Kenwood KD-600

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Fant denne flotte spilleren i en HiFi butikk i Italia:





Med SME III arm og et brukbart element.

Selgeren forlanger EUR 500,-. Den kan nok prutes litt tror jeg.
Men hvordan er spilleren?
Er det denne modellen LMC karakteriserte som "drittspiller"?
 

Vinylguru

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
76
Antall liker
3
De der spillerene er ikke så dumme nei. Jeg ville nå ikke si at det er dritt. Kenwood hadde flere Marble base spillere. Tror du finner info om den på vinylengine.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Får sjekke litt. Takk for tipset.
Den er helt fri for bruksmerker.
Jeg har litt romslig bagasjekvote og kan nok få den med meg hjem.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
500 euro for den er da helt greit, den har jo en SME serie III arm og pickup og later til og se fin ut, ække noe og lure på det ;).
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
KD-600 ->check
SME III ->check
Technics EPC-205(?)->?
= kjøp, alt er "good shit", men kombinasjonen er nokså middel-mådig.

Arne K
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Man må jo ta det for det det er, altså en ca 30 år gammel vintage spiller, den låt bra den gangen den var ny, men som kjent har det rennt en del vann i havet etter det :).
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
At den (eventuelt) ikke lyder bra i dag, er ikke spillerens, eller alderens feil! (forutsatt at den er i normalt god stand).
Med en bedre arm (eller "rett" arm/pickup-combo), bør den spille i 35 000 + klassen, om penger er et mål på lyd..?

Arne K
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Dere har kanskje zoomet inn for å se hvilken PU som sitter der? Tror det var Technics.
Min trofaste sliter fra omtrent samme tid er en Thorens TD 160 m/ SME III og en ikke så gammel Ortofon 2m Black.
Spørsmålet er hvilke av disse som vil være best.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Cobra2 skrev:
.. Med en bedre arm (eller "rett" arm/pickup-combo), bør den spille i 35 000 + klassen, om penger er et mål på lyd..?

Arne K
Optimister har et misunnelsesverdig verdenssyn. Godt det fødes en hver dag. Med all respekt, og med beklagelser for evt feilslått forsøk på humor; men det der hørtes svært (!) optimistisk ut i mine ører (eks Kenwood KD-eier som jeg er).
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Får du mer enn støvdekslet til en Linn for 35K+?
;D

Med en MS / Stax eller SAEC-arm,("medium-vekt"~10-15g) ville Technics-pickupen brilliere over Ortofon'en

Arne K
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Med SME III arm og et brukbart element.

Selgeren forlanger EUR 500,-. Den kan nok prutes litt tror jeg.
Men hvordan er spilleren?
Er det denne modellen LMC karakteriserte som "drittspiller"?

Jeg hadde forgjengeren, tror den het KD-550 - så lik ut, og det var ikke en bra spiller; samme SME arma. Byttet ut en B&O spiller i denne og det var den største nedturen jeg har opplevd i min audiofile historie, til tross for en pick-up som kostet fem ganger så mye som den som sto på B&O'en.
At dette drivverket skulle måle seg med spillere i 35000 kr klassen er helt på bærtur for å si det pent.
Et drivverk i stein, attpåtil i kombinansjon med direktedrift viser at konstruktørene ikke hadde snøring på hva en platespiller skulle gjøre. Japanerne var kun opptatt av hurtig start og stopp samt wow (voff?) og flutter, ikke lyd når de designet drivverk. Kun svært få direktedrevne drivverk er verdt å se nærmere på.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Arne K; ja, du får en helt ny en med pu og det hele for drøyt halve (Majik-spec). Men det er en annen sak; denne KD'en jeg hadde (en KD-990 som etter sigende dengang var bedre enn KD600) var på det tidspunktet regnet som en spiller på nivå over Rega Planar, men ikke mye, og den var ikke på nivå med den Thorens TD2001 som erstattet den. Sistnevte var igjen langt ifra på nivå med ting som Michell GyroDeck, Linn LP12, Roksan Xerxes etc etc. Alle spillere som idag fås kjøpt for under din estimerte verdi.

Om man kan gjette på nivå, uten direkte sammenlikning, så skulle det ikke forbause meg om en ny Rega P3/24 med TT-PSU av idag ville låte mer tilfredsstillende enn KD600. Jeg skulle nesten veddet det meste på det. Dette er ikke en spiller på 35k nivå av idag lydmessig! Del det på 10-15 så er man vel nærmere tenker jeg, dersom man er heldig og den er i god stand. Men som sagt, jeg har aldri eid en, kun hørt de sporadisk.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.334
Torget vurderinger
8
hehe, dette kan jo å bli underholdende ;D
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Voff skrev:
Jeg hadde forgjengeren, tror den het KD-550 - så lik ut, og det var ikke en bra spiller; samme SME arma. Byttet ut en B&O spiller i denne og det var den største nedturen jeg har opplevd i min audiofile historie, til tross for en pick-up som kostet fem ganger så mye som den som sto på B&O'en.
At dette drivverket skulle måle seg med spillere i 35000 kr klassen er helt på bærtur for å si det pent.
Et drivverk i stein, attpåtil i kombinansjon med direktedrift viser at konstruktørene ikke hadde snøring på hva en platespiller skulle gjøre. Japanerne var kun opptatt av hurtig start og stopp samt wow (voff?) og flutter, ikke lyd når de designet drivverk. Kun svært få direktedrevne drivverk er verdt å se nærmere på.
Kanskje det var 550 som LMC sa var en drittspiller?
Den det gjelder er 99.99% som ny.
Jeg har aldri eid en DD spiller. De kom og forsvant. Kanskje en grunn til det?
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
OK...prisantydning er "lørdags-pris" ;D
Grunnen til at DD døde ut, var at ingen europeeiske / u.s bedrifter hadde råd til å utvikle noe slikt.
Men hadde CD-lanseringen vært utsatt 5 år, hadde de kommet...
Og, stakkar den som er så innbarka anti DD...
(men ingen trøst fra min side)
Rega...skru av armen og brenn resten!
8)
Arne K
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
DUAL var kanskje den eneste her med DD spiller.
Av nye ting i denne butikken var det et par Pro Ject spillere.
Ellers er det jo et lite språkproblem. De snakker bare "small english" (som i praksis er null) i tillegg til italiensk.
Når det kommer til pruting, snakker vi trolig samme "språk" ;)
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.334
Torget vurderinger
8
Kjør på Audiomix, "få d heim" -som de sier her i Flekkefjord :)

mvh
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Audiomix skrev:
DUAL var kanskje den eneste her med DD spiller.
Av nye ting i denne butikken var det et par Pro Ject spillere.
Ellers er det jo et lite språkproblem. De snakker bare "small english" (som i praksis er null) i tillegg til italiensk.
Når det kommer til pruting, snakker vi trolig samme "språk" ;)
Ligger sånne spillere på Finn av og til. For småpenger. Men jeg har aldri vurdert og kjøpe en.

Kjøp konjakk for penga.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Hold tungen rett i munnen nå gutta............ KD550 er en spiller med orginalarm fra Kenwood, det samme er KD650........... KD500 og KD600 derimot er spillere levert uten armer og er ofte satt opp med SME serie III. LMC sin sønn har en KD500 med Black Widow arm som sønnen såvidt meg bekjent er mer enn fornøyd med og som LMC sier spiller som bare det.
Jeg HAR pr i dag en KD550 i vintage anlegget som jeg også bruker litt her og der for og teste, akurat nå er den satt opp med en Lyra Helikon.......... og faktum er at spilleren slettes ikke faller helt igjennom............. så at den er SÅÅÅÅÅÅÅÅ dårlig som en gjentatte ganger gir uttrykk for stemmer nok ikke helt. Når det er sagt, så er det den dårligste spilleren jeg har i hus.......... selv en LP12 spiller bedre 8) ....... :eek:...... ;D
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Cobra2 skrev:
OK...prisantydning er "lørdags-pris" ;D
Grunnen til at DD døde ut, var at ingen europeeiske / u.s bedrifter hadde råd til å utvikle noe slikt.
Men hadde CD-lanseringen vært utsatt 5 år, hadde de kommet...
Og, stakkar den som er så innbarka anti DD...
Grunnen til at DD døde ut er fordi det er ensbetydende med å¨koble motoren i signalveien. Alt som kobles direkte til tallerkenen kobles i signalveien på en platespiller siden alt som er i kontakt med tallerkenen plukkes opp av pick-up'en. Platespiller er et totalt akustisk system. Det er derfor prakrisk talt alle platespillere har reimdrift slik at motoren og de tilhørende vibrasjoner holden utenfor dette akustiske systemet så mye som mulig.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.334
Torget vurderinger
8
Voff skrev:
Cobra2 skrev:
OK...prisantydning er "lørdags-pris" ;D
Grunnen til at DD døde ut, var at ingen europeeiske / u.s bedrifter hadde råd til å utvikle noe slikt.
Men hadde CD-lanseringen vært utsatt 5 år, hadde de kommet...
Og, stakkar den som er så innbarka anti DD...
Grunnen til at DD døde ut er fordi det er ensbetydende med å¨koble motoren i signalveien. Alt som kobles direkte til tallerkenen kobles i signalveien på en platespiller siden alt som er i kontakt med tallerkenen plukkes opp av pick-up'en. Platespiller er et totalt akustisk system. Det er derfor prakrisk talt alle platespillere har reimdrift slik at motoren og de tilhørende vibrasjoner holden utenfor dette akustiske systemet så mye som mulig.
Det er faktisk 100% bullshit!
Kjørte spilleren min 14 mil for å teste den i et high end avantgarde system for å avkrefte den myten! Støy er ikke-eksisterende i et godt DD-drivverk! At lyden er anderledes enn borerigger ol. er et faktum. Det er DD-lyd i et DD-drivverk - I andre sammenhenger kalles det PRaT...

Hvilke DD-spillere har du opplevd støy i?

Mvh
Jan Roger Lund!
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Hadde en KD-500 som på slutten var montert med en FR-64fx. Og det var nok ikke et godt drivverk nei. Erstattet den med en SOTA Star Sapphire og det var virkelig en dramatisk forbedring. Det er antagelig ikke vanskelig å finne bedre drivverk til gunstig pris i dag.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
At folk ikke greide og sette opp spilleren sin eller greide sette sammen en god kombinasjon for 20-30 år siden og som etter det kun snakker negativt om en spiller som det var deres egen/andres ?? uvitenhet som var skyld i et dårlig resultat, det synes jeg ikke er riktig.
Hvis spillerne er så forbasket dårlige ................. hvorfor klarer både LMC og jeg og få frem helt grei lyd fra spillerne i dag, de har jo hvertfall ikke blitt noe bedre av 20-30 års bruk........ så kanskje er vi tryllekunstnere ?
Jeg uttaler meg på grunnlag av at jeg har hatt mer enn 5 slike spiller opp i gjennom årene og jeg har altså og bruker en periodevis fremdeles.

Den beste KD500 jeg har hatt var en som strømforsyningen var tatt ut av chassiet og lagt på baksiden av spilleren (trafoen kan begynne og dure litt når de drar på årene), den spilleren var satt opp med en kullfiber arm type ADC med en Goldring Eroica low og den comboen var en meget heldig combo, den spillte meget bra og jeg angrer på at jeg solgte den.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Den prisen Audiomix nevner for KD600 er omtrent det samme som komboen kostet ny en gang midt på 80-tallet. Om man syns det er for drøyt får bli en annen sak, mye av dette handler om affeksjonsverdi.
Og jeg liker tråder der den gamle gnisten kommer fram, stå på gutter!

Kanskje jeg en gang får anledning til å montere en skikkelig arm på min KD700 og teste den head-to-head mot LP12/Ittok/Lingo a la 1990. De står her begge to, bare det virkelige liv som står i veien.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.201
Antall liker
101.665
Torget vurderinger
23
Har både Kenwood KD500, Technics SL1000 (SP 10 MkII i originalplint), JVC Victor TT-101, alle som kjent DD-spillere. Ikke noe galt med lyden på noen av de, akkurat....

AB-testet f.eks. SP10 og Micro RX5000 / RY5500, samme arm/pick up kombo, kun mikroskopiske forskjeller og slettes ingen definitiv konklusjon på hvilken lyd som var best.

DD gjort riktig har da sine fordeler, prøv et pianostykke med lange akkorder/utklingninger på en beltedrevet spiller med normal tallerken, ikke alltid like trivelig.

Hvis jeg ikke husker feil så er jo i hvertfall en av Rockport modellene DD?
 

Vinylguru

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
76
Antall liker
3
Jeg har pr. i dag 2 DD spillere. Luxman og Optonica. Sistnevnte har en del til felles med de Kenwood spillerene. Jeg kan overhode ikke si at DD er negativt for lyden. Mine er helt tyste, ikke noe ulyd fra de. Eneste Luxman som har litt trafo brum.
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.149
Antall liker
2.065
Konstruktivt innlegg, Pengesluk. Fordeler og ulemper har alle. Merkelig at tilhengerne av reimdrevne platespillere med flytende oppheng kke forstår at en det er vanskelig å reise seg hurtig opp fra en gyngestol. Kanskje det er derfor reimspillerne i dag stort sett har blitt stive igjen? DD-misunnelse? - Ulempen med DD-spillerne er at de begynner å bli meget gamle. Problemer med motorstyring, strømforsyninger osv. Prisene som forlanges i dag er derfor stort sett alt for høye. Ofte til dels ville.
Man skal her også huske at det kun var de desiderte toppmodellene som hadde god nok motorkraft og styring til å virkelig vise hva prinsippet er var godt for. Tror ikke 500 helt var der, til tross for flott kabinett. 600 og 700 var riktig flotte, og litt forbedrede utgaver av 500. Men en 07, derimot - vil med visse modifikasjoner for å dempe stråling og brum samt optimerering av platetallerken og riktig arm helt sikkert kunne stå seg overraskende godt i dueller mot hva som helst som lages i dag. Armene som ble levert standard på de fleste DD-spillerne så pene ut, men de var vel stort sett litt for "slarkete" i opphengene til å gjøre god jobb sammen med stive MCer. Eller er det noen som har andre, oppdaterte opplysninger om dette temaet?
Jeg har hatt mange fine spillere opp gjennom, og den jeg angrer mest på at jeg solgte var en Kenwood KD-750 med Dynavector 505 arme med det fantastiske tilleggsutstyret lift! Orker ikke mer strikker, snorer og reimer, og må vel innrømme at jeg har plumpet i det og betalt litt for mye penger for en meget sjelden radiostasjonutgave av SP-10mk2, originalt hundre prosent bygget av Technics selv. Får prøve å få ut fingeren å få tatt noen bilder av den. La oss forenes og lage en "High End DD-streng" til glede for oss og kanskje en smule ergelse for visse andre!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Todani skrev:
La oss forenes og lage en "High End DD-streng" til glede for oss og kanskje en smule ergelse for visse andre!
Ingen dum ide :)
Hvordan skal en rangere disse "marmor" spillerene fra Kenwood?
Stigende nummer = bedre?
Og hvor på skalaen ligger en KD 600?
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.149
Antall liker
2.065
Jo, i hvert fall opp til 750 var de bedre, dyrere og litt yngre for hvert hopp. 990, for eksempel, var en nyere modell. Et eller annet sted deromkring hadde japsene begynt å rygge litt nedover i ambisjonene, for 990 er på de fleste områrder mindre ambisiøs og kostbar bygget enn forgjengerne. Likevel en fin spiller, ser det ut til. 07 var forøvrig et eget kapittel og den desiderte verstingen til Kenwood. Den kjørte de på med til japsene kollekttivt brått dumpet alt av dyre platespillere til fordel for det den gang "overlegne, perfect sound forever" 16 bit 44 khz-formatet...
Interesserte finner masse godt stoff på spesialsider på nettet, for eksempel "Direct drive museum".
Etter 750 falt jeg av lasset, og gjorde som Linn-forhandlerne, TAS etc. sa, og kjørte reim/strikk i omkring 20 år. Nå, endelig ser jeg bokstavelig talt lyset fra DD-spiller igjen. Deilig å kunne slippe alt mikk med løfting av tallerkner og lange oppstartstider. DD er for meg en nostalgitrip tilbake til mine unge audifile år, kult industridesign og byr på en uslåelig befriende og ukomplisert musikkglede.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det er ikke drivsystemet som avgjør om det blir bra eller dårlig;
det er implementeringen!
garbage in-garbage out!
mvh
Leif
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
KD-500/550 er av den eldre type, uten kvarts-lock.
KD-600/650 er en generasjon nyere, og denne generasjonen inkluderer nok KD-770++

Arne K
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.717
Antall liker
1.196
Sted
Siggerud
Audiophile-Arve skrev:
Kenwood og high-end?
Absolutt!
Dette er ein av dei beste spelarar eg nokonsinne har høyrt. Trur ikkje han er lett å få tak i, men...


http://www.thevintageknob.org/KENWOOD/L07D/L07D.html
Joda. Er en til salgs på ebay akkurat nå. Prisforlangende ( buy it now ) $5,999.99
Edit: Min neste spiller blir også en DD, men jeg har ikke den summen liggende og flyte i øyeblikket..
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
LMC skrev:
en L-07D ?
mvh
Leif
Saken gjelder en KD-600 med SME III og element som jeg ikke er sikker på. Mulig bildet er godt nok til å se det.
 
Topp Bunn