Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Var ikke dette problemet med bias når den ble levert inn, men spolingen fungerte ikke i det hele tatt, så dette ble fikset, bare ikke fikset nok. Mulig jeg leverer BX-en til Re:Elektro også.
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Var ikke dette problem med bias når den ble levert inn, men spolingen fungerte ikke i det hele tatt, så dette ble fikset, bare ikke fikset nok. Mulig jeg leverer BX-en til Re:Elektro også.
    Bias pot-en kan ha røket når som helst. Mens den var inne til service, eller første gangen du prøvde den etter å ha fått den tilbake for den saks skyld. Går i stykker ved normal bruk p.g.a. alder. Gammel elektronikk er lunefull. Enkelte av Nakamichi-ekspertene rundt om i verden bytter disse preventivt for kundene sine som har levert inn til service, fordi de vet at før eller senere så ryker de. Jeg har en ny til overs som du kan overta til kostpris hvis du velger å sende den inn til Re:Elektro og det viser seg at du får bruk for den (hvis ikke tar jeg den tilbake igjen). Tilbudet står til jeg evt. lodder den inn i et eller annet selv :)
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Tusen takk for det, da får jeg ta en avgjørelse på dette i noenlunde nær fremtid (y)
    Men det var jo en pussig forklaring jeg fikk ang lydhoder osv. da om det viser seg å være bare pot-en.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Kamskje Birger tar noe inn til en titt, vet ikke, han vet mer enn de fleste om Nak.
    En av dagene må jeg se på min Nak LX5, satte på nye belter og idler fra Marrs år tilbake og har ikke brukt den siden, nå er der "chatter" fra idleren, høres ikke bra ut. Har sett en fjær må kanskje strammes, vet ikke....ting skjer når de ikke blir brukt tenker jeg.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Tusen takk for det, da får jeg ta en avgjørelse på dette i noenlunde nær fremtid (y)
    Men det var jo en pussig forklaring jeg fikk ang lydhoder osv. da om det viser seg å være bare pot-en.
    Det kan for all del hende reparatøren har rett (han har tross alt jobbet på den, det har ikke jeg), men tenkte det var greit å nevne det med bias pot siden det er en gjenganger-feil på disse. Ikke noe hastverk, har for tiden ingen spillere på benken som trenger bias pot :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har vært i tvil om jeg skulle skrive dette, men når Niels og Slemmo har hatt dårlige/merkelige opplevelser ang. Service så føler jeg at dette er greit å skrive om;

    Jeg har også hatt en pussig opplevelse ang. Service i år. Jeg sendte en mail til verkstedet og spurte om han kunne ta en sjekk på min Sony TC-K970ES, og jeg ba han om å bytte begge reimene når den først var inne på service. Fikk til svar at han var lei av å skru på ihjelmekkede kassettspillere og kunder som sutrer på prisen, men ja han kunne ta en service, men han bytter ikke deler etter hva kunden har for ønsker, han bytter det han mener er fornuftig å bytte ut.
    Jeg svarte at spilleren har vært hos han for 3-4 år siden og at jeg ikke har rørt den spilleren overhodet, og prisen har jeg aldri sutret over snarere tvert i mot. Fikk da til svar at han kunne at service men at han bestemte hva som skulle byttes.
    --
    Dette fikk meg til å gå i tenkeboksen, makan til kundebehandling av en kunde som har levert flere spillere over flere år, har betalt kontant ved henting hver gang. Og jeg synes jo det er greit å skifte ut slitedeler når man først koster på flere tusen kroner på en spiller.
    Men det er selvfølgelig en mulighet for at serviceverkstedet ønsker kunder som leverer spillere jevnlig. En reim i år og en reim neste år, og deretter tar vi en capstanroller året etter. :rolleyes:

    De som har fulgt tråden lenge vet hvilket serviceverksted jeg skriver om her. Jeg ønsker ikke å henge ut noen, men jeg synes likevel at det er på sin plass å nevne dette. Noen burde kanskje pensjonere seg.

    Kanskje Re Elektro har en bedre kundeservice og mer respekt for kundene og produktene vi er så glade i.
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Dette med service er et vanskeligt tema, mange er avhengige av at der fortsatt er verksteder der jobber med kassettspillere. Mange spillere er utrolig tidkrevende å jobbe med om noe går galt og det er ikke sikkert verkstedet har lyst å bruke så lang tid på en spiller, og kunden vil sikkert synes antall timer fakturert er helt hinsides.
    På Tapeheads er der også mange historier om maskiner der spilte bedre før enn etter service men der er jo fortsatt noen verksteder der virkelig kjenner maskinene og med en gang vet hva problemet er, disse har det travelt og der er lang ventetid.
    Nå kjøpes jo ikke nye spillere, men brukte. Det er nesten umuligt å vite hvem der har skrudd på maskinen du kjøper, om man mistenker noe og sender den inn til en sjekk ville jeg jo forvente at bias traps, frekvens, følsomhet, innstilling av hoder, belter, kalibrering osv blir sjekket og der blir printet ut et resultat på at verdier er optimale.
    Når snakker om spillere der er skrudd på, da menes innstilling av hoder og kritiske innstillinger av potmetre som f.eks. hastighet der menes ikke innstillinger til båndtyper som bias, følsomhet og nivå, det er jo en del av brukerens tilpasning om man velger nytt bånd.
     
    Sist redigert:

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Jeg har vært i tvil om jeg skulle skrive dette, men når Niels og Slemmo har hatt dårlige/merkelige opplevelser ang. Service så føler jeg at dette er greit å skrive om;

    Jeg har også hatt en pussig opplevelse ang. Service i år. Jeg sendte en mail til verkstedet og spurte om han kunne ta en sjekk på min Sony TC-K970ES, og jeg ba han om å bytte begge reimene når den først var inne på service. Fikk til svar at han var lei av å skru på ihjelmekkede kassettspillere og kunder som sutrer på prisen, men ja han kunne ta en service, men han bytter ikke deler etter hva kunden har for ønsker, han bytter det han mener er fornuftig å bytte ut.
    Jeg svarte at spilleren har vært hos han for 3-4 år siden og at jeg ikke har rørt den spilleren overhodet, og prisen har jeg aldri sutret over snarere tvert i mot. Fikk da til svar at han kunne at service men at han bestemte hva som skulle byttes.
    --
    Dette fikk meg til å gå i tenkeboksen, makan til kundebehandling av en kunde som har levert flere spillere over flere år, har betalt kontant ved henting hver gang. Og jeg synes jo det er greit å skifte ut slitedeler når man først koster på flere tusen kroner på en spiller.
    Men det er selvfølgelig en mulighet for at serviceverkstedet ønsker kunder som leverer spillere jevnlig. En reim i år og en reim neste år, og deretter tar vi en capstanroller året etter. :rolleyes:

    De som har fulgt tråden lenge vet hvilket serviceverksted jeg skriver om her. Jeg ønsker ikke å henge ut noen, men jeg synes likevel at det er på sin plass å nevne dette. Noen burde kanskje pensjonere seg.

    Kanskje Re Elektro har en bedre kundeservice og mer respekt for kundene og produktene vi er så glade i.
    "... han var lei av å skru på ihjelmekkede kassettspillere ..."

    Ok, da vet jeg hvem det er. Han hadde min spiller inne til service og jeg må innrømme at jeg ikke har helt peiling på hva han har gjort. Lydhode er byttet, men resten gravde jeg ikke om. Jeg har faktisk ikke hatt anledning til å "leke" med spilleren etter at den var inne - bare en enkel lydtest. Som var "ok"...

    Hmm, håper han gikk grundig til verks med boksen... :oops:
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.739
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    ^da fikk jeg bekreftet hvem jeg trodde det var snakk om. Trist at det skal være en slik holdning. Forøvrig skal det visst være en dyktig kar her i Indre Østfold - Trøgstad, men husker ikke navnet i farten. Skal søke litt
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er heller ikke på Facebook, men andre her er sikkert det og da regner jeg med at det ulike tilbakemeldinger å sjekke. Fint om noen kan ta en titt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    "... han var lei av å skru på ihjelmekkede kassettspillere ..."

    Ok, da vet jeg hvem det er. Han hadde min spiller inne til service og jeg må innrømme at jeg ikke har helt peiling på hva han har gjort. Lydhode er byttet, men resten gravde jeg ikke om. Jeg har faktisk ikke hatt anledning til å "leke" med spilleren etter at den var inne - bare en enkel lydtest. Som var "ok"...

    Hmm, håper han gikk grundig til verks med boksen... :oops:
    Tja, vet ikke, blev litt overrasket når der var en sticker på maskinen der sa service utført men ingen dokumentasjon for noe som helst, jeg hadde lagt ved tre bånd, et av hver type og i fakturaen stod der bare at maskinen spilte utmerket, også med de medleverte bånd.
    Nå har jeg et multimeter, jeg har Signalscope på Ipad så jeg kan se responsen med hvit støy når bias dreies på, jeg kan også justere nivå osv så det matcher med kilden. Jeg kan sjekke hastighet med Feickerts Platterspeed så jeg trenger egentlig ikke noe mer. Hoder osv rører jeg ikke!
    Jeg betaler gladelig for service, eller en sjekk, men når jeg tenker meg om er dette egentlig for små ting å regne, jeg hadde mye mere mistro til bilverkstedet! I gamle dager blev utskiftede deler lagt i bilen, det ser jeg ikke mer. Jeg betalte 37000 for en reparasjon som forsikringen ikke dekket. Husker ikke navnet på den delen, olieutskilleren på bilen, veivhusventilasjon er kanskje ordet, den frøs i -15 grader i Oslo, rød oljelampe lyste, jeg slo av motoren, sjekket oliepinnen, der var ingen olje så jeg fylte på en liter, fortsatt rød lampe. Da blev bilen brakt til verkstedet og de forklarte at når denne delen fryser blir olien sendt igjennom katalysatoren og ut eksosen, det stemmer sikkert da eksosen dryppet med olie. Masse deler blev skiftet, også katalysatoren men hvordan kan jeg da vite de ikke jukser?
     
    Sist redigert:

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Når mannen vi nå snakker om er "dritt lei" jobben med å ta service på slike bokser, da er det på tide å gi seg / si nei til flere jobber. Selv om fyren er faglig dyktig så vil jeg nok ikke kontakte ham flere ganger, selv om han fortsatt er (en smule) aktiv. Man må ha en viss interesse for det man driver med og ønske å levere kvalitet. Og ikke minst dokumentere hva som er blitt gjort.

    Men så var det alternativet...

    Hmmm
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.042
    Torget vurderinger
    2
    Eg skrur ikkje kassettspiller og har egentlig null interesse å lære meg å fikse kassettspiller.
    Har aldri opplevd noke negativt når eg har hatt inne spillere til service/ rep.
    Har aldri følt at eg har måtte betale overpris.
    Har levert inn et katta i sekken kjøp i år som ble kondemnert, ingenting negativt då heller, snarere tvert i mot da det ble en lang hyggelig tlf. samtale i etterkant.
    Innlevering nå på tirsdag startet og med en lang hyggelig tlf samtale.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Ligger en grom en på torget og 🤩
    Ja ser det :) prøver å overbevise meg selv om at en spiller kunne jeg hatt lyst på men det blir ikke brukt så da blir det litt dumt.
    Hadde blitt noe ifra Teac hvis en skulle hive seg på ;)

    mvh
     

    Jacobsen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2008
    Innlegg
    70
    Antall liker
    154
    Sted
    Østlandet
    Hei.
    Sikkert spurt om tidligere, men finnes det noen som selger nye cover til kassetter?
    Jeg har googlet, men klarer ikke finne noen som leverer dette.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.042
    Torget vurderinger
    2
    Godt tips, lagt inn bestilling på 20 blanke.
    En del nye kassetter kommer i kjipe papp innstikk cover så da er det greit å legge den igjen inn i en blank.

    IMG_20221102_182922.jpg
     

    Jacobsen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2008
    Innlegg
    70
    Antall liker
    154
    Sted
    Østlandet
    Ja, det håper jeg.
    Kommer jo mva og gebyr til posten i tillegg.

    Men, men...hobbyer skal jo koste litt. :p
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Jacobsen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2008
    Innlegg
    70
    Antall liker
    154
    Sted
    Østlandet
    Legg inn følgende som adresselinje 2: "VOEC#2024926, Status PAID" (eBay prepaid VAT code). Da går forsendelsen rett gjennom uten sjekk og følgelig tilkommer ikke gebyr/mva fra p*host*en. :)


    Snacky
    Jeg vet, men jeg er så årntlig, at jeg ikke har samvittighet til å lure den fattige statskassa :ROFLMAO::ROFLMAO:
    Dessuten jobber jeg i Skatteetaten. :eek:
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.739
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    For de av oss som holder til på det sentrale Østlandet, så skal det avholdes "swap meet" og tapehelg hos @jorwed_ @Hifi&Vinyl i Ski kommende helg. Det blir visstnok mulighet for å teste både Nakamichi Dragon og Nakamichi 1000 av en eller annen utgave på gromt anlegg. Ta med både egne opptak (for testavspilling) og tapes for bytte. Adressen er Verkstedveien 25A, Ski.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.739
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
     

    Jacobsen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2008
    Innlegg
    70
    Antall liker
    154
    Sted
    Østlandet

    Noen som synes Luxman K-351 kassettspiller er et greit kjøp for 3.500.-?
    Ligger en på Finn nå, ikke så veldig langt unna meg.
    Kunne tenkt meg en rimelig spiller i vintageanlegget.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.739
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Ikke umulig at jeg tar med meg en Technics spiller, slik at det kan være mulig å ta en A/B test opp mot Nakamichi. Tar uansett med meg kassetter for swap/bytte/salg.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.739
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Noen som synes Luxman K-351 kassettspiller er et greit kjøp for 3.500.-?
    Ligger en på Finn nå, ikke så veldig langt unna meg.
    Kunne tenkt meg en rimelig spiller i vintageanlegget.
    Den er for høyt priset
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn