Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.054
    Torget vurderinger
    2
    Terje-A: Min mening er at Deezer ikke er dårligere enn Tidal,det er faktisk sånn at jeg lurer på om Deezer er hakket bedre.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Spørs hvor lenge vi har Tidal. Sjefen har jo godkjent manipulasjon av konas lyttertall;)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Spørs hvor lenge vi har Tidal. Sjefen har jo godkjent manipulasjon av konas lyttertall;)
    Jeg velger å gjøre ingenting foreløpig. Sitter helt stille i båten til over ferien. Til høsten blir det ny stereobenk, denne gang med innebygget demping (sorbothane), lys (ser jo ikke så bra lenger:p) og en skuff, en hylle, og plass til syv komponenter. Og hvis Tidal avvikler så blir det sannsynligvis Deezer i lossless kvalitet isteden. Jeg streamer med glede, finner fantastisk mye ny musikk.....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Niels: Ikke? Markedet er større enn Norge. Halve Asia bruker fortsatt kassetter og FM..

    Terje-A: Streaming er tertiærformat her, slik vil det fortsette til jeg finner en boks jeg kan leve med. Noe jeg pr dato kun finner hos en viss svensk produsent, i en prisklasse jeg ikke er villig til å gå opp i...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed: Da bør du faktisk- for din egen del- stryke hele formatet..Det å akseptere - og interessere seg for- fakta med kassetter og deres bruk og behov er en grunnforutsetning for å holde på med dem. Og det virker som om du ikke klarer å akseptere at kassettspillere er mekaniske. Det finnes ikke den mekaniske innretning som funker perfekt i det uendelige.

    Baluba: Full, kompetent service der, takk:cool:
    Du fornekter deg ikke.

    Min kompetanse innen og forståelse for mekanikk er noe jeg er helt trygg på, og du behøver ikke bekymre deg for det. Jeg har bare ikke lyst på et restaureringsobjekt, men heller å kjøpe noe som er i god stand. Det kan vel ikke være så vanskelig å forstå? Jeg har mer enn nok andre prosjekter. Det som er riktig for deg, er ikke nødvendigvis det rette for meg. OK?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men det er urimelig å forvente at en mekanisk innretning som en kassettspiller ikke skal ha problemer ettersom formatet er noen år gammelt- for så å få en eier som åpenbart ikke er interessert nok til å gjøre noe med dem slik at maskinen vedkommende bestemmer seg for kan fortsette å gjøre det den er bygget for.
    Var det det jeg sa? Ta deg en bolle!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Niels: Ikke? Markedet er større enn Norge. Halve Asia bruker fortsatt kassetter og FM..

    Terje-A: Streaming er tertiærformat her, slik vil det fortsette til jeg finner en boks jeg kan leve med. Noe jeg pr dato kun finner hos en viss svensk produsent, i en prisklasse jeg ikke er villig til å gå opp i...
    Halve Asia bruker ikke kassetter Auditor, det har vi snakket om tidligere. Det går i digitale formater over hele fjøla. Kassetter er nå et sært lite format, er det ikke greit å akseptere det da? Jeg føler ikke behov for å være med i en stor analog bevegelse, snarere tvert i mot.
    Og det finnes mange forskjellige streamere og DACer som ikke koster det samme som en bil. Men er du opphengt i Bladelius så er det vel bare å prioritere da. Ordner seg.:)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ikke ta det så veldig alvorlig kjære kassetthuer.:)
    Det er bare en som tar ting veldig alvorlig her.
    Hei,
    Jeg tror det som skapte litt temperatur i tråden var ditt ønske om å få tak i en kassettspiller som er overhalt og at du synes 3000,- var for mye, og så nevnte du i samme åndedrag at kompisen fant en til 300-400,- kroner som var strøken. Jeg kjente sjøl at jeg fikk litt temperatur av det da jeg selv har kjøpt gode sære objekter for 2000-6000,- og etterpå kostet på deler og rep sjøl, og eventuelt sendt de bort til service.
    Jeg skjønner godt at man kan ha ønsker om å slippe å reparere og styre så mye. Jeg forventer at mine spillere nå gir meg flere hundre timer med musikk nå uten å gjøre stort annet enn å rense lydhoder og capstanvalser.
    Og for å gjenta mitt råd, jeg ville beholdt Luxman og sjekket hvorfor den spiser bånd. Reimer har du og capstanvalser finnes sannsynligvis til en billig penge på nettet. Fikser du denne sjøl til høsten når det blåser nordavind fra alle kanter så kan det bli bra.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ikke ta det så veldig alvorlig kjære kassetthuer.:)
    Det er bare en som tar ting veldig alvorlig her.
    Hei,
    Jeg tror det som skapte litt temperatur i tråden var ditt ønske om å få tak i en kassettspiller som er overhalt og at du synes 3000,- var for mye, og så nevnte du i samme åndedrag at kompisen fant en til 300-400,- kroner som var strøken. Jeg kjente sjøl at jeg fikk litt temperatur av det da jeg selv har kjøpt gode sære objekter for 2000-6000,- og etterpå kostet på deler og rep sjøl, og eventuelt sendt de bort til service.
    Jeg skjønner godt at man kan ha ønsker om å slippe å reparere og styre så mye. Jeg forventer at mine spillere nå gir meg flere hundre timer med musikk nå uten å gjøre stort annet enn å rense lydhoder og capstanvalser.
    Og for å gjenta mitt råd, jeg ville beholdt Luxman og sjekket hvorfor den spiser bånd. Reimer har du og capstanvalser finnes sannsynligvis til en billig penge på nettet. Fikser du denne sjøl til høsten når det blåser nordavind fra alle kanter så kan det bli bra.
    Jada, men vi må klare å skille snørr og barter likevel. Jeg ønsker meg bare en spiller som funker bra til å spille noen gamle kassetter en sjelden gang, og derfor spurte jeg om tips. Jeg sa også at jeg ikke hadde planer om å bruke så mye penger på det, men det fremgikk vel av sammenhengen at jeg ikke trodde 400 var mulig å forvente. Bare et eksempel på et lykketreff. Jeg har ingen planer om å ha dette som noen mye brukt kilde. Til det har jeg alt for lite tid til å spille vinylplatene mine. Jeg har bare lyst på et fungerende oppsett "til pølsepris" som jeg kan spille av en kassett med bare for moro skyld innimellom. Hvis 3000 eller mer er det som må til, kommer det ikke til å skje.

    Selvsagt ville det "beste" på mange måter være å fikse den spilleren jeg har, men som sagt er det mange forpliktelser, interesser og prosjekter som skal ha av min tid, så dette kommer rett og slett ikke til å prioriteres. Det må vel være akseptabelt?

    Dessuten var ønsket mitt nettopp et ønske. Ikke en påstand om at det var den "riktige" prisen for en super kassettspiller. Om det var provoserende på andre enn de notorisk lettprovoserte, beklager jeg selvsagt det, men de andre, deg selv inkludert, klarte å beholde folkeskikken likevel, så takk for det.

    Om man har en genuin interesse for å samle på og ta vare på gode kassettspillere, og bruker de jevnlig som en av hovedkildene sine, er jo det en helt annen sak, og det akseptable prisnivået likeså. Jeg snakker fra mitt eget standpunkt, og det trodde jeg altså at jeg forklarte rimelig godt.

    Beklager at jeg har bidratt til krangling i tråden i noen innlegg nå.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Du har visst glemt at det finnes land som heter Kina, Indonesia, Mongolia osv.... De mest digitaliserte land i Asia er Japan og Sør-Korea. Selv om Kina nå er på vei etter. Jeg har til dato sett på borti hundre streamere- en håndfull av dem har appellert til meg. Bare så du vet. Og, ja..Jeg tar musikk dødsens alvorlig. Nettopp derfor er ikke streaming hovedformat her.

    Dazed: Tipset var å stryke formatet hvis du ikke har tenkt å ta det alvorlig..det sparer deg for en hel del styr...
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Du har visst glemt at det finnes land som heter Kina, Indonesia, Mongolia osv.... De mest digitaliserte land i Asia er Japan og Sør-Korea. Selv om Kina nå er på vei etter. Jeg har til dato sett på borti hundre streamere- en håndfull av dem har appellert til meg. Bare så du vet. Og, ja..Jeg tar musikk dødsens alvorlig. Nettopp derfor er ikke streaming hovedformat her.

    Dazed: Tipset var å stryke formatet hvis du ikke har tenkt å ta det alvorlig..det sparer deg for en hel del styr...
    Finnes ikke en kassettspiller eller kassett i Thailand, der går det i VCD, DVD og CD. Og selvfølgelig streaming, bl.a.Youtube. Har sjekket alle mulige og umulige steder. Svoger så rart på meg når jeg spurte om kassett.... Og han er interessert i bil og det som hører til. Og man kan ta musikk dødsens alvorlig selv om man streamer. Alle her på sentralen har musikkinteresse som fellesnevner og da bør du ikke se på streaming som noe mindreverdig.
    Og jeg har ikke glemt Indonesia, Malaysia, Vietnam osv. osv. Det er ganske mye High End også i disse landene.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.950
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Der er ingen ungdommer der vet hva en kassett er for noe, med streaming, hd lagring, konstant internett tilgang, iTunes og mange andre muligheter til å høre på musikk, hvorfor i alverden skulle man ønske seg en kassettspiller?
    Det er bare for nørder...som oss.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Niels, Terje-A: Hvis så var tilfelle ville jeg ikke hatt ukentlige forespørsler. Er greit nok at de som vet det kanskje er færre idag, men det er ikke der poenget ligger. Poenget er at det er svært mange som har gått "full circle" på streaming allerede i ungdommen, de ønsker å oppdage tidligere tiders formater. Som MC og LP. De som gjør det skjønner fort at streaming har sine alvorlige begrensninger- begrensninger som har lite og ingen ting med musikk å gjøre. Jeg siterer Thomas Sillesen:

    Life is too short for boring Hi-Fi

    Og det er jeg forøvrig helt og fullstendig enig med Thomas i.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Niels, Terje-A: Hvis så var tilfelle ville jeg ikke hatt ukentlige forespørsler. Er greit nok at de som vet det kanskje er færre idag, men det er ikke der poenget ligger. Poenget er at det er svært mange som har gått "full circle" på streaming allerede i ungdommen, de ønsker å oppdage tidligere tiders formater. De som gjør det skjønner fort at streaming har sine alvorlige begrensninger- begrensninger som har lite og ingen ting med musikk å gjøre. Jeg siterer Thomas Sillesen:

    Life is too short for boring Hi-Fi

    Og det er jeg forøvrig helt og fullstendig enig med Thomas i.
    Ingen begrensninger, snarere tvert i mot. Streaming er som CD eller bedre....... Jeg tror jaggu meg du har et lukket sinn jeg, Auditor.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Den påstanden trodde jeg du ville holde deg for god for, Terje-A.. Det er så feil som det kan få blitt. Det er begrensninger der, det har SPene sørget for..Og de ligger også implisitt i plattformen.
     
    Sist redigert:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.054
    Torget vurderinger
    2
    Der er ingen ungdommer der vet hva en kassett er for noe, med streaming, hd lagring, konstant internett tilgang, iTunes og mange andre muligheter til å høre på musikk, hvorfor i alverden skulle man ønske seg en kassettspiller?
    Det er bare for nørder...som oss.
    Tror du skal gi ungdommen litt mer kred,det er vel en grunn til at Urban Outfitters selger både små bærbare spillere og kassetter.
    Det er ikke gamle nørder som er målgruppen tipper jeg :)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.950
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har testet 24/192 og diverse, som f.eks. blu-Ray musikk men det er jo bortkastede penger, streaming holder i massevis for meg, billig er det også.
    Nørder kjøper ordentlige båndspillere, ikke en Fisher-Price sak der kastes på dyngen, eller ikke brukes etter kort tid.
    Urban Outfitters? Om det er Crosley spillere man er ute etter, eller overprisede albums, ja så værsågod.
     
    Sist redigert:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.054
    Torget vurderinger
    2
    Sånn ovenfra og ned holdning styrer jeg lett unna så takk for nå.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.004
    Torget vurderinger
    1
    Kan vi ikke konsentrere oss om de sentrale elementene i hobbyen? Kassettspillere og kassetter, hvordan justere dette til best mulig ytelse, feilretting og skryte poster. CD, vinyl, Spotify, Tidal o.s.v har vel ikke med essensen i denne tråden. Synes det har blitt merkbart færre, som har kommentarer og kanskje avsporing og kommentarer, som ellers hører hjemme i PMer har vel mye av skylden. Hoved tema, synes vel å engasjere noen fler? etter hvert. Men i Norge er vi sikkert en liten ig sær interesse gruppe. Stå heller på og rekrutter/spre det glade (gale?😉) evangelium 😊
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Hva tror du jeg prøver å gjøre?:cool: Ekte tapeheads er det mange av i Norge- det er bare det at vi ikke ser alle her i tråden. Og i verden ellers er det også nok av dem...Kom forresten inn noen flere bånd idag, fra moderns gamle samling.. Tilogmed en DX1 og en HD7 jeg hadde glemt;) DXen blir nok brukt om igjen- den plata har jeg på CD. Men HD7en kan faktisk være non-sealed blank. Altså åpnet, aldri innspilt...
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.950
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Der kommer ikke nye kassettspillere der med specs vil nerme seg en 80 talls budsjett modell så det er bare å ta vare på så mange gamle spillere som muligt. Med litt innsats, skifte belte, kanskje trykkruller, litt justering og rengjøring er man godt kjørende, det er forbavsende at disse spillere fortsatt virker etter 30-40 år jo, så mye mekanikk og bevegelige deler.
    Min Nak fungerer perfekt, har bestilt nye trykkruller til min 440A og må ha et nytt belte også, disse strekker seg noe etter kort tid. Skal huske å måle litt før og etter.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Om så skjer eller ikke er og blir et markedsspørsmål , Niels.. Se på vinylen. Hvis markedet ønsker dem, da kommer de. Basert på både ny og eldre viten om formatet. Med kompatibillitet for nye. Det er nær sagt etablert praksis nå å modifisere eldre blasters med bluetooth-kits som en del av restaureringen. Se gjerne Teddy Hashee og MsMadLemon på YT, de gjør det ordentlig. Sistnevnte lille latina er faktisk morsom også. Og helt rå på forklaringer.
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.004
    Torget vurderinger
    1
    Om du skal ha slike deler, ta kontakt med Lasse Hovde. Han lager trykk ruller om han mener det, som leveres av andre, ikke er bra nok. Sender sikkert til Danmark. Kan kontaktes på NRHF.no
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.950
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har handlet med Lasse før, han slipte mine gamle trykkruller og gav meg nye lager til de to kapstans. Har nå tatt en sjanse og bestilt fra Lucky på Tapeheads, han har jo en guru i Tyskland han mener vet ALT om Tandberg, vi får se, dette bare som en test egentlig. Har et sett fra revox-de og det var jo penger rett ut vinduet....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Advarer herved om at lagrene hos Tapeline begynner å bli svært små...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Artig, men hvorfor kun doble kassettdekk? Er det mange som kopierer kassett til kassett?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Artig, men hvorfor kun doble kassettdekk? Er det mange som kopierer kassett til kassett?
    Beregnet opprinnelig til proff bruk i bl.a. radiostudioer, smart med en tape som går og mulighet for å klargjøre tape nr.2
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Denne her kan fort bli megeet populær. Det håper jeg den blir. Seriøse opptak? Det BLIR ikke mer seriøst enn med en Tascam. Den er såpass kul at jeg glatt henter inn en selv.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Denne her ksn fort bli megeet populær. Det håper jeg den blir. Seriøse opptak? Det BLIR ikke mer seriøst enn med en Tascam. Den er så0ass kul at jeg glatt henter inn en selv.
    Du får si ifra her i tråden når du har en i hylla. Den ser jo skikkelig tøff ut.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.950
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, litt forskjellige meninger her, den Tascam er jo bare en Mark 7 av en dårlig modell. Tascam var engang et veldig seriøst merke, Teac var med i toppen, denne Mark 7 har jo, som de forrige, elendige data, og at denne modell kaldes profesjonell er jo litt av et paradoks...
    Et pluss for noen er vel den ikke har utgått.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Det ser vi seinere på...Nok å legge penga i i sommer. Faktisk såpass mye at jeg har vurdert å skjære ned til fire spillere dersom prisen for DRS610en min er riktig.
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.004
    Torget vurderinger
    1
    Tascamen har fått heller dårlige vurderinger på tapeheads.net
    Det aller meste av eldre utstyr har bedre måle data og kan sikkert skaffes til en lavere pris.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Liker det jeg ser! Tascam har brukt en relativt pålitelig mekanisme der, strippa vekk unødig metalkompatibilitet/funksjoner og gitt den et proprietært NR-system tilsvarende Dolby B. Enkelte deler er brukt i tidligere generasjoner også. Det skal ikke kimses av, all den tid Tascam ER tidenes japanske profflydprodusent. Ser intet i veien for at flere tusen early 80s-maskiner kan bli byttet ut på verdensbasis med denne. Alt ligger til rette for gode opptak- med sprell ny maskin. Og den som bruker metaltape har allerede kompatible maskiner dertil.. feks Denon DRS-serie. Jeg har allerede en meget spesiell spiller som ikke kan bruke HD-M, Metal XR++.
    Originaltape vil uansett bli tatt godt vare på i 202 Mk7. Solgte jeg all min Type 4, kunne det salget finansiert fire sånne:cool:
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Frog: Liker det jeg ser! Tascam har brukt en relativt pålitelig mekanisme der, strippa vekk unødig metalkompatibilitet/funksjoner og gitt den et proprietært NR-system tilsvarende Dolby B. Det skal ikke kimses av, all den tid Tascam ER tidenes japanske profflydprodusent. Ser intet i veien for at flere tusen early 80s-maskiner kan bli byttet ut på verdensbasis med denne. Alt ligger til rette for gode opptak- med sprell ny maskin. Og den som bruker metaltape har allerede kompatible maskiner dertil..Originaltape vil uansett bli tatt godt vare på. Solgte jeg all min Type 4, kunne det salget finansiert fire sånne:cool:
    Ja, det hadde vært utrolig interessant å få informasjon om antall produserte og etterhvert antall solgte......
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Mye vintage 70s som også vil vike for den. Tror jeg, da...

    EDIT: Info ventes inn angående Mk7s tilgjengelighet i Norge...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn