Ketil´s Hifi med Hjemmekino

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
917
En liten presentasjon av hifi anlegget mitt. Hifi interessen min nærmer seg 20 år og dette oppsettet er kommet i stand gjennom jevnlige oppgraderinger gjennom årene.

Rommet det spiller i er en kjellerstue på ca 17 m2. Skal komme tilbake med en næmere presentasjon av hjemmekinodelen samt en nøyere gjennomgang av anlegget.

Bilder :

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Veldig pent anlegg!

Helicon har noen vakre gulvstående synes jeg, sikkert en knallmatch med Hegel.

Du har lagt mye penger i strøm, kan du si noe om forskjellene med og uten Powerplant? Bruker du powerplant på effekttrinnet også?

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
917
Takk for det !

Jo, som du ser er jeg en "strømfreak". Helt siden jeg begynte å eksperimentere med forskjellige strømkabler og opplevde forskjellene med "ren" strøm om natten har det vært en liten drøm kunne eliminere problemene med støy på strømnettet helt.

Derfor etterhvert som jeg har oppgradert har jeg valgt å bruke en god del på strømrensing. Jeg bruker Powerplant også på effekttrinnet og det er ingen problemer. Kanskje hvis man har svært strømkrevende monoblokker kan man prøve å kjøre de utenom, men PPP har ingen begrensninger i forhold til en effekt i størrelsesorden Hegel H4SE.

Forskjellene med og uten Powerplant vil si forbedrer lyden hovedsakelig på to måter:

- lyden får en flyt som er vanskelig å beskrive uten man har hørt det selv. Lyden flyter på en måte forbi deg som en lettflytende elv. Dette er noe man ikke blir oppmerksom på før man har hørt en PPP innkoblet i anlegget selv. Slik jeg opplever det har dette mye sammenheng med om effekttrinnet er koblet til PPP.
- det andre er at man hører mye tydeligere inn i lydbildet. Personlig synes jeg dette gjør musikken mye mer interessant å lytte til. Der blir litt som å se film på vanlig DVD eller Blu-ray. Alt blir mye skarpere og man får med seg detaljer man ikke hørte før. Dette blir for meg forskjellen mellom å sitte å lytte en time og slå av eller å bli forbli i lytteposisjon utover natten.

Når man så legger på full pakke med PS Audio Statement strømkabler får man i tillegg fyldighet og tekstur inn i lydbildet som en tredje ingrediens. For å være helt ærlig synes jeg først PPP kommer virkelig til sin rett når man bruker fullt oppsett med skikkelige strømkabler. Siden jeg har valgt å plassere PPP'en i selve racket kan jeg bruke helt korte strømkabler. Jeg bruker to strømkabler på 1m og to 1.5m.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
917
Så litt om hjemmekino-delen.

Her anlegget med Adeo tab-tension lerret nede. Dette er et motorisert lerret som samtidig strekker lerretsduken slik at man unngår at det blir bølger i duken. Man får dermed samme kvalitet på lerretet som med et rammelerret, men kan altså rulle det opp når man ikke ser film.

Her projektoren jeg bruker, en JVC DLA-HD350. Meget bra sortnivå. Når man ser en nattscene fra f.eks Lost med en fakkel i bildet er bildet nesten kullsort rundt fakkelen som nærmest blafrer ut av lerretet.

Lytteposisjon med projektor over :

Jeg har for tiden ikke Blu-ray spiller innkoblet. Har brukt en Playstation 3, men denne er for tiden flyttet til et annet sted. Får se om jeg investerer i en mer påkostet Blu-ray spiller, eller rett og slett bare kjøper en PS3 til .

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
917
PS;

Har gjort bildene litt mer nettleser vennlige.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Ikke kjøp en PS3 til... dersom du er glad i god lyd, vil du ikke ha støyen fra PS3'en i bakgrunnen, vil du vel? =)

Jeg har en PS3 til det formål å sette på et spill i ny og ne, men en Pioneer BD 51 til film, kan anbefales dersom du ikke ønsker å invistere all verdens. :)

Så en brukt Pioneer LX 71 nylig her, billig var den og, ca. 3000,-

Mvh.

Rune

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
917
Nei, det har du forsåvidt rett i. Nå bråker faktisk ikke PS3'en jeg har nå så mye. Dette er nr 2 jeg har. Den første bråkte såpass mye at jeg brukte returretten på den. Nr 2 ble bestilt litt på impuls da den var på tilbud til halv pris i forhold til hva jeg gav for den første. Den har vært faktisk helt grei å se Blu-ray med, men siden jeg ikke kan bruke den digitale lydutgangen har jeg måttet bruke den analoge multi-out utgangen til pre'en min.
Det jeg har tenkt litt på er å kjøpe Samsungs nye BD-P4600 :

Denne kan henges rett på veggen. Greit siden jeg ikke har mer plass i racket

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Fint anlegg. Kjekt å ha prosjektor, spesielt når det begynner å dukke opp en del konserter på DVD/BD. :)

Hvor stort er lerretet? Er du fornøyd med det?

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
917
Litt mer om forhistorien til anlegget slik det står i dag.

Egentlig kan man vel si at jeg har hatt tre anlegg. Det første kjøpte jeg meg for dimmepengene når jeg kom ut av militæret i 1991. Dette var et fullt Sony anlegg. CD spilleren mener jeg het CDP-701, forsterkeren tror jeg hadde modellnavn TAF-420, og høyttalerne var noen stativhøyttalere med firkantede basser fra ES serien. Dette låt slett ikke verst, spesielt romfølelse og atmosfære var ganske betagende.

Men ut måtte røkla, og rundt 95 var det Marantz og Snell som stod på plakaten. Hifi klubben hadde greid å få meg på kroken med sin panegyriske hyllest til Marantz sine klangegenskaper. Dette sammen med den noe mystiske Hr Ken Ishiwata lurende i bakgrunnen ble dette for mye for en lettpåvirkelig hifi sjel. Ut med Sony og inn med Marantz CD63 og PM66KI. Når det til og med fulgte med en plakat underskrevet av den store Guru himself, kunne jeg høre de himmelske hifi klokker i det fjerne. Høyttalerne dette ble koblet opp sammen med var et par Snell J IV. Lydmessig var dette ganske så annerledes enn Sony. Mer substans og stofflighet i lyden, men ikke så gjennomsiktig og lettflytende. Uten tvil et skritt frem, men kanskje ikke så mye som jeg hadde ønsket.

Så rundt 2003 var hifi interessen på stigende kurs og innholdet i lommeboken likeså. Da Dali lanserte sine jubileumsmodeller i Helicon serien med sine glanspolerte lakkerte overflater, ble dette et uimotståelig angrep på mine ekshibisjonistiske og lydmessige karaktertrekk. Og når disse i tillegg var hyllet av O'store Vadseth var hifi-alibiet i orden også. Inn i kjellerboden med Snell og Helicon 400 kunne altså pryde min lille hifistue.

Dette var begynnelsen på anlegg nr 3. Jeg drev Helicon først med min gamle Marantz, og det var ingen problemer å spille høyt med denne kombinasjonen. Dette var dengang man antok at det virkelig var forskjell på digitale avspillingsmedier, så når et norsk hifi merke ved navn Hegel lanserte en cd spiller ved navn CDP2A som ble omtalt som high end til mid-fi pris ble interessen vakt. Muligens jeg fikk litt sympati med Hegel da jeg syntes filosofi forberedende faktisk var litt interessant, omtrent som den eneste, den gang jeg tok det. Hegel CDP2A ble anskaffet og den hadde utvilsomt en del interessante egenskaper. Først og fremst hadde den ikke så mye av den vanlige cd lyden som jeg var vant til. De CD spillerne jeg hadde hørt på til da hadde hatt det fellestrekket at de hadde en litt luftig, kunstig klang. Dette ble man utrolig lei av i lengden. Hegel spilleren låt mye mer organisk. Kanskje litt rufsete innimellom men mye mer ekte.

Så var det tid for å pensjonere Marantz for godt. Nå hadde jeg jo forstått det slik at store gutter hadde pre og power, og Electrocompaniet hadde en god klang i mine ører. Valget falt derfor på EC 4.7, og når jeg fikk et godt tilbud på en ny Hegel H2A var forsterkerløsningen i boks. Sammen med Hegel CDP2A var dette en kombo som hadde litt til felles med norsk furupanel; det ekte fremfor alt annet.

Seinere har det egentlig bare blitt til at mye vil ha mer. Hegel CDP2A har blitt erstattet av CDP4A mk II og Hegel H2A med H4SE. Noe jeg kan skrive om litt senere.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
917
Hei,

Lerretet er på 92" = 200 cm bredt. Jeg sitter ca 3.5 meter unna og ved filmer som er innspilt i 1.85:1, altså som fyller lerretet helt, er dette stort nok. Kanskje jeg kunne ønsket meg et litt større lerret til filmer i 2.35:1, som de fleste filmer er innspilt i.

Selve lerretet er jeg veldig fornøyd med. Helt glatt og strukturfri overflate og ingen bølger til nå, har brukt det vel et år. Man får nok samme kvalitet ved å kjøpe et Adeo rammelerret til under halve prisen, men da må man altså ha det hengende oppe hele tiden.

Jeg har faktisk ikke sett så mange konsertvideoer ennå, dette har kanskje litt sammenheng med at jeg har vært skeptisk til lydkvaliteten PS3 kan levere analogt ut. Når jeg nå en gang skal anskaffe ny Blu-ray spiller er det mulig at jeg vil prioritere lyden og gå for en litt mer påkostet modell.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
917
Ut er gått den gamle EC4.7 og inn er kommet ny forforsterker :

Denne er hakket bedre enn den gamle 4.7'en, ingen tvil om det. Bedre oppløsning, en litt mykere spillestil og rett og slett mer musikalsk. Absolutt å anbefale hvis man er ute etter en balansert pre.

Topp Bunn