KEF's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Her var det ikke så mye liv i det siste. Var innom asylet i forrige uke og hørte den neststørste reference. Meget imponerende! Går med seriøse tanker om den minste referencen (på stativ)

    Noen som har hørt den - eller enda bedre, som har den? Finnes den på demo i Oslo-området?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har ikke hørt dem Swifty. Jeg må innrømme at det nye reference designet har vokst på meg. Var ikke fan til å begynne med. Kunne gjerne hatt et par nå.
    image.jpg
    image.jpg
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Enig Kalle!

    De neststørste låt grisefint hos OHC, Særlig mellomtone og topp. Det uniQ elementet er spooky. Og det selv med elektronikk som ikke er min tekopp (Burmester)

    Bassen får de sjelden til i de små lytterommene, men den er sikkert også bra. Og for en finish. Det blir nok et par reference model one på meg, i "luxury rosewood"-
    finish. Sjekk


    Ganske lækkert, spør du meg!
     

    Oslo Hi-Fi Center

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.06.2013
    Innlegg
    559
    Antall liker
    271
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Årets produkt!

    Blade Two, her i frosted copper black

    Kom innom og hør om dere er enige med John Atkinson, Michael Fremer og resten av Stereophile-crewet

    12331840_943845702348729_1474504314_n.jpg
     

    Flaggerkatt

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Innlegg
    68
    Antall liker
    6
    Underholdende spilling i stua om dagen. Min mor skulle ikke lenger ha noe stereoanlegg utover et DAB-minianlegg med CD-spiller, så jeg plukket med meg hennes gamle Kef Coda 7'ere. Artige små saker som spiller overraskende bra fortsatt. Sikler jo på LS50ene fortsatt, innser vel at små bokser gjør seg bedre enn store i denne stua. Eller noe sånt :)
     

    Knopfler

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    23
    Antall liker
    1
    Noen blant KEF's venner som har peiling på impedanskurven til KEF Reference 102? Heter vel egentlig Model 102. På forhånd takk!
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    233
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    1
    Har du kube?
    Jeg har annen Kef retro - med kube er å foretrekke.
    Og med kube må du vel ha delt forsterker eller med tape ut/inn
    Erik
     

    Knopfler

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2013
    Innlegg
    23
    Antall liker
    1
    Har KUBE. Men tror det er delte meninger om ht låter best med eller uten.
     

    Bjørge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    177
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    Melder meg inn her jeg fordi jeg har et par 104/2. Særdeles godt fornøyd med de, men jeg synes de låter litt ullent i diskanten, kjører de på en music angel XD 800 (kt88), er det høyttalerne som låter slik? Eller er det kombinasjonen med rørforsterkeren som gjør det? Jeg synes rørforsterkeren takler HT bra og at det ikke er noen umiddelbar mangel på strøm. Jeg har også sett at støvhetta i midten av subene har sprekt opp etter noen timer med spilling. Har sett kit på ebay, er det noen av dere her inne som har erfaring med å bytte slike? Takk for svar! hilsen brennfersk KEF-medlem.
     

    Bjørge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    177
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    og en ting til. Jeg har den versjonen som ikke gir mulighet for bi-amping, jeg renger med at dette er 1. gen. Jeg har også hørt av en kar (lite troverdig kilde) at KUBE ikke vil gi noen effekt på disse, kan noen bekrefte/avkrefte dette? Og er det evt. det samme hvordan KUBE jeg får tak i å kobler til disse? KUBE har jo muligheter for innstillinger sant?
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.363
    Melder meg inn her jeg fordi jeg har et par 104/2. Særdeles godt fornøyd med de, men jeg synes de låter litt ullent i diskanten. Jeg har også sett at støvhetta i midten av subene har sprekt opp etter noen timer med spilling. Har sett kit på ebay, er det noen av dere her inne som har erfaring med å bytte slike? Takk for svar! hilsen brennfersk KEF-medlem.
    Din diskant er en Kef t33, en soft dome med et av 3 mulige SP-numre. Den skal absolutt ikke låte ullent. Da din høyttaler etterhvert har nådd pensionist-alder, er det med stor sannsynlighet inntørket ferrofluid (kjøleveske) som er årsaken. Ingen T33 slipper unna:(. Det finnes entusiaster som tar på seg oppgaven med å rense og fylle på ny ferrofluid. Vet desverre ikke om noen i Norge. Registrer deg som bruker på dette forum, da vil du kunne bli guidet gjennom alt som trengs for å fikse dine nye Kef. Knall høyttaler forresten
    Steen
     

    Bjørge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    177
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    er kjent med den typen diskant ja, og at den kan ørke inn, mulig det bare ikker er diskantene som er tørre da. Det kan jo tenkes at delefilterne skulle hatt seg en runde også. Men! Er det falrig å bruke HT når diskantene er tørre? Vil det være som å kjøre på en motor uten olje?
     

    Edorfnaj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2013
    Innlegg
    359
    Antall liker
    150
    Sted
    Sandnes (Rogaland)
    Torget vurderinger
    7
    Orginal embalasje til Q700 gis bort

    Dersom det er noen som har bruk for orginal embalasje til et par Kef Q700 så kan det hentes hos meg (i Sandnes) helt gratis :)
    Tar vare på dette ut neste uke før det blir kastet.
    Kontakt via PM
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    233
    Antall liker
    142
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg inn her jeg fordi jeg har et par 104/2. Særdeles godt fornøyd med de, men jeg synes de låter litt ullent i diskanten. Jeg har også sett at støvhetta i midten av subene har sprekt opp etter noen timer med spilling. Har sett kit på ebay, er det noen av dere her inne som har erfaring med å bytte slike? Takk for svar! hilsen brennfersk KEF-medlem.
    Din diskant er en Kef t33, en soft dome med et av 3 mulige SP-numre. Den skal absolutt ikke låte ullent. Da din høyttaler etterhvert har nådd pensionist-alder, er det med stor sannsynlighet inntørket ferrofluid (kjøleveske) som er årsaken. Ingen T33 slipper unna:(. Det finnes entusiaster som tar på seg oppgaven med å rense og fylle på ny ferrofluid. Vet desverre ikke om noen i Norge. Registrer deg som bruker på dette forum, da vil du kunne bli guidet gjennom alt som trengs for å fikse dine nye Kef. Knall høyttaler forresten
    Steen

    Hei
    Har nettopp skiftet ferrofluid - kjøpt fra Parts Express: the #1 source for audio, video & speaker building components - på Kef 103.3 som også har t33.
    Har også skiftet dustcaps.
    Dyr frakt fra USA
    Var ikke misfornøyd med lyden på forhånd - men hadde lest om problemet og fikk lyst til å prøve.
    Litt demontering og fikling må til - men det ordnet seg.
    Erik
     

    Bjørge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    177
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    Jeg har sett litt på Ebay også. Er flere der som tar Jeg oppdaget også i her om dagen at de midterste "donuts" på nedre (har ikke sjekka øvre) basselement har begynt å gå i oppløsning. Det spørs om jeg må ta meg en skikkelig servicerunde på disse!

    Jeg tror jeg har funnet ut litt av mitt problem i forhold til at jeg synes de låter litt innerslutta i mellomtonen/diskanten, og det er forsterkeriet mitt. Jeg kjører i dag med en MA KT-88 75w rørforsterker, det er ikke den beste matchen trur jeg. Prøvde forsterkeren på et annet forterkersett jeg bruker til et annet oppsett bestående av bla. Aragon 4004, og da løftet lyden seg betraktelig!
    Så jeg tror mye av problemet evt løses med bedre elektronikk :)
    Er dette firmaet du lenket til også noen som fikser på delefiltre også?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du trenger ikke nødvendigvis ny elektronikk - litt rørrulling til andre rør fikser den biffen...

    Johan-Kr
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Etter å ha kommet over et par med 101/2 på brukten ble jeg veldig nysgjerrig på hvordan disse var i forhold til 101 som jeg eide tidlig 90 tall. Husker jeg foretrakk disse foran de gamle Rogersene den gangen.
    Koblet opp 101/2 i dag og ble rett og slett satt ut. Gammelt, men står seg jammen godt allikevel.
    Naturstridig var første tanke som kom opp mens jeg spillte den ene låta etter den andre....
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha kommet over et par med 101/2 på brukten ble jeg veldig nysgjerrig på hvordan disse var i forhold til 101 som jeg eide tidlig 90 tall. Husker jeg foretrakk disse foran de gamle Rogersene den gangen.
    Koblet opp 101/2 i dag og ble rett og slett satt ut. Gammelt, men står seg jammen godt allikevel.
    Naturstridig var første tanke som kom opp mens jeg spillte den ene låta etter den andre....
    101/2 kult savner mine eldre 107/2 til tider .

    Mvh
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Slår meg hvor store disse virker i spillestil og dynamikk, men de er jo bittesmå.
    Dette må jo være et funn. Snakker om "bang for the bucks".:D
    207/2 var jo noen fantastiske høyttalere da. Men krevde mye power for å synge skikkelig.

    Etter å ha kommet over et par med 101/2 på brukten ble jeg veldig nysgjerrig på hvordan disse var i forhold til 101 som jeg eide tidlig 90 tall. Husker jeg foretrakk disse foran de gamle Rogersene den gangen.
    Koblet opp 101/2 i dag og ble rett og slett satt ut. Gammelt, men står seg jammen godt allikevel.
    Naturstridig var første tanke som kom opp mens jeg spillte den ene låta etter den andre....
    101/2 kult savner mine eldre 107/2 til tider .

    Mvh
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha kommet over et par med 101/2 på brukten ble jeg veldig nysgjerrig på hvordan disse var i forhold til 101 som jeg eide tidlig 90 tall. Husker jeg foretrakk disse foran de gamle Rogersene den gangen.
    Koblet opp 101/2 i dag og ble rett og slett satt ut. Gammelt, men står seg jammen godt allikevel.
    Naturstridig var første tanke som kom opp mens jeg spillte den ene låta etter den andre....
    Så det var du som endte opp med dem? Holdt på å kjøpe dem før han satt prisen ned fra tusen til 900, så jeg vil absolutt påstå at du gjorde et røverkjøp der. Av logistikkårsaker slo jeg fra meg tanken, men angrer litt nå. Får bare bite tennene sammen og gratulere med en god handel. Stiff upper lip etc. :rolleyes:

    Regner med at jeg for årevis siden har kommet ut som Kef-venn her i denne tråden, og jeg kan fortsatt rapportere at jeg spiller på samme sett Kef Q55,5 i mancaven. Men siden den gang er alt av elektronikk oppgradert. Kombinasjonen Rega Apollo CD og Xindak MS-3 KT88 rørmonoblokker med Xindak passiv pre spiller forrykende flott med de aldrende rimelige Kef-ene fra rundt årtusenskiftet. De har vokst med oppgaven, men jeg har kanskje kommet til det punktet de står for utskifting for så å bli satt på soverommet sammen drevet av et NAD-anlegg.

    Nykommer i mancaven er langtfra bestemt enda, men LS50 står svært høyt på listen.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Føler at dette var veldig morro.
    Det er litt uvant med høyttalere som ikke skal ha noe særlig med toe in.

    IMG_4372.jpg


    Ca 190 cm fra center til center av høyttaler. Sitter ca 260 fra høyttalerne.
    Plassert ca 30cm fra veggen. Må si at dette spiller over all forventning.

    IMG_4373.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fagerten ta, drevet av chrome bumper! Du fortjente det settet der med tanke på hva du hadde planer om å pare det med. Selv om jeg nok tror de ville trivdes godt på mine rørforsterkere også. :D
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Fagerten ta, drevet av chrome bumper! Du fortjente det settet der med tanke på hva du hadde planer om å pare det med. Selv om jeg nok tror de ville trivdes godt på mine rørforsterkere også. :D
    Takk for det :)

    Dette oppleves som en ganske herlig match.
    Blodtrimmet NAC-62/NAP-140.
    Jeg var litt bekymret for at dette ikke var kraftig nok. Mine gamle 101 var veldig strømhungrige.
    Men her er det overskudd i bøttevis. Bass og tro det eller ei... trøkk. Høyt spiller det også :rolleyes:


    BTW!
    LS50 er knall høyttalere :D


    IMG_4374.jpg
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Alt med UniQ er en relativt grei last såvidt jeg vet. Hadde ingen problemer med 13w EL84 i Nordic MingDa MC84C, selv i et ganske vanskelig rom. Selvfølgelig ikke tordnende volum, men godt lyttevolum. Hadde større problemer i samme rom med Xindak MT-3 og EL34. Så i den tvekampen var det de wattsvake EL84 som gikk av med seieren. Men Nordic-versjonen av MC84A er nok en bedre forsterker enn stock MT-3. Uansett så har jeg ikke det problemet lenger med sunne 60 watt fra KT-88 i dag.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Eneste jeg ikke er så fornøyd med er B-Tech stativene. De er vinglete på tross av sand fylling.
    De har en ukurant patent på foten, og med plassering av spikes. Tror disse 101/2 fortjener noe bedre. Forslag?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke peiling selv, og lurer på det samme. Som tidligere nevnt er LS50 høyt på listen over aktuelle høyttalere.
     

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    Eneste jeg ikke er så fornøyd med er B-Tech stativene. De er vinglete på tross av sand fylling.
    De har en ukurant patent på foten, og med plassering av spikes. Tror disse 101/2 fortjener noe bedre. Forslag?
    Jeg Har Brukt Custom Design SQ 404, På mine KEF LS50 (De må forøvrig vike plassen for Reference 1 og Custom Design FS108 REF 1)
    Top Support 165 x 180mm (custom sizes available)
    Base Plate dimensions 220 x 260 x 5mm (Acoustic Steel).
    Inert Filler er inkludert ca 14 kg til hver av stativene
    Spikes står med 20x24cm avstand

    Link> Custom Design Support SQ 404

    NY importør er duet.no De har Butikk i Bergen og Oslo.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fikk besøk i dag av et annet estimert men ikke lenger aktivt medlem av sentralen, Dr. Evil. Skriver dette fordi jeg føler for å skryte litt av høyttalermerket vi elsker. Som dere vet har jeg relativt dyrt forsterkersett og CD-spiller i forhold til hva Kef Q55,2 normalt drives av. De kostet vel i underkant av 7000 nye for 15 år siden. Men hjelpes så de vokser i voksent selskap. Drevet av rørforsterkersett til 4 ganger prisen og en CD-spiller som også er litt dyrere oppfører de seg nesten som om de tilhører samme prisklasse som resten av utstyret. Mitt besøk (som har rørforsterkere i high end-skiktet av både push pull og SET-type) mente at jeg bør være forsiktig med forandringer nå, og at fokus og perspektiv gav ham en fornemmelse av SET(!).

    Et bedre kompliment kan jeg ikke få siden det er den lyden jeg har som ideal. Balanse er viktig i sammensettingen av et system, og da er det ikke nødvendigvis prislappen som står på komponenten som avgjør om noe er vellykket eller ikke. Godt jobba, Kef Q55,2! Jeg har nok strukket strikken til endes for hva jeg kan forlange av dem, men det er imponerende og gledelig for meg som eier. Har uttalt de siste ukene at jeg lett kan leve med høyttalerne mine en god stund til, og at høyttalerbytte ikke blir aktuelt som første oppgradering. Det fikk jeg bekreftet fra annet hold i dag. DAC eller pre kan faktisk leve et mer farlig liv i casa baluba.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Jeg må vel nesten melde meg inn her jeg også ☺ Fikk for noen dager siden hjem et par KEF Reference 201/2. Fantastisk flott og, og også på lavt volum! Jeg er godt fornøyd hvertfall.

    Jeg har to spørsmål:
    1. Høytalerne kom uten stativ. Er det noen som har noen formening om hvilke som passer disse? Jeg har fått tips om atacama, hvilken størrelse på topp-platen bør jeg ha?

    2. Jeg bruker i dag en nad c390dd. Hvilke andre forsterkere vil kunne matche høytalerne bra?
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Ja det stemmer jo, men disse produseres ikke lenger og det har ikke lyktes meg å bestille disse fra nevnte butikk. Finner de heller ingen andre steder.
     

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    bruker du stativ med for stor plate, vil du med rettsidede stativ se topp plata i bakkant.
    bruker du stativ med mindre plate som ikke vises, vil også base plata bli mindre og hele stativet bli ustødig.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Noen som har kef reference 1 eller lånt ørene litt til disse? Virkelig en vakker sak som vekker et "må ha" begjær :)
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Jeg endte opp med et par solid tech radius høytalerstativ og en parasound halo integrated til mine KEF 201/2 (ref. spørsmålene mine litt lenger opp i tråden) . Stativene passer helt perfekt, og topp-platen går akkurat innafor høytalerne.

    Høytalerne er helt fantastiske! Jeg er ikke en spesielt erfaren hifi entusiast enda, men de spiller bedre enn noen annen høytaler jeg har hørt til nå. Dette er selvsagt helt subjektivt😀 De hadde bare hatt en spilletid på ca. 20 timer når jeg kjøpte de i sommer (forstå det de som kan) og de blir bare bedre og bedre. Og for en bass disse små tassene har! Kan ikke annet enn å smile fra øre til øre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn