Kartlegging av lydmessige preferanser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Er det noe bedre å bruke et analogt delefilter til den jobben?
    Helt riktig. For diy bruk er det gjerne mindre ødeleggende med digital deling og frekvenskorreksjon. Som eksempel hadde mine gamle Kef Reference 207/2 delefilter stort som en middels stor PC.

    IMG_9289.jpeg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.329
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja dere DIYere kan fortsette å gni dere på magen, så vidt meg bekjent ble ikke spørsmålet stilt utelukkende til dere. Så et spm ble stilt, et svar ble gitt. Jeg er ikke en DIYer og bare konstaterer at korreksjon over 1k er overflødig her.med DSPen jeg bruker. Om jeg må korrigere er det noe som er galt, det ligger i grunn underforstått i begrepet korrigere.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.329
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ok, ja da gruser analoge filtre fra Dynaudio alt digitalt. Du bør ta deg en studietur slik at du slipper å bruke 5 mnd etter en liten ommøblering for å få tilbake mojoen i orgelet. Dynaudios passive "korreksjons" er universell
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Finnes det så perfekte høyttaler elementer att ingen korreksjon utover deling behøves?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.622
    Antall liker
    14.575
    Sted
    Langesund
    Ok, ja da gruser analoge filtre fra Dynaudio alt digitalt. Du bør ta deg en studietur slik at du slipper å bruke 5 mnd etter en liten ommøblering for å få tilbake mojoen i orgelet. Dynaudios passive "korreksjons" er universell
    Det er flott at du er fornøyd med de øverste spekteret ditt. :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.329
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Finnes det så perfekte høyttaler elementer att ingen korreksjon utover deling behøves?
    Finnes vel ikke et steg i kjeden som ikke har korreksjon. Feedback i ampen er korreksjon. Men hva har dette med spørsmålet til balle å gjøre. Han har kjøpehøyttalere, om de ikke fungerer tilfredsstillende uten korrigere i området som domineres av direktelyd har produsent gjort noe galt, eller så er det brukerfeil.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.634
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på om DSP gutta korrigere over 1-2k for å gjøre det jevnere i toppen , Eller om de rett og slett har bedre rom/ behandling/ oppsett eller bedre høyttalere enn de uten DSP.
    Jeg vet at jeg med min DSP korigerrer over 1000Hz også. Dvs enn viss høyttalerkorreksjon, men tror jeg er nokså alene om det...hva gjør de andre med DSP?
    Tror ikke jeg har korreksjon over 150hz i noen av oppsettene p.t.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.329
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er flott at du er fornøyd med de øverste spekteret ditt. :)
    Ja, faktisk veldig fornøyd!

    Og du må forstå at ikke jeg lever i din DIY verden og tenker ikke alltid på din eller andre DIYeres situasjon nå jeg svarer.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Finnes vel ikke et steg i kjeden som ikke har korreksjon. Feedback i ampen er korreksjon. Men hva har dette med spørsmålet til balle å gjøre. Han har kjøpehøyttalere, om de ikke fungerer tilfredsstillende uten korrigere i området som domineres av direktelyd har produsent gjort noe galt, eller så er det brukerfeil.
    Det er vel heller ett oppfølgings spørsmål til ditt spørsmål om delefilter er korreksjon. Da jeg tolket deg dit hen at analoge delefilter ikke er korreksjon. Mye mulig jeg feiltolket deg. Da er det dette bare å se bort fra.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.329
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er vel heller ett oppfølgings spørsmål til ditt spørsmål om delefilter er korreksjon. Da jeg tolket deg dit hen at analoge delefilter ikke er korreksjon. Mye mulig jeg feiltolket deg. Da er det dette bare å se bort fra.
    Delefilter er jo ikke korreksjon, delefilter er delefilter. Om det er integrert noen korreksjonskretser i signalveien er det noe annet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Delefilter er jo ikke korreksjon, delefilter er delefilter. Om det er integrert noen korreksjonskretser i signalveien er det noe annet.
    Ok du har jo rett i att deling er deling. Men sannsynligheten for at det finnes korreksjons kretser i det analoge filteret er stor for å si det mildt. Så sannheten er nok så enkel at vi alle korrigerer hele veien i mål. Nettop av den grunn at det ikke finnes perfekte høyttaler elementer.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.329
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men sannsynligheten for at det finnes korreksjons kretser i det analoge filteret er stor for å si det mildt.
    Hva slags korreksjon/kompensasjon de har implementert vet jeg jo ikke og er det relevant? Jeg må anta at Dynaudio har gjort noe korrekt siden de ikke operer som en B2 bomber og er totalt avhengig av datakraft for å kunne fungere tilfredsstillende. Når man må utføre en ytterligere korreksjon i området over 1kHz på en profesjonelt sammensatt høyttaler bør man begynne å feilsøke.

    Finner det ikke så interessant å diskutere dette temaet med DIYere som for det meste ratter etter egen smak og høyvekta i Moss og ytterst sjeldent presenterer konkrete designmål foruten en kurve som må tweakes annenhver uke. Om man skal kunne ta deres innsikt som relevant bør de gjøre som feks @SigbergAudio ta kontrollerte anekoiske målinger slik at de har noe etterprøvbart å slå i bordet med. Hvem pokker vet om DIYere overkorrigerer eller ikke uten kjent baselinje?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Hva slags korreksjon/kompensasjon de har implementert vet jeg jo ikke og er det relevant? Jeg må anta at Dynaudio har gjort noe korrekt siden de ikke operer som en B2 bomber og er totalt avhengig av datakraft for å kunne fungere tilfredsstillende. Når man må utføre en ytterligere korreksjon i området over 1kHz på en profesjonelt sammensatt høyttaler bør man begynne å feilsøke.

    Finner det ikke så interessant å diskutere dette temaet med DIYere som for det meste ratter etter egen smak og høyvekta i Moss og ytterst sjeldent presenterer konkrete designmål foruten en kurve som må tweakes annenhver uke. Om man skal kunne ta deres innsikt som relevant bør de gjøre som feks @SigbergAudio ta kontrollerte anekoiske målinger slik at de har noe etterprøvbart å slå i bordet med. Hvem pokker vet om DIYere overkorrigerer eller ikke uten kjent baselinje?
    Er nok helt greit å sette strek der ja. Det blir lite relevant mtp tema i tråden.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hva slags korreksjon/kompensasjon de har implementert vet jeg jo ikke og er det relevant? Jeg må anta at Dynaudio har gjort noe korrekt siden de ikke operer som en B2 bomber og er totalt avhengig av datakraft for å kunne fungere tilfredsstillende. Når man må utføre en ytterligere korreksjon i området over 1kHz på en profesjonelt sammensatt høyttaler bør man begynne å feilsøke.

    Finner det ikke så interessant å diskutere dette temaet med DIYere som for det meste ratter etter egen smak og høyvekta i Moss og ytterst sjeldent presenterer konkrete designmål foruten en kurve som må tweakes annenhver uke. Om man skal kunne ta deres innsikt som relevant bør de gjøre som feks @SigbergAudio ta kontrollerte anekoiske målinger slik at de har noe etterprøvbart å slå i bordet med. Hvem pokker vet om DIYere overkorrigerer eller ikke uten kjent baselinje?
    Vel, alt må ikke være så komplisert selv om man er DIY’er. Når jeg har snekret høyttalere så jeg jeg normalt gjort spinorama målinger på 1 meters avstand og har brukt akustiske absorbenter i nærområdet. Da klarer man i stor grad å få gode målinger over ca 500hz (både i horisontal og vertikalplanet). Både i hytte og hjemmeanlegget har jeg da nesten paddeflat respons over 800-900hz i lytteposisjonen, med bare en lett helning på kurven. Under 500hz er det klart mer komplisert å få like presise målinger, med mindre man tar greia utendørs. Samtidig er den matematiske modelleringen enklere i området 20-150hz. Det som uansett gir mest avvik i lytteposisjonen er frekvensresponsen under 4*Schrøder. Her har DSP også sin styrke, enten man gjør det manuelt eller via Trinnov/Dirac/RoomPerfect/Anthem osv.

    For min del har den største nytten med DIY vært lærdommen man får av å prøve å sette teori ut i praksis og å sammenligne med «kjøpehøyttalerne» jeg har i hus. Jeg har vært så heldig å ha et lager av Adyton, Kef, Piega, Tannoy, Celestion, Infinity Kappa, Elac, Monitor Audio, Forsman osv å sammenligne med. Sakte, sakte så skjønner man mer av bildet.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.329
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vel, alt må ikke være så komplisert selv om man er DIY’er.
    Nei, det må selvfølgelig ikke være så komplisert og det stilles ingen krav til høyst private prosjekter.

    Synes likevel det kan være nyttig å skille mellom DIY kurvatur og de som har kjøpt høyttalere med kjente egenskaper. Vår venn @svart-hvitt fikk gjennomgå for sin flate tilnærming, en del av argumentene mot ham var at lyd er flerdimmensjonal og at ikke én enkel kurve kan fortelle alt. Så med mindre vi ser noen korrelasjon mellom visse preferanser og ting som spredning, direktelyd osv hvilken verdi har denne studien?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nei, det må selvfølgelig ikke være så komplisert og det stilles ingen krav til høyst private prosjekter.

    Synes likevel det kan være nyttig å skille mellom DIY kurvatur og de som har kjøpt høyttalere med kjente egenskaper. Vår venn @svart-hvitt fikk gjennomgå for sin flate tilnærming, en del av argumentene mot ham var at lyd er flerdimmensjonal og at ikke én enkel kurve kan fortelle alt. Så med mindre vi ser noen korrelasjon mellom visse preferanser og ting som spredning, direktelyd osv hvilken verdi har denne studien?
    Den som venter på noe godt…
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.282
    Antall liker
    9.521
    Torget vurderinger
    2
    Finnes vel ikke et steg i kjeden som ikke har korreksjon. Feedback i ampen er korreksjon. Men hva har dette med spørsmålet til balle å gjøre. Han har kjøpehøyttalere, om de ikke fungerer tilfredsstillende uten korrigere i området som domineres av direktelyd har produsent gjort noe galt, eller så er det brukerfeil.
    Ingen brukerfeil her, men høyttalere til 5-10% av hva dine koster er ikke perfekte, selv om det står Revel på dem. Korreksjonen jeg bruker stemmer forøvrig bra overens med avvikene i det ekkofrie Spinonama plottet.
     
    Sist redigert:

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Finnes vel ikke et steg i kjeden som ikke har korreksjon. Feedback i ampen er korreksjon. Men hva har dette med spørsmålet til balle å gjøre. Han har kjøpehøyttalere, om de ikke fungerer tilfredsstillende uten korrigere i området som domineres av direktelyd har produsent gjort noe galt, eller så er det brukerfeil.
    Nå troller du bare for å lage diskusjon...:LOL:
    Ingen høyttalere er så bra (med originalt delefilter) at man ikke kan (eller bør, hvis man har mulighet og utstyr til å måle med) korrigere dem med DSP når de er satt inn i det rommet de skal spille i.
    Ingen passive kjøpehøyttalere kommer vel med perfekt lyd. Bare som et passelig bra gjennomsnitt, som skal funke så tålig i et gjennomsnittsrom. Av og til får man litt korrigeringsmuligheter, men stort sett er man helt låst til delefilteret og lyden dette gir. Stort pluss med de aktive høyttalerne til Sigberg da, der man kan korrigere innen visse begrensinger om jeg forstår rett.

    Men det kan jo være at jeg bare er miljøskadd og tar helt feil etter å ha brukt DSP de siste 12 åra. :LOL:
    Og jeg bruker DSP på både kjøpeht med filter og DIY-høyttalere. Og sakene måler og låter som regel rimelig greit når man har gjort jobben.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ingen brukerfeil her, men høyttalere til 5-10% av hva dine koster er ikke perfekte, selv om det står Revel på dem. Korreksjonen jeg bruker stemmer forøvrig bra overens med avvikene i det ekkofrie Spinonama plottet.
    Stereophile sine målinger av Dynaudio Evidence Master viser jo at Danskene ikke er helt på bærtur:
    IMG_9293.jpeg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.329
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ingen høyttalere er så bra (med originalt delefilter) at man ikke kan (eller bør, hvis man har mulighet og utstyr til å måle med) korrigere dem med DSP når de er satt inn i det rommet de skal spille i.
    Da misforstår du tror jeg, det er snakk om 1k og opp
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Da misforstår du tror jeg, det er snakk om 1k og opp
    Ja, det kan godt være jeg misforstår. :LOL:
    Når man DSP-korrigerer høyttalere (med filter) i rommet er det for å tilpasse ht til rommet slik at det låter bedre. Men jeg korrigerer av og til over 1k også. Men da er det ofte bare småting. Om det skyldes feil på ht eller filter er jeg mer usikker på.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.329
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ingen brukerfeil her, men høyttalere til 5-10% av hva dine koster er ikke perfekte, selv om det står Revel på dem. Korreksjonen jeg bruker stemmer forøvrig bra overens med avvikene i det ekkofrie Spinonama plottet.
    Nå kjenner jeg ikke Revel og vet ikke hvilke modeller som finnes eller hvilke du har, men ser et brukt par på Torget til 80k, om du fikk dine til 5-10% av mine har du gjort et superkupp! Grattiss! Men jeg tror du kan glemme det estimatet med mindre du sammenligner brukt mot nytt?

    Uansett, skjønner ikke hvorfor pris er relevant. Men siden du sier det stemmer overens med spinnorama må jo det være en defekt om du er nødt til å kompensere for det?

    Og til @Hunsbedt og alle som tror jeg troller. Jeg lover, jeg diskuterer i god tro og må ikke vinne. Om noen kan forklare meg hvorfor en ukjent direktelyd og spredning er irrelevant for hvilken kurve man ender opp med, lutter jeg øre. Og jeg vil tro at resultatet for de som sier de korrigerer 1kHz+ vil variere kraftig, avhengig av hvilket utgangspunkt man har. Om man ikke har noen anelse, må jo sluttresultatet være ren Lotto eller en solid dose godvilje?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er vel få som ville valgt bort kjent direktelyd og spredning i bytte mot ukjent direktelyd og spredning. Samtidig er det dessverre høyst variabel dokumentasjon som følger med en stort andel av høyttalerne på markedet. Pro- segmentet er kanskje flinkest der? Jeg husker dokumentasjonen til et par av Benchmark produktene jeg har hatt i hus. Det var detaljert og imponerte meg.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    2.528
    Torget vurderinger
    1
    Du har da besøkt Langesund så du vet at terningen mangler sider når snekkeren er på tur...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.282
    Antall liker
    9.521
    Torget vurderinger
    2
    Nå kjenner jeg ikke Revel og vet ikke hvilke modeller som finnes eller hvilke du har, men ser et brukt par på Torget til 80k, om du fikk dine til 5-10% av mine har du gjort et superkupp! Grattiss! Men jeg tror du kan glemme det estimatet med mindre du sammenligner brukt mot nytt?

    Uansett, skjønner ikke hvorfor pris er relevant. Men siden du sier det stemmer overens med spinnorama må jo det være en defekt om du er nødt til å kompensere for det?
    Ja det er en ujevnhet i frekvensgangen på mine Revel F36 , et lite søkk ved 2000 og heving ved 5k som går i gjen i mange målinger
    Man får ikke alt for 20k, skulle jo gjern hatt den større Revelen, ny høyttaler det det eneste jeg mangler nå, men økonomien endet seg her så da stoppet planane opp.

    Lyttemessig gir søkket et intrykk av vokalen litt lengre bak i lydbildet med litt større rom rundt, med korreksjon dras vokalen nærmer men samtidig litt "flatere", gitaren får mere sting med korreksjon over 1k også- Forskjellen kan kategoriseres som et smak og behag preferanse, dvs ikke noe høres direkte feil ut
    PS ang pris så ser jeg at de dyrere Revel er jevnere, og dyrere KEF også. Men jeg kunne fått noe meget verre til mye høyere pris en de jeg har ,tross alt;)


    1692461007392.png


    1692461083171.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For de som er interessert i eventuelle forskjeller i respons for DIY gutta vs "Kjøpeflamme" gutta, så er datagrunnlaget bitte litt tynt mhp DIY. Jeg har der 5 datasett som er forholdsvis komplette, men det er et litt lite grunnlag til å lage gode gjennomsnittskurver. Årsaken til det er vektingsfunksjonen i REW, da en kraftig peak i en kurver vil dra gjennomsnittet veldig mye opp siden dette er dB grafer som er logaritmiske. Jeg har lagt på en psykoskustisk glatting for å fokusere på hvordan dette høres og siden antall kurver er langt flere av kjøpehøyttalere. Dermed blir gjennomsnittet der naturlig mindre påvirket av ett enkelt rom. Likevel er det ikke store forskjeller:

    230819 DIY vs kjøpehøyttalere.jpg


    I hovedsak ser man at kjøpehøyttalerne har responsfall under 40hz. Dette kan jeg se igjen fordi de fleste DIY gutta har separate bassløsninger, mens enkelte av kjøpegutta kjører uten separat sub/bassløsning. Som eksempel ser man også forskjellen på henholdsvis 4 og 5 DIY oppsett, da ett enkelt oppsett kan trekke opp en del i et enkelt frekvensområde - se 30-50hz forskjellen for kurvene.

    Når det gjelder forskjeller over 10kHz, så utgjøres dette primært av 2-3 anlegg. På kjøpesiden er det ett anlegg som har en klar heving over 10khz, mens på DIY siden er det ett som har et klart fall over 10 kHz og ett som faller brått over 15kHz.

    Ideelt sett skulle jeg hatt data fra noen flere DIY oppsett...

    Totalt sett er det likevel ikke grunn til å konkludere noe annet enn at kurvene i utgangspunktet er veldig like for alle som bruker DSP, enten det er DIY eller ikke. Og så er det selvsagt mange andre data som kan sammenlignes...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn