Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Equilibrium: Prøv å få et lite, helbritisk anlegg opp å spille etter kunstens regler, så skjønner du hvor mye du overser hvis du ikke tar match alvorlig. Djevelen sitter i detaljene, og det veit britiske produsenter bedre enn noen. Verdens beste på systematisk synergi, er de. Uten den kommer du aldri av flekken , vedrørende lyd.

    Eldre Samsung? Utrolig at den fortsatt lever! Fra koreanernes kopifase, den der👍

    ToreP: Velkommen i tråden..og gratulerer med et av kassettverdenens mest fornuftige valg🎶.
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Teletor fikset knappeproblematikken på RX505 i en fei, så nå må jeg prøve å finne ut hvor jeg skal gjøre av den. Den er en ørken av sort plastikk, men partytrikset med å snu kassetten gjør at jeg vurderer å plassere den i stua. Den forsvinner ikke like lett som en Beocord 5500, men det er litt trist å la den støve ned i en bod.
    Enn så lenge står den godt på arbeidsbenken
    Dersom du hører på din RX-505 med hodetelefoner via innebygd hodetelefonutgang, hvordan opplever du lyden? Jeg har en irriterende bakgrunnsstøy på min, høres ut som dårlig jording. Er bare på hodetelefonutgangen (som jeg egentlig aldri bruker), så er mer et teoretisk problem enn et praktisk problem, men hadde vært interessant å høre om andre erfarer det samme. RX-505 har forøvrig en konstruksjonssvakhet som kan forårsake dårlig jording fra Dolby-kortet, noe jeg fikset selv ved å legge opp en ekstra sort jordingskabel:
    1650028468031.png
    Svakheten går ut på at originalt så er den øvre braketten der jordingsvei, men som vist på bildet under så kan det oppstå dårlig kontakt siden den bare er tredt over Dolby-kortet. Hos meg var det slark, kanskje kretskortet har krympet bittelitt med alderen, tørket inn eller noe, eller kanskje det alltid har vært sånn.
    1650029001053.png
    Før utbedring var det betydelig mer "summing" så utbedringen gjorde en stor forskjell, men "summingen" er fortsatt ikke helt borte fra min hodetelefonutgang. Har forøvrig testet med flere hodetelefoner og samme resultat.
     
    Sist redigert:

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.277
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Stavanger
    Inspirert av tråden her :), har jeg også vært og gravd litt i arkivet, og funnet fram min gamle Sony 770ES som jeg kjøpte ny tidlig på 90-tallet. Den har vært nedpakket (i originaleske) i et par tiår nå.
    Vis vedlegget 809439
    Det ble dog ingen kassettmimring her nå, for ikke overraskende er ikke spilleren i orden. Den prøver, men kommer seg ikke helt i play. Spoler forøvrig fint begge veier.
    Trolig Mode Belt som slurer, etter hva jeg finner ut på www. Får finne tak i nye belter, så blir det gjerne et lite mekkeprosjekt her etterhvert :)
    Har den samme motorsystem så 970es jeg hadde må du regne mere en 5minutt for skifte 😁
    Pene den serien 😊
    Skjermbilde 2022-04-16 kl. 11.35.58.png
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.277
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Stavanger
    Artig å se at det stadig dukker opp folk her inne som har plukket fram utstyr "fra gode, gamle dager"! Jeg tror en del av forklaringen er at her inne finner du folk som er levende opptatt av kassetter - og ditto spillere!
    Fikk i hus en Denon DRS - 610 igår - skiftet reimer og nyoverhalt! Til sin prisklasse, høres den meget vellydende ut, i mine ører! Årsak: etter å ha fulgt tråden en stund, ble jeg klar over at et fullstendig stereoanlegg må ha en kassettspiller! Så nå er snart anlegget "fulltallig"! Mvh ToreP
    slippe opp for opptaksskasetter var som tomt kjøleskap(ikke for melk mener jeg) til helgen.
    en original eske med 10 kassetter gjorde ting ovogtil like morsomt som en kasse øl.

    info lest disse var egentlig metallbånd. står CrO2 Type 2 på esken. men så er dette ikke helt det samme bånd kanskje ?

    takk til Afen som la inn bilde av Denon HD8S. kjennes lett igjen på noe uvanlig kassetthus

    520923-e8f8f0c7-box_of_10_denon_hd8_90_cassette_tapes.jpg
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    slippe opp for opptaksskasetter var som tomt kjøleskap(ikke for melk mener jeg) til helgen.
    en original eske med 10 kassetter gjorde ting ovogtil like morsomt som en kasse øl.

    info lest disse var egentlig metallbånd. står CrO2 Type 2 på esken. men så er dette ikke helt det samme bånd kanskje ?

    takk til Afen som la inn bilde av Denon HD8S. kjennes lett igjen på noe uvanlig kassetthus

    Vis vedlegget 810006
    Det er metal-bånd for type 2 bias, en litt spesiell konstruksjon. Jeg liker HD8/HD8S veldig godt, men meningene er nok litt delte.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Denne var flott fra Teac :)

    mvh

    Vis vedlegget 809635
    Bror til siste jeg fikk i hus :love: Men press valser er ofte bare hubba bubba på disse kan det virke, som. Og det er en heller spesiell konstruksjon på valse lagringen, samt var ikke mulig å finne original, eller annet, som passer. Lasse Hovde ble redningen. Men neste del er å få den til å ta opp fint med FeCr bånd og det blir nok et langtids prosjekt :oops:
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Artige de Denon-kassettene, @jifbaderom . D. DRS-610 fikk jeg istedenfor en 550! Sistnevnte var reservert, og kunne dessverre ikke selges enda! Selger spurte om jeg istedet kunne tenke meg en 610, og det kunne jeg selvfølgelig!😀
    I ettertid, etter å ha lest litt om begge spillerne, tror jeg det var et riktig valg!
    Dette er forøvrig min første Denon kassettspiller, og jeg synes den spiller strålende så langt!
    Mvh ToreP
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.277
    Antall liker
    1.206
    Sted
    Stavanger
    Det er metal-bånd for type 2 bias, en litt spesiell konstruksjon. Jeg liker HD8/HD8S veldig godt, men meningene er nok litt delte.
    har ikke brukt på lenge. var vel ganske rimelig bånd med tanke på det tålte 8+. synes ikke lyden var spennende hadde en denon 710-702 eler730 opptaker.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.426
    Sted
    vest
    Det er metal-bånd for type 2 bias, en litt spesiell konstruksjon. Jeg liker HD8/HD8S veldig godt, men meningene er nok litt delte.
    Så da kan mann benytte disse til innspilning i spilere som ike har instilling for Metal eler blir det helt feil?
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Og det er det som er så trivelig med stereo/hifi,@Svullo, man lærer noe nytt hele tiden! Hvis man bare tar seg tid til å lytte til og prøve å forstå det de med teknisk innsikt og erfaring prøver å formidle(til oss som lurer på dette og hint), så er det utrolig hvor mye man kan lære på kort tid! Og ære være de som tar seg tid til å forklare etc!😍
    Mvh ToreP(som stadig synes at han lærer noe nytt her inne)!
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Er det noen av dere som har en Sony TC-K500S eller evt har svinghjulet til en av de?

    For flere år siden demonterte jeg en "fubar" sen 80 talls Sony dobbeldecker og jeg tok vare på motorer, svinghjul og komponenter jeg kunne få bruk for. Svinghjulene til denne var av metall og jeg mener bestemt de var av samme størrelse som plastikk svinghjulene til de billigste 3 hoder deckene til Sony ifra 90 tallet.

    Nå har jeg kanskje mulighet til å få tak i en 500s. Det kunne vært interessant å bytte ut de hjulene bare for å se hvor mye det utgjorde på hastighet og W/F. Men jeg trenger mål på de originale svinghjulene.. Noen som kan hjelpe?

    Frog79
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Så da kan mann benytte disse til innspilning i spilere som ike har instilling for Metal eler blir det helt feil?
    Jeg synes HD8S er gode kassetter, samme med TDK HX-S som følger samme prinsippet med type 2 bånd med metallpartikler. Om det var for at kassettspillere uten metall-valg skulle få noen av fordelene med metallbånd, eller om det er noen andre fordeler de prøvde å oppnå med å kombinere type 2 og 4 kan jeg ikke huske å ha lest noe om.

    Jeg kjøpte en del HD8S (japanske tvillingen HDXS) for noen år siden og har sikkert brukt 40-50 stk uten å støte på noe trøbbel. Lyden er knall, og de ser bra ut. Men jeg synes det er vanskelig å si noe bombastisk om vannvittige forskjeller fra andre gode kassetter, uavhengig av type.
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.426
    Sted
    vest
    Tror jeg må ha meg noen slike "Metal" typ2 bånd etterhvert. Har notert namnet på dem, så skal jeg leite dem op. Takker så mye får tips! 👍
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Nå har jeg kanskje mulighet til å få tak i en 500s. Det kunne vært interessant å bytte ut de hjulene bare for å se hvor mye det utgjorde på hastighet og W/F. Men jeg trenger mål på de originale svinghjulene.. Noen som kan hjelpe?
    Hvis det er TC-KE500S fra 1996 du tenker på, så ser det ut som den har TCM-190-transport med svinghjul av metall, ref. denne videoen.
    1650142959408.png
     
    Sist redigert:

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Equilibrium: Prøv å få et lite, helbritisk anlegg opp å spille etter kunstens regler, så skjønner du hvor mye du overser hvis du ikke tar match alvorlig. Djevelen sitter i detaljene, og det veit britiske produsenter bedre enn noen. Verdens beste på systematisk synergi, er de. Uten den kommer du aldri av flekken , vedrørende lyd.
    Jeg tror du kommer bedre ut av det i slike samtaler om du slutter å anta at dine medforumister mangler all form for kunnskap og erfaring ;)
    Kunsten får musikerne ta seg av og reglene er godt kjent fysikk sitt bord. Fysikken, som jeg, gir blaffen i nasjonaliteter. Vi er enkle sånn.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    m1.jpg
    m1(2).jpg

    fikk en slik en av en kompis. han klagde på at den var dritt. men det var fordi han ikke fikk den til på sin maskin. denne tapen er ok. ikke den beste. men jeg fikk han til og lese nøye bak på og justere opptaket deretter da ble saken noe annet. denne metal tapen liker ikke + DB men -DB
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Tror det mere er spørsmål om kalibrering. Vet ikke hvordan de målinger er laget men ser ut som en normal 10khz eller hvit støy test og da vil dette skje på alle bånd. Ved innspilling av musikk vil diskant ha lavt volum og påvirker ikke responsen. Har noen målinger av Nakamichi og den går 20-20khz ved 0 db, Tandberg gjør det ved minst -5db, har ikke testet høyere der.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    han kompisen min har en onkyo ta 2058 med accubias. den klundrer det til på denne kassetten. så accubias liker ikke denne . jeg mener kallibreringen hans fungerer fint ellers for den maskinen lager knall gode opptak på tdk D og tdk SA. jeg tror bare maskien hans rett og slett bare ikke liker den kassetten.
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Vis vedlegget 810153 Vis vedlegget 810154
    fikk en slik en av en kompis. han klagde på at den var dritt. men det var fordi han ikke fikk den til på sin maskin. denne tapen er ok. ikke den beste. men jeg fikk han til og lese nøye bak på og justere opptaket deretter da ble saken noe annet. denne metal tapen liker ikke + DB men -DB
    Rart at den ikke var noe god, for det skal være Fuji som har produsert de for Pioneer, og Type 4 fra Fuji river vanligvis skinnet av pølsa! Kan den ha vært dårlig lagret?
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    mulig dårlig lagring men jeg tror ikke det. fint for meg for jeg fikk en for samlingen. disse stammer i fra faren til en kompis. som han kjøpte nye en gang på 80 tallet. jeg har ikke teste den selv enda. noe jeg kommer til og gjøre en gang i fremtiden.
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Potensielt smart det der, hadde jeg deltatt på loppe-dugnad så ville jeg heller likt å flikke på gammel elektronikk enn å sortere klær, bake kaker etc. Men jeg tviler på at de treffer så mange i målgruppen med den finn-annonsen, da har jeg mer tro på lapper i postkassa.
    Apropos, har vært på noen loppemarked i Oslo, og det er alltid 10-20 som presser på sperringene og spurter inn i det loppemarkedet åpner på jakt etter de største kuppene. Det gidder ikke jeg, så det å lande noen hifi-kupp på loppemarked i Oslo har jeg gitt opp. Men hyggelig å stikke innom for å titte litt og kjøpe vafler og kaffe. Noen loppemarked er såpass smarte at de har en egen auksjon for objekter som er verdt endel penger. Det liker jeg, for da er det den som har mest lyst på objektet som får kjøpe, og ikke den med de "spisseste albuene".

    Edit: Gode LPer er også vanskelig å få tak i synes jeg, er som regel bare "kristelig kulturverksted" og danseband igjen når jeg kommer for å se. Men har erfaring med det er greit utvalg av original-kassetter (ikke opptakskassetter) og spesielt CDer på Oslo-loppemarkedene.
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Flott om det gjør at flere ting kommer frem fra kriker og kroker, men som torstej har jeg mine tvil. Akkurat det loppemarkedet kunne virkelig hatt godt av å få litt mer tilfang, det er mest alt-i-ett-plastikk-anlegg, og generelt utrangert leamikk i elektronikkavdelingen.

    Og ja, megasjarmerende de kara som beinflyr fra sperringene med spisse albuer og notatblokker med matrisenr etc for LP-er :)
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    På gjenbruksbutikken til fyllinga her ute er det kø om morran også, sikkert folk som skal skaffe seg kupp og flippe på finn.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Har aldri brukt høretelefoner på den, men det skal jeg sjekke i løpet av helga @torstej
    Dette gikk spektakulært dårlig, i og med at jeg ikke fant klokkene med jack-plugg. Men det hjelper jo ikke deg, derfor sier jeg at jeg testet og det var litt brum hos meg også, så kan du slå deg til ro med at sånn er det på alle RX505, og slippe å styre noe mer med det, @torstej
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    loppe marked sluttet jeg med for noen år siden da folk var gale. og skulle presse seg først inn når det åpnet.. det finnes nesten ikke noe spennende på loppis lengre. vi begynner og nærme oss svenske tilstander der og. snart flyter det bare tyvegods rundt der...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn