Kii Audio sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tanker om testen som ikke google klarer å få frem, Olav2?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Leste kjapt gjennom! Er jo en ekstremt positiv test. Google gjorde ikke så verst jobb egentlig. Kortversjonen er at de synes den spiller som en mye større høyttaler, funker for nesten alle tenkelige rom og romplasseringer, og lyder jevnt over veldig bra. Kunne ikke se at de trakk fram noen negative ting med den.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gode ting. :) Jeg skjønte ikke så mye av målingene, men antar at de har prøvd å måle foran og bak høyttalerne for å demonstrere kardiode-effekten.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Mye rart i den testen. Skriver att beste latency er 95ms og bra til videobruk, den beste innstilling var ubrukelig til videobruk. Har forholt meg til att den høyeste latency er runt 90 i normal innstilling og i lowlatency ca 3ms. Er de oversettelsen som er feil eller har ikke testeren gjort hjemmeleksa si? Tar forbehold om att jeg muligvis er dårligere i engelsk enn jeg trodde.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Har du kommet noe lengere med Hegel samenligningen Coolio?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Oversettelsen er bittelitt upresis. Det står at i innstillingen for minst mulig latency så målte de den til 95 ms. Og at det var enda mer latency i full DSP-modus. Det er altså deres målinger, ikke spesifikasjonene. Men kan også være at de har målt feil, at det er skrivefeil, at deres enhet er treigere... hva vet jeg. Funker det for hjemmekino i eget oppsett, så funker det jo!
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Oversettelsen er bittelitt upresis. Det står at i innstillingen for minst mulig latency så målte de den til 95 ms. Og at det var enda mer latency i full DSP-modus. Det er altså deres målinger, ikke spesifikasjonene. Men kan også være at de har målt feil, at det er skrivefeil, at deres enhet er treigere... hva vet jeg. Funker det for hjemmekino i eget oppsett, så funker det jo!
    Når Kii oppgir 3ms der Stereo oppgir 95 og kii har vel nå oppgitt 82ms i full DSP modus, det kan vel ikke kalles bittelitt i forskjell. Har ikke kjørt film på Kii3 enda, men tror på de som Kii oppgir, syns bare testen går litt på troverdigheten løs når slike feil står på trykk.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du kommet noe lengere med Hegel samenligningen Coolio?
    Tenker du på Hd20 (dac) direkte i Kii vs Hd20 -> P20 -> Kii?

    Her konkluderte jeg veldig kjapt at det var bedre med p20 i kjeden - så lenge den får stå på en stund. P20 er veldig avhengig av å være gjennomvarm for å låte på sitt beste. Med Hd20 direkte blir lyden litt.. muffled, i mangel på et bedre ord, i forhold til P20. Man får mer snert og attack i det meste med P20.
    Eneste jeg har å syte på er at volumkontrollen med P20 er litt humørsyk av seg ;)
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Har du kommet noe lengere med Hegel samenligningen Coolio?
    Tenker du på Hd20 (dac) direkte i Kii vs Hd20 -> P20 -> Kii?

    Her konkluderte jeg veldig kjapt at det var bedre med p20 i kjeden - så lenge den får stå på en stund. P20 er veldig avhengig av å være gjennomvarm for å låte på sitt beste. Med Hd20 direkte blir lyden litt.. muffled, i mangel på et bedre ord, i forhold til P20. Man får mer snert og attack i det meste med P20.
    Eneste jeg har å syte på er at volumkontrollen med P20 er litt humørsyk av seg ;)
    Håpet på det svaret siden jeg bruker Kii3 med analog tilkobling selv. Har du fått Control fjernkontrollen nå?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hva er forresten din oppfatning av Kii så langt, alfalfa?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hva er forresten din oppfatning av Kii så langt, alfalfa?
    Fornuftig og klart spørsmål, Olav. Det er så mye om og men her på sentralen hvor folk går rundt problemene, og det er vanskelig å få et klart svart på noe som helst.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Hva er forresten din oppfatning av Kii så langt, alfalfa?
    Har desverre ikke fått spilt så mye på Kii, har slitt litt med helsa i det siste, men noe har det blitt, deler absolutt din og coolio sin oppfatning av Kii3. Største problemet er faktisk og venne seg til 3 små høytalere visuelt. Siden jeg kommer til og bruke Kii3 i ett hjemmekino oppsett har latency problematikken vert ett tema for meg, har derfor kjøpt forsinkelses bokser til subbene i første omgang og regner med og kjøpe til bakkanalene etterhvert. Tanken er og kunne spille Bluray konserter med full DSP og film med lov latency i begynnelsen, så får jeg se om forskjellen på low og normal innstillingen er så stor att det forsvarer kjøp av forsinkelses bokser i bakkanalene. Har bare kjørt Kii3 i fullrange oppsett men kommer til og prøve med deling på 80hz, så får jeg se hva som funker best. Tror nok Kii er kommet for og bli.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Hva er forresten din oppfatning av Kii så langt, alfalfa?
    Fornuftig og klart spørsmål, Olav. Det er så mye om og men her på sentralen hvor folk går rundt problemene, og det er vanskelig å få et klart svart på noe som helst.
    Er vel skjelden eller aldrig att en høytaler har fått så mye postiv omtale både av proff verden og av amatører, syns det er bra att det stilles spørsmål da dette er en ny teknologi med mange avanserete muligheter. Syns både Importør og Coolio har vert flinke til og fortelle om fordeler og bakdeler ved Kii3.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Den største bakdelen med Kii3 er att den spiller altfor bra til prisen, den burde ha kostet minst det dobbelte. Får nå er det håpløst å finne konkurrenter som spiller like bra nesten uansett pris.
     

    extenso32

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    44
    Antall liker
    18
    Den største bakdelen med Kii3 er att den spiller altfor bra til prisen, den burde ha kostet minst det dobbelte. Får nå er det håpløst å finne konkurrenter som spiller like bra nesten uansett pris.
    Basert på de få minuttene jeg har hørt dem, synes jeg Kii låter så bra som de bør gjøre. Billige høyttalere er det definitivt ikke. Vi blir bare så positivt overrasket fordi high-end gir et forvrengt perspektiv på hva som er mulig å få for pengene. Mange konkurrenter bør gå i seg selv når de nå hører hva som er mulig med nytenkning.

    Men la ikke dette bli enda en prisdiskusjon; det finnes en og annen tråd om den slags fra før. Jeg vil heller høre mer om Kii og latency. Film er minst like interessant for meg som musikk.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker kii som tv-anlegg og har løst latency i full dsp modus med å kjøre bilde + lydsignal til tv og deretter optisk ut fra tv til ekstern dac (eller kii control). På tven (lg b6 oled) har jeg mulighet til å stille forsinkelse på lyd fra - 3 til + 5, altså fremskynde eller forsinke lyd i forhold til bilde. Ved bruk av - 1 så er lyd og bilde synkronisert med kii i full dsp modus (87ms).
    Alternativt kan man bruke en receiver dersom tv ikke støtter fremskynding av lyd og ikke ønsker å bruke low-latency modus.

    Når man snakker om lydkvalitet på dette nivået og ikke har plass/rom til store gulvstående og har bruk for plasseringsvennligheten til kii, så er dette med latency et så lite kompromiss som er så enkelt å løse at det ikke bør være et tema.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det aner jeg ingenting om. Men da har man sikkert bruk for receiver/prosessor og omgår da hele "problemet" i sin helhet ;)
     

    extenso32

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    44
    Antall liker
    18
    Stereophile er ikke overbevist, men noen minutter med messelyd er jo ikke den beste testen:

    On a file of "Magnificat" from 2L, transparency was very nice, but the organ's low notes sounded more like electrical hum than anything else. Strange for a speaker that is –3dB at 30 Hz but can descend to 20 Hz. The sound was also a bit lacking in life for my tastes. I'd point the finger at the room, but the Kii Three does include DSP.

    Read more at AXPONA: More That's New on Jason's Day Two | Stereophile.com
     

    extenso32

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    44
    Antall liker
    18
    alfalfa, kan du si litt om rommet og hvordan du synes Kii fungerer?
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    alfalfa, kan du si litt om rommet og hvordan du synes Kii fungerer?
    Rommet er 4.15x7.8, med åpen bue ut til gang, har 3 bassfeller i rommet. Bruker annlegget på tvers i den innerste halvparten. Kii3 spiller veldig bra her, har bare hørt Kii3 i Horten og hjemme hos en kompis som fikk en demo av Glenn, kompisen min som har litt mere gyldne ører enn meg syntes det spilte best hos meg, dette uten att det var gjort noen justeringer av noe slag, så jeg tror vi skal greie og løfte lydkvaliteten enda noen hakk ved og bruke justerings mulighetene og vinkling-flytting av høytalere.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Sprakk en trommehinne på boksetrening her på onsdag. Siden da har lyden av Kii vært veldig merkelig synes jeg...
    Kanskje nye strømkabler vil gjøre susen? :D

    Ellers har The Absolute Sound erfart Kii på nok en messe, hvor det låt bedre enn noen gang. På to messerapporter siste uke har vi nå to motstridende opplevelser fra to reportere.
    Det viser jo det alle vet, rommet er og blir største synder i et oppsett uansett hvilket navn produktene har og at messerapporter ikke er representativt for hvordan produkter vil oppleves hjemme.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Boksing og hifi passer altså dårlig sammen, hvor lang tid tar det før trommehinnen er leget da?

    Ja det er visst ikke mye man kan stole på andres erfaringer, verken fra messer, butikklytting eller nilytting hjemme i stuen for den del.
    Jeg tenker at det ikke bare er rommet, men andre faktorer som spiller inn, meningene er altfor sprikende til å bare tilskrives rommet.
    Det spørs om ikke forskjellige psykiske faktorer er en del av dette fenomenet.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Aner ikke, er alt fra noen dager til noen uker avhengig av hvor stor rift det er. Oppleves som om jeg putter en finger i ene øret.

    Du har nok mye rett i det. Kaotisk miljø med mange inntrykk vil aldri gi noe godt grunnlag. Man har tidligere vist at vi bruker tid på å venne oss til lyd og kvitte oss med tidligere preferanser og referanser, noe som kan forklare hvorfor en del produkter som imponerer stort med én gang gjerne blir slitsomt i lengden. Og motsatt.

    Derfor er det viktig å bruke tid med produkter slik at man ikke konkluderer på feil grunnlag.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    LINKWITZ OM KII THREE

    Jeg kom nettopp over denne fra Linkwitz. Kommentaren er fra februar og av en eller annen grunn har den ikke blitt gjengitt noe sted jeg har støtt på tidligere. Pussig.

    Kommentaren er balansert. Til forskjell fra de fleste andre kommentarer som konstaterer "verdens beste høyttaler" osv. Men også Linkwitz beskriver høyttalerne som veldig gode. Imidlertid påpeker han at kreftene nedover i frekvens går tomme når SPL øker (se min utheving nedenfor).

    "February 2017 - Today I had the opportunity to listen to the Kii 3 using some of my usual test and demo tracks. The location was a professional mixing studio room with very dry acoustics. I would estimate RT60 to be around 200 ms. The speakers were set up on metal stands in the middle of the large room, essentially in free-field conditions.
    Listening from the equilateral triangle sweet spot the speakers immediately impressed me with their smoothness, clarity and neutrality of timbre. The phantom image was precisely detailed. It had depth and width but little height. It was somewhat like listening to an acoustic scene through a window in a wall at the speaker distance, where the speaker separation and the speaker box height defined the window size. The sweet spot was tight and lateral movement of the head quickly pulled the phantom scene to the nearer speaker. But this was in a very dry and acoustically dead room. Listening from a greater distance and also off axis, the speakers preserved their neutrality, smoothness and clarity but the phantom window boundaries disappeared, making the acoustic scene realistic in the studio.
    The low end was tight and articulate, and extended quite deep. But the lowest notes could not quite keep up with the higher frequency range at very high volume levels. That is not surprising, given the physical limitations of the drivers and again the dry room.
    The whole experience made me aware again of the importance of the reverberant field in the listening room. For sure it has to be spectrally neutral, which the Kii 3 speakers guarantee to a high degree, because of their wide polar pattern. But the room also has to be sufficiently live so that the ear-brain-perceptual apparatus can draw confirming information from the reverberant field about the spatial data in the direct loudspeaker signals to support the phantom scene illusion. A dry room is apparently a useful work environment, but I normally do not experience sounds in such environment. I prefer a room with RT60 around 450 ms.
    The Kii 3 is an impressive speaker, technically and sound wise, in an extremely compact and versatile package. It probably gives the most accurate conversion of electrical input to a defined acoustic field output of any speaker I know of. For my taste, it needs a lively room and then I would cross it over at 80 Hz to a pair of large dipole subwoofers. Could that be the ultimate?".
    Kilde: Constant directivity loudspeaker designs
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det må vel defineres som enorm tilbakemelding? Tenker også at et mer livlig rom enn et voldsomt dempet studio er bra for musikk kontra analyse, det er også helt i tråd med psykoakustiske undersøkelser som Orso alltid viser til.

    At to små bokser ikke kan holde følge i bassoutput i forhold til store subwoofere er det vel ingen som tror, håper jeg?

    I den forbindelse er det verdt å merke seg at det er stor forskjell på hvilket volum bassen sakker akterut i forhold til resten av frekvensene basert på rom og plassering. Hos meg skjer det aldri, der overdøver bassen alt annet fullstendig ved høyt volum dersom jeg ikke skrur ned bassoutput. I free field hos Duet Audio (stort veldempet rom) holdt bassen følge til de siste 4-5 tallene på forforsterkeren som ble brukt, hvorpå den virket å flate ut i forhold til resten. Hvor høyt det var er vanskelig å si, men høyere enn jeg liker å spille.

    Det jeg derimot kan si er at i store rom med forkjærlighet for massiv punch og trøkk er det ingen vei utenom sub. Samme gjelder dersom man vil ha hjerteflimmer i mellombassen, da må man til med massivt membranareal eller horn-løsninger.

    Jeg har også lest hva som skrives på gearslutz og må si jeg stiller meg veldig undrende til kritikk som går på akkurat dette med basstrykk og punch i forhold til oppsett med dedikerte subwoofere.
    Hvis det er det man har å utsette på stativhøyttalere på 40x40x20 cm så påstår jeg at da har man egentlig ingenting å utsette på dem. Da misforstår man rett og slett hva som er fysisk mulig.

    Min anbefaling Svart-hvitt er at du tester dem hjemme i et miljø du kjenner til og ser om det er mulig å forenkle oppsettet uten å miste fordelene med separate subwoofere som du nå er avhengig av.
    Fordelen er mer homogent og sammenhengende lydbilde, kanskje ulempene egentlig ikke er relevante for ditt bruk? Who knows, try! :D
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det må vel defineres som enorm tilbakemelding? Tenker også at et mer livlig rom enn et voldsomt dempet studio er bra for musikk kontra analyse, det er også helt i tråd med psykoakustiske undersøkelser som Orso alltid viser til.

    At to små bokser ikke kan holde følge i bassoutput i forhold til store subwoofere er det vel ingen som tror, håper jeg?

    I den forbindelse er det verdt å merke seg at det er stor forskjell på hvilket volum bassen sakker akterut i forhold til resten av frekvensene basert på rom og plassering. Hos meg skjer det aldri, der overdøver bassen alt annet fullstendig ved høyt volum dersom jeg ikke skrur ned bassoutput. I free field hos Duet Audio (stort veldempet rom) holdt bassen følge til de siste 4-5 tallene på forforsterkeren som ble brukt, hvorpå den virket å flate ut i forhold til resten. Hvor høyt det var er vanskelig å si, men høyere enn jeg liker å spille.

    Det jeg derimot kan si er at i store rom med forkjærlighet for massiv punch og trøkk er det ingen vei utenom sub. Samme gjelder dersom man vil ha hjerteflimmer i mellombassen, da må man til med massivt membranareal eller horn-løsninger.

    Jeg har også lest hva som skrives på gearslutz og må si jeg stiller meg veldig undrende til kritikk som går på akkurat dette med basstrykk og punch i forhold til oppsett med dedikerte subwoofere.
    Hvis det er det man har å utsette på stativhøyttalere på 40x40x20 cm så påstår jeg at da har man egentlig ingenting å utsette på dem. Da misforstår man rett og slett hva som er fysisk mulig.

    Min anbefaling Svart-hvitt er at du tester dem hjemme i et miljø du kjenner til og ser om det er mulig å forenkle oppsettet uten å miste fordelene med separate subwoofere som du nå er avhengig av.
    Fordelen er mer homogent og sammenhengende lydbilde, kanskje ulempene egentlig ikke er relevante for ditt bruk? Who knows, try! :D
    Jepp, må få prøvd dem hjemme, for i Horten (2 små rom, hadde dem for meg selv, og kunne bestemme sanger og SPL) skuffet de stort. Men korttidslytting gir ingen robuste inntrykk.

    8351a er jo også vellykkede høyttalere. En ingeniør* (egentlig cinematograf) med et banebrytende høyttalerprodukt som trenger finansiering...kalte dem noe sånt som både kompetente og et utslag av litt flaks fra Genelecs side fordi de fungerer bra også i tidsdomenet og andre parametre* de vurderer høyttalere ut fra. Og en veldig, veldig rar ting er at 8351a får like bra eller bedre tilbakemeldinger fra mange brukere på tyske Aktives Hören**. Gitt at folk normalt er patrioter, synes jeg det er rart at tyskere ikke omfavner Kii i større grad.

    I og med at jeg allerede har hørt Kii, skulle du ha hørt 8351a, for jeg tror de er et åpenbart alternativ (begge er digitale høyttalere, de er omtrent like store osv.) til Kii. Da hadde det i alle fall vært to i Norge som har hørt begge...

    Så jeg vil prøve dem her hjemme så fort det lar seg gjøre. Det er smått utrolig at Kii har en distributør som ikke har nedslagsfelt i det sentrale østlandsområdet. Tydeligvis er det ingen pro-distributører som har villet ta inn Kii ennå. Det er også litt rart. Kanskje de er redd for kostnader knyttet til produktet på lengre sikt? Slik som service, nye deler om ti år osv.?


    *Her er kravene denne ingeniøren setter til et system for reproduksjon av lyd (disse kravene burde for øvrig vært diskutert en rekke andre plasser også):

    1) Ingen fordreining av transienter på tvers av frekvenskurven
    2) Fasekoherens over hele frekvenskurven
    3) Fullt 360 graders spredningsmønster over hele frekvenskurven
    4) Lyd som kommer fra én enkelt, liten virtuell punktkilde over hele frekvenskurven

    Samtidig må høyttaleren tilfredsstille de vanlige kravene i et high-end-system:

    5) En komplett og balansert frekvensrepons
    6) Komplett og full dynamikk i hele frekvensspennet
    7) God linearitet for å unngå harmonisk fordreining i hele frekvensspennet


    **aktives-hoeren.de • Thema anzeigen - Genelec 8351 oder Kii Three?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Fin tilbakemelding fra Linkwitz, men dette problemet med fallende SPL (pga. begrenset membranstørrelse) ved høye volum er vel et problem som er vanskelig å løse?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Fin tilbakemelding fra Linkwitz, men dette problemet med fallende SPL (pga. begrenset membranstørrelse) ved høye volum er vel et problem som er vanskelig å løse?
    Hmmm...kan man bruke programvare (f.eks. Audiolense) som digitalt delefilter for å gi plass til to subber?

    Da blir imidlertid ikke løsningen like elegant.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er et umulig problem å løse. Skal du ha 110 db på 20hz må en vel ha noe sånt som 20mm slaglengde på en 6,5" driver? Dersom man ikke har tilstrekkelig roomgain er det ingen vei utenom sub. Men hvis det er kriteriet så tenker jeg at Kii ikke er helt det man egentlig søker etter?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Wooferen på rundstrålerne jeg har kjøpt er en syvtommer med slaglengde på 32 mm. Den kan spille flatt ned til 34 Hz med litt eq. Jeg kan ikke tenke meg at en sekstommer med 20 mm slaglengde kan klare 110 db på 20 Hz... uansett, dette er jo en detour.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det er et umulig problem å løse. Skal du ha 110 db på 20hz må en vel ha noe sånt som 20mm slaglengde på en 6,5" driver? Dersom man ikke har tilstrekkelig roomgain er det ingen vei utenom sub. Men hvis det er kriteriet så tenker jeg at Kii ikke er helt det man egentlig søker etter?
    Det er helt vanlig å ønske mer kapasitet nedover. Både for å øke SPL-kapasitet, men også for å avlaste resten av systemet og muligens av psykoakustiske årsaker (les testen/teksten): BaseOne25 Sub System

    Her er lenke til Amphions side med bilde som illustrerer oppsettet: BaseOne25 system | Amphion

    Å etterlyse mer kapasitet i bassen er med andre ord ganske vanlig. Vi har for øvrig en egen basstråd (http://www.hifisentralen.no/forumet/musikk-generelt/88061-basstest-moro-krevende-fascinerende.html) hvor dette med bass diskuteres. Gjør for øvrig en artig test: Kjør Trentemøllers Into the trees (nummer tre på lista) opp til 95 og 100 dB*. Henger systemet fortsatt med? Dette er en låt uten diskant så du kan skru opp lyden uten at det stikker i ørene.

    *Da sier mitt eget system takk for seg, og det blinker rødt om digital "klipping" (dvs. at det digitale overtar for å beskytte systemet).
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vi kan byttelåne høyttalere Olav2, så finner vi ut hvor fordelene/ulempene med monitorer + sub og alt-i-ett med Kii ligger- og ikke minst hvor relevant eventuell teori er i forhold til praktisk bruk i vanlige leiligheter :)

    Svart-hvitt; spennende greier med det bassOne 25 systemet! Ingen tvil om at noe sånt vil være kapabelt til å gi de fleste systemer juling. Men hvor er relevansen? Opp til rundt 90 db vil Kii holde følge (ifølge den grammy vinnende master ingeniøren på gearslutz) og over der vil et slikt system dra fra av naturlige årsaker.
    Har man ikke behov for det minimalistiske ved Kii i forhold til størrelse, plasseringsvennlighet, kardiodespredningen og enkelheten uten å ha for store kompromisser - ja, da er det mange alternative oppsett som kan matche/overgå Kii. Blir ikke nødvendigvis billigere, dog.

    Du irriterer deg over at noen anmeldere sier ting som "verdens beste" og mener alle omtaler er ubalansert, men jeg synes du glemmer å se på konteksten.
    For hvilke konkurrenter finnes der egentlig i størrelsen 40x40x20 cm som spiller 20-20 000hz, har like mange forsterkere som drivere for å sikre headroom, har dsp teknologi for å sikre seg både fasekoherens og best mulig vilkår for å låte bra i alle mulige rom, er pene å se til og samtidig tillater deg å skru lyden etter smak uten å måtte styre med andre bokser?
    Ikke mange såvidt jeg vet.

    Betyr det at Kii kan erstatte alle tenkelige varianter av oppsett og oppfylle alle behov bedre enn alt annet? Selvsagt ikke. Genelec som du har sammen med de basstårnene kan sikkert på noen områder spasere forbi, men vil fortsatt mangle mye av det som gjør Kii så attraktivt for min del.
    Man må nesten bare finne ut av behovene sine før man ser på verktøy som kan gjøre jobben :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Vi kan byttelåne høyttalere Olav2, så finner vi ut hvor fordelene/ulempene med monitorer + sub og alt-i-ett med Kii ligger- og ikke minst hvor relevant eventuell teori er i forhold til praktisk bruk i vanlige leiligheter :)
    Veldig kul idé! Jeg er med! Men vi bør kanskje vente til trommehinnene dine er i orden igjen? ;)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Vi kan byttelåne høyttalere Olav2, så finner vi ut hvor fordelene/ulempene med monitorer + sub og alt-i-ett med Kii ligger- og ikke minst hvor relevant eventuell teori er i forhold til praktisk bruk i vanlige leiligheter :)

    Svart-hvitt; spennende greier med det bassOne 25 systemet! Ingen tvil om at noe sånt vil være kapabelt til å gi de fleste systemer juling. Men hvor er relevansen? Opp til rundt 90 db vil Kii holde følge (ifølge den grammy vinnende master ingeniøren på gearslutz) og over der vil et slikt system dra fra av naturlige årsaker.
    Har man ikke behov for det minimalistiske ved Kii i forhold til størrelse, plasseringsvennlighet, kardiodespredningen og enkelheten uten å ha for store kompromisser - ja, da er det mange alternative oppsett som kan matche/overgå Kii. Blir ikke nødvendigvis billigere, dog.

    Du irriterer deg over at noen anmeldere sier ting som "verdens beste" og mener alle omtaler er ubalansert, men jeg synes du glemmer å se på konteksten.
    For hvilke konkurrenter finnes der egentlig i størrelsen 40x40x20 cm som spiller 20-20 000hz, har like mange forsterkere som drivere for å sikre headroom, har dsp teknologi for å sikre seg både fasekoherens og best mulig vilkår for å låte bra i alle mulige rom, er pene å se til og samtidig tillater deg å skru lyden etter smak uten å måtte styre med andre bokser?
    Ikke mange såvidt jeg vet.

    Betyr det at Kii kan erstatte alle tenkelige varianter av oppsett og oppfylle alle behov bedre enn alt annet? Selvsagt ikke. Genelec som du har sammen med de basstårnene kan sikkert på noen områder spasere forbi, men vil fortsatt mangle mye av det som gjør Kii så attraktivt for min del.
    Man må nesten bare finne ut av behovene sine før man ser på verktøy som kan gjøre jobben :)
    Fyren du snakker om (han på Gearslutz) snakker om at Kii allerede ved 80 dB må gi tapt i et race mot hans Amphion:

    "Yes below 80 dB(C) the Kii's deliver what my ear hears as an equal sub octave to the bigger Amphion setup. Impressive."
    Kilde: https://www.gearslutz.com/board/12597462-post806.html

    Det er nesten fire ganger så mye trøkk i 90 dB som i 80, og 80 er ikke ekstremt. Eksempelvis Trentemøller trenger rundt 90 før det tar av. Som hjemmekinosystem er 80 dB ikke spesielt spenstig.

    Før Kii kom var det Devialets Phantom som var det store. Nå er det ingen som snakker om den. Selv synes jeg Phantom er bra, men vi ser jo at entusiasme knyttet til nyheter går i bølger.

    Jeg ønsker å teste Kii på nytt, så jeg snakker sånn sett med et åpent sinn. Kanskje bytter jeg 8351a ut mot Kii hvis jeg oppfatter at Kii i mitt rom er et sprang oppover. Jeg bytter på et blunk hvis det er noe som er som natt og dag i forhold til 8351a. Og jeg er imponert over alle de gode omtalene Kii får på steder som Gearslutz. Tolk meg som en skeptiker som har sett et par "kjøpsanbefalinger" før.

    Når det gjelder basstårnet fra Amphion, kunne noe sånt med enkelhet erstattet Kii-stativet som er tom utnyttelse av plassen (og jeg irriterer meg over slikt, dvs. tom plass og middelmådige ingeniørløsninger). Selv Dynaudios M5P Evidence er jo diskant og mellomtone i en sandwich-konstruksjon med 4 ganger 7" basselementer nederst og øverst. Så idéen om å fylle på med bass ett eller annet sted i høydeaksen i konstruksjonen er ikke ny. Kii kunne gjort dette i en modulær løsning. Audiolense muliggjør det kanskje ved bruk av eksterne subber, men da får man ikke en elegant sandwich-konstruksjon.

    En ting til man bør ha i tankene: Kii er nesten dobbelt så dyre som Genelecs 8351a. Jeg tipper en del av denne merprisen går til å insentivere salgsleddet (i større grad enn for andre bokser i pro-segmentet).
     

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    422
    Antall liker
    98
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    En ting til man bør ha i tankene: Kii er nesten dobbelt så dyre som Genelecs 8351a. Jeg tipper en del av denne merprisen går til å insentivere salgsleddet (i større grad enn for andre bokser i pro-segmentet).
    Uten å gå for mye inn på den biten, så kan jeg gledelig meddele at det er helt feil.
    Skal ikke mer enn en rask hoderegning til for å se at THREE har en rimelig høy delekostnad, og en rask kikk på kalkyler til å se at ingen blir feite av å selge Kii Audio. Men moro er det.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    En ting til man bør ha i tankene: Kii er nesten dobbelt så dyre som Genelecs 8351a. Jeg tipper en del av denne merprisen går til å insentivere salgsleddet (i større grad enn for andre bokser i pro-segmentet).
    Uten å gå for mye inn på den biten, så kan jeg gledelig meddele at det er helt feil.
    Skal ikke mer enn en rask hoderegning til for å se at THREE har en rimelig høy delekostnad, og en rask kikk på kalkyler til å se at ingen blir feite av å selge Kii Audio. Men moro er det.
    Ok, beklager hvis jeg tok en del distributørers (ikke i Norge) dedikasjon som et tegn på et velsmurt salgsapparat (rart at utenlandske distributører ikke ser at deres entusiasme kan tolkes som at den er kjøpt og betalt).

    Når det gjelder delekostnadene, så er det vel slik at Kiis teknologi forsynes av opphavsmennene selv? Sånn sett blir offisielle delepriser ikke så relevante.

    Men fra utenomsnakk til bisniss: Nå får du komme deg til østlandsområdet så det blir prøvelytting i eget rom!

    :)
     

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    422
    Antall liker
    98
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Men fra utenomsnakk til bisniss: Nå får du komme deg til østlandsområdet så det blir prøvelytting i eget rom!

    :)
    Jobber med Østlandet, og jeg har troa på at vi er oppe å går før sommeren. Jobber også med ideen om et produktevent østover, men det skjer veldig mye for tiden og da må ting tas etter hvert som tiden gir rom.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn