L
lark
Gjest
Rett som det er støter man på begrepet "karakteristisk impedans". Begrepet brukes både om kabler og plugger, men hva er egentlig denne størrelsen og hvordan måles den?
|
Karakteristisk impedans benyttes om transmisjonslinjer - forenklet sagt så er det AC-impedansen i kabelen ved høye frekvenser (først og fremst for frekvenser med en bølgelengde som er kortere enn kabelens lengde - eller egentlig en uendelig lang kabel) - forutsatt at kabelens elektriske parametre (LCR) er uniformt fordelt pr lengdenhet. Karakkterisitisk impedans kan enklest estimeres med kvadratroten av (L/C), for en tapsfri transmisjonslinje. Se forøvrig Wikipedialark skrev:Rett som det er støter man på begrepet "karakteristisk impedans". Begrepet brukes både om kabler og plugger, men hva er egentlig denne størrelsen og hvordan måles den?
Jesus Christ!KJ skrev:Karakkterisitisk impedans kan enklest estimeres med kvadratroten av (L/C), for en tapsfri transmisjonslinje. Se forøvrig Wikipedia
Kan umulig stemme. Motstanden i en uendelig lang kabel er også uendelig stor.Rhesus skrev:Enkelt fortalt så er det den 'resistansen' du ville målt med et ohm-meter hvis du målte i enden av en uendelig lang kabel.
Har dette svaret noen relevans til mitt innledende spørsmål i denne tråden ??? ???jane skrev:Jesus Christ!KJ skrev:Karakkterisitisk impedans kan enklest estimeres med kvadratroten av (L/C), for en tapsfri transmisjonslinje. Se forøvrig Wikipedia
Har du noe å legge til når det gjelder audio, foruten at problemstillingen er fraværende?
Jan E Veiset
Stemme og stemme....lark skrev:Kan umulig stemme. Motstanden i en uendelig lang kabel er også uendelig stor.Rhesus skrev:Enkelt fortalt så er det den 'resistansen' du ville målt med et ohm-meter hvis du målte i enden av en uendelig lang kabel.
Slik jeg har forstått det er den karakteristiske impedansen i f.eks. en 75 ohms coax antennekabel er 75 ohm uansett lengde.
Den karateristiske impedansen er selvfølgelig uavhengig av lengde.lark skrev:Kan umulig stemme. Motstanden i en uendelig lang kabel er også uendelig stor.Rhesus skrev:Enkelt fortalt så er det den 'resistansen' du ville målt med et ohm-meter hvis du målte i enden av en uendelig lang kabel.
Slik jeg har forstått det er den karakteristiske impedansen i f.eks. en 75 ohms coax antennekabel er 75 ohm uansett lengde.