotor) i tilsammen ca 5 år kostet de meg totalt 150.000 i verditap inkl omregistreringsavgift, ca 21.000 for tre rutineservicer, en EU-kontroll, nytt batteri og nye frontlamper på den ene. Bilene ble kjøpt hhv 3 og 1 år gamle og solgt ca 5 og 4 år gamle. eg kjørte 8-10k i året med disse.

Dekkutgifter hadde jeg ikke da jeg solgte de nesten helt nye piggdekkene som stod på den ene og kjøpte nesten nye piggfrie på finn.no. I tillegg kommer selvsagt kapitalkost, bompenger, drivstoff, foriskring, veiavgift og alt som følger med ethvert bilhold.

Begge bilene var under garanti hele tiden jeg hadde de bortsett fra de aller siste månedene på den ene av de. Med småbarn og slikt var det noen kosmetiske skader i lakken jeg sikkert måtte betalt en del for å få utbedret om leasingfirmaet var kjipe.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Leasing og lån=leve på forskudd.
Spare og deretter cash på bordet=leve behagelig, du tåler en vinterstorm eller to.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Bmw ligger inn en restverdi på 64%! En 12 år gammel bil med 150-200000 på telleren har vel neppe noen verdi?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.030
Antall liker
9.310
Bmw ligger inn en restverdi på 64%! En 12 år gammel bil med 150-200000 på telleren har vel neppe noen verdi?
2005 3-serie ligger i området 60000-80000 på Finn. Noen endel billigere, og noen mye dyrere. Vil vel ikke kalle dette "neppe noen verdi"
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg har funnet ut at jeg sover bedre på natten når jeg eier biler med nybilgaranti. Jeg betaler heller faste trekk til banken enn å måtte ha et uforutsigbart forhold til verkstedet.
Jeg har eid biler som har vært så dårlige at jeg blir på fornavn med de ansatte på verkstedet.
Det jeg har lært opp igjennom er at ting går i stykker når det passer minst.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Ikke glem at man sammenligner ny og gammel med risiko for kostnader som ligger deri. Det er mest spørsmål om å binde kostnader.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Har du sjekket om en bildelering + ev. taxi tilfredsstiller transportkravet? Man kan kjøre mye taxi i året for 45.000 kr.
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Når vi snakker nye biler er det ingenting galt med leasing.
Helt grunnleggende får du oversikt over bilkostnad i avtaleperioden. Kjøper du bil, selv uten lån, er fasiten ukjent avskrivning, og derav bilkostnad siden ingen er spåmenn og vet hva salgsprisen er når du velger å selge. I dagens konkurransesituasjon er det mange forhandlere som er veldig offensive når restverdien settes, noe som åpner for gunstige avtaler.

I tillegg er det en mva.faktor som gir noen biler et svært lavt leasinggrunnlag. Leasingselskapet som eier bilen, får mva refundert over 48 mnd. Dvs på en 36 mnd leieperiode er mva grunnlaget 1/4. For at denne mva. faktoren skal være i kundens favør må leasingselsapets refunderte mva. faktor være større enn leietakerens mva. faktor som regnes av leieprisen. Typisk kommer avgiftsvinnerne siden de har lav engangsavgift og mye mva. godt ut. Om du i tillegg finner en avgiftsvinner med høy gjenskjøpspris (gjenkjøpsprisen er satt basert på et gjettemål, hva forhandleren tror den kan selges for etter avtaleslutt) får du en meget gunstig avtale.

Jeg har leaset bil i mange år, fordi jeg vil ha forutsigbarhet på bilkostnad. Kjøper jeg bil, er det lite forutsigbarhet siden salgsprisen er ukjent.
Det er noen fallgruver, som er verd å nevne.
- Det er lurt å få et personlig tillitsforhold til forhandleren du leaser bil av, siden du ønsker en fair takst du kan følge opp etter tilbakelevering. Et godt tips er å holde igjen med neste bilbestilling til taksten er tatt. Regn med at de skadene du selv ville reagert på ved bruktbilkjøp blir fakturert.
- Om behovet endres er avtalen lite fleksibel. Tenk nøye gjennom kjørelengden.
- Ved kondemneringsskade av bilen opphører leieavtalen. Da er det viktig at man velger et forsikringsselskap som avregner innskuddes som en del av oppgjøret, ellers er innskuddet tapt. Det er dessverre ikke mange selskaper som gjør dette.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Ved komdemneringsskade av bil er tap av innskudd eller ikke det siste jeg hadde bekymret meg for.. om jeg og mine var noenlunde i behold står noe høyere på listen. Sannsynligheten for kondemneringsskade er også nesten 0 selv om man selvsagt kan være uheldig/uaktsom/dum.

Ellers gode poenger;)
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
Man får mye bra bil til 40-70000 som lett holder 3 år uten større ting. Siste bil jeg kjøpte som nr 2 bil, kosta 42000,- og er bygd i helaluminium. Dab+, spotify-connect og handsfree for to mobiler samtidig kosta 1800,-.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
En bil i det segmentet er som ei dame som er skilt 3 ganger tidligere, godt brukt og uvisst når den svikter.
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Komdemneringsskader på nye biler skjer hele tiden. Som ole_martin sier, det skal ikke så mye til. Eksempel; en bil til nypris 400.000 kr, med nedskrivning 100.000 kr. etter 1,5 år, har en forsikringsverdi til 300.000 kr. I tillegg gikk kunden inn med 60000 i innskudd, som gir en ekstra nedskrivning på forikringsoppgjøret på kr. 48000 eks mva. Om man har valgt et forsikringsselskap som ikke utbetaler innskuddet, er forsikringutbetalingen redusert for selskapet, siden de kun trenger å betale oppgjøret til eieren(leasingselskapet). Det betyr i praksis at terskelen for kondemnering er redusert for leasingkunder sammenlignet med privatkunder. Jo større innskudd, desto lavere terskel for kondemnering.

En typisk utforkjøring med skader på underchassi, ødelagt hjuloppheng mm, pluss diverse skader på karosseriplater ender ofte med kondemnering. Slike skader er ikke uvanlige. Trenger ikke være personskade. Jeg er ganske uenig i at sansynligheten er 0:)

For meg er det i alle fall et poeng, siden det ikke koster noe ekstra å velge riktig forsikringsselskap, og på den måten slippe å tape penger om uhellet er ute.
 
Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
En bil i det segmentet er som ei dame som er skilt 3 ganger tidligere, godt brukt og uvisst når den svikter.
Heh.. vel har kjørt 8000km problemfritt i den 42-tusen bilen sålangt. Og om noe ryker, koster det aldri i livet 30-40 tusen å reparere som verditapet på en nybil koster. Bilen har forresten mobilitetsgaranti med leiebil og hotell om noe uforutsett skulle skje. Delkasko 1800,- iåret. Diesel 0,42l på mila. ++rating i Dekra feilstatistikk. Billigere kan det nesten ikke gjøres mener jeg.
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Komdemneringsskader på nye biler skjer hele tiden. Som ole_martin sier, det skal ikke så mye til. Eksempel; en bil til nypris 400.000 kr, med nedskrivning 100.000 kr. etter 1,5 år, har en forsikringsverdi til 300.000 kr. I tillegg gikk kunden inn med 60000 i innskudd, som gir en ekstra nedskrivning på forikringsoppgjøret på kr. 48000 eks mva. Om man har valgt et forsikringsselskap som ikke utbetaler innskuddet, er forsikringutbetalingen redusert for selskapet, siden de kun trenger å betale oppgjøret til eieren(leasingselskapet). Det betyr i praksis at terskelen for kondemnering er redusert for leasingkunder sammenlignet med privatkunder. Jo større innskudd, desto lavere terskel for kondemnering.

En typisk utforkjøring med skader på underchassi, ødelagt hjuloppheng mm, pluss diverse skader på karosseriplater ender ofte med kondemnering. Slike skader er ikke uvanlige. Trenger ikke være personskade. Jeg er ganske uenig i at sansynligheten er 0:)

For meg er det i alle fall et poeng, siden det ikke koster noe ekstra å velge riktig forsikringsselskap, og på den måten slippe å tape penger om uhellet er ute.
Dette er virkelig et interessant moment. Spurte konkret på Bawaria om dette "isue" og fikk et ikke helt presist svar. Som jeg da forstår redusere det evnt hvilket forsikring som kan velges. Man bør mao unngå leasing med forskud !?
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Det enkleste er i grunn å ringe de forskjellige forsikringsselskapene og spørre.

Det er jo bare å bytte til et forsikringsselskap som gir leasingtakeren kompensasjon for innskuddet så får man sjelefred. Hvor stor utbetalingen blir avhenger av når i perioden skaden skjer. Etter 2 år i en treårsleasing får man 1/3 av innskuddet minus evt. egenandel utbetalt.

Veldig mange selgere er ikke klar over dette, så da får man forskjellige svar. Ville heller ringt forsikringsselskapet.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
En bil i det segmentet er som ei dame som er skilt 3 ganger tidligere, godt brukt og uvisst når den svikter.
Heh.. vel har kjørt 8000km problemfritt i den 42-tusen bilen sålangt. Og om noe ryker, koster det aldri i livet 30-40 tusen å reparere som verditapet på en nybil koster. Bilen har forresten mobilitetsgaranti med leiebil og hotell om noe uforutsett skulle skje. Delkasko 1800,- iåret. Diesel 0,42l på mila. ++rating i Dekra feilstatistikk. Billigere kan det nesten ikke gjøres mener jeg.
Mye kan man gjøre selv også men det er langt mer styr enn å bare sysle med garantireperasjoner.

Ting går som regel istykker når det passer aller minst, overføring til vindusvisker i november, rør til veivhusventilasjon i en undersjøisk tunnell, enveisventil til EVAP på vei til møte 9 mil unna.

Har selv en bil som er verdt ca 20k så jeg ser poenget ditt.
 
C

Cyber

Gjest
Vi trenger ny nr 2 bil. Krav, bensin, aut., 5-d. Har sett på div 3-serie 2008/9 og de står til ca 120.000,-. Kan lease en 225 ex for totalt 137.000 inkl service 45000 3 år. I et 3 års perspektiv må jeg da legge inn service og EU-kontroll og risiko for uforutsette utgifter. 3-serien må også oppgradere til DAB+ som navi...
etter 3 år står jeg tilbake med en 12 år gammel bil som "oppside"... what to do?
Tja, du kan kjøpe en pent brukt Toyota Prius med god historie? Litt vanesak med CVT giring og motorjag, men utrolig driftsikre.

F.eks. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=99171139

Det kommer an på om du vil bruke mye penger på bil, eller fornuften.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.149
Antall liker
801
En bil i det segmentet er som ei dame som er skilt 3 ganger tidligere, godt brukt og uvisst når den svikter.
Heh.. vel har kjørt 8000km problemfritt i den 42-tusen bilen sålangt. Og om noe ryker, koster det aldri i livet 30-40 tusen å reparere som verditapet på en nybil koster. Bilen har forresten mobilitetsgaranti med leiebil og hotell om noe uforutsett skulle skje. Delkasko 1800,- iåret. Diesel 0,42l på mila. ++rating i Dekra feilstatistikk. Billigere kan det nesten ikke gjøres mener jeg.
Mye kan man gjøre selv også men det er langt mer styr enn å bare sysle med garantireperasjoner.

Ting går som regel istykker når det passer aller minst, overføring til vindusvisker i november, rør til veivhusventilasjon i en undersjøisk tunnell, enveisventil til EVAP på vei til møte 9 mil unna.

Har selv en bil som er verdt ca 20k så jeg ser poenget ditt.
Nye biler stopper like ubeleilig de også; mine foreldres 3 år gamle XC60 kjørt 45000km måtte nettopp ha ny clutch(!). Firehjulsstrekken har også vært byttet bak. Hva kostet tilsammen de tre feilene du nevner over; 2500,- om du gjør det selv; 15000,- på verksted? Billig bil med 15000,- iåret.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Har ikke brukt mer enn ca 5000 på de tre feilene men det er fortsatt noe dritt. Kostnaden er en ting, mye verre at det sjeldent passer med feil eller anledning til å ordne det.

Har og en nyere bil, -14 modell som er feilfri hittil.
 
Topp Bunn