Katter blant oss hifi-freaker :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Madamen

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2011
    Innlegg
    33
    Antall liker
    5
    norcad skrev:
    roesok skrev:
    norcad skrev:
    Uansett hvor god lyd det er i det nye altiett anlegget fra LG så finner du ikke det blandt medlemmene her.
    En rasekatt koster en del penger og derfor MYE bedre enn en gratis huskatt, akkurat som i Hifi - dyrt er best, sånn er det bare ;D
    Fin katt, men en merkelig sammenligning. En kan ikke sammenligne påkostet lyd med billig lyd og overføre det til katteverdenen. Vil tro det er med rasekatter som med hunderaser at det er en del usunn avl, noe som fører til problemer for de "finere" kattene. Bedre da med en salig blanding der naturen ordner opp. En blir mist like glad i en slik katt, den er trolig vel så sunn, kan være feiende flott og med sterk personlighet.

    Ellers er et av mine hovedpoenger med kattehold vs. hund at de er så suverent fri i sin livsutfoldelse. De kommer og går ut når de vil. Spiser og sover når det passer. Vil tro en er mye mer påpasselig med en påkostet rasekatt, vet heller ikke om slike kan slippes ut i det fri uten pass. Med andre ord; mer plunder og heft.
    Nå var selvfølgelig dette ment som en fleip, men poenget var ikke dårlig lyd vs bra lyd, men at det for enkelte ikke hjelper om lyden er god hvis prisen er for lav.
    Mao Jeg har som nevnt hatt både (dyre) rasekatter og huskatter og den ene er ikke mer enn den andre verdt. Katter har bare en herlig personlighet uansett.
    Men i enkelte (katte)kretser ler de av deg om du har huskatt, akkuratt som enkelte her inne ler av de med det billige altiettanlegget fra LG.
    De kan le så mye de vil, her i huset har vi kun renrasede bastarder som faktisk kostet 800 kr pr stykk ferdig oppsatt (kastrering osv). Brukt, men ypperlig vare. Det er da ikke alle som anskaffer seg nye deler til sitt anlegg?

    Stikkord hjemløs ;D Makan til fantastisk personlighet enkelte katter kan ha uavhengig av rase eller ei. Etter mange år i frivillig arbeid med hjemløse dyr og uhorvelig mange oppstallinger, så slår det meg at rase spiller ikke noen rolle. Du blir sjarmert og betatt uansett. Du tar seff med de litt mindre heldige sidene som også kan koste penger i etterkant av avskaffelsen, men dette er vel kjent for de frelste her?

    Nå er ikke jeg en hardbarka Hifi madam, men er så heldig å ha en som er det og kan dra fordelenene av det. Så kan jeg snike til meg litt tekniske data og ivareta min subjektive lydpreferanse som nuh har gått over til merkepreferanse. (Skummelt).

    Dette har ikke smittet hen på katter, her går vi for den enestående "rasen": Huskatt. Der du kan få alt en katt kan by på!
     

    tah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    115
    Antall liker
    38
    Det var på tide med ein katte-tråd!
    Definisjonen på Internett: ein plass med bilder av katter.

    Støtter Thumper: det er forskjell på katter! Vi har hatt Abyssinere i mange år, fordi det er uvanleg sjarmerande dyr! Kontakten ein får med ein abyssiner er ulikt alt anna!

    Katter liker seg oppå forsterkeren, med litt god lunk. Og det måtte gå slik: katten spydde i kjøleribbene...... Då var det nesten einvegstur til veterinæren.

    Og nå sist sommar pissa katten i ML-forsterkeren. Det blei kortslutning i eit printkort, og ein dyr reparasjon. Men verst for katten: det var aldersbetinga nyresvikt, og katten var dødssjuk. Den blei 13 år.

    Ta.

    Ps. Har fått ny abyssiner.
     

    Madamen

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2011
    Innlegg
    33
    Antall liker
    5
    tah skrev:
    Det var på tide med ein katte-tråd!
    Definisjonen på Internett: ein plass med bilder av katter.

    Støtter Thumper: det er forskjell på katter! Vi har hatt Abyssinere i mange år, fordi det er uvanleg sjarmerande dyr! Kontakten ein får med ein abyssiner er ulikt alt anna!

    Katter liker seg oppå forsterkeren, med litt god lunk. Og det måtte gå slik: katten spydde i kjøleribbene...... Då var det nesten einvegstur til veterinæren.

    Og nå sist sommar pissa katten i ML-forsterkeren. Det blei kortslutning i eit printkort, og ein dyr reparasjon. Men verst for katten: det var aldersbetinga nyresvikt, og katten var dødssjuk. Den blei 13 år.

    Ta.

    Ps. Har fått ny abyssiner.
    Og det samme sier en som har forelsket seg i en siameser... eller en britisk korhår.. eller en Tyrkisk Van...... eller en huskatt.

    Uansett .. var deres en hannkatt? Ofte kan det oppstå nyresvikt, og især hos tidligere levd livet hannkatter, les=hjemløse. Sult tærer raskere og mer på katter enn f,.eks hunder:
    Her er forøvrig en døv og meget spesiell katt som tåler at det spilles høyt:
     

    Vedlegg

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Mange fine katter her! Har ikke katt nå. Hadde det mens jeg var liten. Er veldig glad i katter. Siden jeg har flyttet "på landet" til enebolig med hage og mye natur omkring tenkte jeg at tiden kanskje var inne igjen. Er det noen av dere som har synspunkter på dette med hvordan katter takler å være hjemme alene? Jeg tenkte å montere en sånn kattedør med "chip-styring" som gjør at katta kan gå inn og ut som den vil. Men siden det hender jeg er på jobbreiser og kan være borte fra 12 timer til et par dager vil jeg gjerne vite om katter takler dette greit. Noen som har tanker om dette?

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.623
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    toref skrev:
    Mange fine katter her! Har ikke katt nå. Hadde det mens jeg var liten. Er veldig glad i katter. Siden jeg har flyttet "på landet" til enebolig med hage og mye natur omkring tenkte jeg at tiden kanskje var inne igjen. Er det noen av dere som har synspunkter på dette med hvordan katter takler å være hjemme alene? Jeg tenkte å montere en sånn kattedør med "chip-styring" som gjør at katta kan gå inn og ut som den vil. Men siden det hender jeg er på jobbreiser og kan være borte fra 12 timer til et par dager vil jeg gjerne vite om katter takler dette greit. Noen som har tanker om dette?

    Mvh
    IMO takler katter godt en dag uten tilsyn, men flere dager på rad ville jeg personlig være skeptisk til. Hvis vi drar bort over lengre perioder pleier vi å la katten være hos oppdretter eller barn/bekjente. Ved kortere fravær (1-3 dager) lar vi katten være inne, og dytter en flaske vin i naboen for at hun skal stikke innom 1x pr. dag for å se til katten og etterfylle mat og vann.

    Katteluke m. chipleser funker greit under 2 forutsetninger:
    1) Katten er vant til katteluke og vet at den kommer ut og inn der, og
    2) Chipen er implantert sånn at chipleseren kan lese den, dvs. ca. midt mellom skulderbladene. Det er ikke alltid at det er tilfelle.
    I tillegg kan chipen "vandre" og ende opp helt andre steder enn der den ble satt, og det er ikke helt ukjent at de slutter å funke.

    mvh
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Katter går dit det er mat. Er vi borte over natta og en katt er ute, så drar den et annet sted der den får mat.... katter er ikke dumme akkurat. Og når vi kommer hjem, kommer også katten hjem. Enkelt og greit. :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.623
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    Katter går dit det er mat. Er vi borte over natta og en katt er ute, så drar den et annet sted der den får mat.... katter er ikke dumme akkurat. Og når vi kommer hjem, kommer også katten hjem. Enkelt og greit. :)
    Vel, nå er jeg kanskje mindre imponert over katters retnings- og stedsans enn du....

    Jeg har ikke oversikt over hvor mange som ringer klinikken for å spørre om vi har fått inn en katt som er forsvunnet etter at eierene har latt den være alene mens de dro på helgetur e.l., men det er forbausende mange.

    Nå er det jo en del mennesker som ser på katter som forbruksvare, og da er jo en slik naturlig seleksjon = katta forsvant- vi prøver igjen med en ny katt, en sutalaus måte å finne seg en katt som finner veien hjem, men jeg er selv noe mer skeptisk til det.

    mvh
     

    Madamen

    Medlem
    Ble medlem
    22.09.2011
    Innlegg
    33
    Antall liker
    5
    tkr skrev:
    Mr-T skrev:
    Katter går dit det er mat. Er vi borte over natta og en katt er ute, så drar den et annet sted der den får mat.... katter er ikke dumme akkurat. Og når vi kommer hjem, kommer også katten hjem. Enkelt og greit. :)
    Vel, nå er jeg kanskje mindre imponert over katters retnings- og stedsans enn du....

    Jeg har ikke oversikt over hvor mange som ringer klinikken for å spørre om vi har fått inn en katt som er forsvunnet etter at eierene har latt den være alene mens de dro på helgetur e.l., men det er forbausende mange.

    Nå er det jo en del mennesker som ser på katter som forbruksvare, og da er jo en slik naturlig seleksjon = katta forsvant- vi prøver igjen med en ny katt, en sutalaus måte å finne seg en katt som finner veien hjem, men jeg er selv noe mer skeptisk til det.

    mvh
    Du tar opp noe svært viktig og det virker som du skjønner deg godt på katter :)
    Det er så mange myter knyttet til katter og de fleste av de kan avlives. En katt kan greie seg ja... i 12 timer med full tilgang til hjemmet sitt via luke. Luke er å anbefale uansett. Dette ivaretar kattens frihet og du slipper maset.

    Det folk glemmer er at katter er sosiale dyr og setter stor pris på å være sammen med sine mennesker/artfrender eller annen art som f.eks en hund, dette kan jeg underskrive på som har 6 katter og årevis erfaring med hundrevis av katter fra ulike hjem og miljø... både pent behandlet og vanskjøttet.

    Noen katter savner eierne sine etter få timer og viser enorm glede over at de er hjemme igjen og kan dog markere en misnøye med at du er borte for lenge.

    Jeg anbefaler for de som skal være borte i ca 12 timer at de adopterer to katter som er gode venner fra før. Det er haugevis av dumpede katter som tas hånd om av dyrevernsforeninger som kan bidra, Kattene er som regel ID-merket, fullvaksinert og kastrert/sterilisert og du får en katt hvis personlighet og egenskaper er godt kjent av foreningene.

    Og apropos stedsans.... katter utvikler ikke dette før de er nbærmere 9-10 mnd og en ukastrert hannkatt kan fint rote seg bort i leting av en å parre seg med... jeg har også plukket opp eks antall bortkomne katter som viser seg å ha rotet seg bort etter å ha blitt skremt/skadet og de har vært adskillig eldre enn 1år ;D
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Takk for innspill folkens. Har plenty snille naboer omkring så de stiller sikkert opp med litt ettersyn i bytte mot vin. God idé tkr. Hvis de da ikke skjemmer bort katten såpass at den skifter bosted. :)

    Den katten din var staselig Mr-T! Er dette en helt vanlig huskatt?

    Mvh
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jeg hadde ikke sluppet ut kattene våre (vi har 3 stk) for å være ute en dag eller to hvis vi ikke var trygge på at de kom tilbake eller klarte seg selv. Dessuten så stikker de gjerne av på eget initiativ også og blir borte en dag eller to, spesielt om sommeren når de kommer og går som de vil. Om noe sånt går an kommer nok veldig an på katten og hva den er vant til.
    Den katten jeg har lagt ut bilde av er en vanlig huskatt ja. Ikke noen spesielle rase, bare normalt blandingsprodukt.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.237
    Antall liker
    286
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Men hvor er de store pusene blant oss hen ??
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Denne damen kom luskende ned på terrassen hos oss for 15 år siden. Hun var da liten, tynn og ikke mye tam. Hun fikk mat og litt stell, og fant ut at her var det trivelig. Hun ble hos oss i 13 år. For 2 år siden ble hun syk og måtte en tur til dyrlegen. Hva som feilte henne fikk vi vel ikke helt svar på, men hun var så svak at avliving var det eneste riktige. Trodde aldri vi skulle bli så glad i en liten ulldott. Det var skikkelig ille å se henne sovne inn. Hun var en norsk skogskatt. Vi har ofte lurt på å skaffe oss en ny katt, men det blir ikke det samme med en erstatning for "Pernille". Hvis en katt kunne "snakket" så var hun veldig nærmt. Vi forstod alt hun ville. Hun hadde noen uttrykk i ansiktet som ikke kunne feiltolkes.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.359
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Denne damen kom luskende ned på terrassen hos oss for 15 år siden. Hun var da liten, tynn og ikke mye tam. Hun fikk mat og litt stell, og fant ut at her var det trivelig. Hun ble hos oss i 13 år. For 2 år siden ble hun syk og måtte en tur til dyrlegen. Hva som feilte henne fikk vi vel ikke helt svar på, men hun var så svak at avliving var det eneste riktige. Trodde aldri vi skulle bli så glad i en liten ulldott. Det var skikkelig ille å se henne sovne inn. Hun var en norsk skogskatt. Vi har ofte lurt på å skaffe oss en ny katt, men det blir ikke det samme med en erstatning for "Pernille". Hvis en katt kunne "snakket" så var hun veldig nærmt. Vi forstod alt hun ville. Hun hadde noen uttrykk i ansiktet som ikke kunne feiltolkes.

    Flott dyr og en god/trist historie. Det er dessverre en ende på alt...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tar meg friheten til å gjenopplive denne tråden etter den siste tiden med generell katteprat i en tråd som ble oppretter pga et veldig konkret spørsmål og som fikk en trist avslutning.

    Vi må jo ha et sted å poste kattebilder. Det er jo trossalt fundamentet som internett er bygget på.

    kosmogizmotunfisk.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her inne som kjenner folk som har fått behandling for allergi mot katt? Såkalt allergivaksinering eller "immunterapi", og som vet premissene for at det skal kunne gjøre noen endring?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.554
    Antall liker
    7.060
    Vi har en Russian Blue som begynner å trekke på årene, dvs hun fyller 18 i disse dager. Drylegen sier det ikke er noe galt med henne, men vi merker jo at hun tar ting med litt større ro og vil også ha mer tid for seg selv. Det vi lurer litt på er om vi skal skaffe oss en Russian Blue kattunge nå. Litt usikker på om gamlepusen vil se dette som selskap og trigging av morsinnstinkt eller om hun vil oppleve dette som stress og utfordring. Matriarken er ellers veldig sosial innenfor husets vegger, inklusive alle gjester som har kommet over dørstokken. Hun har vært ekstremt tålmodig og overbærende over både småunger og hund. Men hun er samtidig territoriell når det kommer til hagen og sørger for å holde selv naboens digre Main Coone på rett side av gjerdet.

    Noen med relevante erfaringer her?
     

    Naphtali

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.12.2021
    Innlegg
    52
    Antall liker
    30
    Sted
    Her
    Jeg vaks opp med en långhåret skog-/perser/villkatt-blanding, prikk lik den i videoen under.
    Forunderlig hvor meget disse små kattepusene kan tilføre et hjem..og en barndom.
    Gøyal video!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Trist dag i dag. Pusen måtte bøte med livet etter en heftig slosskamp og påfølgende hopp ned fra 3.5 meter høy veranda. Dette nedførte et stygt brudd i skulderen og prognosene var dårlige. Hun var en skikkelig tøffing, selv om hun ble kun et halvt år gammel. Elsket å være ute og ville ha hatt det vondt med den skaden.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.359
    Antall liker
    3.268
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Trist dag i dag. Pusen måtte bøte med livet etter en heftig slosskamp og påfølgende hopp ned fra 3.5 meter høy veranda. Dette nedførte et stygt brudd i skulderen og prognosene var dårlige. Hun var en skikkelig tøffing, selv om hun ble kun et halvt år gammel. Elsket å være ute og ville ha hatt det vondt med den skaden.
    Huff - triste greier! Noen ganger må man bare avslutte lidelsene...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Vel, nå er jeg kanskje mindre imponert over katters retnings- og stedsans enn du....

    Jeg har ikke oversikt over hvor mange som ringer klinikken for å spørre om vi har fått inn en katt som er forsvunnet etter at eierene har latt den være alene mens de dro på helgetur e.l., men det er forbausende mange.

    Nå er det jo en del mennesker som ser på katter som forbruksvare, og da er jo en slik naturlig seleksjon = katta forsvant- vi prøver igjen med en ny katt, en sutalaus måte å finne seg en katt som finner veien hjem, men jeg er selv noe mer skeptisk til det.

    mvh
    Fysj man skal ikke forlate pus uten tilsyn over helgen! Det er slemt gjort! Hvis vi er borte over tid så bor pus hjemme, men det er alltid noen som stikker innom minst et par ganger i døgnet og ser at hun har vann og mat. Og så får hun litt kos med det samme. Hun får ikke gå ut!
    Det skjer bare hvis vi selv er hjemme og kan sitte og vente på henne utover natten om hun blir sen. Skal ALDRI oppleve at det ikke er noen som åpner for henne!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Pus 1.jpg Pus 2.jpg Pus 4.jpg
    Vår tredje og sikkert siste katt. 10 år gammel hyggelig dame. Overtok fra en familie som hadde tatt inn to "utefødte" kattunger men
    etter en tid kom til at de kun skulle ha en.
    Som man ser er hun (i alle fall i egne øyne) kjempestor, så stor at hun bare MÅ ha hele sofaen! ;)
    Men hun er en uansett en veldig koselig og hyggelig katt. Veldig knyttet til oss, nesten som en hund.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn