Kii Audio sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I dag hadde jeg planer om å ta en tur innom Renaissance Audio for demo av Sonus Faber sin nye serie av ren nysgjerrighet, men jeg fikk dessverre ikke muligheten til å rekke innom. Synd, for jeg hadde sett frem til det. Har enda ikke hørt en Sonus Faber høyttaler som jeg har likt, så det hadde vært spennende å se om de har skjerpet seg i støvel-landet :D

    Uansett, min bror som er DJ og produserer litt musikk på si har vært innom en tur for å høre på Kii og likte særdeles godt det han hørte. Han er en smule mer energisk enn meg, så jeg får sitere ham;

    "Saaataaaan, de er jo sinnsyke. Helt latterlig gode! Må jo være tidenes verktøy å lage musikk på! Lol."

    De som er inne på ungdommens sjargong har kanskje fått med seg at man ikke lenger trenger å le, man kan si "LoL" istedenfor. Høres dummere ut i virkeligheten enn på papiret... Uansett, kjekt å se at karen som jobber med musikk og har produsert musikk selv for moro skyld de siste 10-12 årene ble gobsmacked av de søte små Kii.

    Hvordan går det med dere andre Kii-eiere? Får dere spilt musikk?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det der er så sinnsykt fett! Hvordan høres det ut??
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du noen generelle tanker om fordeler/ulemper med slike beist kontra feks Kii? Hvordan blir den tonale balansen i lydbildet? Holder den seg likt på alle volum?
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Synes det er vanskelig å beskrive lyd. Kii har en helt enorm bassrespons i rommet. Everest er mer fysisk. Midbassen i Everest parkerer Kii anyday, den er avhengig! ITS MY DRUG :D Jeg er svak for storformatdrivere i mellomtonen. Jeg synes den type driver (hvertfall som jeg har vært borti) låter ekstremt uanstrengt. Mye detaljer, stort lydbilde. Kii totaltsett låter nok mer linært/riktig. Men ganske urettferdig å stille disse opp mot hverandre. Kii er en lite stativ høyttaler, mens Everest er en forbanna 1m brei motherfucker. Jeg digger Everestene :D (Etter å ha rydda litt med 4 eq punkter)

    Tenk deg en Everest size Kii... OH! Take my money!
     

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    422
    Antall liker
    98
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Uansett, min bror som er DJ og produserer litt musikk på si har vært innom en tur for å høre på Kii og likte særdeles godt det han hørte. Han er en smule mer energisk enn meg, så jeg får sitere ham;

    "Saaataaaan, de er jo sinnsyke. Helt latterlig gode! Må jo være tidenes verktøy å lage musikk på! Lol."
    Tror vi har et par til broren din også, bare å gi beskjed :cool:
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synes det er vanskelig å beskrive lyd. Kii har en helt enorm bassrespons i rommet. Everest er mer fysisk. Midbassen i Everest parkerer Kii anyday, den er avhengig! ITS MY DRUG :D Jeg er svak for storformatdrivere i mellomtonen. Jeg synes den type driver (hvertfall som jeg har vært borti) låter ekstremt uanstrengt. Mye detaljer, stort lydbilde. Kii totaltsett låter nok mer linært/riktig. Men ganske urettferdig å stille disse opp mot hverandre. Kii er en lite stativ høyttaler, mens Everest er en forbanna 1m brei motherfucker. Jeg digger Everestene :D (Etter å ha rydda litt med 4 eq punkter)

    Tenk deg en Everest size Kii... OH! Take my money!
    Haha, skulle vel bare mangle at det var forskjell i pondus, taktil impact og generell fysisk voldsomhet! Det er vel enhver hifi-nerds drøm å ha plass, rom og råd til å få slike beist til å fungere skikkelig. Er du åpen for lyttebesøk dersom jeg skulle forville meg innom nabolaget ditt en gang i fremtiden? Synes det er spennende å få hørt mye forskjellig!

    Uansett, min bror som er DJ og produserer litt musikk på si har vært innom en tur for å høre på Kii og likte særdeles godt det han hørte. Han er en smule mer energisk enn meg, så jeg får sitere ham;

    "Saaataaaan, de er jo sinnsyke. Helt latterlig gode! Må jo være tidenes verktøy å lage musikk på! Lol."
    Tror vi har et par til broren din også, bare å gi beskjed :cool:
    Han gleder seg til å få etablert seg i sin nye leilighet og bygget opp økonomien sin til å kunne investere i drømmer han også. Kanskje Kii kommer med en dab radio-konkurrent til Tivoli? Da snakker vi hans språk! :D
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Synes det er vanskelig å beskrive lyd. Kii har en helt enorm bassrespons i rommet. Everest er mer fysisk. Midbassen i Everest parkerer Kii anyday, den er avhengig! ITS MY DRUG :D Jeg er svak for storformatdrivere i mellomtonen. Jeg synes den type driver (hvertfall som jeg har vært borti) låter ekstremt uanstrengt. Mye detaljer, stort lydbilde. Kii totaltsett låter nok mer linært/riktig. Men ganske urettferdig å stille disse opp mot hverandre. Kii er en lite stativ høyttaler, mens Everest er en forbanna 1m brei motherfucker. Jeg digger Everestene :D (Etter å ha rydda litt med 4 eq punkter)

    Tenk deg en Everest size Kii... OH! Take my money!
    Haha, skulle vel bare mangle at det var forskjell i pondus, taktil impact og generell fysisk voldsomhet! Det er vel enhver hifi-nerds drøm å ha plass, rom og råd til å få slike beist til å fungere skikkelig. Er du åpen for lyttebesøk dersom jeg skulle forville meg innom nabolaget ditt en gang i fremtiden? Synes det er spennende å få hørt mye forskjellig!

    Det må jo la seg gjøre :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I forrige uke tok jeg med mine Kii three til duet audio I Bergen da jeg var nysgjerrig på hvordan de låt i et bedre rom enn min stue. Martin hos Duet er tidenes fyr, han var mer enn villig til å stille lytterommet sitt til disposisjon for mine fikse ideer.
    Så, etter å ha fått servert kaffe og en temmelig heftig demo av Devialet Phantom Gold som imponerte, var det tid for å prøve Kii.
    Solution dac/pre ble brukt da jeg ikke hadde med kabler til digital kobling, så en ekstra d/a-a/d konvertering måtte til.

    To-tre forsøk på forskjellig plassering før vi fant ut at Kii liker å stå veldig bredt med kraftig toe-in, og så var vi good to go med litt slagkraftig musikk!

    Rett ut av boksen slo det meg at Kii spilte langt mer korrekt enn Phantom Gold, som framstår som ekstremt bassfokusert og veldig ivrig på å brumle så snart muligheten byr seg. De regelrett elsker bass og ser ut som de skal ta av der de flagrer med ørene sine som en spurv på speed! Veldig underholdende og ufattelig at det er mulig.
    Kii spilte mer tonalt riktig med mye bedre artikulasjon og definerte basstoner og generelt med mer kontroll over basstonene.

    Så hvordan låt det? Magisk, rett og slett. Kii er så luftig, oppløst og lettflytende i spillestilen at det er en fryd å høre på. Dybden i lydbildet er helt fantastisk, vokalen står sentrert i lydbildet litt bak høyttalerne og litt opp i luften slik at du sitter og ser opp på sangeren som står der. Klangfarger og utklinging låte så naturlig, friskt og livlig at man lever seg helt inn i musikken.
    Klasse D har ofte fått kritikk for å låte tørt og hardt. Ikke her, ikke i det hele tatt. Ingen antydning til hardhet eller anstrengelser uansett volum, bare organisk og naturlig vellyd hvor jeg bare ønsket å skru mer og mer opp.
    Men alle her vet jo at jeg liker mine Kii, så mer interessant er det vel kanskje hvordan Martin hos Duet opplevde kii, butikkens sortiment tatt i betraktning?

    Entusiastiske hoderystelser, diverse kommentarer og et lettere forfjamset ansiktsuttrykk til side, én setning etter avsluttet lytting sa alt;

    "Når du går skal jeg bestille pizza og kontakte importør. Dette skal jeg ha i butikken. Etter å ha hørt dette blir jeg... jævlig skuffet dersom det ikke lar seg gjøre."

    Resultatet av seansen er at Kii vil bli å finne i demo hos Duet Audio Bergen innen kort tid ☺
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Kult, gleder meg til å få hørt dem hos Duet! Min erfaring er at Duet har et fantastisk bra lytterom, så kan tenke meg at det virkelig yter Kiiene full rettferdighet. Og helt enig: Av alle hifi-pusherne i Norge, kan det umulig finnes noen som er like sympatisk og åpen som Martin.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det første som slo meg når jeg kom hjem igjen med Kii var hvor utrolig mye akustikk har å si for lydkvaliteten.
    Det er rett og slett sinnsblåsende! :D

    Vel vel, noen planer er lagt for utbedring av akustikk, så får vi se om det noen gang blir nok tiltakslyst til overs for å gjennomføre det. Dessverre koster akseptable løsninger til min stue en hel haug med penger i tillegg, og jeg er ikke sikker på om min kjære aksepterer telttur som ferieplaner i år...

    Kikker på boligmarkedet også for å se om et passende objekt dukker opp. To kriterier; sol på tomten hele døgnet og mulighet for kinorom. Så hvis du har et sånt prospekt til salgs i Bergen for en pakke karameller og litt øl, gi meg en pm!
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Akustikk trenger ikke å koste sååå mye da? Rockfon 10cm plater, legg dem dobbelt i taket, lag en fin ramme. Et par 10cm til 1. og 2. refleksjon.. God start det.
    Husker jeg rett nå så betalte jeg på sist faktura 1500,- for 8 x 10cm 600x1200 Rockfon Industrial
     

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    422
    Antall liker
    98
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Av alle hifi-pusherne i Norge, kan det umulig finnes noen som er like sympatisk og åpen som Martin.
    Uten å avskrive noen, så var dette også mitt inntrykk etter innledende samtaler med Martin. En svært sympatisk og engasjert person. Ingen tvil om at Duet vil være en flott ambassadør for Kii i Bergensområdet.
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    alfalfa sier du at det finnes Kii i Notodden..?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det første som slo meg når jeg kom hjem igjen med Kii var hvor utrolig mye akustikk har å si for lydkvaliteten.
    Det er rett og slett sinnsblåsende! :D

    Vel vel, noen planer er lagt for utbedring av akustikk, så får vi se om det noen gang blir nok tiltakslyst til overs for å gjennomføre det. Dessverre koster akseptable løsninger til min stue en hel haug med penger i tillegg, og jeg er ikke sikker på om min kjære aksepterer telttur som ferieplaner i år...

    Kikker på boligmarkedet også for å se om et passende objekt dukker opp. To kriterier; sol på tomten hele døgnet og mulighet for kinorom. Så hvis du har et sånt prospekt til salgs i Bergen for en pakke karameller og litt øl, gi meg en pm!
    Ja, tror du har rett i at rommet (og lytteposisjonen) betyr veldig mye, Coolio... Min erfaring er likevel at det er noen brutale begrensninger i romstørrelse som man ikke kommer utenom. Et lite rom (eller en liten krok) høres bare ikke like bra ut som et større rom - nesten uansett hva man gjør. Tror jeg!

    Eller så kunne du leid inn Orso feks til å gi råd om tiltak - diffusjon, absorbsjon, osv. Hvis det var jeg som skulle optimalisere det i den stua du har nå, ville jeg tenkt på møbleringen. I stedet for den sofaen og det bordet som er nå og som det er tungtvint å flytte rundt på, ville jeg tenkt en god lenestol i midten feks, og evt. to andre stoler ved siden av, og et lite mobilt sidebord til øl og kaffe og pizza osv. Så kunne du satt lenestolen nærmere høyttalerne, og dratt høyttalerne mer ut med litt innovervinkling hver gang du lytter. Og de gangene du har besøk eller ser på film med andre kan du ha stolene stående inntil veggen bak.

    Bare noen løse tanker, siden jeg har vært og lyttet hjemme hos deg...:)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Akustikk trenger ikke å koste sååå mye da? Rockfon 10cm plater, legg dem dobbelt i taket, lag en fin ramme. Et par 10cm til 1. og 2. refleksjon.. God start det.
    Husker jeg rett nå så betalte jeg på sist faktura 1500,- for 8 x 10cm 600x1200 Rockfon Industrial
    Nei, på generelt basis trenger det ikke å koste så mye. Har da laget meg en haug med rockwool akustikkplater på egenhånd og kjøpte noen gik Acoustics tri trap bassfeller. Men resultatet ble ikke helt bra da det kreves langt mer spesialiserte tiltak hos meg for å ta hånd om problemfrekvenser i bassen uten å stjele hele rommets størrelse.

    Akustiske lamellgardiner på vindusveggen, akustiske takplater med mer bredbåndet ytelse enn standard ecophon i hele stuen og noen trykkbaserte bassfeller + bredbåndete bassfeller som ikke bygger noe særlig og til slutt 3-4 plater med bildetrykk for høyere frekvenser er tanken. Dette koster fort litt.
    Min erfaring med rockwool er at det støver noe voldsomt gjennom høyttalerstoffet og gjør luftveiene mine irriterte på få timer, så selvbygg til omfattende ting som tak er jeg nå veldig skeptisk til.

    20 cm nedbygging av tak går, men er nok uaktuelt da jeg ønsker å trives i stuen også :D

    Ja, tror du har rett i at rommet (og lytteposisjonen) betyr veldig mye, Coolio... Min erfaring er likevel at det er noen brutale begrensninger i romstørrelse som man ikke kommer utenom. Et lite rom (eller en liten krok) høres bare ikke like bra ut som et større rom - nesten uansett hva man gjør. Tror jeg!

    Eller så kunne du leid inn Orso feks til å gi råd om tiltak - diffusjon, absorbsjon, osv. Hvis det var jeg som skulle optimalisere det i den stua du har nå, ville jeg tenkt på møbleringen. I stedet for den sofaen og det bordet som er nå og som det er tungtvint å flytte rundt på, ville jeg tenkt en god lenestol i midten feks, og evt. to andre stoler ved siden av, og et lite mobilt sidebord til øl og kaffe og pizza osv. Så kunne du satt lenestolen nærmere høyttalerne, og dratt høyttalerne mer ut med litt innovervinkling hver gang du lytter. Og de gangene du har besøk eller ser på film med andre kan du ha stolene stående inntil veggen bak.

    Bare noen løse tanker, siden jeg har vært og lyttet hjemme hos deg...:)
    Det er gode forslag, Olav! Tro meg, jeg har vurdert både det og flere løsninger med. Foreslo for interiørarkitekten i huset å sentrere hele tv/lytteseksjonen i stuen, men hun slo bokstavelig talt hardt tilbake...
    Orso skal få ta en titt og komme med forslag til levelige løsninger (selv om lede-prinsippet ikke lar seg gjøre hos meg), men akkurat i disse dager driver jeg med diverse oppussing i kåken som dessverre også koster. Kostnader er dog én ting, tid og arbeidslyst en helt annen :D
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Hvis Kii Three er så gode, er det store spørsmålet hva man skal med andre oppsett enn dette?

    Kii Three fungerer naturligvis ikke i større rom og kan ikke spille opp til nattklubbnivå, men jeg har da inntrykk av at de fleste på HFS sitter ganske nær høyttalerne i små og moderat store rom. De fleste spiller heller ikke så mye høyere enn (i snitt) 90 dB.

    Med andre ord, er ikke Kii Three en "no-brainer" for de fleste på HFS? I all fall lydmessig (estetiske og emosjonelle dimensjoner kan som kjent trekke prioriteringene i andre retninger enn det lydmessige).
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg liker designet på Kii Three samt overkill-mulighetene som ligger i multikanal oppsett.
    Det jeg derimot stusser over er Fidelity sin umiddelbare skepsis og sitt avmålte inntrykk (slik jeg leser det).
    Dette kan kanskje delvis forklares med eksponeringen på en messe, men man lurer jo også på om det er noe DSP-bearbeiding av lyd og ditto reproduksjon av denne som ikke appellerer til alle?
    Det er viktig å få fot og noen ganger er det ikke lett å forklare at denne uteblir, spesielt blant romantikerene der ute, kanskje?
    Fikser Kii alle typer musikk like godt, eksempelvis?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Jeg liker designet på Kii Three samt overkill-mulighetene som ligger i multikanal oppsett.
    Det jeg derimot stusser over er Fidelity sin umiddelbare skepsis og sitt avmålte inntrykk (slik jeg leser det).
    Dette kan kanskje delvis forklares med eksponeringen på en messe, men man lurer jo også på om det er noe DSP-bearbeiding av lyd og ditto reproduksjon av denne som ikke appellerer til alle?
    Det er viktig å få fot og noen ganger er det ikke lett å forklare at denne uteblir, spesielt blant romantikerene der ute, kanskje?
    Fikser Kii alle typer musikk like godt, eksempelvis?
    Fidelity???

    Hva er det? Har du kildehenvisning?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Håper ikke det er første gangen du har hørt om denne gjengen: Audio Fidelity - Artikler/Tester
    Noen bryr seg selvsagt ikke om yttringer herfa, men jeg kommenterer fra eget ståsted, så jeg er nysgjerrig hvorfor hyllesten ikke er unison.....
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Håper ikke det er første gangen du har hørt om denne gjengen: Audio Fidelity - Artikler/Tester
    Noen bryr seg selvsagt ikke om yttringer herfa, men jeg kommenterer fra eget ståsted, så jeg er nysgjerrig hvorfor hyllesten ikke er unison.....
    Det jeg (egentlig) mente, var om du hadde henvisning, lenke til Fidelitys omtale av Kii.

    For øvrig har jeg bitt meg merke i at 6moons.com er det nettstedet som har gitt dårligst omtale av mine egne høyttalere (8351a). Så det kan kanskje virke som om god lyd i rasjonell innpakning frastøter dem som er vant til tradisjonell hifi?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis Kii Three er så gode, er det store spørsmålet hva man skal med andre oppsett enn dette?

    Kii Three fungerer naturligvis ikke i større rom og kan ikke spille opp til nattklubbnivå, men jeg har da inntrykk av at de fleste på HFS sitter ganske nær høyttalerne i små og moderat store rom. De fleste spiller heller ikke så mye høyere enn (i snitt) 90 dB.

    Med andre ord, er ikke Kii Three en "no-brainer" for de fleste på HFS? I all fall lydmessig (estetiske og emosjonelle dimensjoner kan som kjent trekke prioriteringene i andre retninger enn det lydmessige).
    De er så gode for meg.
    Jeg skal ikke påberope meg sannheten for andres ønsker, lyster og behov, men for meg og mitt bruk finnes det per i dag ingen bedre høyttaler/system på markedet.

    Kii Three kan dog ikke trylle, så de vil ikke passe for alle. De vil ikke passe for dem som har veldig store lytterom og krever mye trøkk og volum.
    De vil ikke passe for dem som ønsker fysiske slag i brystet som horn og store elementer kan gi. De vil ikke passe for dem som liker å ha et slør over musikken og de vil ikke passe for dem som liker å drive litt med matching og testing av mye forskjellige komponenter.

    Det er altså mange Kii ikke vil passe for, men de fleste Kii ikke vil passe for er også smertelig klar over det og vil heller aldri vurdere dem.

    For den vanlige mannen i gata som ikke har konsertsal hjemme, ikke knoter med for mye "dill" i hifi-verden og som bare liker å sette seg ned i stolen og høre på musikk avspilt med kvalitet i toppklasse vil jeg våge å påstå at Kii Three veldig sannsynlig kan treffe blink.
    Fordommer til side, jeg tror veldig mange vil bli genuint sjokkert over at det er mulig å få til det Kii får til med de begrensningene slike små bokser representerer.

    Helt ærlig vurderer jeg det slik at potensialet i Kii er der at hele hifi-verdenen over tid kan se tilbake og tenke på tiden før og etter Kii.
    Jeg tenker dog at de kanskje snublet litt på målstreken for å oppnå det fulle potensialet ved å ikke inkludere trådløs streaming og ikke minst en trådløs kontroll. For meg betyr det ikke så mye, men jeg tror kanskje at det betyr noe for nok mennesker til at det blir en fartsdump på oppløpssiden i forhold til det endelige historiske resultatet.

    Det er utrolig mye bra på markedet, det er en god del ekstremt gode produkter også. Men det er veldig få som er helt spesielle. Kii Three er et av de få produktene i den klassen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Håper ikke det er første gangen du har hørt om denne gjengen: Audio Fidelity - Artikler/Tester
    Noen bryr seg selvsagt ikke om yttringer herfa, men jeg kommenterer fra eget ståsted, så jeg er nysgjerrig hvorfor hyllesten ikke er unison.....
    Det jeg (egentlig) mente, var om du hadde henvisning, lenke til Fidelitys omtale av Kii.

    For øvrig har jeg bitt meg merke i at 6moons.com er det nettstedet som har gitt dårligst omtale av mine egne høyttalere (8351a). Så det kan kanskje virke som om god lyd i rasjonell innpakning frastøter dem som er vant til tradisjonell hifi?
    Tror det var i forrige nummer. Kommentar fra en messe. Dette nummeret er vel ikke tilgjengelig for nedlasting, så da blir det lete, finne og kommentere. Mener Coolio også har merket seg dette og muligens har noe mer substans å komme med her?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Du verden - det var tidenes endorsement, Coolio! :)

    Jeg gleder meg veldig til jeg får hørt dem hos Duet.

    Såvidt jeg kunne registrere i rapportene fra årets Horten-messe var det flere som ikke ble 100% begeistret. Kan det ha hatt noe med rommet de sto i, akustikken og hvordan de var satt opp, tro?

    Forøvrig tror jeg nok ikke at Kii er enden på visa for all hifi, som du jo skriver selv, Coolio. Store elementer gir noe annet. Dessuten kan man ønske seg helt andre høyttalerkonstruksjoner, av typen dipole, rundstrålere, horn, elektrostater... som alle har en eller annen særegen karakter. Pluss at omtrent alle høyttalere har en eller annen egenklang. Det tror jeg at selv Kiiene har. Slik Kvålvoll har skrevet om i tråden sin: De to høyttalerkonstruksjonene hans måler omtrent likt, men likevel høres de forskjellige ut. Det kan sikkert finnes folk som vil foretrekke en annen type egenklang enn den Kii Three har.

    Men for folk som ønsker å ha kassehøyttalere i helt vanlige stuer, og som ikke ønsker å bale med å bygge selv eller å integrere flere subwoofere eller å drive utstrakt akustisk behandling osv, og som tenker seg ca. det prisleiet og ikke synes komponentmatching er halve gleden ved hifi... så synes jeg Kii Three bør være en veldig naturlig kandidat å sjekke ut.
     
    Sist redigert:

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    422
    Antall liker
    98
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Men for folk som ønsker å ha kassehøyttalere i helt vanlige stuer, og som ikke ønsker å bale med å bygge selv eller å integrere flere subwoofere eller å drive utstrakt akustisk behandling osv, og som tenker seg ca. det prisleiet og ikke synes komponentmatching er halve gleden ved hifi... så synes jeg Kii Three bør være en veldig naturlig kandidat å sjekke ut.
    ............og der traff du spikeren rett på hodet.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du verden - det var tidenes endorsement, Coolio! :)

    Jeg gleder meg veldig til jeg får hørt dem hos Duet.

    Såvidt jeg kunne registrere i rapportene fra årets Horten-messe var det flere som ikke ble 100% begeistret. Kan det ha hatt noe med rommet de sto i, akustikken og hvordan de var satt opp, tro?

    Forøvrig tror jeg nok ikke at Kii er enden på visa for all hifi, som du jo skriver selv, Coolio. Store elementer gir noe annet. Dessuten kan man ønske seg helt andre høyttalerkonstruksjoner, av typen dipole, rundstrålere, horn, elektrostater... som alle har en eller annen særegen karakter. Pluss at omtrent alle høyttalere har en eller annen egenklang. Det tror jeg at selv Kiiene har. Slik Kvålvoll har skrevet om i tråden sin: De to høyttalerkonstruksjonene hans måler omtrent likt, men likevel høres de forskjellige ut. Det kan sikkert finnes folk som vil foretrekke en annen type egenklang enn den Kii Three har.

    Men for folk som ønsker å ha kassehøyttalere i helt vanlige stuer, og som ikke ønsker å bale med å bygge selv eller å integrere flere subwoofere eller å drive utstrakt akustisk behandling osv, og som tenker seg ca. det prisleiet... så synes jeg Kii Three bør være en naturlig kandidat å sjekke ut.
    Ja, det er litt av en endorsement! Men jeg må påpeke at det er ikke bare lydkvaliteten i seg selv jeg inkluderer her, det er totalpakken som oppstår når man ikke holder igjen noen slag i forhold til teknologien involvert.

    Jeg tror Kii - i større grad enn Beolab 90 grunnet pris, størrelse og tilgjengelighet- vil kickstarte en liten teknologisk revolusjon i hifi-bransjen. Større fokus på det som virkelig teller for å bedre lydkvalitet og mindre fokus på det som er uvesentlig. Dog, det er ikke riktig å si at Kii på noen måte står alene bak denne nye bølgen, de representerer bare spydspissen av den. Riktig sted til riktig tid og alt det der.

    Angående messer vil jeg si at tilbakemeldinger fra sånt er uvesentlig fra et objektivt standpunkt. Altfor mange variabler til å kunne bruke informasjonen til noe matnyttig. Fasit med Kii er som fasiten for alle andre på en messe; noen likte det, noen likte det ikke. Var det musikken, dårlig lytteposisjon, dårlig akustikk, mye støy, slitent hode, overdrevne forventninger eller rett og slett bare dårlig produkt? Hvem vet, kanskje sikringen på det hotellrommet ikke var en audiofil sikring ;)

    Jeg er et enkelt menneske. Og jeg er av den oppfatning at lyd ikke er spesielt vanskelig å få til å låte bra; det er tonnevis med folk i verden som evner å lage strålende produkter som låter eksepsjonelt bra- profesjonelle såvel som hobby-kreatører. Det er ikke noen revolusjon med Kii målt i ren lydkvalitet, det vet de fleste som har hørt mer enn ett godt anlegg. :p
    Det er derimot en revolusjon i forhold til lydkvalitet per krone sett opp mot mange kriterier som; størrelse, letthåndterlig, plasseringvennlig, funksjonsmessig, kvalitetsmessig, fullrange osv.

    Spør fagfolk hvilke kommersielle forsterkere som er best objektivt sett. Ncore vil bli nevnt av veldig mange. Kii har 12 (!) spesialtilpassede 250w versjoner av dem. Mange eksperter vil si at bassrefleks-design er et kjempe-kompromiss, Kii er derfor lukket kasse.
    Akustikk er et kjempeproblem, spesielt i bassen. Derfor har Kii aktivt kardiode-system for å kansellere bassfrekvenser bakover og minimere problemet.

    Det er altså ikke bare lydkvaliteten som begeistrer, det er den rasjonelle tilnærmingen til rene matematiske utfordringer som bringer frem sandpapiret hos meg. Resultatet av det hele er at Kii banker på dørene til den øverste klassen i lydkvalitet- og det til realiserbar pris og størrelse.

    Men jeg ønsker at folk misforstår meg rett likevel; Kii er ikke høyttalernes Jesus. De kan ikke tilfredsstille alle, hverken i smak eller behov. De har ikke brutt noen fysiske lover og kan ikke slå store elementer på råskap eller forvrengning. De kan ikke være konkurrenter til dipoler og rundstrålende saker for de som ønsker det og kan heller ikke spille opp til fest i større rom.
    Man må vurdere de utifra det de er; kompakte stativhøyttalere som er fullfrekvente, plasseringsvennlige, tilpasningsdyktige og moderne.

    Vis meg den stativhøyttaleren inkludert forsterker til under 100k som ikke blir fullstendig most av Kii i et rom som mitt og jeg skal gladelig ete mine sokker og handle meg nye saker i morgen :D
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Du verden - det var tidenes endorsement, Coolio! :)

    Jeg gleder meg veldig til jeg får hørt dem hos Duet.

    Såvidt jeg kunne registrere i rapportene fra årets Horten-messe var det flere som ikke ble 100% begeistret. Kan det ha hatt noe med rommet de sto i, akustikken og hvordan de var satt opp, tro?

    Forøvrig tror jeg nok ikke at Kii er enden på visa for all hifi, som du jo skriver selv, Coolio. Store elementer gir noe annet. Dessuten kan man ønske seg helt andre høyttalerkonstruksjoner, av typen dipole, rundstrålere, horn, elektrostater... som alle har en eller annen særegen karakter. Pluss at omtrent alle høyttalere har en eller annen egenklang. Det tror jeg at selv Kiiene har. Slik Kvålvoll har skrevet om i tråden sin: De to høyttalerkonstruksjonene hans måler omtrent likt, men likevel høres de forskjellige ut. Det kan sikkert finnes folk som vil foretrekke en annen type egenklang enn den Kii Three har.

    Men for folk som ønsker å ha kassehøyttalere i helt vanlige stuer, og som ikke ønsker å bale med å bygge selv eller å integrere flere subwoofere eller å drive utstrakt akustisk behandling osv, og som tenker seg ca. det prisleiet... så synes jeg Kii Three bør være en naturlig kandidat å sjekke ut.
    Ja, det er litt av en endorsement! Men jeg må påpeke at det er ikke bare lydkvaliteten i seg selv jeg inkluderer her, det er totalpakken som oppstår når man ikke holder igjen noen slag i forhold til teknologien involvert.

    Jeg tror Kii - i større grad enn Beolab 90 grunnet pris, størrelse og tilgjengelighet- vil kickstarte en liten teknologisk revolusjon i hifi-bransjen. Større fokus på det som virkelig teller for å bedre lydkvalitet og mindre fokus på det som er uvesentlig. Dog, det er ikke riktig å si at Kii på noen måte står alene bak denne nye bølgen, de representerer bare spydspissen av den. Riktig sted til riktig tid og alt det der.

    Angående messer vil jeg si at tilbakemeldinger fra sånt er uvesentlig fra et objektivt standpunkt. Altfor mange variabler til å kunne bruke informasjonen til noe matnyttig. Fasit med Kii er som fasiten for alle andre på en messe; noen likte det, noen likte det ikke. Var det musikken, dårlig lytteposisjon, dårlig akustikk, mye støy, slitent hode, overdrevne forventninger eller rett og slett bare dårlig produkt? Hvem vet, kanskje sikringen på det hotellrommet ikke var en audiofil sikring ;)

    Jeg er et enkelt menneske. Og jeg er av den oppfatning at lyd ikke er spesielt vanskelig å få til å låte bra; det er tonnevis med folk i verden som evner å lage strålende produkter som låter eksepsjonelt bra- profesjonelle såvel som hobby-kreatører. Det er ikke noen revolusjon med Kii målt i ren lydkvalitet, det vet de fleste som har hørt mer enn ett godt anlegg. :p
    Det er derimot en revolusjon i forhold til lydkvalitet per krone sett opp mot mange kriterier som; størrelse, letthåndterlig, plasseringvennlig, funksjonsmessig, kvalitetsmessig, fullrange osv.

    Spør fagfolk hvilke kommersielle forsterkere som er best objektivt sett. Ncore vil bli nevnt av veldig mange. Kii har 12 (!) spesialtilpassede 250w versjoner av dem. Mange eksperter vil si at bassrefleks-design er et kjempe-kompromiss, Kii er derfor lukket kasse.
    Akustikk er et kjempeproblem, spesielt i bassen. Derfor har Kii aktivt kardiode-system for å kansellere bassfrekvenser bakover og minimere problemet.

    Det er altså ikke bare lydkvaliteten som begeistrer, det er den rasjonelle tilnærmingen til rene matematiske utfordringer som bringer frem sandpapiret hos meg. Resultatet av det hele er at Kii banker på dørene til den øverste klassen i lydkvalitet- og det til realiserbar pris og størrelse.

    Men jeg ønsker at folk misforstår meg rett likevel; Kii er ikke høyttalernes Jesus. De kan ikke tilfredsstille alle, hverken i smak eller behov. De har ikke brutt noen fysiske lover og kan ikke slå store elementer på råskap eller forvrengning. De kan ikke være konkurrenter til dipoler og rundstrålende saker for de som ønsker det og kan heller ikke spille opp til fest i større rom.
    Man må vurdere de utifra det de er; kompakte stativhøyttalere som er fullfrekvente, plasseringsvennlige, tilpasningsdyktige og moderne.

    Vis meg den stativhøyttaleren inkludert forsterker til under 100k som ikke blir fullstendig most av Kii i et rom som mitt og jeg skal gladelig ete mine sokker og handle meg nye saker i morgen :D
    Oppfordrer du til en Mexican Standoff?

    ;-)

    Skulle gjerne testet mine 8351a mot Kii Three!

    the-good-the-bad-and-the-ugly-1.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, bring it on!
    Fra spøk til revolver (gun intended), jeg er en enkel sjel, svart-hvitt.

    Jeg elsker god lyd. Elsket lyden i Monitor Audio Gold 200. Elsket lyden i Focal Sopra No2 og 3. Elsket lyden i Vivid Giya G3. Elsket lyden i Audiovector sr - etellerannet og elsket lyden av både Grimm Ls1 og Canton Reference 1K. Dette er bare et lite utvalg av høyttalere jeg virkelig har likt.
    De var alle helt knall å lytte til, selv om de alle var forskjellige.
    Er temmelig sikker på at jeg ville elsket lyden av Genelecene dine også!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Hehe, bring it on!
    Fra spøk til revolver (gun intended), jeg er en enkel sjel, svart-hvitt.

    Jeg elsker god lyd. Elsket lyden i Monitor Audio Gold 200. Elsket lyden i Focal Sopra No2 og 3. Elsket lyden i Vivid Giya G3. Elsket lyden i Audiovector sr - etellerannet og elsket lyden av både Grimm Ls1 og Canton Reference 1K. Dette er bare et lite utvalg av høyttalere jeg virkelig har likt.
    De var alle helt knall å lytte til, selv om de alle var forskjellige.
    Er temmelig sikker på at jeg ville elsket lyden av Genelecene dine også!
    Jada, det var mest ment som en spøk - men det hadde også vært lærerikt med en slik en-til-en-sammenlikning av de to budsjetthøyttalerne jeg synes er mest interessante i jungelen av merker og konsepter der ute :)

    Jeg skulle gjerne konkludert med at Kii var mye vassere, for det ligger ingen prestisje i valget av 8351a; de er heldigvis ikke så dyre at man har giftet seg med valget man tok... Det tror jeg ofte er problemet, dvs. at man må forsvare valget man gjorde (langt tilbake i tid).

    Hele Kii-pakka virker jo veldig spennende, synes jeg, med egen kontrollenhet og det hele. Og jeg leste et sted at det skal komme en større kontroll med bl.a. wifi?

    Uansett får jeg vel ta meg turen til Bergen når Kii kommer dit for en ny lyttetest, for Duet i Oslo har kanskje ikke tenkt til å ta dem inn?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tok spøken din ☺

    Prestisje betyr ingenting for min del, det som betyr noe er hvor godt resultat man får til med forutsetningene man har- være seg økonomi, rom, akustikk, plassering, behov, smak osv.
    Det eneste kriteriet som jeg anser som viktig innenfor mine rammer er hvor mye glede jeg har med produktene jeg velger. Altså hvor mye jeg bruker dem, hvor mye jeg gleder meg til å bruke dem, gleden jeg får når jeg bruker dem osv.

    Det tror jeg er en viktig erkjennelse når man skal undersøke og finne ut av hva som gir noen produkter den velkjente x - faktoren for folk. Det kan være alt fra utseende, kvalitetsfølelse, brukervennlighet, status, faktisk kvalitet osv. Her er vi alle individer med forskjellig vekting av alle faktorer. Derfor vil det aldri være noen universell sannhet. Heldigvis!

    Hvilke planer som ligger for Duet Audio og Audiodistribution.no aner jeg ikke, men det blir veldig spennende å se hvordan dette utfolder seg :D

    Kommer du til Bergen så er du hjertelig velkommen til mitt ringe hjem for å lytte og tyte mannskit over en lav sko!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det er noen som lurer på om man kan forandre lydsignaturen i Kii ved å bruke forskjellig elektronikk i forkant, er svaret ja.
    Av ren og plagsom nysgjerrighet mens jeg venter på Kii Control kjøpte jeg Hegel P20 som forforsterker som tillegg til Hegels hd20 dac (som jeg har brukt som volumkontroll til nå).
    Siden Kii har transparente A/D og D/A konvertere tenkte jeg at P20 sin analoge del er bedre enn Hd20s analogdel og må derfor nødvendigvis være merkbart på Kii.

    Førsteinntrykket slo inn med én gang jeg koblet P20 inn i kjeden; jaggu var det forskjell, gitt. Men ikke på den positive måten. Plutselig gikk lydbildet fra rundt, mykt og ørevennlig til enormt fokus på sibilanter og pustelyder. Aldeles grusomt. Prøvde 5-6 forskjellige låter jeg kjenner godt, samme resultat.

    Så jeg koblet av P20 igjen for å se om forskjellen var så stor som jeg innbilte meg. Joda, de ubehagelige s-lydene forsvant. Men det gjorde jaggu en del av størrelsen på lydbildet og detaljer også! Plutselig hørte jeg ikke lenger små gnissinger på high-hats, skraping på gitarstrenger, pustelyder og rasp i stemmene. Det var da faen, da!

    Så jeg koblet på igjen P20, som jeg hadde latt stå på hele tiden, og jaggu var det meste av ubehagelighetene borte. Fremdeles mer fokus på detaljer og diskant enn med Hd20, men bedre enn førsteinntrykket. Denne P20en har vært brukt 3-4 ganger på 3 år siden den var ny, men var for frempå for tidligere eiers smak. Kanskje den rett og slett bare trenger å bli skikkelig varm og innspilt?

    Hvordan vil dette gå? Stay tuned!
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Noen som har Kii i rom på rundt 40-50m2 og kan sammenligne bassen med tradisjonelle og evt større tradisjonelle høyttalere?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn