Politikk, religion og samfunn Kina, en trussel?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det interessante med Kina-produksjonen er jo at med noen unntak, er det svært lite som faktisk har blitt billigere ila de siste ca 20 årene, hvor Kinaproduksjonen har tatt helt av. For forbukerelektronikk er det bl.a utviklet komponenter og produksjonsmetoder som i alle fall er medvirkende til at prisene har vært stabile over tid. En TV av "normal" størrelse koster feks omtrent like mye i dag som for 50 år siden, - selv om mye av dette produseres i Korea og ikke i Kina...
    Dette er jo bare tullball. Innen forbrukerleketronikk, bortsett fra HiFI, så er prisene noenlunde stabile mens ytelsen har gått til himmels. Dette er riktig nok ikke primært grunnet asiastisk produksjon (den har vært der lenge) men grunnet engineering og bedre komponenter som yter mangegangeren uten at prisene har steget tilsvarende. Justert for inflasjon koster min nåværende PC ca halvparten av den første jeg kjøpte mens ytelsen er et sted rundt 1000-gangeren, om ikke høyrere.

    Det gir ingen mening å operere med priser på teknologi over tid. Prisene kan sikkert være noenlunde konstante, men prestada er det ikke.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tror du misforstår nokså radikalt hva jeg skrev... forbukerlektronikk har i stor grad holdt stabile priser nettopp pga teknologiutvikling, og mye i dette segmentet produseres heller ikke i Kina. Forøvrig så kostet en typisk PC-AT rundt 60.000 sånn ca 84-85...
    Det er så mye annet som faktisk "burde" blitt mye billigere med Kinaproduksjon, uten at det har blitt det... dermed er det noen som sitter på økt profitt uten at det kommer kunder og forbruker til gode...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Tror du misforstår nokså radikalt hva jeg skrev... forbukerlektronikk har i stor grad holdt stabile priser nettopp pga teknologiutvikling, og mye i dette segmentet produseres heller ikke i Kina. Forøvrig så kostet en typisk PC-AT rundt 60.000 sånn ca 84-85...
    Det er så mye annet som faktisk "burde" blitt mye billigere med Kinaproduksjon, uten at det har blitt det... dermed er det noen som sitter på økt profitt uten at det kommer kunder og forbruker til gode...
    Poenget med å flytte produksjonen til Asia var å frigjøre større profitt, til utdeling til aksjonærer og bedriftsledelse. I noen utstrekning ble det også brukt til å holde prisutviklingen i sjakk, men systemet la opp til at bedriftsledelsen/-eierne tok beslutning om utflytting fordi marginene bedret seg med et hopp og fordi belønningsordningen dermed ga beslutningstakerne megalønn/-bonus.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.563
    Antall liker
    7.094
    En kompis kom for mange år siden stolt hjem fra en forretningsreise til Kina med to North Face-jakker han hadde kjøpt på et marked i Shanghai for rundt hundre kroner stykket.

    Sant og si kunne jeg ikke se om de var ekte eller ei, men etter en runde skikkelig bergensk ruskevær meldte han «honen pitle til kinesisk Goretex! Ikkje puster de, men ta deg fanen på at de allikevel slepper inn den mest pikyrandes lille regndråpe».
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    En kompis kom for mange år siden stolt hjem fra en forretningsreise til Kina med to North Face-jakker han hadde kjøpt på et marked i Shanghai for rundt hundre kroner stykket.

    Sant og si kunne jeg ikke se om de var ekte eller ei, men etter en runde skikkelig bergensk ruskevær meldte han «honen pitle til kinesisk Goretex! Ikkje puster de, men ta deg fanen på at de allikevel slepper inn den mest pikyrandes lille regndråpe».
    Jeg jobbet i flere år med Helly Hansen. Det var et problem for dem med alle kopiene. De fryktet at folk kjente seg trygge, når tøyet hverken var holdbart eller I stand til å beskytte mot vær og vind.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Risiko for at det går opp for kineserne, en dag, at de er slaver for det kinesiske Politbyrået? Og det kan man ikke ha noe av.

    Ellers humor i at "Stå opp, alle Jordens bundne treller", i kinesisk variant, er blitt kontroversiell!

    Nesten like morsomt som når Jonas Gahr Støre klemmer til med den strofen.

    Opp, alle jordens bundne trelle, opp, I som sulten knuget har!
    Nu drønner det av rettens velde, til siste kamp det gjøres klar.
    Alt det gamle vi med jorden jevner, opp slaver nu til frihet frem!
    Vi intet var, men alt vi evner til rydning for vårt samfunns hjem.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Han hoppar på eit vis bukk over Russland/Kina, @Voff

    Elles trur eg det er mykje ønsketenking, og mykje vi ikkje veit om kven som held ut lengst i ein konflikt der energi og råvarer vert "weaponized".

    EDIT aner ikkje kven fyren er, så eg veit heller ikkje kva bias eg skal forventa.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vel, en ting er ihvertfall sikkert. Om Kina starter krig for å ta Taiwan, så blir det ikke så mye snakk om å gi assistanse til russerne for deres krigføring i Ukraina.
    Vil tro at de vil ha mer enn nok med å holde på med sitt eget om det skulle skje...
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Kryssing/krenking av delelinjer og grenser. Det er farlig nå. Nå må comms være åpen og missforståelser unngåes for enhver pris. Får la CNN surre og gå i bakgrunn og håpe at ingen hot-heads skaper overskrifter utover natta og kommende dager.
    Før eller siden vil det nok komme et endelig oppgjør Øst-Vest. Er det nå?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Neppe. Pelosi er på besøk for å vise Kina at USA ikke har glemt Taiwan: ikkeno mer, ikkeno mindre. Da er Kina forpliktet til å vise muskler, for å vise at diktaturet ennå er slagkraftig og ikke blir skremt av en eldgammel amerikansk dame. At de nettopp viser det motsatte ved å demonstrere får så være; innenlands blir det jo ikke fremstilt slik.

    Det vi ser er bare skuespill. En smule risikabelt skuespill, men likevel bare skuespill. Taiwan er vel vant med Kinas demonstrasjoner og sjansen for noe feilsteg derfra er uhyre liten. De vet tross alt svært godt hva de risikerer. USA har vel ingen flåtestyrker i umiddelbar nærhet og militære farkoster fra andre land i området holder seg nok langt, langt borte.
     
    Sist redigert:

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Er vel netopp dette mange ikke ser, disse konliktene er mellom de store og deres alianspartnere, derav den meget travle reising fra enkelte aktører i disse dager, til syvende og sist er det US og Russland med China som går i ringen , US har seg og nato, de andre har organsisert seg i BRICS , så for vi se hvor veksten ligger fremmover ?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Veksten innen BRICS er det vel hovedsaklig India og Kina som står for. Russland vil dra ned gjennomsnittet kraftig i "overskuelig" fremtid, mens hverken Brazil eller Sør Afrika gjør det videre skarpt. Dermed koker det ned til Kina og USA, siden Russland vil ligge med brukket rygg (den er allerede brukket, men hodet vet det tilsynelatende ikke ennå) og ingen av de andre vil ha noen som helst interesse av å involvere seg i et slagsmål, enten det er med skarpe eller økonomiske våpen.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Veksten ligger i sammarbeidet , handellsavtaler, konsumentmarkeder ( 3,22 billion menesker, 40 % av jordas befolkning) etc og de resjurser de rår over sammlet ( og de sitter på det meste innen energi og mineraler) også med nye land på vei inn , og får de til en boycott av dollarn er cirkuset i gang , men det får tiden vise
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Enig i at mulighetene er mange for omveltninger fremover, men personlig tror jeg det evt. ligger såpass langt frem i tid at det er nytteløst for en menigmann som meg å spekulere. Tross alt forutså jeg ikke engang invasjonen av Ukraina før bare noen dager før det skjedde.... Mulighetene for fuckups og katastrofer er så mange at de neppe er kvantifiserbare.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    6.234
    Det virker som Kina sammen med Russland har tenkt å imnføre en ny verdensorden, hvor de skal krige mot mindre nasjoner etter tur. Det blir neppe pent.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det meste av byrden vil i så fall falle på Kinas skuldre. Russland vil ha helt andre ting å tenke på enn utvidelse av grensene.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Taiwan er eit spesielt tilfelle, sidan Peking alltid har hevda det å vera ein del av Kina, og resten av verda meir eller mindre har godteke dette (ved å ikkje direkte gje uttrykk for anerkjenning).

    Det som skjer no, er vel uttrykk for både ny linje i Kina, auka oppslutnad om "uavhengigheit" i Tw, at "Chimerica" går mot slutten osb.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189

    Spørsmålet om Pelosi's trassige besøk på Taiwan var et godt sjakktrekk er stadig aktuelt. Dersom idiotene i Beijing faktisk benytter det som påskudd til en full invasjon, er virkelig kost/nytte-spørsmålet brennaktuelt.
    Taiwan er en nærmest enslig svale i verden, en nasjon under Kina-paraplyen som rangeres godt oppe på demokratiskalaen, og er en velfungerende stat med mye indre selvstyre. Klart Kina er misunnelig og redd for sin diktatoriske posisjon når de ser sånt. Da er de nok svært interesserte i et påskudd til å reversere Taiwans og verdens demokratiske utvikling enda et hakk.
    Det finnes bare ett dekkende begrep for sånne folk: rasshøl.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    Spørsmålet om Pelosi's trassige besøk på Taiwan var et godt sjakktrekk er stadig aktuelt. Dersom idiotene i Beijing faktisk benytter det som påskudd til en full invasjon, er virkelig kost/nytte-spørsmålet brennaktuelt.
    det forekommer meg noe merkelig at et slikt besøk skulle utløse invasjon. sagt på en annen måte; har de planer for og bestemt seg for invasjon, så trenger de neppe pelosi som påskudd for det. at de kan vise til henne blir bare en artig øvelse; noe skal en jo si…
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    det forekommer meg noe merkelig at et slikt besøk skulle utløse invasjon. sagt på en annen måte; har de planer for og bestemt seg for invasjon, så trenger de neppe pelosi som påskudd for det. at de kan vise til henne blir bare en artig øvelse; noe skal en jo si…
    Det er jeg selvsagt enig i, men det er alltid godt å ha noen å legge skylda på.
    Russland invaderte Ukraina fordi NATO.....
    Kina kan komme til å invadere Taiwan fordi USA....
    Begge deler idiotiske etterkonstruksjoner, selvsagt. Men dog.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.521
    Antall liker
    887
    Torget vurderinger
    1

    Spørsmålet om Pelosi's trassige besøk på Taiwan var et godt sjakktrekk er stadig aktuelt. Dersom idiotene i Beijing faktisk benytter det som påskudd til en full invasjon, er virkelig kost/nytte-spørsmålet brennaktuelt.
    Taiwan er en nærmest enslig svale i verden, en nasjon under Kina-paraplyen som rangeres godt oppe på demokratiskalaen, og er en velfungerende stat med mye indre selvstyre. Klart Kina er misunnelig og redd for sin diktatoriske posisjon når de ser sånt. Da er de nok svært interesserte i et påskudd til å reversere Taiwans og verdens demokratiske utvikling enda et hakk.
    Det finnes bare ett dekkende begrep for sånne folk: rasshøl.
    Som halvt nordlending, eks sjømann/militær/industriarbeider/yrkessjåfør/mekanikar og meir har eg eit stort utval på opp til fleire språk som kan nyttast om slike ;)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    Tenkjer det er fleire grunnar til at Kina er oppteken av Taiwan no.

    Dokumentaren som nyleg gjekk på NRK, la vekt på det geostrategiske: Taiwan er nøkkelen som sikrar amerikansk militær kontroll på havet i Aust-Asia. Utan den hadde det vore "fritt fram" for kinesisk militær-økonomisk kontroll av området.

    Bak dette ligg sjølvsagt at Kina er ekstremt sårbart fordi det manglar energi/ressursar til å driva økonomien.

    Eg trur at både den kinesiske sjåvinismen og "frykta for Taiwan som demokratisk fyrtårn" er skodebrød. Ikkje at Kina ikkje er eit sjåvinistisk diktatur, det er det, men det kan utmerkt godt vera det utan å driva ekspansiv militær imperialisme.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Leste nylig at Tyskland gir statlig støtte til tyske bedrifter som vil etablere seg i Kina og dette har pågått over tid. De vurderer nå å stanse denne støtten og Kina påpeker at det er de sterkt i mot og ber Tyskland vurdere dette meget nøye. De fraråder en slik utvikling på det sterkeste.

    Et annet sted leste jeg at økning i profitt ved å legge produksjon fra vesten til Kina er omtrent 3 % og det synes jeg høres lite ut. Mulig det var større profitt-økning for noen år siden? Vel, 3% av et stort tall kan jo bli noen penger men likevel. Jeg trodde profitten var mye større.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Et annet sted leste jeg at økning i profitt ved å legge produksjon fra vesten til Kina er omtrent 3 % og det synes jeg høres lite ut. Mulig det var større profitt-økning for noen år siden? Vel, 3% av et stort tall kan jo bli noen penger men likevel. Jeg trodde profitten var mye større.

    Den var nok mye større for en del år siden og monumentalt større da utflaggingen begynte. Lønna stiger dog i Kina også og i dag er f.eks Vietnam blitt mye billigere enn Kina. Dog er det ikke like tilrettelagt der for de fleste bransjer som i Kina, som kan tilby alt mulig til alle.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.353
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Her dementeres ryktene om kupp i Kina i dag. Jeg har ingen grunn til å vurdere verken denne eller ryktene om kupp, men de har i det minste en forklaring på kansellerte flyavganger og ryktene om økt militær aktivitet.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    On the website of China's top aviation body, there is no official explanation. However, Netease, a major Chinese news portal, reported yesterday that the cancellations were primarily due to recent COVID-19 flare-ups in multiple Chinese provinces.


    Det er en stor våt drøm for USA at det skal bli opprør og uro i Kina, men det er en vesentlig forskjell på Russland og Kina: kineserne er stolte over hva de har fått til, teknologisk og sosialt.
    Og korrupsjon slås hardt ned på, seneste runde henrettelser tok en del higher-ups.
    Ryktene om kupp kan skyldes det at disses tilhengere ikke reagerte med overstrømmende glede på at pengestrømmen ble avskåret. Det gikk høyt opp i rekkene.

    Selv et boligkrakk vil kineserne klare "å stå av", da gjør man som Roosevelt, bygger infrastruktur. (Selv om gudene vet hva man skal med over hundre millioner tomme leiligheter, flyplasser som ikke brukes, osv.)

    Skjermbilde 2022-09-25 kl. 11.00.18.png
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Bak abo-mur, men bildet sier alt, når det gjelder USAs vedvarende omsorg for Taiwan.
    Nå har Biden avsatt et Apollo-budsjett for å hente chips-utviklingen og produksjon tilbake til USA. Inntil så skjer vil USA fortsatt føle sterk omsorg for Taiwan.

    Skjermbilde 2022-09-26 kl. 11.10.27.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn