Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mortuus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2014
    Innlegg
    53
    Antall liker
    32
    Siden jeg fikk god hjelp her da jeg kjøpte meg Sony-spilleren i fjor, og det er litt relatert, prøver jeg meg her igjen.

    Var på loppis for noen uker siden og kom over en strøken TASCAM Porta One Ministudio med koffert og hele pakka, men som manglet strømadapter. Tipset svogeren min om den og han kastet seg på over den, da han er musiker og ser for seg å kunne bruke den for å spille inn litt demoer osv på tape. Han har bursdag snart og da tenkte jeg at jeg like gjerne kunne finne en original adapter da det han ellers fikk var helt strøkent og fremstår som tilnærmet ubrukt.

    Adapteren er som vist under og siden den kommer fra Japan er spørsmålet om det holder med en simpel Japan/USA-til-EU-(reise)adapter for å kunne bruke den her hjemme, eller trenger man en "ordentlig" adapter ala det @Terje-A tipset meg om for KA3ES'en jeg kjøpte fra Japan. (https://www.amazon.co.jp/海外用変圧器-220-240V-100VA-カシムラ-WT-53E/dp/B016B8IYPM)

     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.746
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Det går ikke med reiseadapter, for da brenner den opp (100V). Du må enten finne en ny 230V evt bruke en 230/100V omformer for så å plugge inn den du har
     
    Sist redigert:

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    15V spenningen fra Tascam-adapteren bør gå an å skaffe i ulike butikker, men du må sannsynligvis bytte polaritet på pluggen hvis du får tak i et uoriginalt adapter.
    Gammelt japansk utstyr har ofte den ukurante polariteten med minus til senterpinne og pluss til kroppen, mens moderne adapter vanligvis har pluss i senter og minus til kroppen.

    Denne billige adapteren med 15V 400mA fra Clas Ohlson må man klippe ledningen på og bytte plugg for å få rett polaritet:

    Denne litt dyrere fra Kjell kan man justere til 15V og vende pluggen til korrekt polaritet:
    Her finner man en kjapp veiledning for oppsett slike justerbare strømadapter:
     
    Sist redigert:

    mortuus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2014
    Innlegg
    53
    Antall liker
    32
    Var egentlig det jeg tenkte, men tenkte ikke langt nok tydeligvis - burde jo bare bestilt enda en av de omformerne fra Japan når jeg først skulle kjøpe via FromJapan. Uansett takk for rask tilbakemelding, da blir det nok en justerbar variant fra Kjell til å begynne med, også kan han heller få en omformer til jul om han skulle ønske å kunne bruke den originale strømadapteren.
     

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Slike dukker i posten hos meg om litt ... :)
    Da var det lille partiet jeg klarte å få tak i endelig her hos meg (stor utakk til posten). Har noen kjørt disse gjennom en Nakamichi CD1, CR-3/5 e.l.? Erfaringer?

    Hvis noen er interesserte i én eller flere slike, send en PM. De blir forøvrig lagt ut på finn ila helgen, dvs. hvis det er noe igjen å legge ut :)

    EDIT: Til info så har disse ligget i eskene sine hele tiden, så de er dønn strøkne, blanke og uskadde alle sammen. 8 stk. igjen (hvorav 2 reservert) ... :)

    1666432360972.jpeg

    1666432372898.jpeg




    Snacky
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.746
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Samt denne. Noen som har lyst på. Trenger rem. Spoler kun bakover. Spør her før den legges ut
    73C609EA-090F-436D-98CD-24CE9E4BE142.jpeg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.746
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Det skal være tape-dag hos Hifi & Vinyl 5. november 12-15 i Ski. Håper flere her inne tar turen. Hadde vært hyggelig å møtes IRL. Adressen er Verkstedveien 25A. 😉
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Dagen ble plutselig bedre! Fant en slik i en nyfunnet kassetteske. Noen som kjenner godt til disse?
    20221022_115049.jpg
     
    Sist redigert:

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Inneholder SX-II el. UD-II tape, sannsynligvis med samme spec. som 90-min utgaven (bare lengre tape i kassetten). "Love or hate"-design :)


    Snacky
    Hehe, kanskje mest meg som syns det er artig å finne en jeg ikke har fra før, og som ikke ses overalt. Ingen grunn til å hate utseendet IMO, men den er helt klart ikke fra 1985-katalogen heller. 🤩
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.746
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Rydder og sorterer kassetter i ettermiddag og disse tre forskjellige rensekassettene dukket opp. Visste ikke engang at de fantes i flere varianter 😀

    68F10112-18A2-481E-983B-1B9CA307E44F.jpeg
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Har noen av dere noen tanker om Sony TC-D5M, WM-D6C eller Marantz PMD430 som avspiller sammen med en bitteliten aktiv høyttaler i et lite kjøkkensystem på hytta? Forslag om andre små spillere er også stas.

    I dag står det et Tivoli music system eller hva det heter på kjøkkenbenken, og det er jeg godt fornøyd med til jobben, men synes det tar for mye plass.
    Et svar er i ferd med å vokse frem her. En WM-D6C har ankommet, og en TC-D5M er på vei.
    Høyttaler blir enten en bitteliten B&O A1 (om jeg kan finne første generasjonen som har 3,5 minijack inngang i tillegg til bluetooth,) eller noe naimopplegg.
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er veldig fornøyd med Blue Jeans Cable, de koster litt mer enn diverse "skolisser", men kvaliteten er upåklagelig!

    Ellers kan jeg varmt anbefale RCA-kabler beregnet på bilstereo. God kvalitet, og de har god skjerming for å forhindre støy på signalet. Jeg har flere Focal bil-RCA i mine anlegg, og de er meget bra.
    Eksempel: https://www.bassbrothers.no/bilstereo-tilbehor/kabler-og-tilbehor/signalkabler/focal-er3-elite
    Kabler er jo litt OT her, men siden dette handler om bytte av kabler fra kassettspiller er det kanskje greit? De kablene @afen anbefaler her er faktisk utrolig bra. Jeg bytta fra noen andre rimelige men gode til disse, og har fått klart bedre lyd fra mine kassettspillere, bare rett og slett mer hull igjennom.

    Uansett om man er kabeltroende, agnostiker eller ateist, dette uansett være det beste kablekjøpet der ute, de koster to hundre kroner for 1 meter på bilradiospesialisten 🤩 De får tilogmed en F1 V6 hybridmotor til å låte bra (neida).
     
    Sist redigert:

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Det skal være tape-dag hos Hifi & Vinyl 5. november 12-15 i Ski. Håper flere her inne tar turen. Hadde vært hyggelig å møtes IRL. Adressen er Verkstedveien 25A. 😉
    Det må dem streame på youtube ellerno. Rimelig langt å reise
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Da røk reimen på den før jeg fikk testet en eneste kassett.
    får stå å se pen ut en stund. Kassetthus med reels i hjelper på 😌
    EC072266-7D17-4D02-B68C-E80A1FF528A7.jpeg
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    En annen ting - lengde på bånd... husker fra tidligere kassetttider at når man tenkte at det ikke var så farlig med de to siste minuttene på et album som var oppgitt til å være f.eks. 47 minutter, så fikk det plass allikevel på C90.

    Har opplevd det samme nylig. (Farta på spillerne mine skal være ganske ok, og "real time" counter tenker jeg kanskje ikke man skal stole helt på uansett.)

    Ser det skrives på TH at det var vanlig med litt ekstra lengde på eldre bånd, men ikke på nyere (dvs siste 20 år 😆)

    Noen som har egne erfaringer med dette?
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    En annen ting - lengde på bånd... husker fra tidligere kassetttider at når man tenkte at det ikke var så farlig med de to siste minuttene på et album som var oppgitt til å være f.eks. 47 minutter, så fikk det plass allikevel på C90.

    Har opplevd det samme nylig. (Farta på spillerne mine skal være ganske ok, og "real time" counter tenker jeg kanskje ikke man skal stole helt på uansett.)

    Ser det skrives på TH at det var vanlig med litt ekstra lengde på eldre bånd, men ikke på nyere (dvs siste 20 år 😆)

    Noen som har egne erfaringer med dette?
    Har gamle basf bånd som reklamerer med 3minutter ekstra per side. Blir 66minutter det 😁
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Morsomt, da jeg hadde 440A på service hadde jeg med en meter Supra nettkabel, jeg ville vite om han kunne bytte nettkablen på maskinen til denne da der var litt støy alt etter hvordan nettkablen var plasert bak maskinen. Han nektet å utføre den operasjon!
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.746
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Morsomt, da jeg hadde 440A på service hadde jeg med en meter Supra nettkabel, jeg ville vite om han kunne bytte nettkablen på maskinen til denne da der var litt støy alt etter hvordan nettkablen var plasert bak maskinen. Han nektet å utføre den operasjon!
    Tror du det hadde løst støyproblemet?
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Morsomt, da jeg hadde 440A på service hadde jeg med en meter Supra nettkabel, jeg ville vite om han kunne bytte nettkablen på maskinen til denne da der var litt støy alt etter hvordan nettkablen var plasert bak maskinen. Han nektet å utføre den operasjon!
    Tipper jeg vet hvilket serviceverksted det er snakk om, jeg hadde nakamichien min der, etter jeg fikk den tilbake var biasjustering helt ubrukelig, når jeg skrur bias mot klokken blir diskant gradvis borte i ene kanal til det bare er bassrumling igjen, når jeg spurte om dette fikk jeg vite at lydhodet var så slitt at dette var orsaken, dette så han ikke noen grunn til å informere meg om før service til 5000 kroner ble iverksatt, i tillegg er det fortsatt problemer med avspilling. Jeg må spole litt frem og tilbake for å få den til å gå i play. Dette var sikkert akseptabel oppførsel for 30 år siden, men jeg gidder ikke ha noe med noe sånt å gjøre igjen, så bruker den kun til avspilling og avskriver de 5000 kronene som en tabbe. Skal prøve Re:Elektro til service neste gang, de virker proffe, svarer på spørsmål og gir prisantydninger på service o.l. ting som man forventer av en servicebedrift i moderne tid.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Tipper jeg vet hvilket serviceverksted det er snakk om, jeg hadde nakamichien min der, etter jeg fikk den tilbake var biasjustering helt ubrukelig, når jeg skrur bias mot klokken blir diskant gradvis borte i ene kanal til det bare er bassrumling igjen, når jeg spurte om dette fikk jeg vite at lydhodet var så slitt at dette var orsaken, dette så han ikke noen grunn til å informere meg om før service til 5000 kroner ble iverksatt, i tillegg er det fortsatt problemer med avspilling.
    Defekt bias pot er en kjent feil på BX-300 (google tapeheads bx-300 bias pot), byttes ut med del nr PTD902-1015K-A104 hos Mouser. Er en typisk sånn del som "fungerte da jeg satte den bort", men så går i stykker ganske raskt etter at man tar den fram igjen 20 år senere og aktivt begynner å bruke den, p.g.a. alder. Sier ikke at det er din "ultimate løsning", men ville være et naturlig sted å starte hvis man ønsket å fikse feilen.
    1666965505472.jpeg
    Det med spolingen høres ut som dårlig friksjon mellom gummimellomhjul og reels (er lite som skal til av forurensning før det begynner å glippe)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn