OkJa, det er skadelig.
Av en eller annen grunn, så har de Kef-høyttalerne med Kube en tendens til å dukke opp på bruktbørs uten Kube - antakeligvis fordi folk prøver å bruke den til noe annet...
Kuben gir for det første en kraftig heving av bassen. +10dB ved 20 Hz og +20dB ved 10 Hz. Dette betyr at om du bruker tilsvarende 1W ved 1000 Hz (ca 88-90dB på en vanlig høyttaler), mater du bassenhetene tilsvarende at du spiller med 108-110dB. Er det mye informasjon i bassen, bunner du enten basselementet eller svir av svingspolen med store mengder subsonisk. Derfor er dette skadelig for høyttalerne, om de ikke er bygget for det, slik som R104 og R107 er.
I tillegg, så jobber ikke Kuben bare i bunnen. Den har heving fra ca 500Hz og ned (baffelkorreksjon), en dip ved 2000 Hz og 2-3dB demping fra 2500 Hz og over. Kuben er spesialdesignet for å virke sammen med delefilteret i R104 (og R107), slik at Kuben tar seg av all kompensering som i et passivt delefilter ville kreve demping og redusert følsomhet. Derfor vil du ende opp med en tvilsom frekvenskurve som resultat.
Vis vedlegget 249928
Johan-Kr
Dette emne har vært diskutert i snart 3 tiår, men jeg husker spesielt at en av ingeniørene hos KEF deltok på en slik meningsutveksling på AudioKarma, og som sa følgende: Du kan spille uten, og du kan mene at det låter bedre uten, men uten Kube hører du ikke det som høyttaleren er designet for.Brukte kuben kun til bassregionen den gangen jeg hadde KEF 107/2 den la et tåketeppe over mellomtone diskant (drepte den fine lyden)
Som ren preamp var den ubrukelig , kjørte de siste mnd i mitt eie uten kuben det funket gull det også .
Mvh
Er det jeg eller du som defineres som den eldreAlt dette er jo lenge siden så den eldre har nok glemt hva som var hva , morro at det finnes folk som enda bruker 107 .
mvh
Kube dødaren
Det kan steen få svare deg på for han vet .Gammelt er ikke nødvendigvis dårlig , synes disse spiller i high end klasse jeg![]()
har koblet det slik det skal tror jeg . Fra preout i dac til input på kuben og output på kube til forsterker.....
Hva er tape in og out til?
En såkallt Tape loop. Se post 9 her i tråden. Husk at denne er produsert i en tid da folk drev å spille inn musikkasetterHva er tape in og out til?