KingRex - Smør på flesk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hroekk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2008
    Innlegg
    213
    Antall liker
    12
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hei sann, var på ingen måte min intensjon å begynne noen diskusjon om Monopulse høyttalerne altså. Jeg tenkte bare på denne kommentaren jeg leste om Little Dot sin TA2022 forsterker som ikke var anbefalt på lettdrevne høyttalere. Men det har jo NEVATON allerede oppklart som ett problem med støy istedet for lyd signatur.

    Uansett, ut i fra det jeg leser på Sonist sine sider så er en relativt flat impedans kurve like så viktig som følsomhet (til ett visst punkt da) når det gjelder små rør forsterkere. Og for Sonistene så er det oppgitt som følger: "tube-friendly benign impedance curves, nominal 8 ohms, not going below 6 ohms". For Monopulse så er det oppgitt som følger: "nominal impedance 8 ohms, minimum 6.5 ohms". Mine gamle ELAC 512 derimot hadde en nominial impedans på 4 ohm og nedi 3.6ohm ved 160Hz og låt helt fortreffelig sammen med CIAudio mono blokkene mine. Riktig nok hadde de også en følsomhet på 87db, men jeg tror nok at impedans karakteristikken har mere å si her. Men dette er det en haug med folk her på forumet som vet bedre enn meg.

    Uansett, jeg føler meg ganske sikker nå på at QS-1 ville passet godt sammen med Sonist høyttalerne mine etter det som har blitt skrevet i tråden her nå.
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.146
    Antall liker
    777
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    123
    hroekk skrev:
    Uansett, jeg føler meg ganske sikker nå på at QS-1 ville passet godt sammen med Sonist høyttalerne mine etter det som har blitt skrevet i tråden her nå.
    litt OT men Har du prøvd 300b med sonistene? trur Randy anbefalte Royal Devices 300b med disse høyttalerne...
     

    hroekk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2008
    Innlegg
    213
    Antall liker
    12
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    NEVATON skrev:
    hroekk skrev:
    Uansett, jeg føler meg ganske sikker nå på at QS-1 ville passet godt sammen med Sonist høyttalerne mine etter det som har blitt skrevet i tråden her nå.
    litt OT men Har du prøvd 300b med sonistene? trur Randy anbefalte Royal Devices 300b med disse høyttalerne...
    Nei, det har jeg ikke hatt mulighet til. Jeg har tenkt på det, men disse 300B forsterkerne er jo for oftest så inni granskauen tunge og store (og dyre). I tillegg så leste jeg dette fra RMAF 2008: "Many listeners chose the tighter sound of the GLOW Amp One over the sound of the more expensive (about 5 times more expensive) 300B unit, although we couldn't find fault with either unit with the way Randy's speakers performed."
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Jeg syns dette merket virker litt sånn som NAD var i sine glansdager - mengder med godlyd til nesten ingen pæng.
    Kaviar og sjampis til øl og pølsepriser, eller hva det var ;)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Takker mtenium, godt med god info. Nei, jeg har ingen Klipsch høyttalere enda. Men ser det selges noen eldre eksemplarer rundt forbi. Tagent 5000, KG 5,5 etc. Liker litt det gamle looket på disse kassene. Skal visst låte greit også. Men liker veldig godt det jeg har hørt av Klipsch og rør amp generelt. Ørevennlig lyd som passer meg og rockefoten min.

    Er generelt ikke den som sitter i sweet spot og ni-lytter etter feil.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Ja da Jens ;D
    Jeg sendte en mail til Serbia og ba om no priser og sånn, så får vi se hva som dukker opp ;)
    Men nå skulle jo dette være Kong Konge sin tråd, sant?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Litt OT; men hvem er det som selger Little Dot? Er denne value for money? Eller oppfatter dere Kingrex som hakket bedre?

    Edit: fant ut at dette var en head-amp :)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hei

    Kommer til å bytte ut anlegget mitt til noe med klipsch. Det blir et lite oppsett til en helt kvadratisk stue på 20 kvm. Kom med innspill, det gjør alt litt lettere. Busjett, tja ca 6000,-. Kilde vil bli pc med enten DAC eller Apple airport Express.

    - Kingrex T20U med ekstern PSU. Målet er å få tak i Kingrex QS-1 power amp på sikt.

    - KG 3,5, B3 eller Tangent T-5000 (veldig store!) Har også sett på SF-1, men har ikke hørt på noen av disse da jeg stoler litt på det jeg har lest her inne. SF-1 har jeg derimot ikke funnet noe om.

    Hva tror menigheten? ;D
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    6moons har testet denne sammen med Klipsch Synergy F2




    The F2 is more coherent throughout and happens to synergize with the KingRex T20 to perfection. The valve bloom is intoxicatingly augmented to be deceptive enough to make you believe that you're listening to a tube amp. The 95.5dB sensitivity of Klipsch makes the KingRex sound even more unrestrained. Even the barbaric Catulli Carmina becomes sugar- coated. Absolute ear candy. When I used two KingRex T20s to bi-amp the biwirable F2, the results put a lot tube monoblocks at 10 times the cost to shame. With optimum speaker placement secured (in my room they back off the wall by 8 feet and toe-in in 25 degrees), the soundstage was expanded to incredible width and set back to immense depth, although the piano sound was in no way comparable to the verisimilitude of the NuForce + Mark & Daniel combo.

    ...

    Tube amps, eat your valves out. Congratulations on a job well done, KingRex.
    http://www.6moons.com/audioreviews/kingrex/t20.html

    RF 63 trenger vel en del strøm?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    RF-5 og RF-63 er langt bortenfor mitt budgett. Det er derfor jeg nevner de billige høyttalerne. Nevøen min bruker KG 4.5 med rør-amp, og det låter absolutt ikke ille. F serien til Klipsch-Synergy har jeg ikke vurdert da jeg ikke kan fordra utseendet på de.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    kg4,5 er enkel å drive, mulig 5,5 blir noe tyngre med 2 basser. Kanksje noen gamle Heresy?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Er det så at Tangent 5000 bare var noe billig skvalder i sin tid? Mener å ha lest at hvis man ser bort i fra slavebassen så er de tilnærmet like Heresey?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Er vel kanskje noe kjipere kasser på T-modellene men det er jo skikkelig tre-veis! Så et slikt sett på Finn for en stund siden grisebillig.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hei igjen

    Har nå funnet meg godt til rette med T-20 og Klipsch KG 3.5 Låter slett ikke værst. Til og med gamle Dylan låter kommer til sin rett. Men sliter litt med en inngang. Goldpoint SA4 som er nevnt tidligere står på ønskelista. Men lommeboka sier njet. Noen her som vet om en liten passiv pre-amp med 3 innganger som ikke koster mer enn 1500,- ny/brukt?
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg endelig fått fingeren ut og lagt min T20 på operasjonsbordet. Dagens inngrep var av en enkel natur. Bort med EMI filter på utgangen og organbytte av kondensatorer.

    "Søster! Skalpell"

    Tinnsuger, loddelisse og loddebolt ble brukt under dagens inngrep. Ingen store problemer, men de nye kondisene var ganske tykke slik at det måtte benyttes litt sandpapir for å tynne de litt til. 30 min senere ble det slik:





    Pasienten ble sydd igjen og satt i arbeid med en gang. Ingen blårøyk og fortsatt lyd i begge kanaler. Et vellykket inngrep.

    Også beskrevet av 6moons

    http://www.6moons.com/audioreviews/johnblue3/jb_4.html
    http://www.6moons.com/audioreviews/bo08/david_2.html
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Min har også en John blue oppgradering. Det samme mon tro?
     

    hroekk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2008
    Innlegg
    213
    Antall liker
    12
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Torsen skrev:
    Min har også en John blue oppgradering. Det samme mon tro?
    Jepp! Det er den samme ja. Har den i min også.
     

    hroekk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2008
    Innlegg
    213
    Antall liker
    12
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Vel, etter mange år med prøving og feiling er det i alle fall Kingrex T20 som står opp koblet mesteparten av tiden her i heimen. Mye utstyr har blitt solgt i år, men jeg har fortsatt 5 alternative forsterkere å koble opp til høyttalerne mine, så det mangler ikke konkurrenter. :p

    Med mine høyttalere gir nok min lille EL84 SE forsterker gi enda mere magisk lyd med riktige rør. Men med en gang rør kommer inn i bildet så er det selvsagt også mere nøye å tenke på å slå av og på forsterkeren p.g.a. levetiden på rør og elektronikk. Og når rør-forsterkere(n) i tillegg trenger ca en halvtime for å "komme i gang" så faller valget likevel på T20 til daglig bruk. Denne boksen kan stå på 24/7 og er klar for action om det så er bare noen låter i full fart før jeg drar på jobb.

    Det har jo vært morro å handle utstyr i hytt og gevær også, men det er ikke dumt å være fornøyd med lyden og kunne konsentrere seg om å handle CD'er og plater hver helg heller. :)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Må si meg enig her. Har falt godt til ro med T20. Det neste får bli noen grommere Klipsch ;D
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    T20 er en kanonamp ja ;D Alltid på. Klar til å trylle ut nydlig musikk når man skulle finne på å sette på noe. Lite plass tar den og ser über-pen ut.



     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Flotte å se på, flotte å lytte til. Det er rart hvordan billige og problemfrie produkter kan føre til musikalsk "nirvana". Det er en vanskelig pille å svelge når man har investert mange ganger så mye i esoterisk utstyr uten at resultatet blir betydelig bedre. For mange av oss rørfolk kan dette være redningen når smårollinger skal dele stue med musikkelskeren. Eller for de som har dårlig tid. Men jeg må si at jeg synes ikke at min MT-3 trenger så fryktelig lang oppvarming. Den er absolutt hørbar så og si fra kald tilstand.

    Jeg tror nok at jeg kommer til å skaffe meg en TU-20 til soverommet for eksempel. Der har jeg en tendens til å sovne med utstyret stående på. Den tendensen er vel mer en vane enn tendens, så rør er ikke den beste løsningen i så måte. Jeg har forøvrig også for vane å sovne på sofaen, og det er morgen for mange når jeg endelig våkner igjen.

    Det er gøy å følge med på hvordan flere og flere blir glad i disse små boksene.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har prøvd SLAP!?



    http://www.6moons.com/audioreviews/kingrex3/slap.html

    Det blir med stor sikkerhet oppgradering av PSU'en til Musical Fidelity V-DAC'en - og KingRex sin utgave som jeg kjører sammen med T20 er en meget het kandidat.

    Så da har jeg vel muligheten å kjøpe en til, evt "oppgradere" til SLAP! for T20 og bruke eksisterende til V-DAC. Av det jeg kan forstå så er det litt mer jobb med en slik batteriløsning. Selve batteriet har en levetid på 3-5 år. Dette koster ca $20 og er enkelt å bytte - så det er ikke helt den store kostnaden her. På en oppladning så holder det fort til 4-5-6-7 dager med spilling, men da må man skru på ladekretsen og skru denne av når man skal bruke strømforsyningen (dvs. amp'en)

    Noen som har prøv denne og har førstehåndserfaring?
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    ... eller må jeg være prøvekanin? ;D
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    He he. Her er det bare å fore på med gulrøtter. Gi oss detaljerte tilbakemeldinger. Ser spennende ut det der....
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Min søster har en kanin, men å få den til å stille som modell tror jeg blir liten suksess. ;D
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1

    Vedlegg

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Nå skal det svært mye til for at den vulkanen skal hindre denne å bli utlevert i morgen :)
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn