Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cozy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2014
    Innlegg
    162
    Antall liker
    89
    Gratulerer. Helt ny? Fantastisk, utrolig hva noen har på lur:)
    Stemmer det, har ytterligere 4 helt nye spillere i uåpnet eske, har også en Akai GX-F 80 og en HARMAN KARDON CD 491 stående "på lager". Totalt 12 spillere.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Artig forum! Jeg har et spørsmål til de "kloke hodene". Jeg eier en Nakamichi Dragon kasettdeck som jeg har hatt mye glede av i årenes løp. I den seinere tid har nok mekanismen som regulerer azimuth-innstillingen på avspillingshodet levd sitt eget liv, med det resultatet at spilleren lagre klikkelyder (og ikke får spilt av kassettene optimalt). Nå er jo Nakamichi gått konk for mange år siden (?), men jeg har lest at det er noen teknikere/reparatører i Europa (Spania, England, flere?) som har spesialistert seg på service/vedlikehold av disse kassettdeckene. Er det noen som kan hjelpe meg med tips hvor jeg finner dem? På forhånd takk.

    Cato G.
    Bowers & Wilkins i England er et alternativ

    https://www.bowerswilkinsworthingshop.co.uk/pages/service-info

    Og Teletor i Oslo er flink med alt som bruker tape.

    Teletor
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Artig forum! Jeg har et spørsmål til de "kloke hodene". Jeg eier en Nakamichi Dragon kasettdeck som jeg har hatt mye glede av i årenes løp. I den seinere tid har nok mekanismen som regulerer azimuth-innstillingen på avspillingshodet levd sitt eget liv, med det resultatet at spilleren lagre klikkelyder (og ikke får spilt av kassettene optimalt). Nå er jo Nakamichi gått konk for mange år siden (?), men jeg har lest at det er noen teknikere/reparatører i Europa (Spania, England, flere?) som har spesialistert seg på service/vedlikehold av disse kassettdeckene. Er det noen som kan hjelpe meg med tips hvor jeg finner dem? På forhånd takk.

    Cato G.
    Jeg tar gjerne Nakamichi’en ;D
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Den ene av mine da tre Dragoner, hadde også klikke lyd. Jeg reparerte selv, mye justering med spesial utstyrs. Jeg vil nok ikke gjøre slikt for andre, men jeg vet at det er noe TeleTor reparerer. Unødvendig å sende ut av landet.
     

    Cozy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2014
    Innlegg
    162
    Antall liker
    89
    Gratulerer. Helt ny? Fantastisk, utrolig hva noen har på lur:)
    Stemmer det, har ytterligere 4 helt nye spillere i uåpnet eske, har også en Akai GX-F 80 og en HARMAN KARDON CD 491 stående "på lager". Totalt 12 spillere.
    Du kan starte museum 8)
    Ja, kanskje det, hehehe….mulig jeg pakker ut den Pioneer CT-S830-S spilleren og kobler den opp sammen med Sony'en, har 2 tape-loops på forsterkeren, så jeg bruker 2 spillere...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Cozy: Hvor har du alle de fra?? Min egen Denon DRS810 var teknisk sett ny da jeg kjøpte. Forrige eier kjøpte den ny i 1994, brukte den på fem kassetter-en gang hver- syns jeg å huske han sa. Så ble den pakka ned inntil jeg kjøpte den i fjor. Har også en Onkyo K-185X som jeg har eid fra ny selv. Min tidligere DRS10 måtte innom Teletor,, den har superfornøyd , ny eier nå. Og så er det Pio, RFT og Aiwa her også, da..
     

    Cozy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2014
    Innlegg
    162
    Antall liker
    89
    Hei Auditor!
    Forrige Sony som ble byttet ut for en uke siden med TC-K 990ES, det var en SONY TC-K333ES-G som jeg kjøpte på Finn sammen med en SONY TA-F333-ESR forsterker og en SONY TA-E1000ESD forforsterker for en billig penge, fikk forforsterkeren gratis med på kjøpet. Betalte 750,- for kassettspilleren. Ellers så har jeg faktisk fått en JVC TD-1010 kassettspiller gratis på Finn, det også en toppspiller fra JVC. De andre spillerne har jeg kjøp i butikker opp gjennom årene, kjøpte en del ekstra da kassetter var på vei ut for å ha på "lager", blant andre en HARMAN KARDON CD 491 som er meget bra.


    Mvh

    Cozy
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Ny Beocord 2000. Død motor denne gangen..

    DSCF8793.jpg


    Skulle ønske jeg testet dette før jeg begynte å fjerne beltene som var blitt til olje.. Ser jo ikke ut i måneskinn etter man er ferdig med det.

    Det går 13.5v inn men ingen reaksjon uansett hva man prøver på. Igrunn litt synd da den andre Beocorden jeg har stående her er i 100% stand men har en motor som bruker 4-5 minutter på å stabilisere seg hver gang man skrur den på. Tenkte dette skulle bli en billig måte å få iallefall en av de til å gå optimalt igjen.

    Kanskje ikke sååå lurt å bruke 1 motor til alle funksjoner??

    Disse 6A2RK motorene er ikke akkurat hyllevare heller. Ikke har jeg så veldig god erfaring med å reparere de heller. Man er egentlig heldig om man får demontert de uten å ødelegge noe.. Men ser ikke bort ifra at jeg kanskje får tak i en igjennom Beoworld. Spørs litt på pris selvsagt.

    Slik som det er nå står jeg med deledeck. Heldigvis er alle idlere 100% uten hakk i seg.. Den forrige måtte ha idlere sendt ifra Danmark.

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Matsushita-motor, det, vel? Opprinnelig laget av dem for Pioneer. Også brukt av Nakamichi. Etter det jeg har av info derom. Så du bør kunne finne dem utenom Beoworld og. Regner forresten med at du allerede har reimer som passer. B&O er jo ikke akkurat kjent for å være billige, så det vil nok lønne seg å hente flere motorer, slik at du kan få fiksa begge...En opptaksrigg med to av de der koser seg stort hvis du gir dem Emtec å tygge på. Jeg har femti forseglede FE-I-60....:cool: Som godt kan byttes i 10-15x NOS sealed HD8..
     
    Sist redigert:

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Har vel strengt talt ikke så mye å si hvilken motor jeg bruker sålenge den er 12v i CW retning.

    Uansett så vokser de ikke på trær. Og jeg er ikke så veldig giret på å punge ut for mye på hva som mest trolig er brukte motorer plukket ut av andre deck på nettet heller.

    Vi får se hva jeg finner.. Anton finner mye rart til gode priser.

    Disse Beocordene lukter forøvrig skikkelig god gammel frau.. Trodde det var tilfellet med bare den første men denne har også den flotte lukten av hjemstedet på våren.. Hvis noen har en forklaring på det så vil jeg vite det.. Ingen elektronikk jeg har vært borti har luktet slikt før.

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Henta husanlegget til Dagros & The Bulls??? Du får finne noe Dusty Cowshit å teste dem med..og så arrangere en ekte bygdefest på gården...komplett med trøndersk kraftsaft i kaffen.
     
    Sist redigert:

    Ecjarle

    Medlem
    Ble medlem
    17.06.2011
    Innlegg
    21
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    2
    Orion NE-MCS-H. Verdt å ta vare på, eller søppel?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Orion NE-MCS-H. Verdt å ta vare på, eller søppel?
    Er det en MCS spiller du har så er den sjelden, solgt mest i USA, produsert av Technics etter hva jeg har greid å google meg frem til.. Men verdien tror jeg er tilnærmet null.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ecjarle:: Det der er en sjeldenhet, bør tas vare på og renses. Hvis den funker. Bilder, takk..

    Det er nok heller en JVC-produsert maskin, Terje...Orion og Acme var Victor Company Of Japan, det...Men jeg tipper det er flere likheter enn forskjeller der, og kan ta feil i dette kassettilfelle. Orion videomaskiner oser JVC, iallefall.
     
    Sist redigert:

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Er det noen som vet om dette er NOS sent 90 eller om det er av relativt ny produksjon?

    Står riktignok "Good for CD" på de så jeg personlig heller mot sent 90. Men Terje sendte meg en Sony HF her tidligere som han hadde kjøpt ny i østen for en av mine Denon tester.

    DSCF8827.jpg


    DSCF8826.jpg


    Frog79
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Tror ikke Sony oppgav nettadressen sin bak på kassettene på 90-tallet.

    Jeg har liggende en slik C-90, men husker ikke når eller hvordan den kom i min eie.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kodene på emballasjen vil gi oss svaret på det vi lurer på tror jeg. Skal sjekke mer når jeg kommer hjem. Er på tur:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Definitivt gakk gakk..hehe..i all verdens positiv mening. Og det "verste" er at det utvalget ditt er "anda" større---:cool: De er fine alle som en.. Litt synd var det -tross et solid påfyll- at den siste turen østover bare gikk til Charlottenberg. Hvis det derimot hadde vært til Stocholm vi dro for to dager sia, kunne jeg nok kommet hjem med en Nak eller Alpine selv..Men en bra tur, det var det uansett. Og høyst påkrevd og.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: For hvor mye "østmark". da?? Tilstanden grei?
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt 😊 men litt justering av innspillings nivåer ( slikt er jo ikke uvanlig og derfor vi har tilleggsutstyr 😉)
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Kassett med egen Azimuth justering


    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Noe du selv har fått i samlingen?
    Sitter og vurderer et parti til fra Nederland..endel 60er fra Emtec og TDK.. Dessverre er det blitt svært vanskelig å få tak i anstendig store Fujipartier , og enda verre er det med Denon..What to do? Det er iallefall ikke vits i å kompromisse på kvaliteten. Eller- for min del - unngå båndtørke ved å gå etter Sony:cool: Det overlater jeg til TCerne/ESerne her..
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Du går ikke etter Sony nei, det er jeg sikker på;). Her i huset går det kun i Sony, TDK og Fuji. Kvalitetstape av dimensjoner. (Også det mest pålitelige når det gjelder minidisc)
    Her er siste fangst av tape:
    1467604-tdk-maxg-90-5-pack-in-retail-box-nos.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Ikke bevisst, ihvertfall. Si fra hvis du vil ha ut noe annet C90 av huset...men en norsk pris på fem tusen for den pakka der, det er litt mye for meg idag..hehe. Min eneste- til nå- XG ligger trygt forvart blant metal-tapene. Og dem er det etterhvert blitt en hel del av her:cool: Har funnet et parti på over førti pre-used-blank HD8...Friste, friste...
     
    Sist redigert:

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Hei kassett-spillerens venner!
    Dette er min først post. Jeg har nylig vendt tilbake til kassettspiller og kassetter, og det er moro - og litt frustrerende (mer om det straks).
    Det er vel nostalgi-tripp for meg som for mange andre. Jeg kjøpte mitt første anlegg med separate komponenter i 1982, inkludert kassettdeck og platespiller. Etter 1990 var det kun CD-spilleren igjen. For 10 år siden kjøpte jeg igjen platespiller, og i år har jeg kjøpt hele to kassettdeck; Sony TC-K970ES og Sony KA6ES.
    I denne perioden leste jeg faktisk hele denne diskusjonstråden (!) Den beste måten å komme inn i kassettverden på og bli "up to date", tenkte jeg. Dere er en artig gjeng også må jeg si!
    Jeg var vel ikke forberedt på at tomme kassetter var blitt så dyrt. Det har kostet å bygge opp et lite lager med NOS og noen pent brukte. Jeg har spilt inn kassetter og det låter flott. Jeg har kost meg stort med dette. Men så begynte K970 å "tygge" kassetter, særlig metal kassetter. Den er nå hos Teletor. Nå nylig begynte KA6ES også å "tygge" kassetter. Hmm.. husker ikke at dette var et problem på 80-tallet... Er det gamle kassetter eller kassettspilleren som er årsaken? Noen andre som har erfaring med dette?
    Jeg mekker ikke på spillerene selv og overlater det til profesjonelle. Men jeg renser og avmagnetiserer slik som er anbefalt.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Det er desverre et kjent problem med mekanikken på topp spillerne til Sony. Venstre pressvals, som ikke lenger fungere, som den skal. Ikke opplevd med min 555esj, eller 808 ennå, men kommer nok 😡
    Og det er visst en jobb du trenger spesial utstyr for
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Enig med BirgerG, den venstre pressvalsen er i gummi og skal være myk, nøyaktig hvor mange shore er jeg usikker på. Den tørker ut etter hvert og blir for hard og glatt. Dermed blir det problemer. Jeg vil tro at en slik pressvals holder fint i 10-15 år. Hvis du har lest hele tråden kan du se at jeg byttet denne på min gamle 850ES selv. Jeg kjøpte pressvalsen på eBay fra en Sony entusiast, står også i tråden. Men jeg leverte den likevel til Teletor for en total gjennomgang. Han valgte å bytte den slik at den fikk pressvalsen som han går god for. Han har tatt service på alle mine Sony kassettspillere. Teletor er jo ekspert på alt som bruker tape og som han selv sier til meg så trenger alt av spillere en service av og til. Mye mekanikk som skal være 100%. Og når det gjelder kassetter har jeg stort sett bare positive erfaringer. Flesteparten av de er jo 20-30 år gamle, men det er lite problemer foreløpig.
    Men det viktigste gjenstår:) Velkommen i tråden og gratulerer med veldig fine spillere. Du har noen av de aller beste spillerne som det var mulig å få tak i uansett merke og årgang.:D
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sonys Walkman ble introdusert 1. juli 1979. Det betyr at den bærbare kassettspilleren med øretelefoner er 40 år gammel.
    Det var Sonys direktør som fløy over til USA jevnlig som ba ingeniørene om å finne en løsning som gjorde det mulig for han å høre musikk på de lange flyturene over Stillehavet.

    Dette ble spilleren som ingeniørene lagde til sin direktør, og resten av historien kjenner vi jo:)
    250px-Original_Sony_Walkman_TPS-L2.jpeg
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er desverre et kjent problem med mekanikken på topp spillerne til Sony. Venstre pressvals, som ikke lenger fungere, som den skal. Ikke opplevd med min 555esj, eller 808 ennå, men kommer nok ??????
    Og det er visst en jobb du trenger spesial utstyr for
    Det er faktisk ikke veldig vanskelig, jeg har jo beskrevet det ganske så bra bak i tråden. Men, poenget er å få riktig trykk, det er en fjær og en plastmutter, plastmutteren skal strammes til pressvalsen oppnår et visst trykk. Det står i service manualen. Finner man en grei måte å måle trykket på så er det en relativt enkel affære. En tråd og en miniatyr vekt gjør susen vil jeg tro. Kanskje en fiskevekt?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Tross alt må man jo innrømme at Akio Moritas grunnidë om transportabel lyd- aka Walkman- funka..Men så måtte de da også kjøpe et visst annet merke noen år etterpå, for å kunne klare å bygge ES-linjene..40th Anniversaries er ikke til å kimse av.

    AGSXX: Bytt valsene, skaff deg et rensesett for vedlikehold.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn