Kenwood KD-990

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Alltids greitt med litt utvalg: noen av mine pickuper; AudioTechnica AT430 + AT110, Stanton/Pickering 500 + 680, Shure V15 IV, Grado FC+, & Grace.

Arne K

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.487
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Cobra2 skrev:
    Kenwood KD-990 / (1100/7010/9010 ...) kjært barn har mange navn...denne spilleren har flere, litt etter hvilket marked den ble solgt til, og litt årsmodell(design)-endring.
    Jeg kjøpte den brukt & defekt, og har brukt en haug med timer på å få tilbake "gløden", og 3-4 timer på elektronikken, mest kondensator-utskifting + regulator & zener-dioder...
    Nå er den verd et bilde, og jeg kan konstantere at Kenwood KD-990 er på høyde med det beste fra DD-teknologiens tidsalder!

Arne K
    Arne!
    Nostalgien griper fatt i meg og jeg lurer på om det er håp for min gamle KD700? Hastighetsreguleringen gav opp for et år siden og siden det var elektronikk med i bildet ble den avskrevet og erstattet av ny remdrevet. Noen tips?
    (Spilleren ser lik ut som KP700D syns jeg men med rett arm.)

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Selvfølgelig finnes det håp!
    Spørsmålet er heller tid/penger...men den burde være en god spiller når den er oppgående!

Arne K

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Kenwood-doktoren har vært på jobb igjen...denne gangen en KD-700 D, en "lettere" utgave av KD-650 som trengte litt stell.

Arne K 8)

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.487
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Cobra2 skrev:
    Kenwood-doktoren har vært på jobb igjen...denne gangen en KD-700 D, en "lettere" utgave av KD-650 som trengte litt stell.

Arne K 8)
    håper den får et godt hjem :) :)

Hi-Wood-Fi

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    46
    Sted
    Oslo
    Cobra2 skrev:
    En liten korreksjon; L-07D var først, kom i 1979.
    KD-990/1100/... kom på midten av 80-tallet og varte ut ti-året...
    Dette var vel en mer økonomisk versjon med noe lærdom fra L-07D,
    til en konkuransedyktig pris...

Arne K
    Det stemmer bra; jeg kjøpte min KD990 ny, i Torggata (andre siden for der Lyric er idag) sånn ca 1988. Jeg innbiller meg at jeg gav 3-4.000,- eller noe slik for den, men husker ikke nøyaktig... var så mange platespillere inn og ut hos meg på den tiden.
    Jeg husker at jeg gav 3.000,- for hver av 990 forsterkeren og cd-spilleren som liksom hørte til samme serie så og si.

Mvh Vidar P
    Tar opp tråden her med litt korreksjon ang. modellbetegnelser.
    Kenwood KD-990 i 1986, KD-7010(?) og KD-8030(1990) er den samme spilleren kun med små kosmetiske variasjoner. Disse veier 13,7kg og har alle S/N ratio på 80dB.
    Kenwood KP-7010 i 1988 var en forbedret versjon(utgitt i Japan) av disse og hadde en S/N ratio på 85dB.
    Kenwood KP-1100(1985) og KP-9010 i 1988 er den samme spilleren med en vekt på 14,5kg og en S/N ratio på hele 90dB!!!

Det er vel kun en spiller jeg vet om som slår den dB`en og det er Pioneer Exclusive P3a med 95dB!!!!

Fantastiske spillere lydmessig og visuelt er de alle sammen :)

Steinkare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Antall liker
    405
    Torget vurderinger
    11
    Hadde en 990 en gang i tiden. Spilleren ble kjøpt av Paulsen. Solgte den i en periode da det var mange forskjellige spillere som kom og gikk. 990-en gikk ut av huset etter bare noen måneder. Fikk den ikke til å "spille", selv om det ble satt på diverse forskjellige pu-er.
    Skulle nok gitt meg bedre tid, eller gitt 990-en bedre tid, etter alle lovordene jeg har lest her . Tror det var en Micro-Seiki som tok over plassen...

Hi-Wood-Fi

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.08.2014
    Antall liker
    46
    Sted
    Oslo
    Populært med vintage DD-spillere for tiden som tydeligvis bare stiger i verdi. En KD-990 gikk for 7800 SEK på blocket i går.

empty

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2003
    Antall liker
    24
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har manual til denne?
    Etter å ha vært inaktiv på vinylengine i noen år, har jeg blitt slettet og får ikke lenger tilgang😥.
    Kjøpte meg en kd990 nå og skulle gjerne hatt manualen til den.
    Har fått mer og mer sans for DD-spillere og denne klarte jeg ikke si nei til.
    Og så må jeg si at den låter veldig flott. Bedre enn jeg trodde, og har nok et godt potensiale på pick-up siden😊.

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha vært inaktiv på vinylengine i noen år, har jeg blitt slettet og får ikke lenger tilgang😥.
    Og så må jeg si at den låter veldig flott. Bedre enn jeg trodde, og har nok et godt potensiale på pick-up siden😊.
    Stengt for nedlasting inntill videre står det , jobber med få på plass nytt system . Mvh

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.487
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Brukermanual på 7 sider tysk finnes på nett utenom vinylengine
    og servicemanualen finner du bl.a. her

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.121
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Tider kommer, tider går.... og jeg kjente det manglet noe...
    Etter litt finmys på ebay plukket jeg en KP-9010 i god stand.
    De har blitt dyre i japan også....men... -KP-9010 er siste / største utgave i denne serien, før forfallet.
    IMG_2799.JPG

empty

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.06.2003
    Antall liker
    24
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…