Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    De har jo prøvd i det minste..

    Ser man bort ifra mekanismen som man strengt talt ikke kan klandre Tascam for å bruke hvis dette er det eneste som er å skaffe så ser jo resten greit nok ut. Mangel på auto reverse er jo som Vwestlife sier bare et pluss..

    Ser jo for meg at folk som ikke tør eller har evne til å starte rep på gamle deck vil bli fristet av dette..

    Dog når det skal sies så kan man vel kjøpe et gammelt godt deck og levere det inn for service hos profesjonelle og fremdeles ende opp på en prislapp som sikkert er mindre enn hva utsalgsprisen på dette er..

    Man må også huske at hvis Tascam skulle produsert sin egen mekanisme for dette decket så hadde prisen blitt (enda mer) hinsides all fornuft.

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Ikke alle markeder sitter idag på så mye servicekunnskap om kassettspillere som i Norge. Amerikanerne, for eksempel, er og blir et folk av euroskeptiske overforbrukere. Hvis det ikke er snakk om USAs eget 8-track, er kunnskapen- og ikke minst viljen til å reparere- nærmest fraværende der. Selv om den finnes. Og de som kan virkelig prøver. Kassetten er jo et europeisk format. Samlingene er tross alt fortsatt tilstede. Japan, derimot...de har kunnskapen. Korea er allerede overdigitalisert- som Norge også har blitt i alle andre henseender. Så vi håper...Importøren har forespurt Tascam sentralt.. .

    Edit 250618: Da ligger Tascam 202 Mk7 på nettsida, klar til umiddelbar levering:rolleyes: Venter å se iallefall fem av dem her når-eller rettere OM- jeg kommer tilbake etter sommerpause nå. God sommer, folkens!

    www.studiolyd.no
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.940
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    De har jo ikke prøvd i det hele tatt! Det de har gjort er å videreføre en modell som om noen år vil komme i den fantastiske MK XX utgave, helt samme modell. Kan ikke skjønne noen i det hele tatt kan vurdere dette som seriøst. Det er mye dyrere å utvikle en seriøs spiller der IKKE er en dum dobbeltspiller enn å videreføre den de har, hva med støyreduksjon? Kanskje de må spørre JVC om Super ANRS eller hva nå og det vil garantert ikke øke salget. Å utvikle ny transport koster penger, design, prototyper osv.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    De har jo ikke prøvd i det hele tatt! Det de har gjort er å videreføre en modell som om noen år vil komme i den fantastiske MK XX utgave, helt samme modell. Kan ikke skjønne noen i det hele tatt kan vurdere dette som seriøst. Det er mye dyrere å utvikle en seriøs spiller der IKKE er en dum dobbeltspiller enn å videreføre den de har, hva med støyreduksjon? Kanskje de må spørre JVC om Super ANRS eller hva nå og det vil garantert ikke øke salget. Å utvikle ny transport koster penger, design, prototyper osv.
    Hva forventet du? Det er jo et skritt i riktig retning at det i det hele tatt blir mulig å kjøpe nye spillere.
     

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    13
    Denne fant jeg bak lefdal helt strøken og uten behov for nye reimer

    ikke topp spiller, men ikke av de dårligste heller, sånn midt på treet

    sammenlignet mot mine bedre spillere bl.a.jvc td v1010), kunne jeg ikke i farten si at det var noe skrammel
     

    hånstaur

    Medlem
    Ble medlem
    30.07.2018
    Innlegg
    12
    Antall liker
    16
    Sted
    Trondheim
    Hallo, jeg heter Erlend, er 25 år og har et kassettproblem... Hyggelig å se at det er mange andre i samme båt. Har fulgt med denne tråden litt av og på i et par år men tenkte det var på tide å gi meg til kjenne.


    IMG_8802.jpg





    RE: Den Tascamen. Jeg er så lei av den trenden nå til dags med å stappe USB-konvertere inn i alt mulig rart. Ingen som tar kassettdigitalisering seriøst ville funnet på å bruke en slik innebygd ADC og ingen som tar kassettdigitalisering "mindre seriøst" kommer til å blåse 5000 kr på en spiller uansett... Man får jo knapt kjøpt entry-level platespillere uten USB-konverter nå til dags heller. Hvem i all verden er det som er målgruppen for denne unødvendigheten?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hallo, jeg heter Erlend, er 25 år og har et kassettproblem... Hyggelig å se at det er mange andre i samme båt. Har fulgt med denne tråden litt av og på i et par år men tenkte det var på tide å gi meg til kjenne.


    Vis vedlegget 503224




    RE: Den Tascamen. Jeg er så lei av den trenden nå til dags med å stappe USB-konvertere inn i alt mulig rart. Ingen som tar kassettdigitalisering seriøst ville funnet på å bruke en slik innebygd ADC og ingen som tar kassettdigitalisering "mindre seriøst" kommer til å blåse 5000 kr på en spiller uansett... Man får jo knapt kjøpt entry-level platespillere uten USB-konverter nå til dags heller. Hvem i all verden er det som er målgruppen for denne unødvendigheten?
    Hva er egentlig kassett problemet ditt? Kom med det så skal jeg prøve å hjelpe deg...
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Jeg tipper han mente at han har et "problem" med at han liker kassettspillere.
    Artig med flere trøndere her! Ser du har faktisk litt orden på rotet ditt. Hos meg er det kun rot..

    Frog79
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er mulig at det å like kassettspillere er grunnlag for å sette en diagnose, men problem er jeg ikke med på at det er. Det er bare å kjøre på.:)
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Vi kan trøste oss med at det er mange tilfeller av diagnoser på dette forumet.. Vårt er nok ikke det verste..

    Frog79
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    DSCF8474.jpg


    Mye rart som dukker opp i gamle kassettbeholdere man finner.. Disse er ubrukte og i veldig gode stand
    Gjorde meg Happy iallefall:)

    Hadde muligens vært enda mer Happy om de var trukket i plast men det er mulig de kom slik som de er for alt jeg vet..

    Frog79
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    3034 får nå sin første spilling. Avspilling går helt fint, og det låter faktisk flott uten noen flutter såvidt jeg kan høre. Må sammenligne med min nyrestaurerte Naka etterhvert for å finne ut om det er 100% riktig avspillingshastighet, men med et opptak av mastertape-kopi på Maxell XLII høres helt greit ut foreløpig. Men et problem er det, maskinen slutter å spole etter få sekunder. Tipper det er reimer som ikke er slik de skal være, men til den "prisen" jeg betalte så er det et økonomisk overkommelig problem. Det er vel neppe store problemer med å skaffe reimer, problemet ligger vel helst i å montere dem, noe jeg ikke er sikker på at jeg er riktig mann til å gjøre. Å bruke 3000 kroner på verksted for en maskin som ikke er verdt i nærheten av 3000 kroner gidder jeg ikke, da bruker jeg den heller slik den er uten behov for spoling.

    Det kan jo også hende at den trenger å moes litt etter å ha stått stille lenge. Spiller av i alle fall med fin lyd, men spoling både framover og bakover lar seg ikke gjøre. Kosmetisk er maskinen så fin at den er verdt å bevare, selv uten spoling sålenge lyden er såpass god. Skjønner godt hvorfor Tandberg-folk er like "fanatiske" som Nakamichi-folk. :)
    Er en veldig enkel fiks på spolingen på disse spillerne.
    Jeg har funnet ny gummi til det mellomhjulet som tar seg av spoling, og fikser dette raskt, om du vil.
     

    TANDBERGEREN

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    314
    Antall liker
    93
    Sted
    Fosser
    Jeg har gjort noen kjappe søk, og fant i forbindelse med en diskusjon om ITT-maskiner med opphav fra Tandberg at den muligens består av overskuddsdeler fra Tandberg 300 og 400-serie, i tillegg til noe jeg antar et mer moderne lydhode enn det som står i eldre tohodere fra Tandberg. Etter at Tandberg dumpet hele Malaysia-produksjonen ble modellen produsert videre som ITT 3020, så vi kan kanskje regne med at Tandberg solgte hele greia til Aisa-fabrikken i Malaysia slik at de kunne fortsette produksjonen for andre merkevarer.

    Men så er det slik med Tandberg, at det som finnes av lesestoff på nettet kan være upresist og gjengitt feil. At ITT 3020 er samme maskin som Tandberg 3014 er det ingen tvil om, men er det slik at de består av Tandberg-deler fra utgåtte modeller fra syttitallet? Noen Tandis-eksperter der ute som vet?
    3014 har aldri dukket opp som ITT nei.

    3034 derimot er blitt direkte rebranded som ITT. Har ikke sett den maskina som noe som helst annet forøvrig.
     

    hånstaur

    Medlem
    Ble medlem
    30.07.2018
    Innlegg
    12
    Antall liker
    16
    Sted
    Trondheim
    Hva er egentlig kassett problemet ditt? Kom med det så skal jeg prøve å hjelpe deg...
    Som Frog79 var inne på. Mer spesifikt er problemet at jeg ansamler defekte/servicetrengende kassettspillere raskere enn jeg får gjort noe med dem. Når feriepengene kom ble det jammen meg både Luxman, Nakamichi og Portastudioen du ser i bildet der... Som om jeg ikke har nok å stelle med og andre ting jeg heller skulle brukt pengene mine på. :rolleyes: Det er nok dessverre ikke noe som noen av dere kan hjelpe med.

    Det er godt mulig jeg får mer håndgripelige problemer når den TC-D3en skal skrus sammen igjen. Grugleder meg til det, nå må jeg bare finne tid og krefter til det.

    Artig med flere trøndere her! Ser du har faktisk litt orden på rotet ditt. Hos meg er det kun rot..
    Hah! Dette er nok det mest sjarmerende bildet jeg kunne tatt. Hører med til historien at dette er kjøkkenbordet.

    Er det flere trøndere enn oss to? Jeg kan ikke huske noen i farten.

    Vi kan trøste oss med at det er mange tilfeller av diagnoser på dette forumet.. Vårt er nok ikke det verste..
    Blunkefjes

    Mye rart som dukker opp i gamle kassettbeholdere man finner.. Disse er ubrukte og i veldig gode stand
    Gjorde meg Happy iallefall:)
    Lekkert! Fant noen hauggamle Sony-kassetter på ei bruktsjappe forleden dag. Skal få knipsa noen bilder.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.940
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hallo, jeg heter Erlend, er 25 år og har et kassettproblem... Hyggelig å se at det er mange andre i samme båt. Har fulgt med denne tråden litt av og på i et par år men tenkte det var på tide å gi meg til kjenne.


    Vis vedlegget 503224






    RE: Den Tascamen. Jeg er så lei av den trenden nå til dags med å stappe USB-konvertere inn i alt mulig rart. Ingen som tar kassettdigitalisering seriøst ville funnet på å bruke en slik innebygd ADC og ingen som tar kassettdigitalisering "mindre seriøst" kommer til å blåse 5000 kr på en spiller uansett... Man får jo knapt kjøpt entry-level platespillere uten USB-konverter nå til dags heller. Hvem i all verden er det som er målgruppen for denne unødvendigheten?
    Ehm, de der små snaps glassene der, hva er de til? Gammel Dansk eller skruer?
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    ^
    Da hadde det holdt med ett glass.
    Så det er nok skruer og annet småtteri i ordnede former det handler om.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    La denne ut i min egen tråd, men den hører vel egentlig hjemme her. Må vel innrømme at jeg ikke hadde forventet at en kassettspiller skulle låte såpass bra som denne:

    At denne 37 åringen fortsatt holder stand er meg helt ubegripelig.. Lagga satte denne igjen her for noen år siden og den har stått godt må jeg si.. Her forleden var det dama i den lokale platasjappa som visket meg i øre at kassetten er tilbake og jeg måtte spørre henne en gang til om jeg hørte riktig.. Joda, flere band og musikere gir nå ut kassetter igjen. Retrobølgen lever.. Men så tenker jeg, er vi rustet til å møte denne bølgen? Et par timer etter frokost i dag har jeg renset og smurt før jeg satte den opp. Fant frem MAXELL XLII-S og gjorde et opptak av siste skiva fra Siri Svale Band fra ARC CD3MKII .. Jeg spoler kassetten tilbake og må si jeg får en liten bakoversveis. Dette låter faktisk overraskende bra, så bra at jeg mer enn gjerne kan bruke den som en kilde.. Og hva er så kilden? Jo, en JVC DD-9E, mest sannsynlig fra 1981.. Artig opplevelse

    Edit; Jeg fikk etter hvert problemer med varierende forvrengning vekslende mellom venstre og høyre kanal. Det skulle vise seg å være skyvepotmeteret på utgangen. Litt knot, men jeg tok det ut og rett og slett bypasset det. Resultatet var meget bedre lyd i de fleste parametere.

    62mxowuc1akubcwys3fq5.jpg

    qq95ptpfw9otcy9p709ce.jpg


    mvh
    lassemann
     
    Sist redigert:

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    "Er det flere trøndere enn oss to? Jeg kan ikke huske noen i farten."

    Ikke det jeg vet. Ikke hva vi to holder på med iallefall.

    Frog79
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    DA7D26C7-5B6C-4EE6-9BFC-20672B9732C3.jpg
    98282B08-8AF3-41D4-A999-F9AA0D119A86.jpg

    Vet dere om noen som bytter belter på denne ?

    O
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Det gjør han garantert. Og jeg kan varmt anbefale han. Har brukt han mye tidligere på dyre spillere, men økonomien min har stoppet hans profesjonelle hjelp :(
    Imidlertid vil jeg spørre om dette er en spiller du vil legge mye penger i.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Nja,jeg gidder nok ikke legge alt for mye i den. Har en forkjærlighet for Sansui og så kan den spille Metal tape :)

    O
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Nja,jeg gidder nok ikke legge alt for mye i den. Har en forkjærlighet for Sansui og så kan den spille Metal tape :)

    O
    Er ikke det sånt som du kan fikle med på mørke kvelder mens du nyter lyden fra amatiene dine? Har null peiling på kassettspillere, men har da greid å skifte rem på platespilleren...;D
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Nja,jeg gidder nok ikke legge alt for mye i den. Har en forkjærlighet for Sansui og så kan den spille Metal tape :)

    O
    Er ikke det sånt som du kan fikle med på mørke kvelder mens du nyter lyden fra amatiene dine? Har null peiling på kassettspillere, men har da greid å skifte rem på platespilleren...;D
    Har byttet den i dag faktisk :)
    Den må få litt mere TLC for den går tregt også,tar det utover høsten.

    O
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Prosjekt for helgen:

    DSCF8540.jpg


    Alle funksjoner virker etter at jeg byttet beltene og huket på pinch rolleren som bare hang og slang. Den hadde to skruer som holdt på plass braketten til svinghjulet som satt som sveiset fast til transporten. Jeg måtte bruke WD40 og loddebolten rett på skruen til jeg nærmest var redd for at det kom til å smelte noe rundt selve skruen.. De kom til slutt men bare disse to skruene brukte jeg sikkert 45 min på.. Loctite?!

    Jeg har ingen DIN til RCA overganger som vil virke med denne enda, så jeg fikk testet utgang over multimeter.. Jeg har ok signal på selve signalmeteret men ut DIN ser ut til å være tilnærmet dødt. Men jeg har en mistanke på hva som kan være synderen(e)

    DSCF8541.jpg

    DSCF8543.jpg


    Plastikk Roederstein kondensatorer.. Det er to 220uf kondensatorer av ukjent merke på Dolby kortet som ikke ser helt friske ut heller. Jeg bytter de alle. Jeg bare håper jeg har alle på lager ellers kan dette bli et langvarig prosjekt.. Ebay bestillinger tar tid.

    DSCF8546.jpg


    Frog79
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Jepp. Type 2921

    Står 1986 på motoren, så enten 86 eller 87 årgang.

    Frog79
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Har to av disse selv, begge fungerer etter bytte av belter. Men til vanlig synes jeg Beocord, spesielt 6000-9000 serien er svært vanskelig å reparere. Tror mine etter hvert må til en, som har arbeidet med slike.
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Vet du om det er standard 5 pin DIN pin out på disse pluggene?

    Det er jo 7 pinner totalt her, to av de er visstnok for kommunikasjon imellom B&O produkter og disse kan skrus ut. Jeg har lest flere plasser at denne pluggen kjører vanlig standardisert 5 pin din pinout men så leser jeg andre plasser at det ikke stemmer..

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Frog: 1986 er 1986. Årgangen er den samme selv om maskinen kan være SOLGT i ´87.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    De røde kondisene der kan tørke ut. (miste omtrent all kapasitans. Sett det før. ) Anbefaler å sjekke de.

    Om en komponent eller flere har produksjonsdato stemplet på de er det "monteringsdato" fra fabrikk som er gjeldende årstall.
    Det brukes selvsagt deler som finnes på lager. Noen lagervarer kan være flere år gamle.
    Spiller vel egentlig null og niks rolle om spilleren er fra 86 eller 87.
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Roederstein er kjent for å være problematisk ja. Så disse blir byttet ut uansett om jeg finner ut at de fremdeles er gode eller ikke..

    Jeg har bare 1 verdi inne av 3 så dette blir en bestilling som vil ta tid.

    Ang dato så ble denne modellen produsert ifra 1983 til 1987. Om motoren kommer ifra 86 så er dette decket enten produsert 86 eller senere (87).. Men ja. Det har absolutt ingen betydning overhodet;)

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Veldig greit å kunne se slike data dersom decket ikke kan dateres på annen måte. Derfor blir årgangen - som jeg har gjort herover- gjerne angitt som en periode. Roederstein slo seg seinere sammen med Okab, da skjerpa de også kvalitetskontrollen.
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Vel..

    Jeg loddet ut alle kondensatorene som jeg trodde kunne være problematisk her igår kveld. Sjekket hver en av de og ingen av de er langt ifra spec som er listet på selve kondensatoren og variasjonene som er godkjente ifølge service manualen.

    Alle viste noe høyere kapasistans og en ESR på rundt 0.5-1.5 Ohm. Noe jeg burde forvente ifra kondensatorer som er over 30 år gamle.
    Så jeg loddet alle sammen tilbake igjen ettersom jeg enda ikke har kondensatorer til å bytte de ut med..

    Og plutselig fikk jeg signal over DIN:confused:

    Om jeg var så heldig og fikset opp et loddepunkt som var dårlig eller om jeg rett og slett gjorde en feil siste gang jeg målte utgang på denne Beocorden er ikke godt å si.. Jeg gikk over begge printkortene visuelt og med kontinuitetsmåling samt bøyde de forsiktig med en spisepinne for å se om jeg greide å få signalet til å forsvinne igjen.. Men nei.. Signalet er der.. Det er heller ingenting galt med selve loddingene ifra printkortet og til DIN pluggen.

    Jeg fikk koblet opp DIN pluggen ved hjelp av alligator clips opp til multimeter og fikk en god Hz måling av motoren helt uten dropouts. Jeg rigget opp en skikkelig ghetto løsning opp til lydkortet på pc`n og fikk lyd. Riktignok med mye støy (Ingen jording, 2/5 pinner tilkoblet) men selve frekvensspekteret på lydbildet var helt akseptabel.

    DSCF8558.jpg


    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Da mangler du bare noen Emtecs, da....Du har nok fiksa et loddepunkt uforvarende. Det skjer av og til, det..Beocords er IKKE de letteste å gi service på, etter det jeg veit. Så hvis alt annet av rens , reimer osv. er utført, begynn å bruke dyret på et anlegg som ikke involverer PC. Bruker du Emtec får du meget gode opptak, kanskje nesten på linje med DRS 610.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn