Kharma

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Når man googler litt så dukker det opp stadig systemet man gjerne skulle hatt mulighet til og lyttet til.
    Dette er et av de som står høyt på den ønskelisten for min del!

    73322407_2538936412861235_8743227403632902144_o.jpg




    Mvh: Espen L
     

    ThomAus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.06.2011
    Innlegg
    72
    Antall liker
    31
    Sted
    Det store utland
    Når man googler litt så dukker det opp stadig systemet man gjerne skulle hatt mulighet til og lyttet til.
    Dette er et av de som står høyt på den ønskelisten for min del!

    Vis vedlegget 582796



    Mvh: Espen L
    Jeg hadde anledning til å lytte til dette systemet under fjorårets messe i Melbourne. Tatt i betraktning det store rommet og at veggen på venstre side består av glass, så syntes jeg det spilte riktig så bra. Så der gikk du glipp av noe, Espen :)
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Når man googler litt så dukker det opp stadig systemet man gjerne skulle hatt mulighet til og lyttet til.
    Dette er et av de som står høyt på den ønskelisten for min del!

    Vis vedlegget 582796



    Mvh: Espen L
    Jeg hadde anledning til å lytte til dette systemet under fjorårets messe i Melbourne. Tatt i betraktning det store rommet og at veggen på venstre side består av glass, så syntes jeg det spilte riktig så bra. Så der gikk du glipp av noe, Espen :)
    Kjenner jeg er godt over snittet misunnelig på deg nå ThomAus :)




    Mvh: Espen L
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Erfaringer med Kharma Db9S

    Som gammel hifi-slusk gjør man seg jo stadig nye erfaringer. Man lærer og feiler og lærer i en evig sirkel. Hi-fi er en suveren hobby i så måte. Man blir liksom aldri ferdig...kommer aldri heeeelt i mål.

    Om et par måneder er det to år siden jeg var så heldig å få kjøpt et meget pent brukt par av Kharmas Db9 S. Før det hadde jeg faktisk ikke forsket noe særlig på disse produktene men hadde rik erfaring med andre høykvalitets produkter på høyttalersiden siden 1995. Jeg har egentlig aldri vært helt fornøyd. Jeg har ikke fått det til, rett og slett. Selv om jeg har forsket mye på akustikk, resonans og hvilke gevinster som kan ligge i skikkelig strømforsyning. Jeg er også bassist og har klare oppfatninger om hvordan bass skal høres ut og det er spesielt her jeg ikke har lyktes helt i å komme i mål. Jeg har selvfølgelig forsøkt med subwoofer, bassfeller og andre virkemidler med vekslende resultat. Filosofien har alltid vært at hvis man får orden på bassen, faller fort de andre brikkene pent på plass.

    Så kom Kharma i hus. Jeg var litt skeptisk da jeg trodde rommet var for lite i forhold til størrelsen på høyttalerne. Skepsisen viste seg å være grunnløs. Jeg opplevde Db9 S som forholdsvis lette å få til å spille og bassen falt fort på plass. Og da falt de øvrige brikkene på plass også. Mitt Burmester- oppstett fungerer svært godt sammen med Kharma. Det spiller, stramt, potent, dynamisk, oppløst, organisk og vakkert i en flott synergi.

    Jeg kan derfor anbefale Kharma på generelt grunnlag og gleder meg til å høre på Espens nye oppsett.

    Ekstra spennende blir det for min del nå da jeg skal flytte. Det nye hi-fi rommet er klart med dedikert 6 kvadrats strømkurs til anlegget. Det er gips i tak, vegger og gulv. Så får vi se om det blir behov for ytterligere tiltak. Rapport følger om noen uker.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Som gammel hifi-slusk gjør man seg jo stadig nye erfaringer. Man lærer og feiler og lærer i en evig sirkel. Hi-fi er en suveren hobby i så måte. Man blir liksom aldri ferdig...kommer aldri heeeelt i mål.

    Om et par måneder er det to år siden jeg var så heldig å få kjøpt et meget pent brukt par av Kharmas Db9 S. Før det hadde jeg faktisk ikke forsket noe særlig på disse produktene men hadde rik erfaring med andre høykvalitets produkter på høyttalersiden siden 1995. Jeg har egentlig aldri vært helt fornøyd. Jeg har ikke fått det til, rett og slett. Selv om jeg har forsket mye på akustikk, resonans og hvilke gevinster som kan ligge i skikkelig strømforsyning. Jeg er også bassist og har klare oppfatninger om hvordan bass skal høres ut og det er spesielt her jeg ikke har lyktes helt i å komme i mål. Jeg har selvfølgelig forsøkt med subwoofer, bassfeller og andre virkemidler med vekslende resultat. Filosofien har alltid vært at hvis man får orden på bassen, faller fort de andre brikkene pent på plass.

    Så kom Kharma i hus. Jeg var litt skeptisk da jeg trodde rommet var for lite i forhold til størrelsen på høyttalerne. Skepsisen viste seg å være grunnløs. Jeg opplevde Db9 S som forholdsvis lette å få til å spille og bassen falt fort på plass. Og da falt de øvrige brikkene på plass også. Mitt Burmester- oppstett fungerer svært godt sammen med Kharma. Det spiller, stramt, potent, dynamisk, oppløst, organisk og vakkert i en flott synergi.

    Jeg kan derfor anbefale Kharma på generelt grunnlag og gleder meg til å høre på Espens nye oppsett.

    Ekstra spennende blir det for min del nå da jeg skal flytte. Det nye hi-fi rommet er klart med dedikert 6 kvadrats strømkurs til anlegget. Det er gips i tak, vegger og gulv. Så får vi se om det blir behov for ytterligere tiltak. Rapport følger om noen uker.

    Ikke overraskende at du er så fornøyd med Kharma Vidar11!
    Kharma er etter mine ører noen virkelige "feinscmekker" høyttalere av rang.
    Ønsker man og ta på seg helhjelm og bli blåst av trøkk og bass så må man se andre veier. Vil man ha detaljert og stram bass med mye "lag" og setter pris på fin mellomtone med åpenhet/detaljer/homogenitet/innlevelse av stemmer osv..... så kan man fort bli veldig glad i Kharma :)
    Du er jo selv musiker og har enorm erfaring med live instrumenter så gøy at Kharma falt så godt i smak hos deg.
    Det at de ser ut som noen smykker er jo også positivt.
    Spennende nå med nytt lytte rom, legg gjerne ut bilder og tiltak du har gjort når du er ferdig.
    Du flytter jo nå til Moss så da blir det kort vei til en lytt for min del.


    Ha en strålende Kharma'sk lørdag Vidar11 :)


    Mvh: Espen L
     
    Sist redigert:

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Og da har jeg lagt inn bestilling på nye Kharma Excuisite kabler. Det blir høyttalerkabler og signalkabler. Jeg har veldig troen på å oppnå synergier med mine Db 9S. Produksjonen tar nok et par uker. Levering tar sikkert en uke og så en ukes tid i innbrenning. Dette faller trolig sammen med driftsetting i nytt hi-fi rom og rapporter kommer her.

    Bilde hentet fra Kharmas offisielle hjemmeside.
    42BC9202-C540-41EC-BABB-6438C04F9F43.png
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Og da har jeg lagt inn bestilling på nye Kharma Excuisite kabler. Det blir høyttalerkabler og signalkabler. Jeg har veldig troen på å oppnå synergier med mine Db 9S. Produksjonen tar nok et par uker. Levering tar sikkert en uke og så en ukes tid i innbrenning. Dette faller trolig sammen med driftsetting i nytt hi-fi rom og rapporter kommer her.

    Bilde hentet fra Kharmas offisielle hjemmeside.
    Vis vedlegget 637597
    Gratulerer Vidar11 :)
    Legg gjerne ut bilder og skriv litt om inntrykk når ting er på plass.


    Mvh: Espen L
     

    pp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    366
    Antall liker
    56
    Lekkert :) Hvordan låter det hos deg Espen? Ta gjerne en video med lydopptak, det gir som kjent et helt reelt inntrykk av lyden og jeg slipper å ta opp lån... :cool:
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.821
    Antall liker
    609
    Og da har jeg lagt inn bestilling på nye Kharma Excuisite kabler. Det blir høyttalerkabler og signalkabler. Jeg har veldig troen på å oppnå synergier med mine Db 9S. Produksjonen tar nok et par uker. Levering tar sikkert en uke og så en ukes tid i innbrenning. Dette faller trolig sammen med driftsetting i nytt hi-fi rom og rapporter kommer her.

    Bilde hentet fra Kharmas offisielle hjemmeside.
    Vis vedlegget 637597
    Og da har jeg lagt inn bestilling på nye Kharma Excuisite kabler. Det blir høyttalerkabler og signalkabler. Jeg har veldig troen på å oppnå synergier med mine Db 9S. Produksjonen tar nok et par uker. Levering tar sikkert en uke og så en ukes tid i innbrenning. Dette faller trolig sammen med driftsetting i nytt hi-fi rom og rapporter kommer her.

    Bilde hentet fra Kharmas offisielle hjemmeside.
    Vis vedlegget 637597
    Regner med at du har bestilt av en offisiell distributør. Det bugner av fake Kharma-kabler. ;)
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Lekkert :) Hvordan låter det hos deg Espen? Ta gjerne en video med lydopptak, det gir som kjent et helt reelt inntrykk av lyden og jeg slipper å ta opp lån... :cool:
    Det låter meget bra etter mine ører pp!
    Å da blir man fornøyd vettu😊

    Mvh: Espen L
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Regner med at du har bestilt av en offisiell distributør. Det bugner av fake Kharma-kabler. ;)
    Fake kabler av de fleste merker er det mye av på nettet!
    Venter nå selv på nye kabler fra Kharma.
    Har gjort som Vidar11 og bestilt av den eminente importøren Acoustic Tuning.
    Sikrere kan det ikke bli:love:

    Mvh: Espen L
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Hadde noen spørsmål om høyttalerne mine!
    Artig da når Gründeren og eieren gir beskjed om at det bare er å ringe han personlig :)
    Ble en fin samtale med en veldig engasjert og hyggelig Charles Van Oosterum.

    Kharma.jpg


    Kharma-Exquisite-Midi.jpg



    Mvh: Espen L
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    I dag hentet jeg mine nye Kharma Excuisite høyttalerkabler. Det oser kvalitet og de framstår som svært forseggjort. Som alle Kharma-produkter. De legges nå til innbrenning i påvente av at jeg får flyttet hele hi-fi systemet mitt inn i nytt hi-fi rom.

    0EF11BE4-2A2F-49D8-916B-E2B262513A06.jpeg
    5A886394-7AB3-4A89-B1C5-E8E5FE22C747.jpeg
    FB3A752B-7BF0-4C38-B555-44E8EB6C33BB.jpeg
    C096434C-5946-4468-A30C-32F000D065A3.jpeg
    45CA8956-A8EF-4781-BD2B-AF83471529E1.jpeg
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Dette ble bygget i 1992 av Kharma.
    Skulle vært gøy og fått lyttet til :love:

    1992-5-Kharma-Grand-Enigma-system2.jpeg





    Bass section: Unique folded bass horn with 12 x 15-inch subwoofer with a total power of 12x 1500 watt, frequency 10 Hz – 100 Hz.
    Midrange section: 24x 7-inch midrange with a total power of 24x 500 watt RMS,
    High frequency section: 16x thin film driver with extreme magnets with a total power of 16x 100 watt and a weight of 24 kg per unit.
    Complete weight: ±12.600 kg for the pair
    Dimensions per speaker: Height: 350 cm, width: 380 cm, depth: 100 cm


    Mvh: Espen L
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Kharma Veyron EV2D
    Dette blir bare med drømmen!
    Men er lov å drømme :love:
    8BD17896-2C94-400C-9463-7A856BA13D3E.jpeg

    065DC3B6-8BF2-4693-BC6A-3CE7D1A255A8.jpeg



    Mvh: Espen L
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg levd med mine nye Exquisite-kabler en stund. Se for øvrig bilder litt lenger opp i tråden. Jeg mener å ha lest et sted at menneskets hørsel endrer seg med årene slik at man blir mer sensitiv for skarp lyd og mellomtone? Ihvertfall...jeg har en tid søkt mot et mer organisk, rolig, harmonisk lydbilde og kombinasjonen i mitt oppsett gir meg dette. Det starter med dedikert, 6-kvadrat jordet 16 amperes kurs. Furutech kontakt av høyeste klasse og Odin strømkabler. Deretter Audio Insight Isovolt før strømmen går inn i elektronikken. Ro, lavt støygulv, total balanse.

    Kharma Eleganse Db9 er etter min mening et perfekt alternativ sammen med Burmester og med de nye Kharma-kablene falt alt ytterligere til ro. Nå er det bare musikk...deilig tonal balanse med detaljer og dynamikk...uten overdrivelser.

    Jeg kan anbefale Kharma. Både høyttalere og i denne forbindelse Exquisite kabler. Det visuelle inntrykket og kvalitetsfølelsen er i ypperste klasse. Når disse produktene også bidrar til en eksepsjonell musikkopplevelse....what`s not to like?
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Hyggelig lesning denne testen for oss som er glad i Kharma :)


    ▼ EXQUISITE MIDI - REVIEW ▼

    In November 2020 Matthew Clott from The Absolute Sound reviewed the Kharma Midi Exquisite.

    “…As a reference-level product, the Kharma Exquisite Midi is a pure luxury item. Considering the quality of its parts, design, fabrication, and materials utilized—and of course its spectacular performance—it certainly justifies its price in the eyes of a potential buyer. Does it offer performance that is at or above its competition in its price class, or offer something unique? Yes. For so many of the reasons above, yes! The Exquisite Midi is a world-class speaker whose size offers flexibility others can’t come close to, acknowledging the few caveats I mentioned above. Combine that with its breathtaking performance, and it’s an absolute highest recommendation from this reviewer. I am already tearing up at the thought of packing these up and saying goodbye.”

    https://www.theabsolutesound.com/.../kharma-exquisite.../






    Mvh: Espen L
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.894
    Joa, men veldig stor avstand mellom talerne og høyt under taket :rolleyes:
    Trur ikke dette låter noe særlig i denne stua kontra deres stue Espen.

    Kharma Veyron EV2D hadde nok passet bedre her, enn hjemme hos dere.
    Dessuten, så er dine Exquisite mye penere enn Veyron IMHO.
    Konsentrer deg heller om å finne en god platespiller eller si deg fornøyd med det du har.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.970
    Antall liker
    10.453
    Sted
    Skien
    Joa, men veldig stor avstand mellom talerne og høyt under taket :rolleyes:
    Trur ikke dette låter noe særlig i denne stua kontra deres stue Espen.

    Kharma Veyron EV2D hadde nok passet bedre her, enn hjemme hos dere.
    Dessuten, så er dine Exquisite mye penere enn Veyron IMHO.
    Konsentrer deg heller om å finne en god platespiller eller si deg fornøyd med det du har.
    Bytte av stue blir det nok ikke med det første Power`n men pent var jaggu dette (etter min smak)
    Den dagen det eventuelt blir bytting av stue så blir det når man ikke gidder/orker å ha hus og vil over til en leilighet!
    Da er det perfekt å ha en Exquisite midi som vil fint passe inn i en leilighetstype med tanke på størrelse.
    Må ellers si meg enig i at Exquisite Midi er penere enn Veyron (y)
    Ha en strålende helg når den nå kommer min gode venn :)

    Mvh: Espen L
     

    pp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    366
    Antall liker
    56
    Jeg må ærlig innrømme at interiørvalg og fargevalg på den stua er veldig 90-talls/tidlig 2000-tallet, og jeg synes det ser takky og dårlig øst-europeisk ut. Sølvgardiner og sølvsofa med sølvputer, en diger dinglende uformelig taklampe og en diger usmakelig glinsende sølvkrukke med uformelig gullfarget stein i hjørnet...? Nei ellers takk ;)
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må ærlig innrømme at interiørvalg og fargevalg på den stua er veldig 90-talls/tidlig 2000-tallet, og jeg synes det ser takky og dårlig øst-europeisk ut. Sølvgardiner og sølvsofa med sølvputer, en diger dinglende uformelig taklampe og en diger usmakelig glinsende sølvkrukke med uformelig gullfarget stein i hjørnet...? Nei ellers takk ;)
    Og jeg må ærlig innrømme at dette innlegget er takky og usmakelig, for å bruke dine ord. Man må for all del passe på hvis en smule positivitet og glede uforvarende skulle dukke opp i en tråd her inne. Da gjelder det å dra ting ned.... Lag din egen gruffetråd om øst-europeisk smak og behag!
     

    pp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    366
    Antall liker
    56
    Og jeg må ærlig innrømme at dette innlegget er takky og usmakelig, for å bruke dine ord. Man må for all del passe på hvis en smule positivitet og glede uforvarende skulle dukke opp i en tråd her inne. Da gjelder det å dra ting ned.... Lag din egen gruffetråd om øst-europeisk smak og behag!
    Beklager min ubehøvlede kritikk av interiør. Jeg skal være mer positiv fra nå av.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Og jeg må ærlig innrømme at dette innlegget er takky og usmakelig, for å bruke dine ord. Man må for all del passe på hvis en smule positivitet og glede uforvarende skulle dukke opp i en tråd her inne. Da gjelder det å dra ting ned.... Lag din egen gruffetråd om øst-europeisk smak og behag!
    Nei det er innlegget hans ikke. Selv i vennetråder for et merke så må det være litt takhøyde og man bør kunne tåle en drøfting eller meningsytring uten at man blir tatt for å være en surpump. Og når det er sagt så var kommentaren til vår venn over ikke rettet mot anlegget, men interiøret.

    Jeg har hatt en av mine største hi-fi-opplevelser med Kharma, og jeg har hatt en av mine største skuffelser. Det første viser at de kan lage gode produkter, det andre beviser ingenting. Det sagt så må det være fritt frem for alle og enhver å like eller ikke like det visuelle uttrykket og designet, og lyden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn