Kari Bremnes - et hatobjekt?

Ble medlem
17.12.2016
Innlegg
41
Antall liker
15
Å skape engasjement er vel det viktigste for alle som lever av å underholde, og det klarer ihvertfall Kari Bremnes. Selv på en lørdagskveld rett før jul klarer hun det :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.422
Antall liker
17.116
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Mitt første møte med Bremnes´musikk var, som for mange andre her inne, gjennom HiFi demo tidlig 90-tall. Jeg hadde frem til da trodd at det var litt ordentlig døll, kjedelig visesang med litt jamrende vokal, hvilket det viste seg å ikke være.

Så jeg hører til kategorien liker (godt), og har mesteparten av katalogen på både vinyl og CD. Dog må jeg legge til at jeg synes de siste utgivelsene er litt "flate" melodisk. Tekstene har i hovedsak alltid vært sterke, med både substans og en touch humor.

Lydmessig er jo disse platene over snittet, og det samme gjelder konsertene. Har vært på hennes årlige konserter i Oslo de siste 12-13 årene, + et par andre litt ut i periferien. Tre av høydarene var konsertene med Rim Banna og Desemberbarn med Wolff i Jacobs Kirke og Løsrivelse med Bjørnstad i Drammen.

Vi har ulik musikksmak (heldigvis), men det er helt tydelig at det er enkelte artister/band det er mer stuereint å disse med, enn andre.

Når jeg ved anledning trekker frem et par (velkjente) band/artister som jeg synes er til de grader oppskrytt, så blir jo enkelte her inne oppriktig sure og forbannet:)
 
Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.068
Antall liker
3.049
Torget vurderinger
2
Jeg ser absolutt poenget ditt. Føler - for min del - at litt av det samme gjelder Bob Dylan, som hylles i dag fordi han sloss for saker som er vunnet for lengst og ikke er aktuelle lenger. En tamraddis for alderstilkomne pønkere...

Men jeg har intet mot fyren, selv om jeg synes musikken hans er kjedelig. Det er kanskje mer interessant å lese om en slik artist enn å høre på ham?
OT, men jeg klarte ikke å la dette stå uten svar. Se "No direction Home" av Scorsese og lær litt kulturhistorie. Dylan som protestsanger står bare for en brøkdel av det mannen gjorde for populærkulturen som helhet. Før og etter Dylan, slik er det bare. ( dessuten, mange av "sakene" er slett ikke vunnet, rasisme i USA , en saga blott ? )
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
[...] det er helt tydelig at det er enkelte artister/band det er mer stuereint å disse med, enn andre.
Selv foretrekker jeg å diskret vippe med foten eller nikke med hodet.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.939
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Aversjonen mot Kari Bremnes tror jeg handler like mye om at mange i hifi-miljøene er drittlei av den typiske 'referanselyd'-musikken som spilles på messer. Kari Bremnes har dessverre blitt en slik for mange, men ikke for meg (men så har jeg aldri vært på en hifi-messe da). Selv kan jeg ha problemer med Diana Krall og en del annen jazz som blir trukket fram som eksepsjonell god lyd. En del av dette synes jeg blir dørgende kjedelig å høre på. Da hjelper det ikke med polerte innspillinger ;D
 
Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Aversjonen mot Kari Bremnes tror jeg handler like mye om at mange i hifi-miljøene er drittlei av den typiske 'referanselyd'-musikken som spilles på messer. Kari Bremnes har dessverre blitt en slik for mange, men ikke for meg (men så har jeg aldri vært på en hifi-messe da). Selv kan jeg ha problemer med Diana Krall og mye annet jazz som blir trukket fram som eksepsjonell god lyd. En del av dette synes jeg blir dørgende kjedelig å høre på. Da hjelper det ikke med polerte innspillinger ;D
Enig. Diana Krall har jeg liksom aldri fått fot for. Da får lyden være så bra den bare vil. Lyden har forøvrig aldri vært avgjørende for mitt valg av musikk.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Jeg tror ikke jeg har hørt noen plate med Bremnes som har satt spor. Jeg så halvparten av en konsert sendt på TV en gang, men endte med å skru over på en annen kanal. Det er ikke snakk om at jeg hater Bremnes, jeg er bare likegyldig. Det er ikke min greie, rett og slett.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg tror ikke jeg har hørt noen plate med Bremnes som har satt spor. Jeg så halvparten av en konsert sendt på TV en gang, men endte med å skru over på en annen kanal. Det er ikke snakk om at jeg hater Bremnes, jeg er bare likegyldig. Det er ikke min greie, rett og slett.
Fair standpunkt det. :)
 

bjornid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.10.2007
Innlegg
222
Antall liker
131
Sted
Ensjø, Oslo
Når jeg ved anledning trekker frem et par (velkjente) band/artister som jeg synes er til de grader oppskrytt, så blir jo enkelte her inne oppriktig sure og forbannet:)
Hvem da? Kom igjen, si det da.. :)

Kari B er forøvrig helt rent i min stue.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Likar nokre ting av Bremnes, frå "Blå krukke" og eit par album framover. Men i dei siste åra tykkjer eg ho har gjenteke seg sjølv. Så eg har ikkje kjøpt så mykje av henne dette tiåret.

Lyden er ganske ok. Men som medium for å synleggjere kvalitetane til stereoanlegg...vel vel, ikkje alle kvalitetsaspekt vert synleggjort. Og det er alltid greitt å høyre anlegget gjere ulike disiplinar når du skal vurdere kvalitetane. Eg spelar oftast ein cocktail av litt symfonisk (gammalt RCA og nyare EMI), nokre kvartettar (gammalt, for det meste), visesang av Cornelis og/eller Ole Paus sine fyrste album. Og sjølvsagt massevis av den for meg dagsaktuelle musikken, kva det måtte no vere.

"Obligatoriske" referanseplater har eg også, DSOTM, Telarc1812, Belafonte, Supertramp, Sheffield, RCA LSC m.m. brukar eg når eg jaktar på "noko spesielt" eg vil avklare.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Ho Kari er nok bedre i senga enn på plate tipper jeg. Hadde ikke turt å gå på konsert i tights.
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.408
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Kan man virkelig hate en musiker/artist som gjør sitt ytterste for å skape musikk etter egen overbevisning? Man kan hate Trump, Erna, Hagen, men en som skaper musikk, nei. Mislike, JA. Got it?
 
X

X186841

Gjest
Synes nok trådstarter tok litt hardt i ved å bruke ordet hate. Han siterte bla. undertegnede som ihvertfall ikke brukte ordet hate.
Blir bare litt u-vell av slik musikk.
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Kan man virkelig hate en musiker/artist som gjør sitt ytterste for å skape musikk etter egen overbevisning? Man kan hate Trump, Erna, Hagen, men en som skaper musikk, nei. Mislike, JA. Got it?
Nei, helt enig TT. Hvis man virkelig hater KB, eller noen andre artister i musikkens verden for den del, bør man kanskje finne en annen hobby.

MMA, comes to my mind;-)
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
986
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
For en tåpelig tråd, kan vi ikke bare gå tilbake til å hate Rune Rudberg i fellesskap? (ikke mannen da, men "musikken")
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Kari for mørk og mollstemt? Dess mørkere, jo bedre spør du meg. Og Kari er ikke i nærheten av bunnen på kaninhullet. Rene solstrålen i mine ører.

Dessuten har jeg ikke mye forhold verken til damen eller musikken. Muligens fordi jeg meget sjelden omgås audiofile.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Synes lydkvaliteten på Kari Bremnes sine plater er utrolig gode, så skjønner hvorfor de blir brukt som en slags "referanse". Har prøvd å tvingt meg til å høre litt på henne, men klarer det rett og slett ikke da jeg synes låtene er rett og slett intetsigende og lite fengende. Men at noen kan like Kari Bremnes kan jeg jo faktisk skjønne.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Kan man virkelig hate en musiker/artist som gjør sitt ytterste for å skape musikk etter egen overbevisning? Man kan hate Trump, Erna, Hagen, men en som skaper musikk, nei. Mislike, JA. Got it?
Nei, helt enig TT. Hvis man virkelig hater KB, eller noen andre artister i musikkens verden for den del, bør man kanskje finne en annen hobby.

MMA, comes to my mind;-)
Nå er du fordomsfull. Det er ikke mye hat i MMA-miljøet sånn som jeg kjenner det i allefall. Jeg tror rivalisering og hat kan være mer utbredt i andre idrettsmiljøer. Se bare på Erik Verås Larsen eller Frank Løke vs. Emil Meek i Råskap på TV3 så skjønner du hva jeg mener.
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.606
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Flott dame, bra musiker, ok musikk(ok - kan bli litt kjedelig til tider), innspillingene låter bra på absolutt alle anlegg så det er ingenting som blir avslørt der(hun har gitt ut ganske mange album etterhvert) .. Veldig kjedelig på hifi-messer.
Bra konserter og hun har faktisk en anelse humor..
Liker dama jeg :)
 

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
1.446
Antall liker
448
Sted
Inderøy i Nord Trøndelag
Kari. Går jo ikke og hate lyden. (selv om musikken hennes tok livet av et bass element i forrige bilen)


Når det spilles på god Norsk elektronikk og gode Norske høytalere. Blir god fullfrekvens lydopplevelse :D
Spessielt når mann en skjelden gang setter seg godt til rette for høre behagelig musikk.
 
Sist redigert:

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Kan man virkelig hate en musiker/artist som gjør sitt ytterste for å skape musikk etter egen overbevisning? Man kan hate Trump, Erna, Hagen, men en som skaper musikk, nei. Mislike, JA. Got it?
Nei, helt enig TT. Hvis man virkelig hater KB, eller noen andre artister i musikkens verden for den del, bør man kanskje finne en annen hobby.

MMA, comes to my mind;-)
Nå er du fordomsfull. Det er ikke mye hat i MMA-miljøet sånn som jeg kjenner det i allefall. Jeg tror rivalisering og hat kan være mer utbredt i andre idrettsmiljøer. Se bare på Erik Verås Larsen eller Frank Løkke vs. Emil Meek i Råskap på TV3 så skjønner du hva jeg mener.
ok, du har kanskje rett, JENO. Har vel bare fått med meg ca 2 sekunder MMA på TV, og det er nok for lite til å uttale seg bastant.

Sorry. Bare falt meg inn, som et beskrivende eksempel i ovenstående diskusjon. Men trekker påstanden hvis du insisterer. (Formoder at du har sett mer enn 2 sekunder;).

Vi går for Erik Verås Larsen og Frank Løke (inntil noen mener noe annet);). Det er karer som hater, det:p
 
Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
LITT HEDER TIL NORSKE PRODUKSJONER (INKL. BREMNES) !

Nå synes jeg det er på sin plass å hedre en del norske produksjoner inkl. Bremnes som jeg synes holder meget høy kvalitet i forhold til f.eks. en del amerikanske storproduksjoner. Når jeg setter på produksjoner à la Bremnes', finner jeg lyden - i alle fall i mine ører - naturlig og lett å høre på.

Sånn sett hadde det kanskje vært på sin plass med en egen tråd for å hedre norske lydfolk som fortjener det? Hvem er disse lydingeniørene og -miljøene som gjør slik skam på amerikanske storproduksjoner?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
KB og U2...

Musikere som sk kjennere elsker å hate?:confused:

Tror jeg har 6-7 skiver av KB, og avspiller de i ny og ne. Aldri sett på hun som nyskapende, hverken tekstmessig eller musikalsk. Jeg er mest et moll-menneske, så jeg synes det er helt ok å ha KB i bakgrunnen av og til. Men at hun har blitt (mis)brukt såpass mye i hifi-demoer, kan ha tatt brodden av hennes popularitet blant "anleggsfolket"?

Men hvis derimot det kun er lyden det er snakk om, så har jo KKV egen "signatur": glatt, velprodusert, pompøs og forutsigbart. Helt flott, det også, bare ikke i for store doser om gangen:).
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Sild et hatobjekt?
På ingen måte. Vi går nå julen inn med masse silderetter på bordene;). Og alle hjerter gleder seg.

Nei, da vil jeg heller si som vår alles kjære Odd Børretzen (RIP): "Jeg hater måker".

Tror alle som har møtt en måke, med eller uten tenner, kan være enig med Odd der. Og det vil jeg overføre til herværende diskusjon:rolleyes:

Comments?
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
284
Sted
Fredrikstad
Tipper noen blander sammen Lynni Treekrem og KB... Mexico/brødskive-låten er en lissepasning for satire.
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Tipper noen blander sammen Lynni Treekrem og KB... Mexico/brødskive-låten er en lissepasning for satire.
Ja, kanskje.

Sånne som bor fra Sinsenkrysset og sørover kan vel fort blande sammen ei trønder- og ei nordlans-bærte:rolleyes:. Ser den;)
 
Sist redigert:

Stereofix

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
624
Antall liker
531
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
1
Er veldig glad i ho Kari, har vært på 5 konserter med ho, en opplevelse det. :D
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.939
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Hvem er disse lydingeniørene og -miljøene som gjør slik skam på amerikanske storproduksjoner?
Mange mener at denne mikse-herremannen som er nevnt her har mye av fortjenesten for at KKV og Kari Bremnes har fått 'referanse'-status i mange hifi-miljø:

cover_gate_ved_gate.jpg


Mitt første møte med Kari Bremnes-lyden har for øvrig brent seg fast i minnet. En ganske regntung novemberlørdag i 1994 var jeg på Hi-Fi Klubben i Bergen. Da var nettopp dette albumet Gåte ved Gåte kommet ut, og jeg fikk høre låta "Togsang" inni 'det aller helligste' lytterommet de hadde der. Mener å huske at det var et par Snell Type A og noen Electrocompaniet monoblokker som stod og spilte der. For en daværende 16-åring var jo dette nærmest som å være noen minutter i himmelen, så det er sikkert derfor det har brent seg så fast i langtidsminnet ;D

P.S. Det kommer vel ikke som noe stort sjokk at jeg ikke lenge etterpå kjøpte denne cd-en :)
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Lynni er møring...
Jepp. Sånn er det med oss som bor nord for Snippen (ca Norges første rundkjøring som ligger sentralt i Bodø den dag i dag).

Vi har aldri forstått forskjell på trøndere og møringer.

Bortsett fra prisen på å komme seg igjennom disse delene av landet. I trønderriket koster det skjorta å kjøre E6 gjennom byen, og sjelden mulig å kjøre fortere enn 70, om vi snakker Nord- eller Sør-trønderriket. På Møretraktene betaler du minst like mye, men da kan du i hvertfall slappe av med ei svele i fergekafeen mens du titter ut på bølgene blå;)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.909
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Det nok uten tvil riktig at Jan Erik Kongshaug har mye av æren for resultatet. Han er vel også regnet som en internasjonal referanse i mange sammenhenger. KKV har gjennomgående svært høy kvalitet på sine produksjoner. Bare synd at så mange unge jyplinger er så fulle av seg selv at de nekter å lære av gamlekara. Historien gjentar seg på de fleste områder.
 
Sist redigert:

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Hvem er disse lydingeniørene og -miljøene som gjør slik skam på amerikanske storproduksjoner?
Mange mener at denne mikse-herremannen som er nevnt her har mye av fortjenesten for at KKV og Kari Bremnes har fått 'referanse'-status i mange hifi-miljø:

Vis vedlegget 415700

Mitt første møte med Kari Bremnes-lyden har for øvrig brent seg fast i minnet. En ganske regntung novemberlørdag i 1994 var jeg på Hi-Fi Klubben i Bergen. Da var nettopp dette albumet Gåte ved Gåte kommet ut, og jeg fikk høre låta "Togsang" inni 'det aller helligste' lytterommet de hadde der. Mener å huske at det var et par Snell Type A og noen Electrocompaniet monoblokker som stod og spilte der. For en daværende 16-åring var jo dette nærmest som å være noen minutter i himmelen, så det er sikkert derfor det har brent seg så fast i langtidsminnet ;D

P.S. Det kommer vel ikke som noe stort sjokk at jeg ikke lenge etterpå kjøpte denne cd-en :)
skulle ikke forundre meg. Var ikke klar over det, at Mr. Kongshaug mikset hos KKV. Han er jo en notabilitet i miksemiljøet i hovedstaden og gjør fantastiske produksjoner i Rainbow studios og elswere. I samme studio har han bl a mikset Keith Jarretts Yesterdays i liveopptak fra Metropolitan Festival Hall, Tokyo, i april 2001. Utgitt på ECM. Herlig dobbeltalbum;)

Skjønner da kvaliteten på innspillingene til Kari B, "Hifi-dronningen". De album jeg har fått med meg er jo fenomenale:)
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
"Kari Brææææmnes". "KariBremnes og mye annen "hifi korrekt" demo musikk er verre enn en real omgangssyke i mine ører :)". Dette er to sitater fra ferske innlegg på HFS. Det finnes mange andre negative kommentarer om platene hennes her inne. Det meste dreier om lyden.

Hvorfor er det slik? Er det fordi platene hennes er hyppig brukt på messer? Er det fordi de har et slags rykte om at lyden er bra, og at forståsegpåere mener at den er ubra?

Det musikalske innholdet vies mindre oppmerksomhet. Det samme med tekstene. Jeg tilhører dem som liker sangene hennes, og gir beng i den forbaskede lyden.
KB er noe av det verste jeg kan høre på og da snakker jeg om musikk og tekst. Ikke lyd. Melodiene, hvis man i det hele tatt kan snakke om melodier, er elendige. Alt er likt og egentlig litt snakke-synging og altså samme sakene hver gang. Tekstene hennes er lissomseriøse og forteller meg intet. At folk har falt for henne, er ikke en gåte. Folk liker slike saker; det intetsigende.

Det samme gjelder Bjørn Eidsvåg, totalt på trynet. Samme sakene om og om igjen. Men, han vet hva folk vil ha, akkurat som KB. Og de casher inn. Se hva som har ligget og ligger på norske platelister over bestselgere.

Jeg hater ingen, men dette er elendige musikere, men dyktige pengeinnsamlere. Dét skal de ha.
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
"Kari Brææææmnes". "KariBremnes og mye annen "hifi korrekt" demo musikk er verre enn en real omgangssyke i mine ører :)". Dette er to sitater fra ferske innlegg på HFS. Det finnes mange andre negative kommentarer om platene hennes her inne. Det meste dreier om lyden.

Hvorfor er det slik? Er det fordi platene hennes er hyppig brukt på messer? Er det fordi de har et slags rykte om at lyden er bra, og at forståsegpåere mener at den er ubra?

Det musikalske innholdet vies mindre oppmerksomhet. Det samme med tekstene. Jeg tilhører dem som liker sangene hennes, og gir beng i den forbaskede lyden.
KB er noe av det verste jeg kan høre på og da snakker jeg om musikk og tekst. Ikke lyd. Melodiene, hvis man i det hele tatt kan snakke om melodier, er elendige. Alt er likt og egentlig litt snakke-synging og altså samme sakene hver gang. Tekstene hennes er lissomseriøse og forteller meg intet. At folk har falt for henne, er ikke en gåte. Folk liker slike saker; det intetsigende.

Det samme gjelder Bjørn Eidsvåg, totalt på trynet. Samme sakene om og om igjen. Men, han vet hva folk vil ha, akkurat som KB. Og de casher inn. Se hva som har ligget og ligger på norske platelister over bestselgere.

Jeg hater ingen, men dette er elendige musikere, men dyktige pengeinnsamlere. Dét skal de ha.

Og sånn går no dagan, som vi sei her, øvst i bøgda;)
 
Topp Bunn