Alt til hus og bolig Kapping av trær

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Trur at de (trærne) nå skjønner at jeg er glad i trær, denne hadde nok kommet inn om ikke det hadde vært glass i kjøkkenvinduet mitt:cool:

Treelsker.jpg

Særlig disse dagene er jeg glad for den skyggen trærne syd for meg gir.

Mvh.KW

V

vredensgnag

Gjest
    Det er ikke lov å felle trær med hekkende fugl eller andre dyrearter i, uansett hva slags grunn de står på ...

Alt vilt (pattedyr og fugler) er fredet etter viltloven og skal ikke forstyrres. Derfor skal det ikke foretas beskjæring eller felling av trær mens fugler hekker i dem. Tilsvarende gjelder for pattedyrs yngletid (flaggermus og ekorn).

Så den naboen kan anmeldes, om man vil. Her i gården er vi dyrevenner, så da vi under dugnaden oppdaget at et stærpar hadde bygd rede i et juletre som skulle kastes, ble det tatt fellesbeslutning om at dette måtte få stå i bakgården til fuglene var fløyet.

mr1derful

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    38
    Det er ikke lov å felle trær med hekkende fugl eller andre dyrearter i, uansett hva slags grunn de står på ...

Alt vilt (pattedyr og fugler) er fredet etter viltloven og skal ikke forstyrres. Derfor skal det ikke foretas beskjæring eller felling av trær mens fugler hekker i dem. Tilsvarende gjelder for pattedyrs yngletid (flaggermus og ekorn).

Så den naboen kan anmeldes, om man vil. Her i gården er vi dyrevenner, så da vi under dugnaden oppdaget at et stærpar hadde bygd rede i et juletre som skulle kastes, ble det tatt fellesbeslutning om at dette måtte få stå i bakgården til fuglene var fløyet.
    "He rushed down the staircase" = - han røsket ned stærkassa!

C

Cyber

Gjest
    Jeg kan forstå at folk i by er i mot kutting, men i de mer landlige områder der jeg bor holder landet på å gro under. Staten burde nesten betalt folk for å hogge trær for det er ikke pent når alt gror under.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg kan forstå at folk i by er i mot kutting, men i de mer landlige områder der jeg bor holder landet på å gro under. Staten burde nesten betalt folk for å hogge trær for det er ikke pent når alt gror under.

Det er da noe helt annet, og samtidig er det tider på året da det er gunstigere for både flora og fauna at man begår slik skogrøkt.

Nå er det lenge siden Axel Heiberg finansierte Barths Tysklandtur for å lære seg forstmesterkunster, noe som førte til etablering av Skovselskabet. Og dessverre også til vill planting av "grangras" som dreper skogbunnen. Kulturlandskapet gror igjen fordi man ikke lenger har kyr, sau og geiter beitende overalt. De står på fjøs og spiser kraftfor med overveiende kinesiske ingredienser.
    Om man heller skal sende mottakere av NAV-støtte ut i krattet, eller lage ambulerende asylmottak som tar oppgaven, får bli en vurderingssak. Kjører man inn til Geiranger er det lange partier der fjorden ikke kan ses fra veien, og slik var det ikke bare noen år tilbake.

Mer Villsau. Selv om bøndene vil ha mer i subsidier for å ta krattet med gomlekreaturer enn hva det koster å sende folk inn.

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Femundsmarka er nevnt. Går man inn i den, over Falkonérhøgda og inn, og belager seg på en overnatting på veien, kommer man inn i helt autentisk villskog, slik den var før man tuklet med skogen. Det er et langt strekk med rullestein som må forseres før man kommer inn dit, noe som sikkert er grunnen til at den har fått være i fred, skogen.

Den er frest inn på min netthinne med laserstråle, som noe av det vakreste jeg har vandret i. Et minne som nok også er forsterket av storørretene jeg tok i Grislehåen.

Anbefales.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.411
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

Ikke bare den enkeltes etikk og moral som regulerer dette, men det er faktisk forbudt i følge loven?
    Det var det jeg trodde.

Du ska itte trø i graset.
    Spede spira lyt få stå.
    Mållaust liv har og ei meining
    du lyt sjå og tenkje på.
    På guds jord og i hass hage
    er du sjøl et lite strå.

Du ska itte røre reiret,
    reiret er ei lita seng.
    Over tynne bån brer erla
    ut si vare varme veng.
    Pipet i den minste strupe
    ska bli kvitring over eng.

Du ska itte setta snuru
    når du sir et hara – spor.
    Du ska sjå deg for og akte
    alt som flyg og spring og gror.
    Du er sjøl en liten vek en,
    du treng sjøl en storebror.

- Einar Skjæraasen

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.658
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

Det er greit å vite, i tilfelle uenighet.
    Vi har en del trær som skal felles i forbindelse med en avtale med naboer, om en forstøtningsmur skal flyttes noen meter, der må vi fjerne bl.a. et svært kratt med kristorn. Jeg var igang med motorsaga da min kone observerte noe som kunne være et stort fuglereir inni den tette treklyngen, og ved nærmere ettersyn viste det seg at det lå en ringdue og ruget på eggene der inne i kristornen. Vi stoppet selvfølgelig ryddingen og ga beskjed til naboen at ryddingen blir utsatt til dueungene er ute av reiret, og det var det full forståelse for. Ringduene er kjære og kjente gjester i hagen vår, men vi visste ikke at de hadde reir i våre trær. Nå er eggene klekket og vi følger godt med.
    Duene må nok finne seg annen hekkeplass neste år, men vi tenker å plante tilsvarende og få samme type gjester tilbake.
    Kristtorn er ypperlig som skjulested for fuglereir, tettvokste vintergrønn, dekorativ, og kan anbefales i litt større hager.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.203
    Rusla litt rundt på tomta i går og så ut hvilke trær jeg skulle sage ned til høsten ....

Opps, feil tråd ? ;);)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408
    Rusla litt rundt på tomta i går og så ut hvilke trær jeg skulle sage ned til høsten ....

Opps, feil tråd ? ;);)
    Jeg har to-tre eiketrær som bør fjernes. Pluss et par grantrær, en bjørk og en furu. Fremdeles nok igjen.
    Men så har ikke jeg noe Disneysk syn på det å felle trær.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har motorsag og verneutstyr og elsker å ta trær, men velger å gjøre det før sevjen stiger i dem og dyr og fugler tar bo i dem. Ekte skogsarbeidere gjør slikt om vinteren. Fjols tar trær nå.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    Femundsmarka er nevnt. Går man inn i den, over Falkonérhøgda og inn, og belager seg på en overnatting på veien, kommer man inn i helt autentisk villskog, slik den var før man tuklet med skogen. Det er et langt strekk med rullestein som må forseres før man kommer inn dit, noe som sikkert er grunnen til at den har fått være i fred, skogen.

Den er frest inn på min netthinne med laserstråle, som noe av det vakreste jeg har vandret i. Et minne som nok også er forsterket av storørretene jeg tok i Grislehåen.

Anbefales.
    Storørreter og kanskje en diger, velformet røye som du omtaler slik at kona blir stum.

Men, det er jo viktig å skille mellom hodeløs kapping av trær på sin egen tomt beliggende rett utenfor og rundt de store byene og det som skjer og hva man kan og bør gjøre på "landet". I "mitt strøk" må man bruke hodet; her har vi ikke akkurat et problem med at landskapet gror igjen. I landlige strøk, derimot, kan man og bør man sannsynligvis, rydde terrenget. Hvis ikke ku, geit eller sau gjør det.

Det idiotene glemmer (her i Bærum) er at det tar år å få trær opp igjen, til nye høyder.

I Pinsen var jeg på hytta i Femundsmarka. Der var det en voldsom skogbrann i 1860 og den raserte vegetasjonen ned mot Gutulisjøen (i Gutulia Nasjonalpark). Store områder (1000-vis av mål) ble berørt og vi snakker om en av de største skogbrannene noensinne i Norge. Tusler man rundt, finner man fortsatt forkullede trær og røtter.

Dette er nok for spesielt interesserte, men analogien til trekapping tror jeg er relevant.

I dag er den ovennevnte skogen igjen intakt, men det tok rundt 100 år. Så de hjerneløse, historieløse og kunnskapsløse dustene som skal rydde hagene sine skyggeløse for at kona kan få litt sol på silikonpuppene sine, kan dra til hælvete. Jeg er ikke for en haug med reguleringer, men på dette området må noe gjøres.

Bærum kommune innførte forøvrig nylig en regulering som fastslår at minimum tomtestørrelse skal økes fra 600 til 700 kvm. for eneboliger. Det hjelper jo litt. Men å lovregulere IQ-en og fornuften til folk nyttter jo ikke.

Nei, her er det bare å håpe på det beste. Og hverken naboene mine, eller dem som kunne trenge det, leser hva som blir skrevet på HFS.

Vakre trær = vakker Hi Fi = vakker musikk = vakre kvinner. Mao.: Jeg er en mann.

Jan Fredrik

G

Gjestemedlem

Gjest
    I disse dager behandles regjeringens klimamelding. Her lover regjeringen å fortsette satsingen på vern av skog i fattige land. Hele tre milliarder kroner brukes årlig på å bevare tropisk skog i blant annet Kongo og Brasil.

- Norge raserer verneverdig skog - Aftenposten

Samtidig betaler den norske stat millioner for å rasere karbonlageret i Norske skoger, hevder WWF (World Wide Fund for Nature)
    Staten betaler for hugst

I revidert budsjett foreslår regjeringen å fordoble støtten til hugst i bratt terreng - fra 10 til 20 millioner kroner.

- Subsidieringen er miljøfiendtlig fordi den med kirurgisk presisjon fører til hugst av gammel og verneverdig skog med stort karbonlager og rikt liv av truede arter, sier fagsjef Arild Skedsmo i WWF.

- Dette er skog som uten subsidiene ville stått i fred. Økningen tilsvarer hugst i ytterligere 200 skogområder. Dette er skog som miljømyndighetene ikke har penger til å verne.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Det idiotene glemmer (her i Bærum) er at det tar år å få trær opp igjen, til nye høyder.

I dag er den ovennevnte skogen igjen intakt, men det tok rundt 100 år. Så de hjerneløse, historieløse og kunnskapsløse dustene som skal rydde hagene sine skyggeløse for at kona kan få litt sol på silikonpuppene sine, kan dra til hælvete. Jeg er ikke for en haug med reguleringer, men på dette området må noe gjøres.

Bærum kommune innførte forøvrig nylig en regulering som fastslår at minimum tomtestørrelse skal økes fra 600 til 700 kvm. for eneboliger. Det hjelper jo litt. Men å lovregulere IQ-en og fornuften til folk nyttter jo ikke.

Nei, her er det bare å håpe på det beste. Og hverken naboene mine, eller dem som kunne trenge det, leser hva som blir skrevet på HFS.
    Med en slik gladgutt til nabo tror jeg jammmen jeg hadde kappet noen trær også, bare på trass :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.652
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Her treng vi bråtebrenning i stor skala + 10 000 geiter for å ta att kulturlandskapet. Det skal berre ikkje vere sitkagran her. Og slett ikkje i hagane til folk. Dei som likevel vil ha avleggjarar, skal få gratis så mange dei vil av meg. Men du må rekne med å ta rotta på det biologiske mangfaldet; Dei plantane som veks i eit sitkagranplantefelt av rimeleg tett karakter er:
    - Gaukesyre
    - Mose
    - Sitkagran.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408
    Litt nyskjerrig på sitkagran, Arve. Er det den rakkeren som får nye skudd rett ut fra stammen? Her sørpå er vi plaget med Hartz-gran, en kvistrik fysak.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408
    Hmmm, jeg så noen raringer utenfor Ørsta, de kom med skudd rett ut fra stammen. Meget ulikt gran å gjøre det, men en eller annen slags gran var det.

Y

ymir

Gjest
    hei

Slik skal de gjøres når ein er på talefot med naboen.

FØR

skoging 2.jpg

ETTER,for noen timer siden,gikk det ca. 20 furuer,noe med en alder opp mot 100 år i bakken.Av jord er du kommet,til jord skal du bli.

skoging.jpg

Da har vi fått sol til kl. 20.30,med en solfri periode på 1t ca. kl 17.00

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det minste du da kan forvente er å få betalt det beløpet som forliket innebar, justert til dagens verdi, pluss alle omkostninger med fjerning av trærne, røttene og beplantning av lavere erstatningsplanter om det er hensiktsmessig der. Du kan også få taksert verdien på trærne av en arborist og legge til denne verdien til regningen. Med mindre det er viktigere for deg å ha dem stående da.
    Da har jeg lagt frem et slikt tilbud for naboen, og det var definitivt ingen interesse for å betale noe som helst. Hverken kostnadene ved å fjerne dem eller noenslags erstatning for selve trærne. Og da blir jo de trærne stående, til ekornenes og trådstarters glede. Naboen må gjerne skaffe seg en advokat, men det tar jeg med stor ro. Det er mine trær, og de var der først.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    Da har jeg lagt frem et slikt tilbud for naboen, og det var definitivt ingen interesse for å betale noe som helst. Hverken kostnadene ved å fjerne dem eller noenslags erstatning for selve trærne. Og da blir jo de trærne stående, til ekornenes og trådstarters glede. Naboen må gjerne skaffe seg en advokat, men det tar jeg med stor ro. Det er mine trær, og de var der først.
    Bare stå på!

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    22
    jeg ser da ikke problemet med å meie ned dette krattet, ingen skades og alle får en bedre utsikt.... kan da ikke la noen maur og ekorn overstyre mennesker. snart blir det vel forbudt å klippe disse herre sneglene i to også....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.652
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    jeg ser da ikke problemet med å meie ned dette krattet, ingen skades og alle får en bedre utsikt.... kan da ikke la noen maur og ekorn overstyre mennesker. snart blir det vel forbudt å klippe disse herre sneglene i to også....
    Er det ikkje slik at alle dyr som det ikkje er jakttid på, i prinsippet er freda? Det må vel gjelde her også?
    Men tre skal styvast med jamne mellomrom, om du ikkje skal ha urskog, då.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.579
    Sted
    Pt. Høvik
    Da er solen kommet høyere på himmelen og da er det noe som gjentar seg: Naboen har våknet! Og spør: Kan dere kappe ned to furuer som stenger (litt) for eftermiddagssolen vår? Spør de kona og ikke meg. Meg er de redde for, men jeg akter å svare skriftlig denne gang, én gang for alle.

Furuene er ca. 25 m. høye og dermed gamle og erverdige, men står inntil naboens gjerde. De har ikke vokst de siste år. Det er duereder der og vi digger lyden av dem, altså duene.

Noen som kan regelverket helt konkret, med §§ og alt?

Jeg har en ganske enkel innstilling: Natur går foran bekvemmelighetshensyn.

Takker for svar.

Grace

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    .

Aller beste Jan Fredrik:- underlig nok er jeg ikke blitt oppmerksom på denne tråden før nå i natt;- jeg skal i denne omgang fatte meg i korthet:- jeg deler dine synspunkter fullt og helt;- så snart jeg får tid skal jeg dele med deg mine egne erfaringer omkring de problemstillinger du har reist;- i første omgang sender jeg varme tanker.

Grace,- nå også som trevenn!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Da er solen kommet høyere på himmelen og da er det noe som gjentar seg: Naboen har våknet! Og spør: Kan dere kappe ned to furuer som stenger (litt) for eftermiddagssolen vår? Spør de kona og ikke meg. Meg er de redde for, men jeg akter å svare skriftlig denne gang, én gang for alle.

Furuene er ca. 25 m. høye og dermed gamle og erverdige, men står inntil naboens gjerde. De har ikke vokst de siste år. Det er duereder der og vi digger lyden av dem, altså duene.

Takker for svar.
    Slike saker er aldri rett frem, og skulle det bli en rettstvist av dette så vet man aldri hva saken vil ende med. I utgangspunktet skal man ikke ha så høye trær inntil naboens tomt, spesielt om de er til ulempe for denne. Men det oppveies mot hvilken ulempe det vil være for deg om de fjernes. Det er også vesentlig hvor lenge de har stått der, om det er tidligere avtaler, om naboen er flyttet inn etter trærne ble plantet eller om det er noe som er satt i jorden i ettertid.

Blir det en rettssak vil retten veie for og i mot alle slike hensyn, og det er slett ikke gitt at du vil vinne. Spesielt om trærne er en vesentlig ulempe for naboer ved at de f.eks. kaster skygge store deler av dagen på deres eneste uteplass. Da vil nok dette veie mye tyngre til slutt enn dine ønsker om å høre duekurr av og til. Hensyn til omgivelser vil også bli tatt. Er trærne av allmenn interesse eller er det du dere som ser og har glede av dem. Bor du i et skogsområde eller er det en sjeldenhet med slike store fine trær i området. Er det noen risiko involvert. Utfallet er aldri gitt på forhånd for lovene åpner for ganske mye skjønn og vurderinger!

Jeg har selv vært involvert i en rettssak omhandler akkurat dette (som fagkyndig), både tingrett og lagmannsrett. Et furutre som sto på grensen mellom to tomter.

Så mitt råd, uten noen kjennskap til denne aktuelle situasjonen, så er å være varsom med krasse brev full av paragrafer og slikt. Om forholdet til naboene skulle surne vil slike brev bli brukt mot deg i ettertid om det skulle ende med konflikt og kan lett fremstille deg som urimelig og usympatisk, spesielt om du har skrevet i affekt og har vært uheldig med formuleringer. Snakk heller med dem og se om det er noe som kan gjøres. Noen ganger kan man beskjære slike trær ganske skånsomt og redusere kroneomfanget noe, eller ta bort enkelte grener som skygger spesielt. Om slikt kan løse situasjonen er det generelt en mye bedre løsning. Slike forsøk på å komme til enighet og finne en minnelig løsning vil også telle i din favør om det skulle ende i retten. Virker man krass og urimelig på dommere og jury vil det telle negativt.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Jan Fredrik og Grace, snakker vi her "hugging a tree"

Hugging a tree.jpg

Eller er det snakk om "fucking for forest"?

fuck for forest.jpg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Takker for svar.
    Loven inneholder uttrykk som "om og gjera" og "turvande", om jeg ikke husker feil. Altså en avveining mellom interesser, som Gjestemedlem også sier. Jeg hadde eksakt samme problemstilling i fjor. Da var jeg såpass medgjørlig at jeg tilbød naboen å fjerne trærne mot at hun betalte for fagmessig felling inne mellom bolighusene. Det var jo ikke jeg som ville ha dem bort. Da hun fant ut hvor mye det ville koste, mistet hun interessen for hele saken.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.652
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Nye naboar har no fjerna mesteparten av krattskogen som tok halve utsikta vår. Så no er vi attende til slik det var då vi flytta inn i 83. Utsikt er vel ein kvalitet, og kombinasjonen bjørk/sitkagran vert ein fort lei av.
    Ei stor lette.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.301
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Meget godt forslag Asbjørn - da finner man fort ut hvor stor ulempe det er :)

V

vredensgnag

Gjest
    25 meter høye furuer med krone? Vi snakker altså om 2,5 ganger 10 meterstupet på Frogernerbadet. Det er høye og ruvende trær.

Tett inntil nabotomten? På en tomt på 1200 kvm?

Og slik at de tar ettermiddagssol? (Et moment som vil bli vektlagt ved forlik eller rettssak, siden man skal tilrettelegge for at folk skal kunne nyte sitt hjem etter endt arbeidstid).

Man skal være spesielt glad i duekurr for å kunne mene at man har en grei sak her. Rimelighetsvurderingen vil nok gå i naboens favør om de skulle ønske å ta dette hele veien.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.411
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt tidligere i tråden, så er det dette med dyr og fugler (reir).
    Man skal absolutt ikke hugge på denne tida av året av den grunn.

V

vredensgnag

Gjest
    Som nevnt tidligere i tråden, så er det dette med dyr og fugler (reir).
    Man skal absolutt ikke hugge på denne tida av året av den grunn.
    Joda, det var vel jeg som påpekte det. Men selve det rettslige omkring eventuell fjerning, eller pålegg om trimming for å slippe lyset gjennom, er noe annet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Kan med en gang si at det IKKE blir billig å få en profesjonell anleggsgartner til å ta bort de trærne! Og det er vel gjerne ikke urimelig at den som ønsker dem fjernet må ta regningen.

For øvrig ville jeg hvis jeg var Jan Fredrik tatt en telefon til mitt forsikringsselskap for å sjekke at selskapet tar regningen hvis disse store trærne blir lagt over ende i en storm på en måte som gjør at de forårsaker skade. Hvis dagens forsikring ikke dekker det ville jeg sørge for et tillegg i forsikringsavtalen som dekker dette. Så store trær kan skade naboens hus for mange hundre tusen kroner. Som innbitt skeptisk til forsikringsselskaper ville jeg ha bedt agenten vise meg nøyaktig hvor det står i vilkårne at de tar regningen om trærne forårsaker skade. Trærnes "sunnhetstilstand" bør også sjekkes jevnlig slik at ingen kan si at det er uaktsomt av eier å ikke legge merke til at de begynte å råtne for eksempel.

V

vredensgnag

Gjest
    Kan med en gang si at det IKKE blir billig å få en profesjonell anleggsgartner til å ta bort de trærne! Og det er vel gjerne ikke urimelig at den som ønsker dem fjernet må ta regningen.

For øvrig ville jeg hvis jeg var Jan Fredrik tatt en telefon til mitt forsikringsselskap for å sjekke at selskapet tar regningen hvis disse store trærne blir lagt over ende i en storm på en måte som gjør at de forårsaker skade. Hvis dagens forsikring ikke dekker det ville jeg sørge for et tillegg i forsikringsavtalen som dekker dette. Så store trær kan skade naboens hus for mange hundre tusen kroner. Som innbitt skeptisk til forsikringsselskaper ville jeg ha bedt agenten vise meg nøyaktig hvor det står i vilkårne at de tar regningen om trærne forårsaker skade. Trærnes "sunnhetstilstand" bør også sjekkes jevnlig slik at ingen kan si at det er uaktsomt av eier å ikke legge merke til at de begynte å råtne for eksempel.
    Kloke råd.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg er glad jeg ikke har noe behov for å blande meg bort i hva naboer gjør med trærne sine, eller mine for den saks skyld. Men man kan bli forundret ibant. Ene naboen min spurte en gang om å få ta bort et par trær på min eiendom fordi det tok bittelitt av utsikten deres. Det var greit for meg. Nå har han satt opp en vegg med trær langs tomtegrensa der de sto, og de tar mye mer utsikt enn de som sto der. Det ene er en furu som har blitt svær, og med greiner som nå henger langt inn på min side og snart stenger for passasjen min rundt huset, og den kommer til å bli mye større. Nå har han spurt min bedre halvdel om å få felle de to siste trærne på vår eiendom, uten noen spesiell grunn. Kanskje han har lyst på litt gratis ved. Kjekt med litt hverdagsunderholdning.

Men det rareste med den nabofamilien er at de er livredde for å få vann på plena, særlig hvis vannet kommer fra min eiendom eller fra vår felles veg. Da kommer nabokjærringa og kjefter så fråden står...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn