Spurte Readerware om hvorfor Discogs drop&drag ikke fungerer. Discogs har stengt dem ute, fordi Discogs tilbyr en tilsvarende tjeneste for medlemmer, på nettet. Men man vil jo helst ha dette på bl.a. iPad.
Collectorz.com har iPad-funksjon, og har kopiert discogs innhold på egen server, påstår de.
Skal kikke på det norske programmet, og også vurdere hvor komplisert det er å lage et eget oppsett vha Bento. Det burde gå greit, og da har man portabilitet til iPad. Utfordringen blir å kunne hente data fra nettet på greiest vis.
Slik sett er det Delicious Library som er enklest hittil, med bruk av iSight-kamera for scanning av barkoder og enkel coverhenting; men de får data fra Amazon kun, og det er ganske tåpelig.
Det finnes noen programmer som kun fungerer på Windows, som Kix og Catraxx. Sistnevnte gjør absolutt alt, men jeg får følelsen av at jeg styrer Elkjøps storlager når jeg ser på Screenshots.
http://www.fnprg.com/catraxx/screenshots.html
Platearkivet har de samme skjermbildene som Catraxx, så det er kanskje samme selskap, norskifisert.
Her er ønskedrømmen.
1. Mac-kompatibelt - og helst med porting til iPad/iPhone. Greit å kunne sjekke for dubletter og med en "må ha" liste tilgjengelig.
2. Må kunne hente data fra nettet. Slik sett er Readerware suverent, selv uten Discogs.
3. Mulig å enkelt gjøre endringer, lagre cover, bilder, video-linker (så at det gikk greit da jeg la en Rene Jacobs innspilling inn på Readerware. Kunne aktivere YouTube-linken og gå til promofilmen de hadde laget for utgivelsen. Nice)
4. Må kunne søke etter egne katalognummer/plassering - så det er lett å finne plater
5. Ideelt om det er mulig å innlemme link/applescript til sider med mer info, som f.eks. Wiki og Gramophone.net
Begynner å lure på om løsningen kanskje er å bruke Bento (Filemaker). Men utfordringen blir å kunne laste inn info fra eksterne sider. Dumt om man må legge det inn i ett program, og så eksportere derfra som excel eller tilsvarende til Bento. Unødvendig tilleggsteg.
Men Bento har allerede en del templates for vinylsamlinger, og disse bør kunne utvides. Og programmet har enkle makrofunksjoner for å kunne gjøre søk utfra artist, tittel - på f.eks. Gramophone.net, osv.
Egentlig burde man jo lage en app for dette ...
Collectorz er bra på CDer, flac-filer, osv - og fungerer på vinyl, men har ikke oppdatert for Mac på lenge. Ser brukbart ut på iPad:
http://www.collectorz.com/ipad-apps.php