Lyden kjem nok til å endre seg litt, men det er usikkert om brumminga vil påverkast. Har du prøvd å jorde armbase mot riaa, og ikkje berre jordingsleidninga?
Hei! Hadde ikke forsøkt det, men har nå. Det vil si jeg festet en ledning skikkelig til jord på riia og holdt den fast til jordskrue på armbasen uten at det hjalp. Det var etter litt ombygging (nye hyller )av veggstativ til anlegget at jeg ble klar over problemet. Merket ingenting når kabler hang løst bak, men først når jeg ryddet opp og de ble stripset de til sidefeste. Riia har fått egen hylle rett under argon tt2. Når jeg prøvde å skjule signalkabel fra spiller til riia bak/under spiller ble det mye brumming. Den forsvant 90% (?) Når jeg la den langs sidefeste dobbelt pga lengden. Siden problemet er så tydelig knyttet til denne lange kabelen så håpet jeg at det ville hjelpe å kutte den. Det vil også se bedre ut når den blir mer skjult. Er det noen grunn til at lyden skulle kunne bli noe dårligere hvis jeg kutter ned til 30-40 cm? Mvh vidar
Ja, der er stor fare for at lyden ændrer sig (bliver dårligere), hvis du kapper av tonearmskablet.
Tonearmskablets længde, indgår i den samlede belastningmængde.
Og hvis du liker din nuværende lyd, så lad kablet blive. (det giver jo ikke mening, først at kappe kablet, for så til gengæld at justere andre steder, for at genskabe den samme lyd).
Brum kan have flere årsager.
I fleste tilfælde, jeg kender til, skyldes det for "mange stelforbindelser".
Der bør bare være én stelforbindelse (fra tonearm til pre) udover tonearmskablet.
( nogle typer pladespille-motorer må også stelforbindes, men prøv dig frem)