En medsammensvoren og undertegnede sammenlignet Kimber Select 1130 (0,75m XLR) med Nordost Valhalla (1m RCA) og Xindak Fa-Gold (1m RCA) relativt systematisk i forrige uke.
Vi lyttet til alle kablene over en periode på totalt 6 dager dager (to til hver kabel), da vi følte at lyden "satt" seg bedre den andre dagen. Det ble for det meste spilt klassisk og jazz, med litt jazzpop/rock innimellom.
En kort oppsummering;
Subjektivt (selvsagt) har Kimber Select 1130 et større lydbilde (rom og instrumentstørrelse) enn Valhalla. De er også bedre på utklinging i alle frekvensavsnitt, som om lyden ble søtere med mer farge (lett å høre på f.eks. Steinway flygel og for så vidt Stradivarius fiolin).
Lyden ble også varmere gjennom Kimber. Videre virket opptaksrommets akustikk mer naturlig; det var lettere å høre rommets egenklang og klangfarger (f.eks. tre vs. betong) spesielt på orgelopptak, hvor kirkerommet fikk mer av den "atmosfæren" som man opplever i virkeligheten, men også på klaver/ cello sonater og konserter. Det var også mer "luft" på Kimber.
Nordost Valhalla virket bedre på dynamikk, spesielt mikrodynamikk. God "nerve". Valhalla var muligens mere nøkterne; de gjorde ingen åpenbare feil, men var heller ikke "spesielt gode" på noen egenskaper (relativt sett selvfølgelig). De var også tørrere enn Kimber. Valhalla virket kanskje å ha en tanke hurtigere oppstart, men dårligere utklinging av musikken enn Kimber.
Valhalla virker å være konstruert med tanke på å være så feilfrie som mulig. Kanskje var de også det, men vi fikk en tilbakevendende følelse at de "bremset" litt opp for musikken.
Konklusjonene fra begge hifi-nerdene var at Kimber Select 1130 var å foretrekke på mitt oppsett. Lyden ble mer engasjerende, varmere og større!
Mer som en kuriositet kan det nevnes at vi også lyttet til Xindak FA-Gold (3300 NOK). Prismessig konkurrerer de jo med helt andre modeller enn de ovennevnte.
Disse klarte seg også svært bra selv i denne sammenhengen!!. De falt gjennom på luft og oppløsning i forhold til Kimber, men holdt godt følge med Valhalla i dette henseende.
De var sammen med Valhalla bedre enn Kimber på makrodynamikk, men kanskje ikke fullt så gode på mikrodynamikk. De dekket litt til i toppen i forhold til både Kimber og Valhalla, men var subjektivt best av alle på klangfarger, spesielt nedover i frekvens. Cello og flygel var særdeles naturlig. Noen har hevdet at Xindak FA-Gold er harde i presensområdet, men det har jeg aldri erfart på mitt oppsett. Det kan muligens hende dette har en sammenheng med at det er vanskelig å skru kontaktene skikkelig fast på disse kablene slik at kontakten blir for dårlig, som kan resultere i hardhet?
Hva som forårsaket forskjellene skal jeg ikke ha sagt, kanskje var det primært forskjeller mellom balansert og ubalansert?
Uansett forskjeller var der, og de var ikke uvesentlige, ihvertfall ikke for lommeboka!!
Dette var tre av ca. en million forskjellige kabler der ute.
Det må være flere som har lignende beretninger?
Hilsen
Dr.Evil
Vi lyttet til alle kablene over en periode på totalt 6 dager dager (to til hver kabel), da vi følte at lyden "satt" seg bedre den andre dagen. Det ble for det meste spilt klassisk og jazz, med litt jazzpop/rock innimellom.
En kort oppsummering;
Subjektivt (selvsagt) har Kimber Select 1130 et større lydbilde (rom og instrumentstørrelse) enn Valhalla. De er også bedre på utklinging i alle frekvensavsnitt, som om lyden ble søtere med mer farge (lett å høre på f.eks. Steinway flygel og for så vidt Stradivarius fiolin).
Lyden ble også varmere gjennom Kimber. Videre virket opptaksrommets akustikk mer naturlig; det var lettere å høre rommets egenklang og klangfarger (f.eks. tre vs. betong) spesielt på orgelopptak, hvor kirkerommet fikk mer av den "atmosfæren" som man opplever i virkeligheten, men også på klaver/ cello sonater og konserter. Det var også mer "luft" på Kimber.
Nordost Valhalla virket bedre på dynamikk, spesielt mikrodynamikk. God "nerve". Valhalla var muligens mere nøkterne; de gjorde ingen åpenbare feil, men var heller ikke "spesielt gode" på noen egenskaper (relativt sett selvfølgelig). De var også tørrere enn Kimber. Valhalla virket kanskje å ha en tanke hurtigere oppstart, men dårligere utklinging av musikken enn Kimber.
Valhalla virker å være konstruert med tanke på å være så feilfrie som mulig. Kanskje var de også det, men vi fikk en tilbakevendende følelse at de "bremset" litt opp for musikken.
Konklusjonene fra begge hifi-nerdene var at Kimber Select 1130 var å foretrekke på mitt oppsett. Lyden ble mer engasjerende, varmere og større!
Mer som en kuriositet kan det nevnes at vi også lyttet til Xindak FA-Gold (3300 NOK). Prismessig konkurrerer de jo med helt andre modeller enn de ovennevnte.
Disse klarte seg også svært bra selv i denne sammenhengen!!. De falt gjennom på luft og oppløsning i forhold til Kimber, men holdt godt følge med Valhalla i dette henseende.
De var sammen med Valhalla bedre enn Kimber på makrodynamikk, men kanskje ikke fullt så gode på mikrodynamikk. De dekket litt til i toppen i forhold til både Kimber og Valhalla, men var subjektivt best av alle på klangfarger, spesielt nedover i frekvens. Cello og flygel var særdeles naturlig. Noen har hevdet at Xindak FA-Gold er harde i presensområdet, men det har jeg aldri erfart på mitt oppsett. Det kan muligens hende dette har en sammenheng med at det er vanskelig å skru kontaktene skikkelig fast på disse kablene slik at kontakten blir for dårlig, som kan resultere i hardhet?
Hva som forårsaket forskjellene skal jeg ikke ha sagt, kanskje var det primært forskjeller mellom balansert og ubalansert?
Uansett forskjeller var der, og de var ikke uvesentlige, ihvertfall ikke for lommeboka!!
Dette var tre av ca. en million forskjellige kabler der ute.
Det må være flere som har lignende beretninger?
Hilsen
Dr.Evil