Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.396
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    14
    Denne er underveis fra Tyskland :)
    maxresdefault.jpg

Bruker jo KA3ES til opptak, den fungerer som om den er ny, og når jeg tar opp på metal og chrome bruker jeg ikke støyreduksjon, men på normaltape bruker jeg Dolby S, spiller av normaltapen på CT-F1000 med Dolby B, det låter utrolig bra, men den passer ikke så bra til metaltape, det overstyrer lett. Har derfor lett etter en god avspiller for metaltape. Det håper jeg at jeg har funnet nå. En CT-S610 er underveis som skal være i mint condition, med nye reimer og idler. (Bilde er ikke av min) Den har ikke Dolby S og er derfor ikke TOTL, men jeg trenger jo ikke Dolby S på denne. Men den har Pioneer's Reference Master Mechanism som er en veldig god teknisk løsning. og Super Auto BLE. (Som jeg kanskje ikke trenger, men man vet aldri:) Jeg synes Pioneer'n ser tøff ut og den jeg får tilsendt ser ny ut. Kan derfor stå på hylla uten å skjemme ut samlingen. Den skal dukke opp til uka og jeg poster mer info da.

torstej

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Antall liker
    62
    Pleier du å teste ting som W&F, hastighet etc. på nyinnkjøpte spillere for å sjekke om alt er ok @Terje-A ? Jeg målte W&F for første gang her om dagen med A.N.T. audio sitt program WFGUI. Det var interessant, ingen av mine 2 aktive spillere var innafor fabrikkspesifikasjonen, men de var ikke så langt unna heller. Skal teste igjen senere når jeg har fikset på noen småting...

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.396
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    14
    Nei, jeg gjør ikke det. Har brukt ørene så langt :). Men hobbyen er stadig i utvikling så vi får se hvordan det utvikler seg.

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.396
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    14
    Takk for link, men jeg tviler på om jeg kommer til å rigge meg til med PC og styre med den. Windows 10 PCen ligger godt nede i kjøkkenskuffen og brukes bare når det er strengt nødvendig. Her går det i nettbrett og smarttelefon. Stereoanlegget er for meg en PC fri sone da jeg har jobbet med PC i over 30 år. Streaming via en app er akkurat innafor. :)

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    462
    Torget vurderinger
    1
    Takk for link, men jeg tviler på om jeg kommer til å rigge meg til med PC og styre med den. Windows 10 PCen ligger godt nede i kjøkkenskuffen og brukes bare når det er strengt nødvendig. Her går det i nettbrett og smarttelefon. Stereoanlegget er for meg en PC fri sone da jeg har jobbet med PC i over 30 år. Streaming via en app er akkurat innafor. :)
    De aller fleste komponenter i anlegget har faktisk en liten PC innebygd (vanligvis basert på Linux) :) Så en liten selvmotsigelse du kommer med her. Men enig, ønsker heller ikke å sitte med en vanlig PC oppkoblet til anlegget.

BirgerG

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    396
    De aller fleste komponenter i anlegget har faktisk en liten PC innebygd (vanligvis basert på Linux) :) Så en liten selvmotsigelse du kommer med her. Men enig, ønsker heller ikke å sitte med en vanlig PC oppkoblet til anlegget.
    Nå ja, phono ut og minijack inn burde ikke plage noen av oss analogister. PC bruker dere likevel, eller har dere sendt meldingene her via håndskrevne brev til Cobra2? (nærmeste vi har en redaksjon for tråden?)

HeyHo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    459
    Torget vurderinger
    1
    Deck nr 3 kom nettopp inn døra,kosmetisk ikke like pen som CT 91 og 990ES men bare den fungerer greit til opptak er eg happy.
    IMG_20200707_170949.jpg

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.396
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    14
    Gratulerer med 790, jeg kjøpte årgangen føre din, en 770 for noen år siden og den fungerte veldig bra, mange av mine opptak på chromebånd er gjort med den. Spiller de i dag av på CT- F1000 og de andre spillerne jeg har og det er supert. Den Pioneer'n jeg har underveis fra Tyskland er samme årgangen; 1992. (y)

BirgerG

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    396
    Kjøpte meg en 770ES selv for ca mnd siden. Plaget av vanlige feil, så den går ikke. Belter har ankommet, men skal vel bytte et pa små kondensatorer også.
    Var nok egentlig ute etter trippel 7en, men tror kontoen tar en lang sommerferie fra slikt nå?

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.151
    BirgerG: Ser du på delelageret ditt , tipper jeg du har det som skal til for å iallefall fikse tre av de defekte før sommeren er over:) Dessuten har du vel også såpass mange delemaskiner stående at kontoen kan polstres opp en hel del dersom samme haug med "defektister" blir slanka ned. Hva tror du selv?

BirgerG

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    396
    BirgerG: Ser du på delelageret ditt , tipper jeg du har det som skal til for å iallefall fikse tre av de defekte før sommeren er over:) Dessuten har du vel også såpass mange delemaskiner stående at kontoen kan polstres opp en hel del dersom samme haug med "defektister" blir slanka ned. Hva tror du selv?
    o_O Har nok komponenter til "gjør det selv" reparasjon av mange av spillerne:) Men når kunnskap på el komponent kontroll og utbytting er helt på begynner stadiet, blir mye stående:cry:

HeyHo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    459
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med 790, jeg kjøpte årgangen føre din, en 770 for noen år siden og den fungerte veldig bra, mange av mine opptak på chromebånd er gjort med den. Spiller de i dag av på CT- F1000 og de andre spillerne jeg har og det er supert. Den Pioneer'n jeg har underveis fra Tyskland er samme årgangen; 1992. (y)
    Takker så meget Terje-A
    Spennende den Pioneeren du har på innkommende :)

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.396
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    14
    Legger inn denne linken så har vi både kilde og dimensjon på mode belt til Sonys TCM200 drivverk. Og noen andre linker som er kjekke å ha også :)

Edit.
    Fra Marian har jeg handlet flere ganger, er på eBay, men har nå fått egen nettside: Anbefales. ( Han er også aktiv på Tapeheads )

Marrs communications er oppe og går igjen etter flytting. Kjøpte reim til min gamle Technics RS-7500 fra Marrs og den passet perfekt.

Og for de som trenger en hovedservice/restaurering av sin Nakamichi så anbefales denne herren her i Nederland, ifølge innleggene på TH gjør han en bedre jobb enn Bowers & Wilkins i Storbrittania, nå er jo B&Ws serviceavdeling for Nakamichi nedlagt så det alternativet er uansett borte.

Og så har vi et tidligere serviceverksted for Nakamichi i Tyskland, de er dyktige og tar alle merker.

Skal noen til Chicago så er dette stedet;

Og så har vi et par i Norge.
    Denne har BirgerG positiv erfaring med;

Og så har vi Tor Modalen i Åkerøveien 12, Oslo
    "Teletor" har både undertegnede og flere andre her i tråden positive erfaringer med. Jobber relativt raskt, har eller skaffer deler og har mye kompetanse på både kassett- og spolebåndspillere i tillegg til annen elektronikk. Har reparert flere Sony kassettspillere for meg.

Sist redigert:

torstej

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Antall liker
    62

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.396
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    14
    Man har også denne referanse-guide fra PRB. Den er derimot ikke uten feil og mangler, så brukes med forsiktighet. PRB belter kan kjøpes fra flere steder, f.eks. fra russell direkte via mail/paypal, eller f.eks. fra MarVac.
    Bra, (y) sitter og går gjennom Tapeheads og der er det hundrevis av tråder.... Linken jeg la inn kommer fra A.N.T. og burde være både korrekt og av god kvalitet.

Jim.Y-A.

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    273
    Nu ska ni få något att skratta åt för kan ni tänka er, idag fick jag hem en Walkman från kinesiska GPO ... den kostade 449 kronor från Ginza och är i 100% plast! Det jag tyckte var lite kul är att det faktiskt tillverkas en Walkman år 2020. Det finns faktiskt en radio med i den och en inbyggd högtalare. Så hur låter då en sådan här billig kinesisk tingest ...? :unsure:🧐

Jag brukar inte vara negativ eller kritisk när jag bedömer ljud (tycker jag själv), MEN, jo tack, faktiskt ganska illa, ha-ha, :ROFLMAO: men vem hade trott något annat?! De medföljande hörlurarna har jag ännu inte (vågat) testat, jag tog mina vanliga hörlurar, men även med dem så är ljudet tunt, spinkigt och allt annat än bra! Den inbyggda högtalaren låter, men inte mer ... varför jag köpte den var för att min fru har några gamla band hon ville lyssna på. Så nu är hon i vart fall glad! ;)

Jag skulle inte sålt min Sony WM-D6C ... :cry: men jag trodde inte jag (eller min fru) skulle lyssna på en Walkman igen. 🤬

IMG_20200710_151857[1].jpg

Så konklusionen är tydlig, köp inte, om ni inte har en fru som gärna vill lyssna på sina gamla band ... eller hellre, köp en bra begagnad Sony Walkman från den tid då de gjorde bra sådana (ofta i metall).

Sist redigert:

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.396
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    14
    Og der hentet jeg min Pioneer CT-S610, ser ut som ny, den har fått nye reimer og hatt service. Derfor demagnetiserte jeg den. Og når jeg først var igang tok jeg en runde på de andre i benken også. 1 sekund er nok. :)
    IMG_20200713_170926709.jpg

HeyHo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    459
    Torget vurderinger
    1
    Og der hentet jeg min Pioneer CT-S610, ser ut som ny, den har fått nye reimer og hatt service. Derfor demagnetiserte jeg den. Og når jeg først var igang tok jeg en runde på de andre i benken også. 1 sekund er nok. :)
    Vis vedlegget 650320
    Der var den ja,ser strøken ut.
    Gratulerer så meget :)

MrSpock

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Antall liker
    116
    Jeg har en slik:

En ganske rimelig Kenwood sak fra rundt 1990. Plukkes frem av og til for å lytte til noen gamle kassetter for nostalgi, moro. Låter helt ok.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    6.025
    Torget vurderinger
    12
    Da var Sony TC-K555 ankommet. Kun funksjonstest på spisebordet så langt. Går som ei kule:

786FA8CD-7B40-49C3-8C93-FD3600D15C6D.jpeg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    6.025
    Torget vurderinger
    12
    Takk for det. Det er det neste jeg skal finne ut etter litt rens og decksparking ;)

oggioffshore

Medlem
    Ble medlem
    02.09.2015
    Antall liker
    5
    Hei godtfolk.
    Har en NAD 6300, nylig bytta reel motor. Så nå spiller den.
    Skulle gjerne fått levert den til noen som kan reparere den for forvrengt lyd ved innspilling. Spiller av uten forvrengning.
    Forvrengt lyd uansett innspillings nivå. Begge kanaler.
    Forvrengning ved monitor funksjon og avspilling av bånd.
    Bruker man monitor funksjon uten å trykke record, blir lyd ikke forvrengt.
    Skulle hatt sett med reimer også, sånn i tilfelle. Gammel spiller, men er omtrent ikke brukt. Har spurt om det samme på Facebook, men kanskje noen reparatører her inne... Har hele monitor serien til NAD, så hadde vært fint om kassett spiller også virket.

John

Vedlegg

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.396
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    14
    Hei godtfolk.
    Har en NAD 6300, nylig bytta reel motor. Så nå spiller den.
    Skulle gjerne fått levert den til noen som kan reparere den for forvrengt lyd ved innspilling. Spiller av uten forvrengning.
    Forvrengt lyd uansett innspillings nivå. Begge kanaler.
    Forvrengning ved monitor funksjon og avspilling av bånd.
    Bruker man monitor funksjon uten å trykke record, blir lyd ikke forvrengt.
    Skulle hatt sett med reimer også, sånn i tilfelle. Gammel spiller, men er omtrent ikke brukt. Har spurt om det samme på Facebook, men kanskje noen reparatører her inne... Har hele monitor serien til NAD, så hadde vært fint om kassett spiller også virket.

John
    Gratulerer med en fin NAD spiller, se post 5834 hvis du ønsker at noen skal ta en sjekk på den. Reimskifte, en kontroll av elektronikken og ikke minst få justert capstanrollers og hodene optimalt er gull. Jeg har som sagt positiv erfaring med Teletor i Oslo.

Sist redigert:

Terje-A

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.396
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    14
    Kjøpte meg en 770ES selv for ca mnd siden. Plaget av vanlige feil, så den går ikke. Belter har ankommet, men skal vel bytte et pa små kondensatorer også.
    Var nok egentlig ute etter trippel 7en, men tror kontoen tar en lang sommerferie fra slikt nå?
    Det burde det ikke gjøre, eBay er åpent som vanlig :) og pensjonister har da jevn inntekt uavhengig av virus og annen skitt.

oggioffshore

Medlem
    Ble medlem
    02.09.2015
    Antall liker
    5
    Gratulerer med en fin NAD spiller, se post 5834 hvis du ønsker at noen skal ta en sjekk på den. Reimskifte, en kontroll av elektronikken og ikke minst få justert capstanrollers og hodene optimalt er gull. Jeg har som sagt positiv erfaring med Teletor i Oslo.
    Takk for tips.
    Skal prøve sjekke det ut

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn