Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    8.406
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Rens og sjekk er på blokka - må bare få handlet inn litt egnet fluidium til lydhodene.

Hva bruker dere til avmagnetisering, forresten?

Johan-Kr

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.826
    Sted
    Chaiya, Thailand
    Torget vurderinger
    26
    Jeg avmagnetiserer ikke. Har aldri hatt behov for det.
    Det kan nok være riktig, jeg har brukt min Demag et par ganger, ikke fordi jeg følte at noe var feil. Men det kan vel ikke skade å bruke den.
    (Men på Technics RS-AZ7 and RS-AZ6 skal man IKKE bruke avmagnetisering, de hodene har mye til felles med hodene til DCC spillere.)

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    8.406
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Man bør nok sjekke brukermanualen til spilleren før en gir seg inn på slik - jeg tror det er noen flere enn de to nevnte som bruker denne typen hoder.

Johan-Kr

Snacky

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2024
    Antall liker
    235
    Sted
    Østlandet
    Hjelp!!!

Kjøpte nettopp et dødsbo med over 2000 pent brukte opptakskassetter :)
    Alt skal bort til spottpriser. Følg med på Finn.no eller PM ved interesse.

EDIT: Lagt ut over 1000 typiske standardbånd fra AGFA, BASF, Fuji, Maxell, Memorex, Philips, Scotch, Sony og TDK nå til ca. kr 2,50 stykket (!), men det er mye mer i vente ... og en masse godbiter (PM for opplysninger)

EDIT2: Har faktisk solgt flere hundre kassetter bare i formiddag, så dette stuntet ser ut til å ha blitt ganske godt mottatt :)

Snacky

Sist redigert:

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.088
    Sted
    Notodden
    Torget vurderinger
    2
    Hm, tragisk at økonimien ikke holder til å kjøpe 100 TDK MA-... Men får trøste meg med spillere, som klarer 20 - 27000 med standardbånd ( Vel ZX-9, som jeg tar opp Woodstock konsert på akkurat nå går ikke så høyt. Men det gjør ikke øra mine heller ;-)

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    8.406
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hm, tragisk at økonimien ikke holder til å kjøpe 100 TDK MA-... Men får trøste meg med spillere, som klarer 20 - 27000 med standardbånd ( Vel ZX-9, som jeg tar opp Woodstock konsert på akkurat nå går ikke så høyt. Men det gjør ikke øra mine heller ;-)
    Min skal fikse over 20k, men når man er nærmere 60 enn 50, og ikke har vært kjempesnill med ørene igjennom årene, så er vel strengt tatt ikke de siste kHz så ekstremt viktig…

Johan-Kr

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.088
    Sted
    Notodden
    Torget vurderinger
    2
    Min skal fikse over 20k, men når man er nærmere 60 enn 50, og ikke har vært kjempesnill med ørene igjennom årene, så er vel strengt tatt ikke de siste kHz så ekstremt viktig…

Johan-Kr
    Har tre 1000ZXL og et par 700ZXL. siste går nok ikke til 27000 med jernbånd, men har sett 23000 Har en Pioner CT 95, den er oppgitt til 10 -30000, men da jukses det på db utgangspunkt. Tror beste Alpine og Luxman også klarer over 20000, så litt nysgjerrig hva du har Mine ører passerer 70 om ca 31/2 uke

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    8.406
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har en Pioneer CT-S830S.

Den skal klare 15Hz-25kHz, men det er vel også med litt dB-fusk. Det er nok uansett mer enn hva ørene mine plukker opp I toppen.

Johan-Kr

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    På tide med en forklaring på hva skal et godt kassett-deck yte, for å være i HiFi-klasse...
    Jeg har en liten liste jeg ser etter, (mens andre har gjerne andre preferanser).
    Viktige data:
    1: 3 hoder
    2: Frekvens-område: bør gå under 25Hz og over 20kHz på NORMAL-bånd
    3: W&F, WRMS : under 0,04%
    4: S/N, NR off, : 60+dB
    5: Bias-justerings-mulighet (mer enn "Bias-trim")
    Design er alltid med...men lant nede på lista...
    Og da havner en på spiller produsert etter 1980, med nypris over $ 500

Hva er viktig for deg?

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Jeg har en Pioneer CT-S830S.

Den skal klare 15Hz-25kHz, men det er vel også med litt dB-fusk. Det er nok uansett mer enn hva ørene mine plukker opp I toppen.

Johan-Kr
    Jeg har en litt eldre; CT-S900 omtrent/nesten samme data...
    + en/to H/K CD491
    + en Yamaha KX-690
    + en AIWA XK-S7000

Sist redigert:

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.088
    Sted
    Notodden
    Torget vurderinger
    2
    Pioneer målte data for sine spillere ved -20db så at CT-95 klarte 10-30Khz med metallbånd er markedsførings bløff, samme målemetode for S900 og S830S. Nakamichi 1000ZXL og alle andre Nakamichi spillere (samt de aller fleste andre om jeg har rett) ved -3db (men mine CT-95 og "lillebroren" CT-920 er uansett spillere med bra lyd og data?) + Pioneer oppererte også med +/- 6db toleranse. (skulle gjerne sett uavhengige målinger av spillerne, vet det er gjort med 1000ZXL)

Snacky

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2024
    Antall liker
    235
    Sted
    Østlandet
    Liten dødsbo-update ✝

Det er totalt oppunder 2500 kassetter, hvorav ca. 750 av dem er premium-tape (både type I og II) av alle årganger, merker og varianter (y)

Det rare er imidlertid at 80-90% av kassetttene ser helt urørte ut. Innleggskortene har til og med "fabrikk-bretten" intakt (dvs. at de ikke er snudd en eller flere ganger og er stort sett fullstendig uhåndterte og strøkne). Ja, de har stort sett alle påskrift på den ene siden og har små klistrelapper eller påskrift i ryggen (disse kan selvsagt bare snus til den andre siden som er ren og pen) og det er stort sett skrevet på a/b-etiketter, (som jo i de fleste tilfeller bare kan fjernes) men plast-coverne og selve kassettene er alle nesten helt uten synlig slitasje. Dette må være ganske unikt etter min erfaring, jeg har iallefall aldri sett opptil 50 år gamle kassetter med praktisk talt null slitasje. Det ser ut som om fyren likte å gjøre opptak og deretter arkivere kassettene støvfritt i en skuff eller et skap, og i mindre grad faktisk høre på opptakene. Men det aller rareste er at fyren KUN har tatt opp KØNTRI (!) på 99% av kassettene.

Men, dette er jo selvsagt helt ideelt for meg som skal avhende så mye som mulig av dette (og dermed få noe igjen for den formidable jobben med å gå gjennom alt dette og klargjøre det) :)

For de som evt. er interesserte i å overta noe av dette (takk til dere som allerede har henvendt seg), har jeg nå katalogisert nesten alt, og kan evt. sende ut en liste (PM). Stort sett samtlige, resterende standardbånd ligger nå ute på Finn.no

Hittil solgt: ca. 500 stykk, hvorav kun noen ti-talls av premium-delen av partiet.

Snacky

Sist redigert:

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    2.616
    Sted
    Stavanger
    Liten dødsbo-update ✝

Det er totalt oppunder 2500 kassetter, hvorav ca. 750 av dem er premium-tape (både type I og II) av alle årganger, merker og varianter (y)

Det rare er imidlertid at 80-90% av kassetttene ser helt urørte ut. Innleggskortene har til og med "fabrikk-bretten" intakt (dvs. at de ikke er snudd en eller flere ganger og er stort sett fullstendig uhåndterte og strøkne). Ja, de har stort sett alle påskrift på den ene siden og har små klistrelapper eller påskrift i ryggen (disse kan selvsagt bare snus til den andre siden som er ren og pen) og det er stort sett skrevet på a/b-etiketter, (som jo i de fleste tilfeller bare kan fjernes) men plast-coverne og selve kassettene er alle nesten helt uten synlig slitasje. Dette må være ganske unikt etter min erfaring, jeg har iallefall aldri sett opptil 50 år gamle kassetter med praktisk talt null slitasje. Det ser ut som om fyren likte å gjøre opptak og deretter arkivere kassettene støvfritt i en skuff eller et skap, og i mindre grad faktisk høre på opptakene. Men det aller rareste er at fyren KUN har tatt opp KØNTRI (!) på 99% av kassettene

Men, dette er jo selvsagt helt ideelt for meg som skal avhende så mye som mulig av dette (og dermed få noe igjen for den formidable jobben med å gå gjennom alt dette og klargjøre det) :)

For de som evt. er interesserte i å overta noe av dette (takk til dere som allerede har henvendt seg), har jeg nå katalogisert nesten alt, og kan evt. sende ut en liste (PM). Stort sett samtlige, resterende standardbånd ligger nå ute på Finn.no

Hittil solgt: ca. 500 stykk, hvorav kun noen ti-talls av premium-delen av partiet.

Snacky
    Interessert i å bytte i noe hardware?

FroBe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2014
    Antall liker
    308
    Sted
    Ryfylke
    Sony HF-kassettene jeg fikk kjøpt hadde lite beskrivelse av musikken ("Diverse Country"), men utførlig beskrivelse av stereoanlegg inkludert kabler og vekt plassert oppå CD-spilleren.
    Mulig han prøvde å eksperimentere med anlegget sitt og laget opptak for å dokumentere om lyden forandret seg?

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    1.091
    Torget vurderinger
    4
    Noen her som har bestilt belter fra revox_de (Black Reel Shop) på ebay og kan si noe om kvalitet ?
    Ser ut til å ha 100% positiv feedback så da blir man jo litt i stuss ;)

Snacky

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2024
    Antall liker
    235
    Sted
    Østlandet
    Da er dødsboet ✝ oppe i 750 stk. solgte. Takk til de siste som har henvendt seg og tatt med seg tape i bøtter og spann :)

I tillegg har jeg fått tak i en del sånne (ble produsert fra 1974-78).Jeg testet nettopp opptak på en og det funket fjell; veldig klart og rent opptak. Tapen hadde heller ingen problemer ved en runde i mine tre andre spillere. Ingen "sticky" tape overhodet dette (slik noen påstår) og 120 minutters-redselen (og evt. Memorex-redselen) er dermed en myte :) For ikke å snakke om at den har det kuleste retro-coveret i markedet. PM ved interesse ... også kul å bare ha på hylla :)

1787256821466.jpeg

1787256883186.jpeg

1787257252173.jpeg

Se også en interessant (og ærlig) video:

Snacky

Sist redigert:

Snacky

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2024
    Antall liker
    235
    Sted
    Østlandet
    Da er dødsboet ✝ snart oppe i hele 1000 (!) stk. solgte kassetter. Jeg har også begynt å legge ut premium-båndene på finn, og de går som varmt hvetebrød :)

Snacky

Sist redigert:

Snacky

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2024
    Antall liker
    235
    Sted
    Østlandet
    ✝ UPDATE:
    Jeg kommer til å legge ut resten av standardbåndene fra dødsboet som "garasje-salg" i en samleannonse på finn, dvs. at de som befinner seg i mitt område (Nittedal) og evt. vil komme å plukke selv av dette til 2kr stykket, bare kan sende en beskjed litt i forkant (jeg jobber stort sett hjemmefra så det burde gå nesten når som helst). Det er fortsatt ca. 1000 (!) slike kassetter igjen, alt fra TDK D (både 80-talls og 90-talls), BASF LH E1 og Ferro Extra I, Maxell UR og Fuji DR til diverse Scotch, Memorex og Philips. Annonsen lar jeg bare bli liggende ute til alt er borte :) (finn har endret levetid på annonser til 365 dager)

Premium-båndene lager jeg fortsatt egne annonser på til det er sluttsolgt. Har fortsatt ganske mange igjen. PM ved interesse (kan sende liste).

Snacky

Sist redigert:

FroBe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2014
    Antall liker
    308
    Sted
    Ryfylke
    Takk for at du tar ansvar med å sette nye og brukte kassetter i omløp igjen.
    Mange av dem kunne ha blitt kastet og tapt for ettertiden.

Antar at det er litt idealistisk, siden du ikke tar ublu priser for dem slik man ofte kan se på Finn og eBay.

Snacky

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.10.2024
    Antall liker
    235
    Sted
    Østlandet
    Takk for at du tar ansvar med å sette nye og brukte kassetter i omløp igjen.Mange av dem kunne ha blitt kastet og tapt for ettertiden.
    Antar at det er litt idealistisk, siden du ikke tar ublu priser for dem slik man ofte kan se på Finn og eBay.
    Det er nok en blanding av hobby, idealisme og litt «penger i lomma» 😜 (for det er litt av en jobb; glad jeg stort sett har hjemmekontor) 😁

Snacky

jifbaderom

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Antall liker
    2.616
    Sted
    Stavanger
    Dealet frem og tilbake med en som vil selge opptakskasetter, brukte. Ville ha 5kr. Bydde han 50. Men da ville han ikke selge 🫣

FroBe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2014
    Antall liker
    308
    Sted
    Ryfylke
    Dealet frem og tilbake med en som vil selge opptakskasetter, brukte. Ville ha 5kr. Bydde han 50. Men da ville han ikke selge 🫣
    Da han fikk vite at kassettene var verd minst 50 kr ville han kanskje sjekke om det var mulig å få enda mer...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn