Høyttalere Kii Three

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.688
Torget vurderinger
24
Helt fjern for tiden? De er t.o.m. annonsert på tilbud her inne!!

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Antall liker
366
Torget vurderinger
22
Hørte disse i Horten. Det virket veldig bra, men en litt sær fransk elektronisk låt med kvinnevokal var ikke akkurat en referanse hos meg. Jeg lurer også på hvor mye trøkk/punch disse klarer å levere i en normal stue. Rommet i Horten var avlangt og ikke veldig stort. Med en pris på 100k blir vel en eventuell fremtidig gulvstående modell rimelig kostbar. Det var for øvrig også veldig fascinerende å gå bak høyttaleren, der det er to basselementer, uten å høre bass. De kan visst plasseres 7-8 cm fra veggen uten problemer.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
20.322
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Helt fjern for tiden? De er t.o.m. annonsert på tilbud her inne!!
mon Dieu! Du har rett, jeg er faktisk helt ute. Sånn er det når man egentlig er fornøyd med det man har og bare skurer rundt.:rolleyes:

Fikk tips om de, og syntes det hele er høyst interessant.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
20.322
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Drit nå i all dette "La fitta bleu"-greier, Sluket:p! Er det flere som har hørt disse og som kan fortelle om sine opplevelser? Hva med aktive-høyttalere-er-fremtiden-føkk-u-all gutta, de må jo ha hatt ørene på stilk for lenge siden?! :)(Og nei, det er ikke interessant å høre om HT der en forsterker er puttet inn bare).

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.688
Torget vurderinger
24
Hør sjæl da vel! Hjelper jo ikke hva vi andre sier uansett! :cool:

fri lunsj.jpg

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
20.322
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Aner ikke hvor. Det er vel ikke bare å ta trikken til de med tomme lommer?! Er på snuse og nysgjerrig-stadiet:rolleyes:.

Tegna den der sjæl?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.688
Torget vurderinger
24
Skulle vært nudler....

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.177
Torget vurderinger
0
Drit nå i all dette "La fitta bleu"-greier, Sluket:p! Er det flere som har hørt disse og som kan fortelle om sine opplevelser? Hva med aktive-høyttalere-er-fremtiden-føkk-u-all gutta, de må jo ha hatt ørene på stilk for lenge siden?! :)(Og nei, det er ikke interessant å høre om HT der en forsterker er puttet inn bare).
Med fare for å bli kritisert for å bejuble aktive digitalhøyttalere igjen...men nå i en tråd om digitalhøyttalere.

Jeg har hørt disse i Horten. I to ulike rom. Messer er kanskje ikke det beste stedet å analysere høyttalere?

Jeg ville definitivt hatt disse på en short-list over alt-i-ett-bokser. Ikke så mye ut fra egen erfaring (ører, tid og sted kan ødelegge evnen til å analysere en høyttaler), men fordi en del erfarne folk har skrytt dem opp i skyene. Ta en titt på denne tråden hos GS:

https://www.gearslutz.com/board/high-end/1048540-kii-three-have-you-heard-them.html?highlight=kii

Carloff (et navn du fort kjenner igjen i tråden) er en slags primus motor for Kii 3 på GS.

Her er for øvrig en fyldig brukeranmeldelse av boksene:

https://bobmaccsblog.wordpress.com/2016/10/10/kii-three-speaker-review/

Mine kritiske bemerkninger til Kii 3 er relativt høy pris (og ekstrautstyret er priset skyhøyt) og det faktum at Kii Audio er en ny aktør.

:)

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.399
Sted
Saksvik - Trøndelag
Synes du det er dyrt, tatt i betrakning at boksen inneholder DSP og 6 kanaler nCore? Skulle man forsøkt seg på en diy-versjon tror jeg delekostnadene bare for elektronikken fort hadde kommet opp i 30-40 000 per høyttaler. Og så komme høyttalerelementer og kabinett i tillegg. Etter min mening er dette et av de mest edruelige priset produktene på markedet.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
20.322
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Flott med erfaringsdeling, S-H:).

Det aller beste er å lytte til et produkt i eget oppsett. Under det, å lytte til det hos andre, helst der man kjenner til de andre komponentene i kjeden og rommet. Dernest lytte i butikker eller messer. Hakket over totalt uvitenhet, er å lese seg opp på andres uttaleser eller omtaler. Å derfra til komme med bastante, repeterende konklusjoner, backet opp av sitater fra andre "guruer", har sin lille verdi, men vektlegges ikke veldig tungt (av meg). Men altså å foretrekke fremfor totalt uvitenhet.

Skal denne Kii Three ha noensomhelst interesse, så må den representere noe helt nytt, og ikke bare "same shit in new wrapping". Jeg er ingen stor fan av store HT og ineffektive forsterkere - misliker de, for å si det rett ut! Men lyden må da være minst like bra. Hadde jeg bare fått 10 kr for hver gang jeg hører uttalelser som "denne SS låter like bra som rør(SET)", eller "disse skoboksene spiller like god bass som store HT", så hadde jeg blitt en velstående mann ;)

Sist redigert:

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
610
De kan trygt anbefales, spiller meget bra og selv om de koster ett par kroner så synes jeg de er vært prisen.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
20.322
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ah, da har denne tråden mistet sin hensikt. Culpa mea!:(

Takk til bidragsyterne. Ha en fortsatt god dag i kulda;D!

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.177
Torget vurderinger
0
Flott med erfaringsdeling, S-H:).

Det aller beste er å lytte til et produkt i eget oppsett. Under det, å lytte til det hos andre, helst der man kjenner til de andre komponentene i kjeden og rommet. Dernest lytte i butikker eller messer. Hakket over totalt uvitenhet, er å lese seg opp på andres uttaleser eller omtaler. Å derfra til komme med bastante, repeterende konklusjoner, backet opp av sitater fra andre "guruer", har sin lille verdi, men vektlegges ikke veldig tungt (av meg). Men altså å foretrekke fremfor totalt uvitenhet.

Skal denne Kii Three ha noensomhelst interesse, så må den representere noe helt nytt, og ikke bare "same shit in new wrapping". Jeg er ingen stor fan av store HT og ineffektive forsterkere - misliker de, for å si det rett ut! Men lyden må da være minst like bra. Hadde jeg bare fått 10 kr for hver gang jeg hører uttalelser som "denne SS låter like bra som rør(SET)", eller "disse skoboksene spiller like god bass som store HT", så hadde jeg blitt en velstående mann ;)
Hør på Kii 3. Så kan du gjerne komme til meg og høre på 8351a.

De to har mange likheter i designfilosofi.

:)

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
20.322
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takker!

Jeg har da hørt på Genelec flere ganger før, om enn ikke din modell. Akkurat nå har vi to par i familien. (Yngste broren er musiker, og nestyngste bor i en mindre romslig Torshovleilighet). Alltid imponerende de første demo-låtene, men blir for sterilt, ekskluderende og uengasjerende etter en stund. Jeg har aldri fått lyst til å lytte på mange skiver med de, for å si det sånn. Hver sin sti, men jeg driver ikke med dette for å la meg imponere av lyd, selv om disse boksene kan høres "naturstridig" store ut. Gammeldags som jeg er, går jeg fortsatt rundt og mener at skal man ha rør-lyd, så bruker man rør. Og skal man ha god og troverdig bass og trøkk, kreves det store elementer og kasser. Vaniljeis av ekte vanilje smaker best. Alt annet blir imitasjoner av "the real thing". Jeg er vel en sånn type som kan synes at et par pupper er fine helt til jeg får vite at de er av silikon!:p

Men mirakler oppstår jo, og man er nysgjerrig! Kanskje denne Kii 3 er "da shit!". Spørsmålet er om man skal bruke tid på jakten på mirakler og "also-rans", fremfor produkter som man vet gir det man subjektivt er ute etter.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.177
Torget vurderinger
0
Takker!

Jeg har da hørt på Genelec flere ganger før, om enn ikke din modell. Akkurat nå har vi to par i familien. (Yngste broren er musiker, og nestyngste bor i en mindre romslig Torshovleilighet). Alltid imponerende de første demo-låtene, men blir for sterilt, ekskluderende og uengasjerende etter en stund. Jeg har aldri fått lyst til å lytte på mange skiver med de, for å si det sånn. Hver sin sti, men jeg driver ikke med dette for å la meg imponere av lyd, selv om disse boksene kan høres "naturstridig" store ut. Gammeldags som jeg er, går jeg fortsatt rundt og mener at skal man ha rør-lyd, så bruker man rør. Og skal man ha god og troverdig bass og trøkk, kreves det store elementer og kasser. Vaniljeis av ekte vanilje smaker best. Alt annet blir imitasjoner av "the real thing". Jeg er vel en sånn type som kan synes at et par pupper er fine helt til jeg får vite at de er av silikon!:p

Men mirakler oppstår jo, og man er nysgjerrig! Kanskje denne Kii 3 er "da shit!". Spørsmålet er om man skal bruke tid på jakten på mirakler og "also-rans", fremfor produkter som man vet gir det man subjektivt er ute etter.
Bob Katz om 8351a:

"I heard the remarkable Genelec 8351 at the AES in LA. Would make a fabulous ref monitor in a remote truck where space is a premium. Especially vertical space because the coaxial design is equally good horizontal or vertical. Great imaging and with Will E's -3 dB curve it sounds warm and accurate. Sufficient headroom and bass extension for a decent mix control room in a remote truck without subs. Not as much level as my 8260s in our mix room but even better soundstage. I still prefer other brand speakers for mastering such as PMC but I truly respect the Genelec 8260 and 8351 and even the 8040 (with a sub) for mixing. Once you get the high end tamed this new 8000 series is excellent. Not your fathers Genelecs".

;-)

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
20.322
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hehehe, flere som faktisk har hørt Kii Three? Tester, omtaler, uttalelser av "autoriteter" på nettet klarer jeg fint å finne frem selv.:rolleyes:

Men for å ikke diskreditere din Bob Katz helt, S-H: ekstremt lite av hans vurderinger appellerer til meg:

- jeg bor ikke i en "remote truck", der "space is a premium".
- jeg har større ambisjoner enn at det skal låte bra i en "decent controll room in a remote truck".

Så hans vurderinger er totalt uten interesse for min hifi-tilnærming.

Sist redigert:

GSolie

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2016
Antall liker
124
Sted
Eydehavn
Torget vurderinger
7
Heisan vinagunner.
Dersom du ikke er fremmed for en tur til Arendal, så er du hjertelig velkommen til vårt showrom for en lytt. Du må gjerne kontakte oss på salg@kiiaudio.no derom du ønsker mer info.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Antall liker
4.177
Torget vurderinger
0
Hehehe, flere som faktisk har hørt Kii Three? Tester, omtaler, uttalelser av "autoriteter" på nettet klarer jeg fint å finne frem selv.:rolleyes:

Men for å ikke diskreditere din Bob Katz helt, S-H: ekstremt lite av hans vurderinger appellerer til meg:

- jeg bor ikke i en "remote truck", der "space is a premium".
- jeg har større ambisjoner enn at det skal låte bra i en "decent controll room in a remote truck".

Så hans vurderinger er totalt uten interesse for min hifi-tilnærming.
Ok, beklager.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
20.322
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takk, Kii Audio. Dessverre er sjansen for at jeg kommer til Arendal, samt at det skulle klaffe med en prøvelytt når jeg først er der, er mindre enn at jeg reiser til Sør-Afrika for å svømme med haiene. Spøk til side, jeg håper å en gang få anledning til å høre på de i en eller annen form.

S-H, ikke noe å beklage for. Det florerer med meninger på nettet - mye vrøvl. Det meste er subjektive meninger som ofte ikke har noe relevans til ens egne behov og kontekst. At disse meningene blir flittig sitert (av deg), betyr ikke at de representerer noe fasit, eller er sannhet på noe som helst måte - iaf ikke for meg.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.252
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Hvis lysten skulle melde seg har jeg noen mellomstore aktive Dynaudio monitorer du kan få lytte til i Lørenskog:) De er ca 10år gamle, men jeg håper de holder i minst ti år til.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
20.322
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takk for tilbudet, vidarje. Alltid morsomt og lærerikt å høre noe annet enn det man selv har. Men det som trigger med Kii 3, er at det virker som om dette er noe helt annet enn den gjengse HT med innebygd forsterker.

For å gjengjelde din gjestfrihet, så er du velkommen hit til å lytte til mitt ringe oppsett med SET og horn. Bare å sende en PM :)

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.474
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Wow, det var en fullstendig intetsigende test som ikke ga noe svar som helst. Betales det lønn for sånt?

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.474
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Etterhvert som flere tester og inntrykk tikker inn virker det som om den gjengse oppfatning er at dette er strålende høyttalere som gjør skamme på det meste annet til prisen. Selv om jeg synes testen over var intetsigende (for andre enn studiofolk) så føyer også den oppfatningen seg inn en stadig lengre rekke med gode skussmål fra både studiofolk og hifi-folk.

Kort fortalt vurderer jeg sterkt kii three ettersom de er aktive, har interessante tekniske løsninger i forhold til romproblemer, er plasseringsvennlige og ikke minst, laget av samme folka bak de absurd gode grimm ls1.

Det jeg dog lurer litt på er om noen av dere har hørt dynaudio xd 400/600 og adam audio aktive saker og kan si litt om hvordan dette spiller i forhold til kii three?
Grunnen til at jeg lurer på det er at alternativene også har mulighet for individuell justering av output basert på plassering og er aktive med tilsvarende impulsrespons som kii. At de er langt rimeligere (brukt) er også en faktor som spiller inn ettersom noen prosjekter i leiligheten skal fyres i gang til neste år.

Men, er det klasseforskjell på lydkvalitet og rominteraksjon så trumfer det ganske mye.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
20.322
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Er det noen på østlandet som har Three og hjerterom, så tar jeg gjerne en tur i håp om å få en skikkelig øreåpner. :)

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
20.322
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Veldig word, as. Dessverre lettere sagt enn gjort :rolleyes:

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
90.979
Sted
Bergen
Torget vurderinger
43
Etterhvert som flere tester og inntrykk tikker inn virker det som om den gjengse oppfatning er at dette er strålende høyttalere som gjør skamme på det meste annet til prisen. Selv om jeg synes testen over var intetsigende (for andre enn studiofolk) så føyer også den oppfatningen seg inn en stadig lengre rekke med gode skussmål fra både studiofolk og hifi-folk.

Kort fortalt vurderer jeg sterkt kii three ettersom de er aktive, har interessante tekniske løsninger i forhold til romproblemer, er plasseringsvennlige og ikke minst, laget av samme folka bak de absurd gode grimm ls1.

Det jeg dog lurer litt på er om noen av dere har hørt dynaudio xd 400/600 og adam audio aktive saker og kan si litt om hvordan dette spiller i forhold til kii three?
Grunnen til at jeg lurer på det er at alternativene også har mulighet for individuell justering av output basert på plassering og er aktive med tilsvarende impulsrespons som kii. At de er langt rimeligere (brukt) er også en faktor som spiller inn ettersom noen prosjekter i leiligheten skal fyres i gang til neste år.

Men, er det klasseforskjell på lydkvalitet og rominteraksjon så trumfer det ganske mye.
Jeg har hørt Kii three to ganger og latt meg imponere begge ganger. Det kan jeg dessverre ikke si om Grimm sine høyttalere. Jeg har hørt både den forrige og den nye modellen, men det har ikke truffet mine lydpreferanser. Både Kii three og Grimm sine høyttalere bruker jo Hypex, men etter hva jeg forstår har Bruno Putzeys trukket seg ut (eller blitt dyttet ut) av Grimm. Jeg er derfor usikker i hvilken grad det er riktig at begge merkene er laget av de samme folkene.....

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.474
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har bare hørt Grimm én gang, hos Duet Audio i Bergen som har et ganske godt lytterom. Der fikk de stå veldig fritt med den anbefalte ekstreme toe-in slik at krysspunktet er rett foran lytteposisjon. Det var et enormt stort lydbilde med utrolig detaljnivå helt uten antydninger til kald eller klinisk lyd.

Jeg ser det spriker litt på nett angående tilbakemeldinger på disse, men jeg tror at mye av de negative opplevelsene handler om dårlige lytterom. Et dårlig lytterom takler ikke høyoppløselige høyttalere og nøytrale høyttalere, da låter det lyst og hardt. I tillegg tror jeg mange er vant til "mørk" lyd, en innebygget design-"feil" som kompenserer for manglende kvalitet på lytterom, så det forklarer nok mye.

Slik jeg forsto det på Bruno i intervjuer handler det om å ha frie tøyler til å lage de beste produktene som overhodet er teknisk mulig, så derfor ble det til slutt et eget merke. Blir spennende å se hvordan det vil gå i et marked hvor svada og bevisste feilkonstruksjoner regjerer..

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
20.322
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
^ Mange er vant til sk "mørk lyd" rett og slett fordi virkeligheten er det. Prøv å legge merke til lyder i hverdagen og på konsert. Da blir det lett å identifisere sk "kald og klinisk lyd" når man hører det, selv om det kan fascinere en kort stund ;)

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
90.979
Sted
Bergen
Torget vurderinger
43
Har bare hørt Grimm én gang, hos Duet Audio i Bergen som har et ganske godt lytterom. Der fikk de stå veldig fritt med den anbefalte ekstreme toe-in slik at krysspunktet er rett foran lytteposisjon. Det var et enormt stort lydbilde med utrolig detaljnivå helt uten antydninger til kald eller klinisk lyd.

Jeg ser det spriker litt på nett angående tilbakemeldinger på disse, men jeg tror at mye av de negative opplevelsene handler om dårlige lytterom. Et dårlig lytterom takler ikke høyoppløselige høyttalere og nøytrale høyttalere, da låter det lyst og hardt. I tillegg tror jeg mange er vant til "mørk" lyd, en innebygget design-"feil" som kompenserer for manglende kvalitet på lytterom, så det forklarer nok mye.

Slik jeg forsto det på Bruno i intervjuer handler det om å ha frie tøyler til å lage de beste produktene som overhodet er teknisk mulig, så derfor ble det til slutt et eget merke. Blir spennende å se hvordan det vil gå i et marked hvor svada og bevisste feilkonstruksjoner regjerer..

Den siste gangen jeg hørte Grimm var det den nyeste modellen som var på demo i et meget bra lytterom. Ikke til forkleinelse for Martin på Duet så hørte jeg dem i et særdeles godt innarbeidet rom hos folk med høy kompetanse for optimalisering av lyd. Det handler nok derfor i større grad om smak og behag enn rom. Mørk lyd, innebygget designfeil og manglende kvalitet på lytterom synspunktet får stå for din regning, og er ikke noe jeg vil bruke tid på å diskutere :)

Jeg har snakket med Bruno et par ganger, og har også hørt ham si dette om Kii three. Nå er han en kar som har fingrene borti mye mer enn denne høyttaleren, og jeg vil ikke bli særlig forundret om han sier det samme når han pusher Mola Mola :)

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.474
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg er ingen konsertgjenger, men de fleste jeg har vært på har vært via pa-anlegg. Det har aldri imponert annet enn ved fysisk lydtrykk. (Sikkert for dårlige kabler;). De få akustiske konsertene jeg har hørt har vært på små puber og restauranter og har aldri vært noen suksess lydmessig rett og slett grunnet uegnede akustiske omgivelser.

Jeg er enig i at en akustisk gitar feks høres fyldigere med langt mer klangfarger i virkeligheten enn via stereo jeg har hørt, men ikke mørkere i den forstand. Men det kommer vel an på hva man legger i ordet, antar jeg.

Kald og klinisk har vel mer sammenheng med forvrenging og artifakter enn med rett frekvensgang? Bruno Putzeys gir motstandere av klasse D mye rett i kritikken av de tidlige forsterkerne, som låt kaldt, klinisk og hardt. Det viste seg at forvrengningen skjøt i taket under avspilling av musikk, selv om de målte utrolig på standard-målinger.

Derfor måtte han finne på nye måter å måle utstyret på under utviklingen av hypex. Resultatet ble at jo bedre klasse D ble målemessig under reellt bruk, dess likere ble lyden til gode rørforsterkere(!).
Hypex/nCore har ofte blitt omtalt som myk og rørlignende, og det er visst ikke uten grunn.

Vet ikke helt hva poenget med avhandlingen der var, men jeg kjeder meg 😆

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
20.322
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Velger å ikke repetere mine egne og andres (tidligere) argumenter. Nøyer meg med å si at dersom det i mine ører, ved lytting av min egen musikk, oppfattes som "kald og klinisk", så er det ikke noe jeg ønsker å bruke tid og penger på, eller venner meg til. Uansett hvor godt det måtte måle i ett eller annet "perfekt" rom. Punktum! For meg blir det som å sitte på en benk og betrakte omgivelsen i et shopping senter kontra livet på en gate.

Og angående det "rørlignende"-argumentet, hva enn det måtte innebære, så takker jeg meg til "the real thing", og ikke noe som "ligner". Tiden foran anlegget for for knapt, rett og slett.

Blir mye oppgulp likevel, så jeg får stoppe der:)

Topp Bunn