Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal se hva jeg kan gjøre..jeg for min del får glatt til den! En annen ting er at også min kabling er relativt økonomisk..jeg ribba Klubben for topp Tara for ti år siden..rett før agenturet forsvant:cool: Har masse D102Mk3, River og Name også...er skikkelig glad i dem..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal se hva jeg kan gjøre..jeg for min del får glatt til den! En annen ting er at også min kabling er relativt økonomisk..jeg ribba Klubben for topp Tara for ti år siden..rett før agenturet forsvant:cool: Har masse D102Mk3, River og Name også...er skikkelig glad i dem..
    Ja, det er en god kabel. Men ikke likt av de partnerne jeg har valgt til den. Har ikke hatt så mange oppsett som jeg har prøvd den på, men det slo meg akkurat da jeg skrev det innlegget at jeg har jo egentlig aldri fått bruk for den så hvorfor beholde den?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Prøv WBT Nextgen 0110 Cu på D102mk3..det er en veritabel studiostandardkabel..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror faktisk ikke jeg kommer til å kjøpe noe særlig linjekabel i nær framtid. Har det som trengs, med unntak av at jeg er litt usikker på hvilke kabel som skal brukes til DAC. Tror det blir XLO foreløpig, så får vi se om det dukker opp noe etterhvert. Den kabelen er en overligger fra studioet jeg eide.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Hvor mange totalt?, Det er da iallefall 60 der? Tenkte jeg skulle gå opp i 200 forseglede..men de der er til eget bruk, vel?
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De Axia-tapene var ment å være litt ekstra fine bånd, var de ikke? Mener å ha lest noe slikt en gang. Har aldri hverken prøvd eller engang sett et i virkeligheten. Hva er planene for de? C-46 er jo glimrende til å ta opp vinyl på, en side på hver side.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Heller ei PLATE på hver.. Axia var "billigmerket " til Fuji, men de der er ordentlig gode...Vil du prøve Fuji? Søk etpar kasser JPII på Bay..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Heller ei PLATE på hver.. Axia var "billigmerket " til Fuji, men de der er ordentlig gode...Vil du prøve Fuji? Søk etpar kasser JPII på Bay..
    Jeg har så det holder noen uker og måneder framover. Riktignok er det kun 8 That's CDMH og tre Maxell UR som fortsatt er blanke, men så mye tar jeg ikke opp på kassett. Blir sikkert handlet litt mer til høsten, men noen store mengder kassetter satser jeg ikke på. Bare nok til at kosen opprettholdes. Har jo også noen med musikk på som gjerne kan gjenbrukes. Antar at det er noen av de du sendte meg som også blir resirkulert som blank tape. Har ikke tatt meg noen lengre lyttesessions på soverommet siden de ankom.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Burde være greit å få tak i flere om så ønskes..Mangler vel n 60-70 stk for å få to hundrepacks her..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.563
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    @Audiotor: Det var bare 10 kassetter i esken.:)
    @Baluba: Planen er å ta opp noen gode album fra Tidal.
    Det er ikke enkelt å finne store kvanta kassetter på Ebay.
    Metaltape er jo fra tidlig nittitall og begynner å bli sært og dyrt.
    Chrometape er billigere og lettere å få tak i.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bryr meg ikke om metalltape i alle fall. Vet ikke om min NAD ville kunne utnyttet dem skikkelig engang. Siden jeg har originalene i form av Tidal-abonnement er det faktisk det som det analoge formatet legger til av båndkompresjon og personlighet som gjør at vi spiller kassettopptakene istedenfor å bare slå på streamingen. Og de kvalitetene får jeg lett nok fram med chromebånd for min del.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.563
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg bryr meg ikke om metalltape i alle fall. Vet ikke om min NAD ville kunne utnyttet dem skikkelig engang. Siden jeg har originalene i form av Tidal-abonnement er det faktisk det som det analoge formatet legger til av båndkompresjon og personlighet som gjør at vi spiller kassettopptakene istedenfor å bare slå på streamingen. Og de kvalitetene får jeg lett nok fram med chromebånd for min del.
    Jeg prioriterer også chrome, har nå ca. 70 chrome og 30 metal. Det duger. Bruker chrometape når jeg spiller på Sony TC-K7BII, den har Ferrite hoder og har en veldig god og naturlig lyd
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Snakk om å bli lurt av bildet...Av og til er det faktisk litt FOR lett å finne kjempekvanta på Bayen..men slike kvalitetstaper som vi bruker er svært vanskelig, ja..Det TDK-varpet ditt blir mer og mer utrolig..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.563
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Snakk om å bli lurt av bildet...Av og til er det faktisk litt FOR lett å finne kjempekvanta på Bayen..men slike kvalitetstaper som vi bruker er svært vanskelig, ja..Det TDK-varpet ditt blir mer og mer utrolig..
    Ja, det er lett å se det man ønsker å se..;)
    TDK kjøpet var et varp av de sjeldne, det er helt sikkert. Og du har jo også fått tatt del i det. Selv om jeg tjener noen kroner på det så får du ekstremt sjeldne chromebånd til en veldig fin pris. Nå har jeg lett i hyller og skap og kan konkludere med at når du får din eske i slutten av måneden så sitter jeg igjen med ca. 100 chrometape og 40 metaltape. Det holder for meg, trur eg;).
    Men jeg venter stadig i spenning på 850es fra Polen......
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Tar gjerne noen flere TDKer, samt en Axia for å prøve...:cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Gambling er ikke for meg, Terje... Det lar jeg Projectistene bedrive med bla Debut Carbon Esprit i vinylavdelingen..Virker som om halvparten av de norsksolgte DCEene lider av de samme problemene..Synd egentlig, for det bor mye musikk i den hvis den håndteres riktig.
     
    Sist redigert:

    teafortwo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    175
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    Hvor kjøper dere reimer til spillerene

    Har endelig fått kikket på innsiden av en en Yamaha K-960, og en av reimene er røket. "Den flate" som sitter på "svinghjulet". Ser ut til at noen rester er brent fast så det må ha vært varmgang i en eller annen form. Den ande reimen (vanlig strikk utseende) er hel men virker veldig slakk.Da er det vel nok best å skifte begge når en først tar bryet med dette (mye pirk med skruing og demontering for en som ikke er så vel bevandret i dette).
    Fant kun noen fås steder på nettet som så ut til å ha disse.

    Så spørsmålet er, hvor kjøper dere reimer til spillerene, dere har vel noen favoritter?

    Har også fått tak i diverse Nagaoka rense remedier etter tips fra dere så nå er alt som lukter båndavspilling klar til dyprensing, takk for tips.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    DET høres knall ut, Teafortwo. De reimene ligger på Ebay. Modellspesifikke, de. Bruk europeiske selgere hvis mulig. Tyskere kan sine tapes.. Er du sikker på at det kun er reimene som er gåene? Skift begge, sjekk pressvalser og andre gummideler og. Tørketida på rensen er - hos meg- minimum tre timer dersom Nagaoka anbefaler fire minutter. Gjør dette riktig, så har du den i ti år til..Følg sprengskjemaer og servicemanualer, samt anvisninger for renseutstyret- men legg på ekstra tørketid..Vær forsiktig med strømmen..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ca 4:40 ut i denne videoen om DCC og Elcaset uttaler Technoman at restlageret av den testede Elcaset-spilleren ble dumpet på det norske markedet i 1980. Eneste Elcaset jeg har vært borti var en Technics. Det burde jo finnes noen igjen i nettopp Norge hvis det var slik at de ble dumpet her til slutt. Gjemt på loft og i kott.

     

    teafortwo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    175
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    DET høres knall ut, Teafortwo. De reimene ligger på Ebay. Modellspesifikke, de. Bruk europeiske selgere hvis mulig. Tyskere kan sine tapes.. Er du sikker på at det kun er reimene som er gåene? Skift begge, sjekk pressvalser og andre gummideler og. Tørketida på rensen er - hos meg- minimum tre timer dersom Nagaoka anbefaler fire minutter. Gjør dette riktig, så har du den i ti år til..Følg sprengskjemaer og servicemanualer, samt anvisninger for renseutstyret- men legg på ekstra tørketid..Vær forsiktig med strømmen..
    Takk igjen for tips. Da fant jeg et par forhandlere i Tyskland så det virker kurant å få tak i reimene.
    Andre ting som er gått? Kan ikke se eller lukte noe, men at deler av reimen var "smeltet fast" lovet ikke godt. Hjulene i motorene går ihvertfall rundt :). Jeg trenger hjelp hvis jeg skal måle komponenter så jeg får se på det.
    Et par andre spørsmål som dukket opp. Kom over på nettet anbefalt verktøy for reimskifte (så nesten ut som tannlegeverktøy :), eller en heklepinne med bøy i begge ender). Og hva bruker dere til rengjøring av metallhjul som reimene går på.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.563
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ca 4:40 ut i denne videoen om DCC og Elcaset uttaler Technoman at restlageret av den testede Elcaset-spilleren ble dumpet på det norske markedet i 1980. Eneste Elcaset jeg har vært borti var en Technics. Det burde jo finnes noen igjen i nettopp Norge hvis det var slik at de ble dumpet her til slutt. Gjemt på loft og i kott.

    Informasjonen er feil. Sony dumpet sine Elcaset spillere (EL-5 og EL-7) på det finske markedet.
    Men det er ikke mange igjen nå. Jeg har en EL-5 og en Technics RS-7500 og Rudi som bor et steinkast nærmere Oslo har en EL-7.
    Det er helt sikkert noen til i Norge men mange kan det umulig være. Ser det dukker opp noen EL-5 til en grei pris på Ebay av og til.
    EL-7 er vesentlig dyrere, men ikke vesentlig bedre. Rudis EL-7 er jo til salgs for en fin pris nå. RS-7500 ser ut til å være ganske sjelden. Får meg til å tenke på uttrykket som hønsetenner.;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Metallhjul? Prøv litt capstanrens, Tea...Væska skal jo fordampe, så..Bruk gjerne anbefalte verktøy, men følg spreng- og serviceanvisninger..

    Terje-A: Leverer du tapen hos meg rundt 200916? Var det forresten du som kjøpte Alibebas batch? I så fall: Gratulerer..
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.563
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Metallhjul? Prøv litt capstanrens, Tea...Væska skal jo fordampe, så..Bruk gjerne anbefalte verktøy, men følg spreng- og serviceanvisninger..

    Terje-A: Leverer du tapen hos meg rundt 200916? Var det forresten du som kjøpte Alibebas batch? I så fall: Gratulerer..
    Har ikke kjøpt noen batch nei, jeg tar meg en tur den uka, det passer bra. Jeg ringer når det nærmer seg.

    Kan oppdatere litt i dag. TC-7KB låter fantastisk med BASF Chrome tape. Men det har skjedd noe merkelig med EL-5
    Ejectknappen har låst seg fullstendig. Jeg får åpne opp den å sjekke.... Må bare sette opp et elektrisk gjerde i hagen først. Og så kan dere lure på hvorfor Terje i all verden skal sette opp et strømgjerde i hagen midt i Moss sentrum.... Fortsettelse følger i kattetråden.:)
    image.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Gjør det, Terje..Så Garfield må holdes i nakkeskinnet?? Vel..for ham med ei svær lasagne, og se om han så klarer å bevege seg ut i hagen. Jeg legger unna de BASF Chrome´ne jeg har etter de har blitt redubba i høst/vinter. Så kan vi jo se på saken..det er over seksti stk..
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.563
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gjør det, Terje..Så Garfield må holdes i nakkeskinnet?? Vel..for ham med ei svær lasagne, og se om han så klarer å bevege seg ut i hagen. Jeg legger unna de BASF Chrome´ne jeg har etter de har blitt redubba i høst/vinter. Så kan vi jo se på saken..det er over seksti stk..
    Garfield må holdes i skinnet ja. Mye mat kan være en veldig god plan. Vi får se hva strøm fører til. Jeg fikk en liten karamell, men katten bryr seg ikke veldig.
    Vi får se...
    BASF var en positiv overraskelse.:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    I´ll exchange them for some sealed ones..Får se på det i vinter..:cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Takk for handelen tidligere idag. Særs trivelig:cool: La oss håpe Teac ikke er for vanskelig å få liv i. Jeg veit iallefall hvilke redubs som skal få CDIV.
    Baluba: Tror du skal prate med Birger litt- den decken du søkte tidligere her står garantert i samlinga hans. Har bedt ham se etter- innen dine spesifikasjoner:rolleyes:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.563
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En liten oppdatering: EL-5 med ejectproblemet ble vanskelig å fikse. Fant en liten løs metallbit også.
    Ergelig også, men den havner på Torget.
    image.jpg

    Men når jeg først var i støtet så fant jeg frem min gamle gode Technics RS-7500
    image.jpg

    Fikk åpnet denne og byttet 2 reimer som var slitt.
    image.jpg

    Disse to ble byttet ut.
    image.jpg

    Og nå ser det slik ut i heimen. Som dere ser så er det ledig plass på toppen til venstre, der skal TC-850ES stå.
    image.jpg

    Jeg må legge til at jeg ble imponert over Technicsen, veldig lett å ta en service på den. Veldig god plass. Og det er en 3 hoders maskin som veier 14kg. Så det er ikke noen pinglemaskin.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Tipper du kommer lengst med å legge den på et visst auksjonsnettsted..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Bare å legge bud, Baluba..men den må altså fikses litt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.563
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Technicsen må ikke fikses og er i utgangspunktet ikke til salgs, men EL-5 derimot er tilsalgs for en billig penge på Torget.
    Eller kanskje i bytte mot noen kassetter....
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bare å legge bud, Baluba..men den må altså fikses litt.
    Reperasjonsobjekter er ikke aktuelle. Kommer aldri til å gjøre dem ferdig. Hvis jeg dumper over en god spiller ved en tilfeldighet som ikke koster noe særlig kjøper jeg den. Og å sende spillere over sjø og land er jeg også litt skeptisk til, så derfor helst lokalt. Det er noe annet med DAC og slikt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn