Bruker en slik:Rens og sjekk er på blokka - må bare få handlet inn litt egnet fluidium til lydhodene.
Hva bruker dere til avmagnetisering, forresten?
Johan-Kr
Jeg avmagnetiserer ikke. Har aldri hatt behov for det.Hva bruker dere til avmagnetisering, forresten?
Johan-Kr
Det kan nok være riktig, jeg har brukt min Demag et par ganger, ikke fordi jeg følte at noe var feil. Men det kan vel ikke skade å bruke den.Jeg avmagnetiserer ikke. Har aldri hatt behov for det.
Såvidt jeg kjenner til er det kun de 2 Technics spillerne som bruker DCC hoder.Man bør nok sjekke brukermanualen til spilleren før en gir seg inn på slik - jeg tror det er noen flere enn de to nevnte som bruker denne typen hoder.
Johan-Kr
Min skal fikse over 20k, men når man er nærmere 60 enn 50, og ikke har vært kjempesnill med ørene igjennom årene, så er vel strengt tatt ikke de siste kHz så ekstremt viktig…Hm, tragisk at økonimien ikke holder til å kjøpe 100 TDK MA-... Men får trøste meg med spillere, som klarer 20 - 27000 med standardbånd ( Vel ZX-9, som jeg tar opp Woodstock konsert på akkurat nå går ikke så høyt. Men det gjør ikke øra mine heller ;-)
Har tre 1000ZXL og et par 700ZXL. siste går nok ikke til 27000 med jernbånd, men har sett 23000 Har en Pioner CT 95, den er oppgitt til 10 -30000, men da jukses det på db utgangspunkt. Tror beste Alpine og Luxman også klarer over 20000, så litt nysgjerrig hva du har Mine ører passerer 70 om ca 31/2 ukeMin skal fikse over 20k, men når man er nærmere 60 enn 50, og ikke har vært kjempesnill med ørene igjennom årene, så er vel strengt tatt ikke de siste kHz så ekstremt viktig…
Johan-Kr
Jeg har en litt eldre; CT-S900 omtrent/nesten samme data...Jeg har en Pioneer CT-S830S.
Den skal klare 15Hz-25kHz, men det er vel også med litt dB-fusk. Det er nok uansett mer enn hva ørene mine plukker opp I toppen.
Johan-Kr
Hadde vært fint om du tok noen bilder underveis og postet dem her i tråden..Har fått en Luxman K-15 inn til full renovering.
Spennt på, hvor den ender når ferdig .
Interessert i å bytte i noe hardware?Liten dødsbo-update
Det er totalt oppunder 2500 kassetter, hvorav ca. 750 av dem er premium-tape (både type I og II) av alle årganger, merker og varianter
Det rare er imidlertid at 80-90% av kassetttene ser helt urørte ut. Innleggskortene har til og med "fabrikk-bretten" intakt (dvs. at de ikke er snudd en eller flere ganger og er stort sett fullstendig uhåndterte og strøkne). Ja, de har stort sett alle påskrift på den ene siden og har små klistrelapper eller påskrift i ryggen (disse kan selvsagt bare snus til den andre siden som er ren og pen) og det er stort sett skrevet på a/b-etiketter, (som jo i de fleste tilfeller bare kan fjernes) men plast-coverne og selve kassettene er alle nesten helt uten synlig slitasje. Dette må være ganske unikt etter min erfaring, jeg har iallefall aldri sett opptil 50 år gamle kassetter med praktisk talt null slitasje. Det ser ut som om fyren likte å gjøre opptak og deretter arkivere kassettene støvfritt i en skuff eller et skap, og i mindre grad faktisk høre på opptakene. Men det aller rareste er at fyren KUN har tatt opp KØNTRI (!) på 99% av kassettene
Men, dette er jo selvsagt helt ideelt for meg som skal avhende så mye som mulig av dette (og dermed få noe igjen for den formidable jobben med å gå gjennom alt dette og klargjøre det)
For de som evt. er interesserte i å overta noe av dette (takk til dere som allerede har henvendt seg), har jeg nå katalogisert nesten alt, og kan evt. sende ut en liste (PM). Stort sett samtlige, resterende standardbånd ligger nå ute på Finn.no
Hittil solgt: ca. 500 stykk, hvorav kun noen ti-talls av premium-delen av partiet.
Snacky
Nei, dessverre. Har ikke plass pga alle kassettene som nå befinner seg i mitt 6 kvadratmeter store kombinerte garderoberom/hjemmekontorInteressert i å bytte i noe hardware?
Det er nok en blanding av hobby, idealisme og litt «penger i lomma»Takk for at du tar ansvar med å sette nye og brukte kassetter i omløp igjen.Mange av dem kunne ha blitt kastet og tapt for ettertiden.
Antar at det er litt idealistisk, siden du ikke tar ublu priser for dem slik man ofte kan se på Finn og eBay.
Det finnes en idiot rundt hvert et hjørne ...Dealet frem og tilbake med en som vil selge opptakskasetter, brukte. Ville ha 5kr. Bydde han 50. Men da ville han ikke selge 🫣
Jeg kan være relativt godt posisjonert i så måte![]()
Dine gamle kassetter kan være verdt tusenvis
Det er ingen grunn til å kaste dine gamle kassetter.www.nettavisen.no
Da han fikk vite at kassettene var verd minst 50 kr ville han kanskje sjekke om det var mulig å få enda mer...Dealet frem og tilbake med en som vil selge opptakskasetter, brukte. Ville ha 5kr. Bydde han 50. Men da ville han ikke selge 🫣