Kjøp av platesapiller - tips?

SveinGu

Medlem
Ble medlem
19.10.2015
Innlegg
22
Antall liker
9
Hei!

Jeg vurderer å kjøpe meg en ny platespiller. Budsjett ca. 15.000,-

Hva bør jeg kjøpe? Spiller all type musikk med hovedvekt på rock/pop/prog/punk.

Anlegget ellers er ikke bra men skal oppgraderes. Jeg ser derfor ikke for meg at eksisterende utstyr osv. osv. skal sette noen føringer for valg av platespiller.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.670
Antall liker
1.419
Torget vurderinger
2
Har du noen som helst erfaring med platespiller fra før?

Om svaret er nei på spørsmålet mitt, er en veldig fin intro til vinylverdenen en Rega P3 (som er relativt rimelig, men god og tilnærmet "set and forget") og en ok RIAA f.eks. Cambridge 640P eller Musical Fidelity V-LPS
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.743
Antall liker
58.944
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det er en del folk som har stilt dette spørsmålet før.
(Et spørsmål som forsåvidt er umulig å svare på)
Det finnes flere tråder i vinylavdelingen hvor du kan lese hvilke svar andre har fått.

Dette er i beste mening, og ikke for å være avvisende.
Det slike tråder ofte ender opp som, er en ping-pong diskusjon hvor det går fram og tilbake mellom Rega og ProJect.
En ny kandidat finnes dog i det nevnte prisleie. FUNK.

Mvh
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.887
Antall liker
17.503
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Hei.
Er budsjettet for platespiller + pick up + RIAA trinn eller bare spilleren alene? Er brukt ett alternativ?

Velkommen til sentralen.

jorwed
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Med et budsjett på ca.15k hadde jeg gått for noe på bruktmarkedet.Der kan du hente ut mest fra kronene som du velger å bruke på platespiller.Kjøper du en ny spiller
ev. med pickup vil jeg si at du ikke når opp lydmessig.
Men som de fleste av oss har gjort er det fristende å kjøpe nytt.Men tenk da på at for å få bra lyd er det nødvendig å investere i god pickup.De gode pickuper begynner
i prisklassen 15k og oppover etter min mening.Og sist men ikke minst må du ha riaa som kan matche det øvrige.
Om jeg skal gi et alternativ til dette kjøp en ny Project spiller og utrust den med en pickup til 5k.Da vil du ha et bra fundament som er i ditt budsjett.Selv om man ikke
når opp til de riktige høyder når det gjelder lyd så kan man leve med dette i mange år.Det er det de fleste av oss har gjort.
Mvh Kenneth
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Gode pickuper begynner på 15 000? Ta deg en bolle, Svartkeiko. Hva bygger du det på? Mener du virkelig at det ikke finnes gode pickuper under den summen? Vel, da har vi relativt divergerende oppfatninger, for å si det meget diplomatisk......

Hva platespillere angår, er det vel ikke så rart, gitt testen det linkes til over her, om jeg anbefaler å ta en seriøs kikk på Funk. Enten det er den avsindig gode "Little Super Deck" eller lillebroren "Flamenca".
 
Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.568
Antall liker
1.475
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Kjøp deg en brukt Thorens med en mm. Sørg bare for at alt er på stelle med den.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det er selvfølgelig mye kanonbra å få brukt, men har man ikke allverdens erfaring med platespillere, kan det være mye lurere å kjøpe nytt. Så får man hjelp med oppsett, man får garanti, og ikke minst får man reservedeler når det trengs. Det er faktisk ikke sikkert om alle kan avgjøre om alt er på stell med en spiller, enten det er en Thorens, en Systemdek, en Micro eller en Kenwood, for å nevne noen. Enkelte ganger er det langt enklere å kjøpe nytt. Da vet man nemlig stort sett hva man får, og veien til vinylnirvana er ikke så bratt, nødvendigvis.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb
X

X186841

Gjest
Pro-ject 9.2 Evolution med en Ortofon 2M Bronze skulle gå sånn ca. akkurat på budsjett til 15000.- i følge prisene til Big Dipper.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Gode pickuper begynner på 15 000? Ta deg en bolle, Svartkeiko. Hva bygger du det på? Mener du virkelig at det ikke finnes gode pickuper under den summen? Vel, da har vi relativt divergerende oppfatninger, for å si det meget diplomatisk......

Hva platespillere angår, er det vel ikke så rart, gitt testen det linkes til over her, om jeg anbefaler å ta en seriøs kikk på Funk. Enten det er den avsindig gode "Little Super Deck" eller lillebroren "Flamenca".
Det at de virkelig gode pickuper begynner på 15k er da min erfaring.Det at du syns det er merkelig eller høres rart ut får så være.Dette er jo min erfaring.Jeg har også
et "knippe" med pickuper som er langt billigere men syns ikke det gir like mye.Slik er det bare.Kanskje min erfaring ikke teller så mye men jeg "luftet" dette i aller
beste mening.Og hva platespillere angår så kan jeg ikke anbefale noe jeg ikke har eller har hørt.Jeg syns det er en uting å anbefale noe man ikke har hørt eller har i
sitt eie og det har vi nok av eksempler på.Det blir jo bare synsing og har lite med anbefaling å gjøre.I aller beste mening.
Mvh Kenneth
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Helt i orden det, Svartkeiko. Beklager om jeg gikk litt hardt ut. Det er ingen ting i veien med å mene det du mener, men det er, om du unnskylder at jeg sier det, et litt spesielt standpunkt i en tråd som handler om kjøperåd i denne prisklassen. I aller beste mening.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.467
Antall liker
17.214
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Hei @SveinGu.
Velkommen til HFS.

Du har angitt musikkgenre og ca budsjett. Savner kanskje litt info om hvilke lydpreferanser du har. Ulike spillere (og PU'r) har forskjellig lydsignatur, og det valg du gjør setter litt føringer for hva du videre bør velge av andre komponenter, slik at du tilslutt sitter igjen med et anlegg som har karakteristikker og tonal balanse iht dine preferanser.

BTW. Det finnes en rekke gode PU'r til +/- 5K
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
"Virkelig gode" er jo en veeeeldig relativ egenskap, fullstendig avhengig av subjektets referanserammer.

Det som bør være hevet over tvil er at man kan få "god lyd", musikkglede og moro i bøtter og spann fra en platespiller og pickup som koster 15K til sammen. Mindre også.

Selv trives jeg med en pickup til ca. 4K, har planer om å oppgradere til en rundt 7K, og mener at en pickup til 15 lapper helst bør være seriøst jævla bra! :)

...Men jeg er ganske sikker på at vi er ganske nærme "diminishing returns"-asymptoten da, og har vært det en stund. Det er alltid dyrt å hente ut "det lille siste", men for noen er det verdt det.

En nybegynnerspiller med pickup, og kanskje til og med riaa-trinn til 15K bør funke helt fint.
 

SveinGu

Medlem
Ble medlem
19.10.2015
Innlegg
22
Antall liker
9
Takk for mange fine råd. Morsomt å se hvordan et spørsmål utvikler seg fra å ble en diskusjon om noe helt annet :)

Et bra innspill er jo det med å vite hvilken lydsignatur man ønsker seg og velge utstyr ut ifra dette. Her tror jeg nok jeg må velge "noe" og se hvor det bringer meg, så får jeg nok heller endre etterhvert dersom denne signaturen ikke er den jeg ønsker.

Fristende å kjøpe nytt da dette gir "trygghet", samtidig fristende å få mer for penga ved å kjøpe brukt. Tar en tur i tenkeboksen så får vi se hva som skjer.

Begrepet "money talks" er vel gjeldende innenfor området "lyd", tilsvarende koster det mye å bli kvitt de siste grammene på sykkelutstyret. Selv kan jeg ikke tillate meg å være en "lydnerd" basert på dagens budsjett. Men om jeg ønsker å være det - yepp - someday!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det ligger en Funk Little Super Deck (u)brukt på Torget nå, til en pris ved henting i Skien som er så god at enhver person med lyst på platespiller til under 15-20 lapper burde hive seg i bilen umiddelbart.

Just saying!

Da har du råd til finfin pickup også.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.670
Antall liker
1.419
Torget vurderinger
2
Den så jo lekker ut

Hva koster den?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Har ikke vært borti den,desverre. Den står ikke på nettsiden til den norske importøren heller. Noen spesiell grunn til at du har festet deg ved akkurat denne?
 
S

SAH

Gjest
Har også bare gode erfaringer med Clearaudio Concept, flott design og superb byggekvalitet. Denne spilleren har nok et mye større potensial enn det man får ut med den fabrikkmonterte pickupen (V2 MM), kan jo være at lydkvaliteten er ett par hakk opp med MC pickupen. Sjøl så har jeg planer om å oppgradere til en noe dyrere pickup og tror da at jeg gjennom denne oppgraderingen tilfredsstiller mine behov på en utmerket måte. Det er verdt å nevne at spilleren leveres uten støvdeksel, denne koster kr. 1200 i tillegg. Mye bra på markedet, så lykke til med valget :)


Clearaudio Concept Mc

mvh

Vis vedlegget 344117
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.670
Antall liker
1.419
Torget vurderinger
2
Er det bare meg, eller...jeg finner den ikke :confused:
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.467
Antall liker
17.214
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Høyst trolig ble den solgt under messa i helgen. Annonsen er ihverftall borte.

Når det er sagt - Bildet/siden det linkes til viser spilleren med deres egen TA 1000 tonearm. Uten å kjenne til den, så gir den inntrykk av å være av et litt annet kaliber enn RB202-armen den fra OHC ble levert med. Men, ser av tyske priser at TA-armen koster ca. 3x RB202 også.

Audiocompaniet/Akustisk Bureau er listet som norsk distributør.
 
Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.296
Antall liker
11.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hva mener menigheten om denne?

Acoustic Signature – WOW
Den de har annonsert på OHC, med Rega arm, du har i tankene?
Jepp.
Flott spiller.
Hva koster/kostet den?

Det sies "fitted with a brand new hand assembled Rega OEM tone arm" men armen på bildet er slett ingen Rega. Noen som vet hva slags arm det er?

ps: ser nå at det er deres egen TA-1000 som er avbildet. Den gjør sitt på det visuelle inntrykket, ja....
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.467
Antall liker
17.214
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Pris i Tyskland m/RB202 og 2M Red 1499,- Euro. TP 1000 armen er samme sted priset (separat) til 1299,- Euro.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.670
Antall liker
1.419
Torget vurderinger
2
Litt mer research og jeg fant denne spilleren med Danske priser hos Exotic Audio:

WOW! Black or white inc. REGA RB202 version 2014 13.825

TA1000 9" 1.5m direct wired RCA, VTA, Rega mount 8.400
 

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Innlegg
219
Antall liker
63
En ting en burde være klar over ved kjøp av en "pakkedeal" er at de ofte inneholder svært billige pickuper i forhold til totalprisen. 2M Red på en spiller til 15.000 høres helt riv ruskende galt ut selv for en nybegynner som meg.

Ville i hvert fall selv funnet en spiller som er "god nok" og så lagt mer penger i pickupen.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.153
Antall liker
2.715
Sted
Kongsberg
Hei.

Enig med Kanki. Pickupen er den komponenten som har mest å si for lyden i et platespilleroppsett. Den har den vansklige
oppgaven å forvandle et mekanisk signal (rillen) til et elektrisk signal (som en høyttaler i revers). Ikke spar penger her...

Hadde det vært mine (rundt) 15 tusen, ville jeg vurdert følgende:

Rega RP-3 platespiller/arm (alternativt en brukt tidligere versjon Planar/RP-3 - som kan handles billig).
Sound Smith Carmen pickup (medium compliance) (alternativt Ortofon 2M Black / Audio Technica AT-150MPX / Nagaoka MP-500).
Graham Slee ERA V Gold platespillerforsterker.

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Til Gunnar: Nå tikker det inn flere gode tester av Companiet spiller'n og riaa. Grattis med det. Håper de selger i bøtter og spann.
 

Jon-areo1

Medlem
Ble medlem
26.08.2013
Innlegg
23
Antall liker
10
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det ligger en Clearaudio performence på brukten . Du skal få den for 15000 :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det ligger en lite brukt Dynavector DV-10x5 pickup på Torget også. (Skamløst hint.) ;)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Acoustic Signature? Makan til vingling skal man lete lenge etter. Her finnes ingen designfilosofi overhode. Bambus og diamanter ene øyeblikket, et flaggskip som garantert gir ryggvondt det neste. Nei, har man ikke en klar tanke bak det man designer melder jeg meg ut, samme faen hvordan det låter!
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.467
Antall liker
17.214
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Et absolutt duganes alternativ det der. Men en forutsetning er tilgang til egnet plassering > primært vegghylle.
 

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
732
Antall liker
496
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
Vis du kjøpe brukt så kan du få en Rega planar 3 med rb-300 arm ganske billig. Finner du en brukt asr mini basis Riaa så kan du exprimentere litt med forskjellige pickupene, mm og mc. For et billig penger få du en denon dl 103, dl 304, dynavector, audio technica, soundsmith, ortofon....

Michell gyrodec er også en god spiller du kan få for en grei pris vis du kjøpe brukt.


Likke til.
 
Topp Bunn