Katalogsoftware for Vinyl

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Skal til å katalogisere vinylen - det er blitt en del og blir mer. Ser det er en del programmer man kan bruke, s.s. Collectorz, Kix, Bento, My Vinyl, Delicious Library, osv.

Jeg ønsker å ha katalogen på iMac og iPad, og ser etter et program som forenkler innleggingen. Det gjør de fleste av disse, siden man kan legge inn LP-nummer eller scanne vha kamera på iMac, for deretter å få automatisk innlegging av spor, artister og cover.

Noen som har erfaring med slike program og kan komme med anbefalinger?

EDIT: Fra side 2 begynner min utforskning av mulighetene i Discogs, som jeg vil anbefale temmelig sterkt).

V

vredensgnag

Gjest
    MyVinyl og noen av de andre referer til Discogs, og den databasen er meget god, men mangler en god del eldre klassisk. Men er det snakk om Jazz, Rock og annen populærmusikk fra 1960 og fremover er Discogs meget bra, med mengder av tilleggsinfo.

Prøvde Delicious Library, og det har fin grafikk og er oversiktlig, men vil ha mer info i dybden, og det ser ut som om de søker Amazon.com

Har ikke prøvd MyVinyl enda. Gjett hva kvelden skal brukes til?

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Dr Dong skrev:
    God tanke.

Men hvilken database er det de søker i når det gjelder LP-nummer?
    godt spørsmål, annbefaler å merke hver enkelt plate med ditt unike nr, man kan ha mange ulike versjoner av en plate men det optimale er å la hver plate ha sitt unike løpenr.
    Mitt arkiv strekker seg fra plate nr 1 (som har arkivnr 1) den er merket med mine intialer og arkivnr (bruker en 15mm sticker til det)
    Platene settes opp i stigende arkivnr. når jeg skal finne en bestemt artist må jeg gå i arkivet og lete opp arkivnr. når jeg ikke vet hva jeg vil spille blar jeg i lp hylla, da kan jeg enkelt se om det mangler plater siden de står i nummerisk rekkefølge, (det skal mao ikke mangle noen)

Når det gjelder software er jeg dessverre helt blank, jeg har masteren min på papir (dvs arkivark 1 pr artist) + exel, mulig jeg trår til med accsess en dag.
    Jeg bruker stort sett kun det det fysiske (papir) arkivet, og bruker data som backup, det ligger dessuten lagret på sikker server og er nyttig ved en ev. forsikringssak.

V

vredensgnag

Gjest
    Drømmen ville jo vært noe som i tillegg til å gi nøkkelinformasjon om artist, verk, spor, dirigent, orkester, osv - også koblet til Gramophone.net sitt arkiv med anmeldelser ... for klassisk.

Kanskje jeg kan lage et applescript som gjør det, ved å bruke noen nøkkelfelt fra databasen.

V

vredensgnag

Gjest
    Sånn ser MyVinyl ut - ganske fin interface mot Discogs, og den er overlegen i forhold til Delicious Library når det gjelder info, syns jeg.

Man kan legge inn katalognummer på discogs, eller søke på discogs og få opp alternativer. La inn info fra cover på en mono Jacques Loussier jeg har, og alt kom opp med cover, info og spor. Best hittil.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.651
    Jeg bruker Delicious Library, først og fremst fordi det var det eneste jeg fant som kunne bruke eplebokens webkamera til å scanne barcodes den gang jeg fikk behov for å katalogisere vinylen.

Pluss:
    bra scanneralgoritmer.
    det ser pent ut.
    kan eksportere samlingen til for eks.xml som gjør at jeg kan ha den med meg på telefonen når jeg slentrer. Samt at forsikringsselskapet kan ha en excelfil over titlene, noe som i følge de er god nok dokumentasjon.

Minus:
    Ser foreløpig kun i de forskjellige Amazondatabasene, de er klar over denne bristen og håper å kunne inkludere flere databaser i versjon 3. Dette fører til at det er varierende hvor dyptpløyende infoen om de forskjellige titlene er.

Summen av det hele er for min del slik at dersom du lander på at noen av de andre du skal teste banker Delicous Library ned i støvlene vil jeg være fristet til å bytte.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Readerware virker helproft i sammenligning, og gir mange flere valgmuligheter. Nok det jeg skal bruke tid på i kveld.
    Fant ingen opplysninger om hvilke databaser de baserer seg på (når jeg sjekket hjemmesiden dere raskt).

Har du oversikt, Vredensgnag?

V

vredensgnag

Gjest
    Vha. Readerware kan man velge mellom disse basene å søke i.

Finner man albumet i en av dem er det bare å dra den siden over til Readerware, så legger den data inn på de rette stedene. Seems too good to be true.

Må se på tutorial. http://www.readerware.com/help/rwTutorial.html

Man søker her: http://www.readerware.com/userhome/awsearch.html?US=

Og så skal data kunne legges rett inn. Readerware har også scannerfunksjon.

Hmmm. Det at de har Family Christian Stores avgjør jo saken.

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.651
    Oh lalala, den siste scrrenshoten du postet ser ut til å være toppen av kransekaken midt i et smørøye.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Skal prøves ut! Takker.

Hva er forresten forskjellen på OSX installer og Server for OSX? (De evner jo ikke si noe som helst om slikt så langt jeg kan lese meg til.)

V

vredensgnag

Gjest
    Serverversjonen er dersom man ønsker å etablere en sentralkatalog, og så la mange brukere koble seg til den. Jeg bruker standardversjonen for testen, og tror ikke jeg trenger serverfunksjon (programmet brukes av platearkiver, biblioteker, osv, så det er derfor de har den muligheten.)

Men vi kunne selvsagt hatt et vinyl sentralarkiv som vi alle hadde tilgang til over nettet ... finnes sikkert allerede. Får kikke i forumet deres når jeg kommer så langt.

Dette virker for enkelt - håper det virker på gammel vinyl:

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Takker, ser det er for Windows, men jeg har en MBP jeg kan ha permanent i Windows-modus som arkivenhet. Så jeg tar en kikk.

Har problemer med discogs på Readerware, men må sikkert bare lese litt. Men det er gull fra andre steder, inkl. amazon, Arkivmusic Classical, etc. Drag & Drop er jo hysterisk bra.

Selve GUI på Readerware er saklig, uten dilldall - skal prøve denne også. Om noen løser Discogs-integreringen mot Readerware tar jeg gjerne imot beskjed.

http://www.collectorz.com/music/upgrademac.php

V

vredensgnag

Gjest
    Spurte Readerware om hvorfor Discogs drop&drag ikke fungerer. Discogs har stengt dem ute, fordi Discogs tilbyr en tilsvarende tjeneste for medlemmer, på nettet. Men man vil jo helst ha dette på bl.a. iPad.

Collectorz.com har iPad-funksjon, og har kopiert discogs innhold på egen server, påstår de.

Skal kikke på det norske programmet, og også vurdere hvor komplisert det er å lage et eget oppsett vha Bento. Det burde gå greit, og da har man portabilitet til iPad. Utfordringen blir å kunne hente data fra nettet på greiest vis.

Slik sett er det Delicious Library som er enklest hittil, med bruk av iSight-kamera for scanning av barkoder og enkel coverhenting; men de får data fra Amazon kun, og det er ganske tåpelig.

Det finnes noen programmer som kun fungerer på Windows, som Kix og Catraxx. Sistnevnte gjør absolutt alt, men jeg får følelsen av at jeg styrer Elkjøps storlager når jeg ser på Screenshots. http://www.fnprg.com/catraxx/screenshots.html
    Platearkivet har de samme skjermbildene som Catraxx, så det er kanskje samme selskap, norskifisert.

Her er ønskedrømmen.

1. Mac-kompatibelt - og helst med porting til iPad/iPhone. Greit å kunne sjekke for dubletter og med en "må ha" liste tilgjengelig.
    2. Må kunne hente data fra nettet. Slik sett er Readerware suverent, selv uten Discogs.
    3. Mulig å enkelt gjøre endringer, lagre cover, bilder, video-linker (så at det gikk greit da jeg la en Rene Jacobs innspilling inn på Readerware. Kunne aktivere YouTube-linken og gå til promofilmen de hadde laget for utgivelsen. Nice)
    4. Må kunne søke etter egne katalognummer/plassering - så det er lett å finne plater
    5. Ideelt om det er mulig å innlemme link/applescript til sider med mer info, som f.eks. Wiki og Gramophone.net

Begynner å lure på om løsningen kanskje er å bruke Bento (Filemaker). Men utfordringen blir å kunne laste inn info fra eksterne sider. Dumt om man må legge det inn i ett program, og så eksportere derfra som excel eller tilsvarende til Bento. Unødvendig tilleggsteg.

Men Bento har allerede en del templates for vinylsamlinger, og disse bør kunne utvides. Og programmet har enkle makrofunksjoner for å kunne gjøre søk utfra artist, tittel - på f.eks. Gramophone.net, osv.

Egentlig burde man jo lage en app for dette ...

Collectorz er bra på CDer, flac-filer, osv - og fungerer på vinyl, men har ikke oppdatert for Mac på lenge. Ser brukbart ut på iPad:

http://www.collectorz.com/ipad-apps.php

V

vredensgnag

Gjest
    Kjapt eksempel på hva som er mulig i Bento. La inn bilder og track-info manuelt fra Discogs, men det blir noen steg.

Tenk om Discogs bare kunne spyttet ut dette og andre felt for plater man valgte hos dem!

Men når katalogen først er ferdig så kan den også åpnes i iPhone og iPad.

Klikk på bildet for å gjøre det større.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Om å gå over bekken etter vann.

Jeg åpnet en konto på Discogs, og brukte bare noen minutter på å legge inn nøyaktig de versjonene jeg hadde av noen plater som lå på skrivebordet.
    Fra Discogs kan man eksportere til CVS eller XML. Så kanskje dette er greieste løsning - Discogs er interaktivt og crowdsourced, så det vokser kontinuerlig med alle medlemmers bidrag. Man kan redigere i filene om man oppdager feil, men det er meget detaljert.

Her er info på 1st press Brothers in Arms. Og man kan legge inn kommentarer som kun gjelder for den utgaven man selv eier, når det gjelder tilstand, notater, osv.

Men det mangler noe eldre klassisk, og det irriterer. Kan legge det opp, selvsagt.
    Det tok kanskje fire-fem minutter å legge inn dette eklektiske utvalget plater, som lå for hånden. Brukte katalognr.
    Mye av vinylen har bilder i god oppløsning av ulike covers, labels, back-covers.
    Nederst cover-display, men man kan også velge tekstvisning.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Det blir Discogs. Får mase på dem så de lager en iPad-kobling til egen samling.

Eksempel på hva som er mulig. Jeg søker i egen samling over nettet på Discogs etter sangerinnen Anne Gjevang, og straks kommer rett album opp. Får ha dedikert datamaskin i lytterommet. :)

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Tekstvisning kan være med og uten album.
    Vel - da har jeg et vinylarkiveringsprogram, der tekst kan portes ut som XLM, men da uten bilder, går jeg ut ifra. Det får jeg teste.

Notes kommer jeg til å bruke til arkiv, så det blir lett å finne hvor platene står. Klikker man på filen blir den større.

Vedlegg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.866
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    Det finnes noen programmer som kun fungerer på Windows, som Kix og Catraxx. Sistnevnte gjør absolutt alt, men jeg får følelsen av at jeg styrer Elkjøps storlager når jeg ser på Screenshots. http://www.fnprg.com/catraxx/screenshots.html
    Platearkivet har de samme skjermbildene som Catraxx, så det er kanskje samme selskap, norskifisert
    Fredrik Nordbakke, Mossing. Tror har står bak Catraxx også ja. :)

V

vredensgnag

Gjest
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Platearkivet har de samme skjermbildene som Catraxx, så det er kanskje samme selskap, norskifisert
    Mange seriøse samlere som skryter veldig av programmet, og som har brukt det i årevis.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.866
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Mange seriøse samlere som skryter veldig av programmet, og som har brukt det i årevis.
    Jeg brukte det også før på CDene og var veldig fornøyd.
    Men synes liksom det har mistet grunnlaget etter musikken kom inn på server.
    Det jeg kunne tenkt meg nowadays, som jeg husker var bra på platearkivet, er en utlisting i fil av musikken sortert på ønsket måte.
    Ikke så lett å ha total oversikt over det som ligger på server. Spesielt hvis man er et sted og vil huske hva man har hjemme slik at man ikke kopierer unødig.

Beklager OT i tråden.

V

vredensgnag

Gjest
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    RoDa skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jeg brukte det også før på CDene og var veldig fornøyd.
    Men synes liksom det har mistet grunnlaget etter musikken kom inn på server.
    Det jeg kunne tenkt meg nowadays, som jeg husker var bra på platearkivet, er en utlisting i fil av musikken sortert på ønsket måte.
    Ikke så lett å ha total oversikt over det som ligger på server. Spesielt hvis man er et sted og vil huske hva man har hjemme slik at man ikke kopierer unødig.

Beklager OT i tråden.
    Slett ikke OT. CATraxx var på listen over program jeg hadde lyst til å sjekke, men jeg fikk litt noia over alle valgmulighetene i skjermene som ble vist.

Men jeg syns Discogs er lovende - egentlig er det jo bare å bruke nettleser på iPad og gå inn på kontoen min, så har jeg tilgang til hele platesamlingen. Og det samme kan jeg gjøre fra iPhone når jeg er ute og handler - så kan jeg sjekke mot hva jeg har hjemme med tanke på versjon, etc.

Tok meg tre minutter å legge opp en plate Discogs ikke hadde, og etterhvert vil dette arkivet vokse som F, siden det sitter hundretusener av medlemmer verden over og bidrar. De har over 83.000 klassiske plater inne, så det meste jeg har dukker nok opp når jeg begynner å katalogisere.

V

vredensgnag

Gjest
    Vel, dette var ikke noe å lure over. Tenkte det ville være fint med en app med ulike funksjoner, men egentlig unødvendig.
    Bruker nettleseren på iPad/iPhone, og logger inn på kontoen jeg åpnet.

Endringer jeg gjør i iMac er straks tilgjengelige på andre enheter, og jeg vil kunne logge inn fra andres datamaskiner, om jeg vil. Så dermed blir det lett å sjekke hva jeg har hjemme når jeg slentrer rundt på jakt etter musikk.

Her er screenshot fra iPad - lett å gå inn i Wanted, for eksempel, og se hva jeg har merket av at jeg vil ha inn i samlingen. (Og om jeg vil kan jeg da gi andre på Discogs lov til å komme med tilbud på disse.)

Default på iPhone er uten albumbilder, så det skal laste ned kjapt. Men man kan åpne cover, track-info, etc - og ganske lett. Nederst i menyen ligger så hovedkategoriene - smart.

Veldig lett å manøvrere rundt på iPad, gjennom nettleseren.

Vedlegg

mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    vredensgnag skrev:
    Vel, dette var ikke noe å lure over. Tenkte det ville være fint med en app med ulike funksjoner, men egentlig unødvendig.
    Bruker nettleseren på iPad/iPhone, og logger inn på kontoen jeg åpnet.

Endringer jeg gjør i iMac er straks tilgjengelige på andre enheter, og jeg vil kunne logge inn fra andres datamaskiner, om jeg vil. Så dermed blir det lett å sjekke hva jeg har hjemme når jeg slentrer rundt på jakt etter musikk.

Her er screenshot fra iPad - lett å gå inn i Wanted, for eksempel, og se hva jeg har merket av at jeg vil ha inn i samlingen. (Og om jeg vil kan jeg da gi andre på Discogs lov til å komme med tilbud på disse.)
    Ikke for å være frekk men hva skal du med alt dette.Det er jo det som er spennende med vinyljakt er hva du husker og ikke husker 8)

V

vredensgnag

Gjest
    mana skrev:
    Ikke for å være frekk men hva skal du med alt dette.Det er jo det som er spennende med vinyljakt er hva du husker og ikke husker 8)
    Har jo et ras plater, og i mange tilfeller ulike fremføringer av samme verk. Men har også lyst til å kunne søke på komponister, artister, orkestre, fremføringssteder, opptaksteknikker, live, akustisk, instrumenttype, platemerke -- når jeg skal lytte. Og så er det fint å kjapt kunne finne ting, så det blir mest lytting.

For eksempel er det ingen CDer, eller Spotify-versjoner, av Ashkenazy/Kondrashin som spiller Etudes - Tableau av Rachmaninov; men jeg har noen av dem på LP, og kan lett finne det, med dette systemet. Som et eksempel på hvordan jeg skal bruke det.
    Og så er det masse interessant info på Discogs, når det gjelder de ulike utgivelsene.

Her på Slow Train Coming, med muligheter for å klikke på alle artister, lydtekniker, dennes assistent. Se hva annet de har gjort.

Bare det å kikke på ulike vinylutgivelser, labels på disse, se hvilke man selv har. Herlig.

Så for meg er dette midt-i-blink.

Og siden jeg allerede har klart å kjøpe på meg noen dubletter, så regner jeg med å få flere unike ting hjem. Må være alderen.

Discogs har også CDer i katalogen.

Vedlegg

mana

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Har selv flere tusen vinylplater og hvis man skal bruke vinyl så må det bli på den måten som det alltid har vært,nemlig det du har lagret inne i knotten,sånn hvar det den gang og slik må det være basta bom ;D
    Den dagen jeg må gå inn på en pc for å finne frem en vinylplate eller å finne ut vilken pressing jeg har så lenge jeg kan lese det ut av plata tror jeg at jeg må ringe vinyltelefonen :p

V

vredensgnag

Gjest
    mana skrev:
    Har selv flere tusen vinylplater og hvis man skal bruke vinyl så må det bli på den måten som det alltid har vært,nemlig det du har lagret inne i knotten,sånn hvar det den gang og slik må det være basta bom ;D
    Den dagen jeg må gå inn på en pc for å finne frem en vinylplate eller å finne ut vilken pressing jeg har så lenge jeg kan lese det ut av plata tror jeg at jeg må ringe vinyltelefonen :p
    Vi er sikkert forskjellige!

Det er faktisk ganske topp å sitte med en iPad i fanget og surfe på artistene, salen det spilles i, de som gjorde innspillingen, hvordan det ble gjort. Ofte mulig å få opp bilder fra innspillingen, og i mange tilfeller artikler om samme. Så blir man klar over ting man ikke fikk med seg, og tar en nærlytt.

Og med dette enkelt tilgjengelig blir det enda nyttigere/rikere.

V

vredensgnag

Gjest
    Steike! Som jeg har lært å si.

Nettet er rare greier. Selvsagt har en ildsjel laget en app koblet til Discogs som gjør presis det jeg er ute etter: legger hele samlingen på iPhone, med Wanted List og Barcode Scanner, og muligheter til å søke etter artist, tittel, osv.

Den er gratis og heter Crate Digger. Lastes ned via App Store.

http://itunes.apple.com/us/app/crate-digger/id408824579?mt=8

iCrates ser også brukbar ut. Den henter info om utgivelser fra en rekke forskjellige databaser, inkl. Discogs, men er ikke koblet mot samlingen man har der.

Vedlegg

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.904
    Sted
    Hus
    Har lagt alt inn i Excel regneark. Artist, Tittel, År, Plateselskap, Katalognummer, Hva Slags Label og Matrisenummer. Samme med CD oxo. ;)

V

vredensgnag

Gjest
    leon skrev:
    Flott tråd vredensgnag, lære rikt.
    Takker. Må be om unnskyldning for den ravende gjennomgangen, men jeg visste lite om slike program i går og vet litt mer i dag. Åpnet en flaske vin, skar noen stykker ost og begynte å surfe. Resultatet tyder på at jeg skal over i "skyen" - ved at databasen ligger på nettet. Men den app'en jeg linket til tidligere laster ned en kopi av egen samling til iPhone (man behøver altså ikke laste ned alt hver gang man skal sjekke noe).

Og da har jeg jo også en versjon i lommen. Passer meg utmerket.

yzfr17

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Er det bare jeg som kløner eller er det ikke mulig å legge inn i Discogs basen direkte fra den barcode scanneren til Crate Digger

V

vredensgnag

Gjest
    Testet det jeg har liggende på iPhone, med telefonen i Flymodus så den ikke kunne gå på nett via WiFi eller 3G.

Databasen lå på telefonen, med albumcover og nøkkelinfo, for å hente flere detaljer må jeg på nettet.

Dette ligger i telefonen, pluss infoside (Se bort fra at det står Netcom oppe i hjørnet - fungerer i Flymodus):

Så kan man gå på nettet og få ned flere detaljer. Sånn skal label og back-cover se ut på den utgivelsen fra 1966:

Barcode-leseren er genial, og gjør det veldig enkelt å sjekke om man har en versjon i Samlingen eller på Wanted-listen. (Selv om jeg ser at jeg av 12 "nyanskaffelser" kun hadde én med barcode).

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    yzfr17 skrev:
    Er det bare jeg som kløner eller er det ikke mulig å legge inn i Discogs basen direkte fra den barcode scanneren til Crate Digger
    Prøvde på det samme - men den er lagt inn for å gjøre det enkelt å sjekke om man har en versjon i Samling eller i Wanted-listen. Programmet kan ikke gjøre endringer i din Samling. Kanskje det er en funksjon som vil komme med tiden? Syns det er ok å ikke gi Crate Digger mitt passord, bare brukernavnet som nå.

For å kunne bruke Crate Digger så gir man programmet tilgang til Samlingen man har laget ved å gi den brukernavn. Men Crate Digger har ikke ditt passord, og følgelig kan det ikke lage endringer. En forutsetning for at det skal fungere er at man har satt Samlingen "public" - man kan skjule den, men da kommer ikke Crate Digger til samlingen.

yzfr17

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    vredensgnag skrev:
    yzfr17 skrev:
    Prøvde på det samme - men den er lagt inn for å gjøre det enkelt å sjekke om man har en versjon i Samling eller i Wanted-listen. Men programmet kan ikke gjøre endringer i din Samling. Kanskje det er en funksjon som vil komme med tiden?

For å kunne bruke Crate Digger så gir man programmet tilgang til Samlingen man har laget. Men Crate Digger har ikke ditt passord, og følgelig kan det ikke lage endringer. En forutsetning for at det skal fungere er at man har satt Samlingen "public" - man kan skjule den, men da kommer ikke Crate Digger til samlingen.
    Ser nederst i Support - Barcode scanning, at det foreløpig ikke støtes fra Discogs å legge inn i basen fra en app. Synd, hadde vært kjek å "bare" scannet inn samlingen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn