Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    takker, ser det ligger en på finn, men til en veldig høy pris. De kan vel ikke være verdt mer enn 2-4k?
    Etter min mening burde du få en fin spiller for 2-3k, mer enn det så bør det ligge med dokumentasjon på gjennomført service av fagmann. Og kanskje original emballasje?. DRS 810 har jo kassettskuff omtrent som en CD, men Denon har jo også mer tradisjonelle utgaver som har et godt rykte. Uansett, lykke til :)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    "Etter din mening" er nok greit å henge på her. Nå kan vi lett havne inn i en diskusjon om de ulike merkene og da kan vi lett trå noen på tærne. Jeg synes veldig mange fabrikater er bra, Denon er en av de.
    Enig, det er litt meningsløst å utbasunere noe slikt.
    Personlig hadde jeg sikkert vært villig til å betale 4000 og vel så det for en DRN790R og DRM44HX om jeg var i markedet for de.

    Det gir kanskje mer mening å snu om på det, i og med at DRS810 går for 1000-2500 vil jeg si at det er veldig mye spiller for pengene og en veldig fin inngangsbillett til kassettdelen av hobbyen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    grunnen til at jeg helst vil ha denon er fordi jeg bygger retro anlegg rundt forsterkeren jeg kjøpte som ung og lovende 13åring :)
    Skal du ha et retro anlegg må du kjøpe ett av disse du ser annonsert på baksiden av ukeblader. Dy er i ferd med å bygge opp et young-timer anlegg. ;)
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    "Etter din mening" er nok greit å henge på her. Nå kan vi lett havne inn i en diskusjon om de ulike merkene og da kan vi lett trå noen på tærne. Jeg synes veldig mange fabrikater er bra, Denon er en av de.
    Det er bra men de finns mye bedre. Som foreksempel Sony, nakamici, jvc technics, pioneer osv hadde alle maskiner mye bedre. Har hatt denon710 kjøpt ny av meg selv på Hifiklubben. God, men spinkel sammenlignet med dem andre.
    Og prismessig når en får dem andre merkene til 4000kr kjøper en det

    ingen poeng i å diskutere dette, når en lett kan Google seg til hva dem går for
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    1664827705169.jpeg

    Det er fin avkobling fra jobb og stress når man kan sette seg ned på kvelden og demontere og renske bort alt det gamle seige fettet fra en Nakamichi Autoreverse-mekanisme mens man har på en god podcast i bakgrunnen :geek:
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Har det rabla for han nå......og hva har dette med lyd å gjøre?
    For de som ikke vet hva dette er så er det en Betacam SP videospiller/opptaker. Det var ca. det råeste man fikk av analog video på 80/90tallet og ble brukt utelukkende til profesjonell TV/videoproduksjon. Spillerne var for dyre for consumermarkedet, og det fantes jo ikke noe videomateriale til de, men til profesjonelt bruk var dette den dominerende standarden i bortimot 20 år. Så jeg skal ta opp litt video på den for moro skyld, men det som også er interessant er lyddelen. Spilleren bruker Metal type kassetter som spilles av i 10.15 cm/s og er kjent for god lydkvalitet, spillerene har også dolby c og oppgitt snr til over 72db. jeg vet f.eks at musikere har brukt Beta SP til mastering av musikk, pga den høye lydkvaliteten og kassettformatet. Så planen er selvsagt å gjøre noen opptak av musikk fra gode 24 bit kilder og se hvordan dette utspiller seg.

    IMG_20221003_194433.jpg
     
    Sist redigert:

    Snacky

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2021
    Innlegg
    273
    Antall liker
    554
    Sted
    Østlandet
    Har det rabla for han nå......og hva har dette med lyd å gjøre?
    For de som ikke vet hva dette er så er det en Betacam SP videospiller/opptaker. Det var ca. det råeste man fikk av analog video på 80/90tallet og ble brukt utelukkende til profesjonell TV/videoproduksjon. Spillerne var for dyre for consumermarkedet, og det fantes jo ikke noe videomateriale til de, men til profesjonelt bruk var dette den dominerende standarden i bortimot 20 år. Så jeg skal ta opp litt video på den for moro skyld, men det som også er interessant er lyddelen. Spilleren bruker Metal type kassetter som spilles av i 10.15 cm/s og er kjent for god lydkvalitet, spillerene har også dolby c og oppgitt snr til over 72db. jeg vet f.eks at musikere har brukt Beta SP til mastering av musikk, pga den høye lydkvaliteten og kassettformatet. Så planen er selvsagt å gjøre noen opptak av musikk fra gode 24 bit kilder og se hvordan dette utspiller seg.
    Dette ser jo grassalt gøyalt ut. "Please report back" :)


    Snacky
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Absolutt, må bare få tak i noen adaptere og kassetter, spilleren har for det meste bare XLR og BNC på baksiden, ikke så veldig consumervennlig. Men den kommer til å bli intergrert i stereoanlegget i kjelleren på vanlig måte bare med video inn og ut der det er relevant i tilegg.
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    grunnen til at jeg helst vil ha denon er fordi jeg bygger retro anlegg rundt forsterkeren jeg kjøpte som ung og lovende 13åring :)
    Har en del Denon-spillere, DRM-740, DRM-800A, DRS-810, DR-M33, DR-M33HX, DR-M44HX, og jeg vil si at 44-en er den beste av de. 800A-ene er også kurant, men ikke like god. 810-en er god avspiller, helt OK opptaker, men litt kjedelig med skuffen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva er forskjellen på vintage og retro?

    Forskjellen veldig enkel å forklare.
    Retro er kopier og replika av produkter som en gang ble produsert.
    Vintage er ekte originale produkt fra en annen tidsepoke.

    Derfor er det vintage vi driver med, ikke en billig kopi. Viktig å notere seg bak øret.

    🥰Vintage🥰
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.740
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Noen som vet hvilket bånd Luxman er justert etter?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.787
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Et produkt fra 90-tallet og eldre er vintage, ikke retro.
    Hva er det norske ordet for vintage da?
    Gammel årgang?
    Men uansett, er 90tall komponenter jeg skal ha til dette anlegget. Og selvfølgelig ekte vare, ikke noe moderne som ser gammelt ut.
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Hva er det norske ordet for vintage da?
    Gammel årgang?
    Men uansett, er 90tall komponenter jeg skal ha til dette anlegget. Og selvfølgelig ekte vare, ikke noe moderne som ser gammelt ut.
    Ikke noe moderne 😁 da må du lenger bak i tid. Hilsen 74modell.
    Men er noe gammel årgang, når det i prinsippet er det siste av det beste?

    70-80s er kassettopptakerens høytid og da utviklingen var raskest
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.787
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    men designet er jo ikke likt, derfor jeg vil ha fra samme "serie". Ellers kan det jo like godt være et annet merke (og bedre spiller)
    80talls denon har vel mye mere firkantede knapper og "flate" (?)
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    men designet er jo ikke likt, derfor jeg vil ha fra samme "serie". Ellers kan det jo like godt være et annet merke (og bedre spiller)
    80talls denon har vel mye mere firkantede knapper og "flate" (?)
    Ikke helt sikker på det.
    Jeg kjøpte en 710 flunke ny i the90’s på hifiklubben. Den va en ganske firkanta boks.
    når jeg flyttet glemte jeg den i et skap 🤯😩

    tror jeg ga 3500kr ny da.
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Gjorde det samme, men den røyk, så kjøpte jeg en 710 igjen for et par år siden, den fungerer fortsatt helt strålende.
    Jeg savner den. Husket tuneren. Har den her. Dyreste denon tuneren hifiklubben solgte.
    og lyden fra FM var noe helt annet en kvass DAB lyd.
    tilogmed et bånd jeg fikk med opptak fra FM radio er nydelig å lytte på.
    Kjøper gjerne en 710 igjen. 800serien og dette CDLuken som gjemmer kassetten er ikke pent/riktig for meg.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.787
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje feil tråd, men noen som har sett noe god oversikt over produktlinjen til japansk hifi på 90 tallet?
    Husker jeg kjøpte tuner også, men kastet selvfølgelig den, hvem hører på klem fm liksom.
    Td-215 kanskje den het?
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    Kanskje feil tråd, men noen som har sett noe god oversikt over produktlinjen til japansk hifi på 90 tallet?
    Husker jeg kjøpte tuner også, men kastet selvfølgelig den, hvem hører på klem fm liksom.
    Td-215 kanskje den het?
    næh,, rimelig å spørre her synes jeg.


    har flere kataloger tilg. På pdf. Gå inn på det merke du vill og last ned(må være medlem//innlogget).
    fant flere Sony kataloger osv.
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Gjorde det samme, men den røyk, så kjøpte jeg en 710 igjen for et par år siden, den fungerer fortsatt helt strålende.
    Min låt også veldig bra (før behovet for service ble for overveldende)
     
    Sist redigert:

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    grunnen til at jeg helst vil ha denon er fordi jeg bygger retro anlegg rundt forsterkeren jeg kjøpte som ung og lovende 13åring :)
    Ligger en Denon DRM-800A på blocket.se til 1700... man må kanskje overtale selger til å sende til Norge, men det kan kanskje være verdt å undersøke?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn