L
lark
Gjest
Rett som det er støter man på begrepet "karakteristisk impedans". Begrepet brukes både om kabler og plugger, men hva er egentlig denne størrelsen og hvordan måles den?
Karakteristisk impedans benyttes om transmisjonslinjer - forenklet sagt så er det AC-impedansen i kabelen ved høye frekvenser (først og fremst for frekvenser med en bølgelengde som er kortere enn kabelens lengde - eller egentlig en uendelig lang kabel) - forutsatt at kabelens elektriske parametre (LCR) er uniformt fordelt pr lengdenhet. Karakkterisitisk impedans kan enklest estimeres med kvadratroten av (L/C), for en tapsfri transmisjonslinje. Se forøvrig Wikipedialark skrev:Rett som det er støter man på begrepet "karakteristisk impedans". Begrepet brukes både om kabler og plugger, men hva er egentlig denne størrelsen og hvordan måles den?
Jesus Christ!KJ skrev:Karakkterisitisk impedans kan enklest estimeres med kvadratroten av (L/C), for en tapsfri transmisjonslinje. Se forøvrig Wikipedia
Kan umulig stemme. Motstanden i en uendelig lang kabel er også uendelig stor.Rhesus skrev:Enkelt fortalt så er det den 'resistansen' du ville målt med et ohm-meter hvis du målte i enden av en uendelig lang kabel.
Har dette svaret noen relevans til mitt innledende spørsmål i denne tråden ??? ???jane skrev:Jesus Christ!KJ skrev:Karakkterisitisk impedans kan enklest estimeres med kvadratroten av (L/C), for en tapsfri transmisjonslinje. Se forøvrig Wikipedia
Har du noe å legge til når det gjelder audio, foruten at problemstillingen er fraværende?
Jan E Veiset
Stemme og stemme....lark skrev:Kan umulig stemme. Motstanden i en uendelig lang kabel er også uendelig stor.Rhesus skrev:Enkelt fortalt så er det den 'resistansen' du ville målt med et ohm-meter hvis du målte i enden av en uendelig lang kabel.
Slik jeg har forstått det er den karakteristiske impedansen i f.eks. en 75 ohms coax antennekabel er 75 ohm uansett lengde.
Den karateristiske impedansen er selvfølgelig uavhengig av lengde.lark skrev:Kan umulig stemme. Motstanden i en uendelig lang kabel er også uendelig stor.Rhesus skrev:Enkelt fortalt så er det den 'resistansen' du ville målt med et ohm-meter hvis du målte i enden av en uendelig lang kabel.
Slik jeg har forstått det er den karakteristiske impedansen i f.eks. en 75 ohms coax antennekabel er 75 ohm uansett lengde.