Alt til hus og bolig Kapping av trær

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    OK, da takker jeg for gode råd. Jeg er en mild mann og vil ikke på noen måte komme i klammeri med mine naboer. Trærne det er snakk om tar litt eftermiddagssol mellom ca. kl. 19 og 21 fra april til september.

Trærne stod der da naboene flyttet inn for ca. 15 år siden, men begynte først i fjor å mumle om at de kanskje burde fjernes, selvom de ikke har vokst noe siden de flyttet inn. "Problemet" for deres del har m.a.o. vært der hele tiden.

Tror jeg skal gå for Asbjørns forslag og si ja, men at de selvfølgelig tar alle kostnader og rydder skikkelig opp. Selv om jeg synes dette er for jævlig. Slike trær kommer bare ikke tilbake, helt irreversibelt m.a.o.

Uansett kan det ikke gjøres nå, p.g.a. at det er et fuglerede i det ene treet og trærne står ca. 2 meter fra hverandre.

V

vredensgnag

Gjest
    OK, da takker jeg for gode råd. Jeg er en mild mann og vil ikke på noen måte komme i klammeri med mine naboer. Trærne det er snakk om tar litt eftermiddagssol mellom ca. kl. 19 og 21 fra april til september.

Trærne stod der da naboene flyttet inn for ca. 15 år siden, men begynte først i fjor å mumle om at de kanskje burde fjernes, selvom de ikke har vokst noe siden de flyttet inn. "Problemet" for deres del har m.a.o. vært der hele tiden.

Tror jeg skal gå for Asbjørns forslag og si ja, men at de selvfølgelig tar alle kostnader og rydder skikkelig opp. Selv om jeg synes dette er for jævlig. Slike trær kommer bare ikke tilbake, helt irreversibelt m.a.o.

Uansett kan det ikke gjøres nå, p.g.a. at det er et fuglerede i det ene treet og trærne står ca. 2 meter fra hverandre.
    Bruk riktige argumenter om du foreslår en slik løsning, så du slipper å stå med regningen.

1. Trærne var der da du flyttet inn.
    2. De var der da naboen flyttet inn, og de var klar over plassering og konsekvenser.
    3. Siden du forstår at de kunne tenke seg å få dem fjernet, mens du snarere setter pris på dem, og fuglelivet de tilbyr ...
    4. Så er du villig til å inngå et kompromiss, for godt naboskaps skyld. Du er villig til å la naboen ta kostnadene ved å fjerne trærne, og å få tilgang til din tomt for gjennomføring av arbeidet, med kvalifisert personale.

Om du bare sier at det er i orden om de betaler, risikerer du at de hevder du innser de er til sjenanse, og at de forsøker å overflytte kostnadene på deg.
    Såpass store trær vil sikkert kreve at man kjører på plass med lift o.a., og du tar på deg å utbedre din hage etterpå, mot at de tar kostnadene med trefjærningen, og så burtetter.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    @vreden: Takk skal du ha.

Jeg skal utarbeide en skriftlig avtale der bl.a. de punktene du nevner vil være helt vesentlige, spesielt dette med at jeg er villig til å inngå et kompromiss.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lift er som oftest ikke nødvendig. Om ikke treet kan legges ned vil en arborist kunne seksjonsfelle det. Altså kappe det bit for bit nedover og heise ned bitene av stammen om det skal være. En god trepleier vil også kunne vurdere om det er mulig å beskjære kronen på en slik måte at den vil slippe gjennom litt mer lys uten å ødelegge treet. Uansett, bruk ikke en tilfeldig anleggsgartner til slikt. De færreste av dem vet hva de holder på med når det kommer til trær.

Er furutrærne friske og fine og omgivelsen ikke har blitt endret nylig (som f.eks. å fjerne andre store trær like ved som har skjermet dem for kraftig vind) er det i utgangspunktet liten risiko ved dem. Det er solide konstruksjoner.

Tar det all sol fra naboens viktige sitteplasser, eller er det bare slik at de må flytte litt på seg en gang eller to?

V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlem har en del greie på slikt, etter å ha gjort livet friskt for andre på et anleggsgartneri, så han kan sikkert være en grei konsulent for deg.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    Lift er som oftest ikke nødvendig. Om ikke treet kan legges ned vil en arborist kunne seksjonsfelle det. Altså kappe det bit for bit nedover og heise ned bitene av stammen om det skal være. En god trepleier vil også kunne vurdere om det er mulig å beskjære kronen på en slik måte at den vil slippe gjennom litt mer lys uten å ødelegge treet. Uansett, bruk ikke en tilfeldig anleggsgartner til slikt. De færreste av dem vet hva de holder på med når det kommer til trær.

Er furutrærne friske og fine og omgivelsen ikke har blitt endret nylig (som f.eks. å fjerne andre store trær like ved som har skjermet dem for kraftig vind) er det i utgangspunktet liten risiko ved dem. Det er solide konstruksjoner.

Tar det all sol fra naboens viktige sitteplasser, eller er det bare slik at de må flytte litt på seg en gang eller to?
    Som sagt skygger det delvis for naboen mellom kl. 19 og 21, ellers har de flust med sol.

På tomten vår (1,2 mål) har vi totalt 9 digre furuer. Kona og jeg flytter på oss gjennom hele dagen (i helgene når det er sol), men vi gjør altså det fremfor å kappe dem ned.

Det er derfor jeg trekker frem ordet bekvemmelighetshensyn. Vi har ikke hørt noe om dette før i fjor og det har ikke blitt noe værre de siste 10 - 12 årene iom. at trærne omtrent ikke vokser mer.

D

DL

Gjest
    Er heldigvis ikke noe problem her, da det er trær overallt.

Har fellt en del på min tomt, men er lite problem med fugler her, våre to katter sørger for at de hekker andre steder :)

Det var forøvrig en befrielse å bli kvitt femten skjærer, som holdt til i nabolaget.
    Eneste jeg kan sammenligne det støynivået med er hekketid for måsen på vestlandet :)

DL

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.679
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ....... er lite problem med fugler her, våre to katter sørger for at de hekker andre steder :)
    .......
    Da er det fint hvis du har stor tomt, og ikke har naboer som er mer glad i fugler enn i katter. Slik det er her. Vi har hage med trær, naboene har katter. Altfor mange katter.
    Var innom Jula forleden og handlet hageutstyr, der lå det luftgevær i stabel ved inngangen. Jeg har ikke sansen for denslags som hageutstyr, men det minnet meg om min barndoms forhold til naboenes katter.

Her fryder vi oss over at et skjærepar har flyttet fra naboens barlind og begynt å bygge reir i epletreet nærmest huset, få meter fra soveromsvinduet.
    Planlegger kattehinder på trestammene, men har ikke valgt løsning ennå. Piggtråd er visst ikke lov.

Mere trær og fugler, mindre katter.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Jan Fredrik, ikke glem at trærne er din eiendom så veden er din !! Det blir faktisk noen sekker ved at to så store trær.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    32.714
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Spiralis ha et godt poeng. På den annen hånd, medmindre du er en kløpper med motorsag og usedvanlig glad i å hogge ved, vil vinningen gå opp i spinningen hvis du må hyre inn folk til å forvandle furuene til ved. Tro meg, jeg har vært gjennom det der.

mvh tkr, som har både stor hage, trær og (en usedvanlig udugelig) katt.

Sist redigert:
    D

DL

Gjest
    ....... er lite problem med fugler her, våre to katter sørger for at de hekker andre steder :)
    .......
    Da er det fint hvis du har stor tomt, og ikke har naboer som er mer glad i fugler enn i katter. Slik det er her. Vi har hage med trær, naboene har katter. Altfor mange katter.
    Var innom Jula forleden og handlet hageutstyr, der lå det luftgevær i stabel ved inngangen. Jeg har ikke sansen for denslags som hageutstyr, men det minnet meg om min barndoms forhold til naboenes katter.

Her fryder vi oss over at et skjærepar har flyttet fra naboens barlind og begynt å bygge reir i epletreet nærmest huset, få meter fra soveromsvinduet.
    Planlegger kattehinder på trestammene, men har ikke valgt løsning ennå. Piggtråd er visst ikke lov.

Mere trær og fugler, mindre katter.
    Med den sammenligningen så kan man vel fastslå at du ikke er glad i dyr, du bare liker støy.
    For min del, så liker jeg ikke skjærer, da disse lager allt for mye bråk for min smak.
    Skulle likt å hørt hva du hadde sagt etter en sommer med 15 skjærer i nærheten.

Og bare så det er sagt, grunnen til at fugler ikke hekker her lenger, er ikke at kattene har tatt dem.
    Alle reir her var i trær som ikke kattene kommer opp i.
    Grunnen er at fuglene ikke bygger reir på steder med mye katter.

Det er masse fugler i nabolaget, men de hekker ikke på min tomt lenger, og takk for det :)

DL

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Plank koster mer enn ved og profilert listverk koster enda mer enn plank. Det har sammenheng med mengden arbeid/utstyr involvert i prosessen.

Hvis man ikke har et lite sagbruk i garasjen er det ikke veldig lønnsomt å sage plank. På den annen side kunne det jo ha en egenverdi å kjøpe et Logosol (tm) minisagbruk og sage trærne til plank. Vil jo være en smule straff for naboen å få ettermiddagsroen ødelagt av "brumm brumm" og "kvviiiiin kvviiiiin" fra et mobilt sagbruk! :D

Hva gjelder bruk av motorsag så er dette, i motsetning til hva folk flest tror, et stykke arbeid som faktisk forutsetter kursing og opplæring i bruk. Både i forhold til felling av trær og ikke minst i forhold til sikkerheten ved bruk av motorsaga. Det er faktisk meget farlig redskap hvis man ikke vet hva man holder på med!
    Det er mye som kan gå galt når man bruker motorsag, sa han som har "Dokumentert opplæring!" :rolleyes:

Når det gjelder eiendomsretten til trærne er det jo selvsagt at den "fagmann" ( arborist, anleggsgartner eller skogsarbeider ) som tar seg av felling også deler opp stammene til ved. Naboen får selvsagt lov til å betale.:p Så i et inlegg tidligere i tråden at naboen som fellte trærne beholdt veden. Det er selvsagt helt feil. I den skriftlige avtalen med naboen skal det selvsagt stå at trærne skal kappes og kløyves i 30 cm lange vedskier og stables opp mot garasjevegg eller tilsvarende. Tomten skal ryddes for kvist og kvas og hjulspor etter evt. maskiner/kraner skal utbedres. Ta også med at den som utfører jobben SKAL ha ansvarsforsikring som dekker slikt arbeide, og at naboen som forlanger dette "ballet" står ansvarlig for at det utføres i henhold til alle gjeldende forskrifter hva gjelder HMS, skade på sin, din og tredjemanns eiendom!

Husk spesifikt å ta med i avtalen at veden er din. I visse sammenhenger er det "bransjestandard" at det som "var ditt" blir den som gjør jobben sin eiendom. Gjelder blandt annet hvis du eller fruen ønsker å bytte beleggningsstein i oppkjørselen. Firmaet som leverer ny stein og fjærner den gamle før de legger ny stein har rett til å ta med seg den gamle steinen om ikke annet er avtalt!

Gjør det kronglete og kostbart, så gidder nok ikke naboen å ta bryet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, i det forslaget jeg la frem for min nabo (muntlig) gjorde jeg det ganske tydelig at den veden i så fall ville være min. Jeg hadde også innhentet prisoverslag fra en arborist som jeg anser som kvalifisert. Jeg gjorde det også klart at det ikke ville være snakk om å slippe til hvem som helst med en motorsag, ettersom høyden på trærne er vesentlig større enn avstanden til husene omkring og skadepotensialet ganske stort. Jeg gjorde også et poeng ut av at dette ville øke verdien på hennes eiendom og redusere verdien på min, så jeg så det bare som rett og rimelig at hun betalte gildet.

Det hører også med til historien at det foreligger en gammel (skriftlig) avtale mellom forrige eiere av hennes og mitt hus, hvor en håndfull trær som sto der tidligere ble felt og disse fikk stå. Tidligere eier av mitt hus betalte tidligere eier av hennes hus noen tusenlapper som kompensasjon for at disse trærne skulle få stå. Det beløpet ville jeg selvsagt også ha tilbakebetalt med passelige renter hvis de trærne nå skulle ned.

Resultatet var at hun fant ut at selv om hun kunne tenke seg litt mer sol på uteplassen sin den ene timen på ettermiddagen som skyggen fra trærne passerer, så var hun ikke interessert i å betale 40-50000 for det. Så viktig var det visst ikke likevel. Siden har jeg ikke hørt noe om saken.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Da er det bare å håpe at naboen selger huset og at du får en ny nabo som vet å sette pris på så store og gamle trær i nabolaget.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    Spiralis ha et godt poeng. På den annen hånd, medmindre du er en kløpper med motorsag og usedvanlig glad i å hogge ved, vil vinningen gå opp i spinningen hvis du må hyre inn folk til å forvandle furuene til ved. Tro meg, jeg har vært gjennom det der.

mvh tkr, som har både stor hage, trær og (en usedvanlig udugelig) katt.
    Disse trærne vil bli kappet fra toppen og ned av en galning med motorsagen hengende i beltet. Han skal få kappe alt i ca. 40 cm.s lengder som vi selv (sønnen vår) skal kløve.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn