Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Jeg har faktisk ikke eigd kassettspiller siden ungdomstiden. I 1992 brukte jeg 2790 kr av konfpengene på en Sony TC-K520 på Domus i Odda..
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    254
    Antall liker
    583
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Se der ja, den hadde jeg oversett.
    Med 3 hoder også. Har sendt selger en melding.
    Takk for tips.(y):)
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    God morgen! Er det ikke et triks for å aktivere play uten kassett, for å få rensa press valsene (hvis det er det det heter, pinch rollers)? Gjelder en Denon.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Den er ganske stabil og fin den dobbel capstan DD Sankyo-transporten som man finner i BX-300/CR-5/CR-7/CR-4/MR-1 når den er i god stand. Den BX-300 jeg jobber på hadde en capstan-mekanisme som i utgangspunktet ikke viste seg å være tipp topp. Den hadde en liten skjevhet i et av svinghjulene som gjorde at W&F var ca det doble av fabrikk-specs, og i tillegg så konket kontrollmotoren igjen (!) i går kveld, så det endte opp med at jeg tok den fra hverandre, og flyttet over svinghjul og kontrollmotor fra en annen delespiller jeg har liggende. Monterte i tillegg inn et PRB FRSP 8.97 belte som var litt strammere enn det gamle originale. Her er resultatet etter en test med A.N.T. testkassett og WFGUI (trykk på bildet for å få det lesbart):

    1652623637816.jpeg
    WRMS % snitt for testen: 0,0263 (fabrikk-specs: < 0,027 %)
    DIN wtd % snitt for testen: 0,0589 (fabrikk-specs: < 0,048 %)

    Jeg synes det er litt gøy å se at den ligger så tett på fabrikktallene etter ca 35 år, og kun etter en enkel service med rengjøring/smøring/billig uoriginalt belte. Aner ikke hva den spike-n litt over halvvegs var forårsaket av, men selv da så er det så lave verdier at det ikke ville vært hørbart.
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    PRB kan gi veldig bra resultat, min Tandberg halverte w/f med et sånt belte.
    Ja. Jeg har litt både/og erfaring med PRB-belter, noen ganger bedre, noen ganger verre. På en måte så hadde det vært interessant å teste både det gamle original-beltet og PRB-beltet med de gode svinghjulene som jeg satte inn. Først da hadde man fått en fasit på hva som var best. Men BX-300 er kompakt bygd, og jeg synes det var knotete å ta ut transporten på den med lite klaring. Å ta ut transporten på en CR-5 er veldig enkelt i forhold. Så jeg sier meg fornøyd med tingenes tilstand.
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Med fare for å spørre bukken om havresekken, men hva er riktig pris hvis man lurer på å selge noen forseglede BASF Chrome Maxima II 90 (87-88) ?
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Litt avhengig av antall, og lengde. Jeg betalte 110 pr stk da jeg kjøpte femti 90-minutter i fjor. Skal du selge 1 og 1 vil jeg tro du kan lukte på 200,- pr stk. Kanskje noe mer også? Men da må du muligens på ebay, med mindre du treffer på en samler som vil ha en til utstilling. For min del er det kanskje den fineste kassetten ever, men der er det mye nostalgi og barndomsminner med i bildet.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Aldri godt å si sikkert. Bud med start på 100? evt. start høyere om du mener de i dagens marked skal selges for mer. Vet dette er topp, men jeg klarer meg med TDK D i de spillerne jeg bruker til opptak. Litt båndsus er ikke noe problem til de musikk typer jeg spiller. Ogt kan jo alltids bruke HiCom ll :love:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Rorres: Er den i stand, hent før den forsvinner. Mer sier jeg ikke om den. Det er en spiller som ikke trenger nærmere beskrivelse eller -presentasjon.

    Maxima er verd tre ganger hundre pr stykk. Større partier er dyrere enn det. Og ja, de passer langtfra alt og alle. Prototype på kresent bånd. Som også TP4. Ovennevente Denon takler dem fint. Jeg har flere.
     
    Sist redigert:

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Oi, såpass! Takk for nyttige svar. Tror kanskje jeg skal selge 5 stykk da, kan være et smart innenrikspolitisk trekk og skryte av gevinst til kona, hun mente det hadde klikka for meg når hun forsto at jeg hadde 4 spillere (jeg har fler). ;) Antallet imponerer ingen av dere her, men dere vet.. folk som ikke har skjønt det... uten denne gleden i livet 🤭
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    På ebay ligger de fra 100 og oppover, men det er vel i laveste sjiktet, men jeg hadde nok ikke gitt 300 per stk for 5 stk.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Jeg kjøpte nylig årgang 95-96ish TDK MA 60 for 200kr pr stk, og annonsen hadde ligget ute noen dager allerede da jeg tok kontakt, så det var ikke sånn at folk kastet seg over gode type 4 til 200kr pr stk. Sånn til sammenlikning. @Snacky har mye erfaring med hva som fungerer og ikke på finn.no
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.042
    Torget vurderinger
    2
    Savner walkman, tar i mot tips om bra spillere rundt tusenlappen.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Oi, såpass! Takk for nyttige svar. Tror kanskje jeg skal selge 5 stykk da, kan være et smart innenrikspolitisk trekk og skryte av gevinst til kona, hun mente det hadde klikka for meg når hun forsto at jeg hadde 4 spillere (jeg har fler). ;) Antallet imponerer ingen av dere her, men dere vet.. folk som ikke har skjønt det... uten denne gleden i livet 🤭
    Jeg er veeldig forsiktig med å si hvor maange. Sa 150 for to, tre år siden....
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Wow :love:
    Får nok ikke tak i en slik.
    Jeg hadde en Sony VHS-S stereo en gang. Den var noe vinklet mot HiFi markedet og hadde H/V metre. Tok opp noe musikk på den før jeg fikk Sony DTC 1000 ES i 1990.
    VHS spilleren tok desverre kvelden og når jeg søker etter en slik i dag, husker jeg ikke eksakt modell så blir å søke i blinde :cry:
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Wow :love:
    Får nok ikke tak i en slik.
    Jeg hadde en Sony VHS-S stereo en gang. Den var noe vinklet mot HiFi markedet og hadde H/V metre. Tok opp noe musikk på den før jeg fikk Sony DTC 1000 ES i 1990.
    VHS spilleren tok desverre kvelden og når jeg søker etter en slik i dag, husker jeg ikke eksakt modell så blir å søke i blinde :cry:
    Ligger en på nett i Bulgaria 15000 BGN = Nkr. 78784,81 + frakt + MVA Nei, ikke i dag 🤑
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.962
    Veldig stilig den Technics spilleren.

    Jeg hadde en slik Blaupunkt VHS spiller i mange år:


    Med level indikatorer osv - og lysende HiFi logo 😁 var god lyd i den, tok opp en del musikk.
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    14bit er ikke cdkvalitet engang
    stereo vhs er analog tar opp stereo diagonalt sammen med videohodet og mono med konvensjonelt lydhode
    billigere en den også 😁
    har 2 s-vhs en panasonic og en jvc
    tror ikke folk flest var klar over lydkvaliteten på stereo vhs. var vel for det meste tvhøyttalerene folk brukte
    039B00FB-F8C7-4E2C-B0D8-E7730C99AD45.jpeg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.495
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    14bit er ikke cdkvalitet engang
    stereo vhs er analog tar opp stereo diagonalt sammen med videohodet og mono med konvensjonelt lydhode
    billigere en den også 😁
    har 2 s-vhs en panasonic og en jvc
    tror ikke folk flest var klar over lydkvaliteten på stereo vhs. var vel for det meste tvhøyttalerene folk brukte Vis vedlegget 818858
    S-vhs er bra, men den Technicsen veier over 20 kilo og var en spesiell greie tidlig på åttitallet, og et utseende som er steintøft.:)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.962
    Hadde Blaupunkt tv også - beste lyden jeg har hatt på tv noensinne - men tok ikke lang tid før stereoanlegget var koblet til også.

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.962
    Litt mer on topic - hadde rack på 80 tallet - med en Sanyo kassettspiller, som var helt ok, tok mest opp for å spille vinyl & cd i bilen.



    Får "angst" av plasseringen av forsterkeren når jeg ser dette i dag 😁
     

    jifbaderom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.167
    Antall liker
    1.099
    Sted
    Stavanger
    S-vhs er bra, men den Technicsen veier over 20 kilo og var en spesiell greie tidlig på åttitallet, og et utseende som er steintøft.:)
    Ikke bedre stereo lyd på s-vhs en vanlige stereo vhs. Fikk bare bedre bilde
    Kanskje den er tøff og 20kg men det var tidl digital maskin. Dat er bedre en cd kvalitet og ikke 20kg
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    det finnes flere type vhs musikk avspilere. en 6hoder av nyere sort er og anbefale der. super vhs. tror jeg har et par spillere selv. panasonic og et par andre. mulig jeg har gitt de bort. en kompis av meg har en lg vhs/dvd recorder som er helt knall husker ikke modellen. der er faktisk lyden meget god og du kan gjøre er bra digital opptak av vhs.....
    alesis hadde og 8track vhs recorder for music produskjon der du kunne linke og synce flere spillere for opp til 32tracks. men den technicsen er litt spesiell. kostet jo en arm og ei nyre..
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.743
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    14bit er ikke cdkvalitet engang
    stereo vhs er analog tar opp stereo diagonalt sammen med videohodet og mono med konvensjonelt lydhode
    billigere en den også 😁
    har 2 s-vhs en panasonic og en jvc
    tror ikke folk flest var klar over lydkvaliteten på stereo vhs. var vel for det meste tvhøyttalerene folk brukte Vis vedlegget 818858
    CD spilleren kom først året etter (82) og utviklingen gikk veldig fort på 80 tallet.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg vil nesten tippe at sl-p 1200 og den vhs spiller'n låter gangke likt. 14 bit analog cd er ganske behaglig saker det. jeg har ikke hatt en sl1200 skulle likt og hatt en... men jeg har hatt flere philips spillere 14bit. de ligger vel i samme gate lydmessig regner jeg med siden de bruker samme dac chip. og jeg foretrekker en slik spiller kontra ganske mye annet der ute. av nyere produksjon. husker jeg kjøpte en rega apollo en gang ny. en 14bit spiller gjorde skam på den. forsvant likefort som den kom inn den rega'n. ellers har sony og noen gode spillere.. .
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn